• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Stručná historie CRM

Petr Zavoral
19. 10. 2015
| Články

Vše přirozeně začalo účetními knihami, vizitkáři a kartotékami. Zde se významně zapsal do historie dnes už takřka kultovní rotační vizitkář pod názvem rolodex. My ale rovnou skočíme do světa počítačů.

Databázový marketing

Na počátku 80-tých let se objevují první systémy pro evidenci a zpracování dat o zákaznících, tzv. databázový marketing. Ten je pomocí statistických metod schopen vytvářet modely pro předvídání chování zákazníků. Z těch marketér lépe zacílí marketingové akce a přizpůsobí komunikaci se zákazníky jejich povaze. Databázový marketing je v současné době samostatnou disciplínou, v rámci vývoje marketingu a informačních systémů jej ale můžeme považovat za předchůdce CRM a do jisté míry i za jeho součást.

Software pro správu osobních kontaktů, (Contact Management Software)

V roce 1987 firma Conductor Software uvádí na trh jeden z prvních systémů podpory správy kontaktů známý pod zkratkou ACT! (Activity Control Technology, později Automated Contact Tracking). Aplikace umožňovala vést seznam osobních kontaktů roztříděných do skupin. Ke kontaktům si obchodník mohl zaznamenávat informace o komunikaci mezi ním a kontaktem, plánovat budoucí aktivity, kontrolovat jejich průběh a sledovat jejich timing. Programy nabízely základní podporu evidence obchodních příležitostí za jednotlivé obchodníky, velmi jednoduchý reporting a většinou též disponovaly vlastním editorem pro psaní dopisů nebo e-mailů včetně vkládání příloh. Některé dokonce disponovaly rozhodovacími stromy a nápovědou pro maximalizaci efektivity obchodního cyklu.

Automatizace prodeje (Sales Force Automation)

S automatizací výroby a narůstajícím objemem produkce se trhy na počátku 90-tých let dostávají do stádia nasycení. Tržní poptávka přestává být tažena výrobní nabídkou, ale naopak spotřebitelskou poptávkou. Konkurence se zostřuje. Je čím dál těžší zaujmout zákazníka. Už nestačí pouze vyrábět, podnik musí vědět jak své zboží prodat. Snažení podniků se proto začíná upínat na zvyšování podpory prodeje. Vznikají systémy pro automatizaci marketingu (EMA, enterprise marketing automation), pro řízení servisních činností (CSS, customer service & support) a svůj hvězdný okamžik zažívají i call centra.

I původní software pro správu kontaktů je postupně doplňován o nové funkce vzniká z něj nový typ informačních systémů – Sales Force Automation (SFA). Tato nová rodina systémů je přímým předchůdcem dnešních CRM systémů. Řešení uživatelům dovolila více, než jenom mít přehledně uspořádané informace o svých kontaktech. Systémy SFA automatizují procesy spojené s prodejem a zčásti i marketingem a pomáhají tím k zvýšení efektivity obchodníků.

1995 – narození CRM

V první polovině devadesátých let se ve stále větší míře diskutuje o takzvaných front-endových systémech, které zajišťují nové procesy vycházející z pěstování vztahu se zákazníky. Kombinují různé možnosti a vytvářejí se pro ně také různé názvy (CIM, customer information management, CIS, customer information system) – až se nakonec kolem roku 1995 názvosloví definitivně sjednocuje a ujímá se označení CRM – Customer Relationship Management.

Mohlo by vás zajímat:

  • Co je a co není CRM

 

Partnerské video

Co je CRM? – RAYNET

Rubriky: Podnikový software

Související příspěvky

Zákony informatiky: Když Brooksův zákon neplatí
Články

SAP zpřístupňuje vývojářům nové AI nástroje

6. 11. 2025
Zprávičky

Microsoftu vzrostl zisk o 12 %, tržby překonaly očekávání analytiků

1. 11. 2025
Zprávičky

Cloudovou službu Microsoft Azure zasáhl výpadek, postihl Copilota či aerolinky

30. 10. 2025
„Pětadevadesátky“ od Microsoftu byly revolucí ve světě počítačů
Zprávičky

Bill Gates má 70

28. 10. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Anthropic rozšíří působení v Evropě, otevře kanceláře v Paříži a Mnichově

ČTK
9. 11. 2025

Americká společnost zabývající se umělou inteligencí Anthropic rozšíří své působení v Evropě a otevře

Zisk antivirové firmy Gen Digital ve čtvrtletí stoupl o 9 %

ČTK
7. 11. 2025

Antivirová společnost Gen Digital, která vznikla spojením americké NortonLifeLock a českého Avastu, vykázala ve

Gordic a Cybrela přinášejí komplexní řešení kybernetické bezpečnosti

Evropská komise navrhuje pozastavit část zákonů o umělé inteligenci

ČTK
7. 11. 2025

Evropská komise navrhuje pozastavit část svých přelomových zákonů o umělé inteligenci (AI) pod silným

Čína porazí USA v závodě o AI díky energii a pravidlům, varoval šéf Nvidie

ČTK
7. 11. 2025

Čína porazí Spojené státy v závodě o umělou inteligenci (AI), a to díky nižším

Čína motivuje firmy k přechodu na domácí čipy pro AI levnější elektřinou

ČTK
7. 11. 2025

Čína zavedla dotace, které sníží pro některá z největších datových center v zemi účty

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Skupina CSG založila dvě nové firmy se zaměřením na AI – JATISmro a Tendrio

ČTK
6. 11. 2025

Holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Michala Strnada založil dvě nové akciové firmy JATISmro a

Průzkum: S portálem stavebníka se podle většiny úřadů stále pracuje s obtížemi

ČTK
6. 11. 2025

S portálem stavebníka, přes který stavebníci a projektanti posílají žádosti o stavební povolení, se

Německo zvažuje, že zaplatí operátorům, aby nahradili zařízení Huawei

ČTK
6. 11. 2025

Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od

Tiskové zprávy

Praha 6 získala od Letiště Praha 1200 licencí pro školení žáků ZŠ v otázkách kyberbezpečnosti

ABSL ocenila nejvýznamnější inovace v oboru IT a podnikových služeb roku 2025

QNAP uvádí na trh TS-h2477AXU-RP

Banky zachránily svým klientům 7,5 miliardy korun, průměrná škoda na klienta stoupla na 21 903 Kč

Zyxel Networks představuje přihlašování bez hesla a zabezpečení pomocí umělé inteligence

Konecta a CrewAI spojují síly, aby přinesly revoluci do provozních modelů prostřednictvím agentické umělé inteligence

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Kalendář

Lis 11
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Christian Klein, generální ředitel SAP

Digitální suverenita nestojí na ideálech, ale na konkrétních výsledcích

Christian Klein
23. 10. 2025

Diskuse o digitální suverenitě nabývá na celém světě na intenzitě. V dnešní době geopolitické nejistoty a...

Slovník

Cleaner

Koučování

GMP (Good Manufacture Practise)

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.