Oproti loňským raketovým růstům tržeb některých e-shopů se současnost nese ve znamení poklesů, problémů a někdy i krachů. Největší sezóna e-commerce je však stále ještě před námi a rostoucí ceny, zdá se, zatím neovlivňují chuť Čechů nakupovat. Je tedy čas začít se připravovat na hlavní sezónu, která křivkami firemních tržeb může ještě řádně zahýbat. Jak se ale při současné situaci na trhu práce vypořádat s nedostatkem sezónních pracovníků? Řešením může být automatizace.
Malý a začínající e-shop obvykle nevyžaduje žádný speciální podnikový informační systém, jakmile se však byznysu začíná dařit a přechází do fáze, kdy agendu již není možné zvládat v jednom člověku, je na místě začít uvažovat o automatizaci. Ta pomůže zefektivnit procesy a ve finále šetřit náklady.
Automatizovat lze v podstatě celý proces od přijetí objednávky až po expedici zboží ve skladu. To znamená, že vše můžete nastavit tak, aby to probíhalo automaticky a lidská síla zasáhla až v okamžiku, kdy dostane přesnou informaci o tom, co a kde na skladu má najít a přichystat k expedici.
„Pokud máte procesy digitalizované a automatizované, jsou rychlejší, nedochází k chybám, a navíc šetříte pracovní sílu. Investice do zavedení infrastruktury je jednorázová, což jinými slovy znamená, že jakmile se vám podaří digitalizaci správně nastavit, tak už v podstatě jen šetříte náklady,“ vysvětluje Klára Cerovská, ředitelka ERP Vario ze společnosti Solitea.
Stačí si vybrat vhodný ERP systém
Celý proces automatizace přitom nemusí být vůbec složitý. V praxi totiž často stačí napojit e-shop na ERP systém, což lze obvykle zvládnout za 1–3 měsíce. Automatizace je pak o výměně dat mezi e-shopem a ERP systémem.
Jednou z největších chyb, kterých se podniky v e-commerce dopouštějí, je zaměření pouze na samotný e-shop a investice do něj. Ale na e-shopu se odehrává pouze první část celého procesu. Jeho práce končí v okamžiku, kdy přijme objednávku od zákazníka. Poté už je vhodné využít ERP systémy, které jsou ideální právě pro efektivní zvládání veškeré firemní agendy. ERP systém si každou objednávku okamžitě převezme a automaticky řídí všechny následující procesy.
To znamená vše od výroby, vyskladnění, komunikace s dopravci až po fakturace či další účetní transakce. Systém zároveň drží pravidla a řídí firemní procesy, uchovává potřebná data o zákaznících, zaměstnancích i produktech. ERP systém tak slouží jako CRM, HR, účetní, WMS (systémy řízení skladu) i výrobní systém v jednom.
Od jednoduchého účetního systému k pokročilému ERP
Tato taktika se už osvědčila třeba české firmě Freshlabels, která se soustředí na prodej módy a módních doplňků. Ta působila nejdříve pouze ve formě e-shopu a používala účetní systém. Ten ale po následném otevření kamenných prodejen brzy přestal postačovat kapacitně i výběrem funkcí, a tak se společnost rozhodla pro jiné řešení. „Potřebovali jsme zkombinovat ERP systém a skladové hospodářství s e-shopem a kamennými prodejnami,“ vzpomíná provozní manažer Freshlabels Jan Matura.
Implementace ERP systému pak firmě pomohla nejen organizačně zvládat náročnou kombinaci e-shopu a kamenných prodejen v ČR i za hranicemi, ale také splnit specifické požadavky pomocí snadné integrace systémů třetích stran.
„Díky napojení e-shopu na firemní informační systém vznikne v podstatě centrální mozek firmy, který sjednocuje veškerou agendu. Všechna data tak máte na jednom místě a zbavíte se zdlouhavého papírování,“ říká Klára Cerovská, ředitelka ERP Vario ze společnosti Solitea.
Tak je možné zbavit se rutinní práce, papírování i chaosu ve skladu či výrobě. Firma tak má k dispozici spolehlivý nástroj na sledování aktuálního dění uvnitř sebe samé, vyhodnocování i strategické plánování, a šetří tak kapacity během vrcholu sezóny.
Češi nakupují vánoční dárky online
Předvánoční sezóna tvoří důležitý podíl v obratu internetových obchodů. Podle výzkumu GLS z minulého roku pouze pětina zákazníků preferuje nákup vánočních dárků v kamenných obchodech. Naopak třetina z nich dává přednost nákupu online a necelá polovina nakupuje jak online, tak v obchodech. Největší výhodu online nákupů vidí lidé v pohodlí a úspoře času.
Česko je rájem e-shopů. Na 10,7 milionu obyvatel tu připadá více než 50 tisíc e-shopů a toto číslo stále roste. Díky tomu je Česká republika zemí s největším počtem e-shopů v přepočtu na počet obyvatel na světě. Celková hodnota zboží prodaného přes internet v roce 2021 dosáhla podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) 223 miliard korun, což je o 44 % více než v roce 2019 před začátkem koronavirové krize. Dle projektu Česká-ecommerce.cz lze letos očekávat tržby na přibližně stejné úrovni jako v loňském roce.