Jak by mělo fungovat blokování reklamy?

Pavel Houser , 27. February 2018 06:30 1 komentářů

Kromě různých specializovaných programů zavádějí blokování reklamy ve stále větší míře přímo webové prohlížeče. Jak se zde liší přístup Googlu a Applu?

Andrew Orlowski na The Register soudí, že blokování reklamy v podobě, jak ho provádí Chrome, poškodí spíše vydavatele než reklamní průmysl. Dále pak tvrdí, že výsledkem bude posílení oligopolu Googlu a Facebooku. Orlowski rovněž kritizuje Google (i z jiných jeho komentářů se ovšem zdá, že nemá Google zrovna v oblibě), že se zaměřuje ne na pravdivost/obsah reklamy, ale na použitelnost. Dominantní prohlížeč tak bude dále podporovat zobrazování plná senzačních a zavádějících titulků. Googlu jde přitom jen na formát a míru, s níž reklama obtěžuje uživatele – bude tedy podle zásad organizace Coalition for Better Ads (jejímž klíčovým členem je sám Google) blokovat různá vyskakovací okna, bannery lepící se na obsah pod sebou nebo automatické přehrávání videa, zvuku, okna, která nejdou zavřít, zabírajících polovinu obrazovky apod.

Apple v Safari se naopak snaží blokovat reklamu spíše s ohledem na soukromí uživatelů, tj. postupuje proti různým sledovacím cookies a dalším prostředkům, které monitorují chování a sbírají o uživateli data. Podle Orlowského tímto způsobem Apple zasáhne spíše reklamní sítě než vydavatele. Kvůli Googlu ale prý provozovatelé webů budou dále tlačeni k přechodu na jiné obchodní modely, tedy placené služby.

Co k tomu dodat? Osobně bych viděl situaci opačně než Orlowski. Hlavním důvodem používání adblockerů je právě otravnost reklamních formátů, které ruší při čtení. Google jako firma žijící zatím téměř výhradně z reklamy má zájem blokování reklamy převzít pod svá křídla a dát mu formu, která nebude ohrožovat jeho podnikání – ale určitě ne tlačit vydavatele k odklonu od reklamního modelu na placené služby. Navíc je rozhodně rozumnější zaměřit se na formální stránky bezprostředně ovlivňující pohodlí uživatele, než nějak zkoumat, zda je reklama „příliš senzační“ nebo „pravdivá“ (vyhledávač by měl především odolat pokušení hrát si na ministerstvo pravdy a rozhodovat o tom, zda prostředek na hubnutí funguje). Odkazy na škodlivé weby nebo stahování malwaru může prohlížeč samozřejmě také kontrolovat (může fungovat i jako webový štít s ochranou proti phishingu a stahování škodlivých programů, blacklistem domén apod.), tuto funkčnost přinášejí i specializovaná bezpečnostní řešení a podobné aktivity by měli blokovat i sami provozovatelé reklamních sítí. Samotné filtrování reklamy dle formátu, jak ho prezentuje Chrome, se zdá být rozumné, může navíc omezit různé nekalé obchodní praktiky jiných ad-blockerů (placení za vyřazení z blokovaného seznamu, což je téměř na úrovni vybírání výpalného).

To, že bezplatný obsah na Internetu skončí a přijdou jiné obchodní modely, se už prohlašovalo tolikrát, že asi nemá smysl tomu věřit zrovna teď. Nicméně jedna nová možnost změny se přece jen nabízí – uživatelé by mohli platit nikoliv konzumací reklamy, ale alternativně i těžbou kryptoměn (fakticky by tedy často platil někdo jiný než bezprostřední uživatel). Takový pokus alespoň udělal web Salon, který při detekci blokátoru reklamy nutí k dolování kryptoměny Monero. Provozovatel uvádí, že navíc se tím ani nespotřebuje víc elektřiny než při zobrazení bannerů. Uvidíme, jak se tento přístup osvědčí a zda se rozšíří. Klíčové pro provozovatele bude zákazníky přesvědčit, že vše opravdu funguje jen v rámci prohlížeče a dolování skončí při opuštění stránky. Samozřejmě se tím otevírá i prostor pro mnohé podvodní triky s přetrvávající těžbou.

Zdroj: The Register a další


Komentáře

Chalchiuhticue Naabah #0
Chalchiuhticue Naabah 20. March 2018 03:15

Všechno je velmi otevřené a jasné o problémech, o skutečných informacích.
gogoanime http://gogo-anime.io/

RSS 

Komentujeme

E-banking namísto datové schránky

Pavel Houser , 12. March 2019 11:30
Pavel Houser

Projekty zaměřené na elektronický kontakt občana se státní správou u nás zatím příliš neuspěly. Dr...

Více

Kalendář

14. 03.

24. 03.
IT mezi paragrafy 2019
19. 03.

22. 03.
Amper 2019
26. 03. IT Security Workshop 2019







RSS 

Zprávičky

V Německu začíná dražba frekvencí pro komunikační síť 5G (aktualizace)

ČTK , 19. March 2019 09:46

Aukce, která bude zřejmě trvat nejméně tři týdny, by do státní kasy mohla přinést 3-5 miliard eur....

Více 0 komentářů

Apple uvedl na trh nový iPad Air

ČTK , 19. March 2019 09:00

Cena nového přístroje iPad Air spolu s elektronickou tužkou (Apple Pencil) začíná na 499 dolarech....

Více 0 komentářů

Materiál k aukci mobilních kmitočtů vláda včera neprojednala

ČTK , 19. March 2019 08:00

Soutěž by měla začít ve druhé polovině letošního roku tak, aby skončila na začátku roku 2020....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Wikipedie nebude jeden den kvůli změně autorského práva fungovat

ČTK , 18. March 2019 14:30

Terčem kritiky se stala také povinnost internetových platforem řešit, zda uživateli nahrávaný obsah ...

Více 0 komentářů

FIS koupí za 35 miliard dolarů zpracovatele plateb Worldpay

ČTK , 18. March 2019 13:43

Worldpay ročně zpracuje kolem 40 miliard transakcí ve 146 zemích a 126 měnách....

Více 0 komentářů

MPO očekává výnos z aukce mobilních kmitočtů 8 miliard Kč

ČTK , 18. March 2019 09:00

Úřad počítá s tím, že by lákal čtvrtého mobilního operátora ke vstupu na trh přednostní možností pod...

Více 0 komentářů

Facebook opouštějí po oznámení nové strategie vysocí manažeři

ČTK , 18. March 2019 08:00

Facebook se více zaměří na komunikaci v šifrovaných službách, jaký pak ale bude obchodní model?...

Více 0 komentářů