• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Česká obchodní inspekce kontrolovala internetové obchody. V roce 2024 provedla 1 000 kontrol

Pavel Houser
2. 4. 2025
| Tiskové zprávy

Česká obchodní inspekce vloni uskutečnila 1 000 kontrol, zaměřených na dodržování povinností, vyplývajících z obecně závazných právních předpisů v souvislosti s nabídkou a prodejem výrobků prostřednictvím prostředků komunikace na dálku. Porušení zjistila v 822 kontrolách. K uvedenému poměru kontrol se zjištěním porušení právních předpisů je třeba vztáhnout systém výběru konkrétních internetových obchodů k provedení kontroly – Česká obchodní inspekce se na základě prvotního screeningu zaměřuje na internetové obchody, které vykazují pravděpodobnost, že u nich dochází k nerespektování zákonných povinností jejich provozovatelů.
V období od 1. 1. 2024 do 31. 12. 2024 bylo v rámci pravidelné kontrolní akce provedeno celkem tisíc kontrol, při nichž inspektoři ČOI ověřovali dodržování povinností, vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů. Toto vyčíslení nezahrnuje rozpracované kontroly. Z celkového počtu 1 000 kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů v 822 kontrolách (82,20 %). Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti ČOI nabylo v roce 2024 právní moci 907 pokut v celkové výši 15 554 000 Kč.
Některé z ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo ve sledovaném období porušeno celkem v 1 211 případech. Nejčastěji porušovaná byla následující ustanovení:
• § 13 (410 případů), který stanoví prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit,
• v souvislosti s § 4, týkajícím se nekalé obchodní praktiky v návaznosti na § 5, který postihuje klamavé konání, bylo ze strany prodávajícího vůči spotřebiteli ve 222 případech zjištěno poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp. Dále ve 132 případech prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně (§ 5a); z toho 58 případů se týkalo spotřebitelských recenzí, kdy prodávající neuvedl informaci o tom, zda a jak zajišťuje, aby jím zveřejněné spotřebitelské recenze pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu pořídili (spotřebitelské recenze jsou vyhodnoceny v samostatné akci),
• § 14 odst. 1, 2 (174 případů), kdy prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR),
• § 12a (57 případů), kdy prodávající nezahrnul do informace o slevě z ceny výrobku informaci o předchozí nejnižší ceně, za kterou jej nabízel a prodával před poskytnutím slevy,
• za zmínku stojí uvést i 4 případy porušení ustanovení § 6 vztahující se k diskriminaci a 19 případů porušení ustanovení § 8 zákona o ochraně spotřebitele týkající se nabídky a prodeje výrobků porušující některá práva duševního vlastnictví.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník byl ve sledovaném období porušen celkem ve 1 203 případech. Nejčastěji porušovaná byla následující ustanovení:

• § 1820 (543 případů), které se obecně týká sdělení před uzavřením smlouvy při využití prostředků komunikace na dálku. Konkrétně ve 255 případech bylo zjištěno, že spotřebiteli nebyly sděleny podmínky, lhůta či postup pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, jakož i vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy dle § 1820 odst. 1 písm. i). Mezi další hojně se vyskytující porušení (63 případů) se týkalo § 1820 odst. 1 písm. h), které se vztahuje ke způsobu platby, způsobu a času dodání nebo plnění a případně pravidla vyřizování stížnosti,
• § 1827 (273 případů), z toho konkrétně ve 269 případech bylo zjištěno neposkytnutí spotřebiteli znění smlouvy a všeobecných podmínek v textové podobě při použití elektronických prostředků při uzavírání smlouvy (dle ustanovení § 1827 odst. 2) a ve 4 případech bylo zjištěno nepotvrzení objednávky neprodleně po jejím obdržení při použití prostředku komunikace na dálku (porušení ustanovení § 1827 odst. 1.),
• § 1826a odst. 2 (221 případů), kdy podnikatel nezajistil, aby spotřebitel vzal při objednávce výslovně na vědomí, že se zavazuje k zaplacení. Je-li objednávka činěna použitím tlačítka nebo obdobného ovládacího prvku, musejí být označeny snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací.
V dalších 483 případech pak bylo prokázáno porušení ostatních právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem kontroly ČOI.
V rámci kontrol ČOI zaznamenala v roce 2024 mj. tyto praktiky: účtování skrytých poplatků, „falešné“ slevy, časově omezené nabídky, neověřování spotřebitelských recenzí. Nelze opomenout i výskyt falešných webových stránek, které vypadají jako legitimní obchod, ale ve skutečnosti jsou podvodné. Na tyto e-shopy upozorňuje ČOI na svých webových stránkách společně s radami, jak bezpečně nakupovat na internetu.
Počet kontrol, u nichž bylo kvalifikováno porušení platné legislativy, dosáhl 82,20 %. Mezi stále se opakující nedostatky patří, že prodávající nedostatečně informují o právu na odstoupení od smlouvy, podmínkách jeho uplatnění, nákladech na vrácení zboží, a také o existenci podmínek, lhůt a postupu pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, včetně vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy, a také využívání nekalých obchodních praktik s cílem ovlivnit spotřebitele v procesu rozhodnutí ohledně koupě.
V rámci kontrol internetových obchodů v roce 2024 byly provedeny kontroly cíleně zaměřené na uvádění informací týkajících se tzv. prodloužené záruky, a na způsob, jakým je spotřebiteli nabízena. Ve většině případů se totiž nejedná o smluvní záruku ve smyslu občanského zákoníku, ale o službu pojištění, respektive o škodní pojištění poskytované odlišným subjektem, než je prodávající. Provedenými kontrolami bylo zjištěno, že tzv. prodloužená záruka nebyla vždy spotřebiteli nabízena v souladu s požadavky zákona o ochraně spotřebitele a prodávající se dopouštěli zákazu používání nekalých obchodních praktik, při nabídce této „služby“.
Kontrola internetového obchodování bude patřit k prioritám ČOI i v následujícím období, se zaměřením na veškeré formy prodeje, a to i na prodej přes sociální sítě nebo mobilní aplikace.

Související příspěvky

Zprávičky

Informační systémy státní správy asi bude nově monitorovat vládní centrum

16. 5. 2025
Zprávičky

Brusel obvinil provozovatele TikToku z porušování pravidel EU, hrozí mu pokutou

15. 5. 2025
Tiskové zprávy

MPO: Zrušení amerického omezení vývozu AI čipů nechává prostor pro rozvoj českého průmyslu a mezinárodní spolupráce

15. 5. 2025
Zprávičky

ÚOHS začal posuzovat převzetí Dotykačky softwarovou skupinou Seyfor

15. 5. 2025

Zprávičky

Informační systémy státní správy asi bude nově monitorovat vládní centrum

ČTK
16. 5. 2025

Komunikační a informační systémy státní správy asi bude do budoucna místo ministerstva vnitra monitorovat

Brusel obvinil provozovatele TikToku z porušování pravidel EU, hrozí mu pokutou

ČTK
15. 5. 2025

Evropská komise (EK) obvinila provozovatele čínské platformy TikTok z porušování pravidel EU kvůli netransparentnosti

ÚOHS začal posuzovat převzetí Dotykačky softwarovou skupinou Seyfor

ČTK
15. 5. 2025

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal posuzovat převzetí společnosti Dotykačka, která poskytuje pokladní

T-Mobile v prvním čtvrtletí zvýšil provozní zisk o 5 % na 3,44 miliardy

ČTK
15. 5. 2025

Operátor T-Mobile zvýšil v prvním čtvrtletí provozní zisk EBITDA o 4,8 procenta na 3,438

Siemens potvrdil výhled poté, co výsledky za druhý kvartál překonaly odhady

ČTK
15. 5. 2025

Německý průmyslový koncern Siemens zvýšil ve druhém čtvrtletí čistý zisk meziročně o 11 procent

Umělá inteligence může zahltit spravedlnost generovanými texty, míní náměstek

ČTK
14. 5. 2025

Využívání jazykových modelů v právu se projevuje rostoucím množstvím i délkou právních textů a

Foxconn téměř zdvojnásobil čtvrtletní zisk, jeho vyhlídky však zastiňují cla

ČTK
14. 5. 2025

Tchajwanská společnost Foxconn, která je největším smluvním producentem elektroniky na světě a hlavním výrobcem

Padla další rekordní pokuta za porušení GDPR

Česko v dubnu zasypaly desítky tisíc škodlivých e-mailů

Pavel Houser
14. 5. 2025

V dubnu opět vzrostly detekce infostealeru Formbook, který tak stále stojí v čele pravidelné

Tiskové zprávy

MPO: Zrušení amerického omezení vývozu AI čipů nechává prostor pro rozvoj českého průmyslu a mezinárodní spolupráce

Místní šetření ÚOHS ve společnosti Seznam.cz bylo nezákonné, konstatoval soud

Efektivní a bezpečná správa kontejnerových klastrů

WD_BLACK SN8100 NVMe SSD posunuje hranice

Acronis integruje do své platformy řešení Fortinet

ČTÚ: Strategie správy spektra schválena vládou

Zpráva dne

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Redakce
15. 4. 2025

Ať už máte PC se starším systémem Windows, nebo si stavíte PC podle vašich...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Kvě 27
Celý den

Kontajnery v praxi

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Podvodné prokliky

Kontextová reklama

Archie

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Jak tvrdnutí jater způsobuje rakovinu?
  • Různá psí plemena mají různě citlivý čich. Banální, ale konkrétní výsledky jsou překvapivé
  • Alzheimer a oprava mozku: co se stane, když chybí klíčový protein?

RSS AbcLinuxu RSS

  • Rust slaví 10 let od vydání verze 1.0. Vydána verze 1.87.0
  • Brusel obvinil provozovatele TikToku z porušování pravidel EU
  • Sovereign Tech Agency podpoří GFortran částkou 360 000 eur

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.