Liberecký startup HARDWARIO se specializuje na projekty založené na principu internetu věcí. Díky zařízení, které může být velké třeba i jako krabička od sirek, umí mapovat nedostatky výroby ve škodovce, přehřívání motorů výrobních linek v kolínské automobilce TPCA nebo klima v britských lesích. Na základě zkušeností, které firma pomocí CzechInvestu získala, otevřela v Londýně vlastní pobočku.
Internet věcí patří k fenoménům dnešní doby. Téměř jakákoliv věc se dá připojit k internetu a ovládat na dálku či dále zlepšovat na základě nasbíraných dat. Vynález nového tisíciletí využíváme v čemkoliv, co má přívlastek chytré – ve věcech běžného užívání, jako jsou třeba hodinky či ovládání domácnosti, stojí na něm ale i každodenní život v moderních metropolích. Velké zastoupení má internet věcí také ve výrobě, kde pomáhá například s měřením produktivity strojů a zefektivňováním jejich výkonu. To se v obratu firem projevuje značnou finanční úsporou.
Liberecký startup HARDWARIO vznikl v roce 2016. Jeho zakladatelem je Alan Fabik, který má kolem sebe v současnosti dvacetičlenný tým. Od počátku fungování se firma zaměřuje na projekty, které usnadňují život firmám i jednotlivcům za pomoci internetu věcí. Její zařízení je naprogramováno tak, aby monitorovalo a vyhodnocovalo data podle přání zákazníka. „Tam, kde firmy potřebují cokoliv změřit – výkon, teplotu, přehřívání motoru, nastupujeme my. Podle potřeby dokážeme sestavit zařízení, které bude v intervalu, který si zákazník zvolí, vyhodnocovat data. A to za pár stovek měsíčně,“ říká zakladatel firmy Alan Fabik. V kolínské automobilce TPCA tak například chytré zařízení sleduje přehřívání motorů. „Firmě jsme ušetřili stovky tisíc tím, že včas rozpoznáme, kdy hrozí výpadek linky,“ vysvětluje Fabik. Výhodou zařízení je navíc také to, že běží roky na baterie a odesílá data za pomoci internetu. Třeba i z míst, kde to donedávna bylo nemyslitelné. Klima tak sleduje v lesích ve Velké Británii, kvalitu ovzduší zase v liberecké zoo.
S CzechInvestem se startup HARDWARIO zúčastnil programu CzechAccelerator v Londýně u místního partnera – coworkingového centra Impact Hub King´s Cross. Program sestával z individuálních konzultací s odborníky a předem domluvených setkání s potenciálními obchodními partnery. Pobyt byl zaměřen na obchodní strategii produktu tak, aby se lépe přizpůsobil britskému trhu. Zástupci firmy měli možnost ověřit si také zpětnou vazbu od místních zákazníků. „V Londýně jsme díky podpoře CzechInvestu měli pocit, že jdeme do známého prostředí. Měli jsme otevřené dveře u expertů na britský trh, zajištěné zázemí v centru města a kontakty na správné lidi. Nakoplo nás to k otevření vlastní pobočky v britské metropoli,“ popisuje Fabik.