I na internetu krize část obchodníků zasáhla negativně.
Jak vyplývá z údajů zveřejněných Českým statistickým úřadem (ČSÚ) i z dat od jednotlivých on-line prodejců, mají za sebou e-shopy rekordní duben. Meziroční růst e-commerce retailu přesáhl celkově 40 %. Vůbec nejúspěšnější byli prodejci potravin, elektroniky či drogistického zboží, kteří zaznamenali navýšení tržeb oproti roku 2019 v řádech stovek procent. Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sleduje vývoj na českém on-line trhu v posledních dvaceti letech, očekává letos jeden z největších meziročních skoků v celkové výši dosažených obratů.
„Data ČSÚ potvrzují informace, které máme z našich zdrojů k dispozici. Oproti dubnu 2019 stála před většinou e-shopů velká výzva a současně příležitost. Z výzkumu mezi našimi členy vyplývá, že více než 20 % z nich dosáhlo o 100 a více procent vyšších obratů v porovnání s loňským rokem, což znamená obrovský nárůst. Vyhlášení nouzového stavu v ČR tak paradoxně internetovým obchodům jako celku pomohlo,“ komentuje události uplynulých dnů a týdnů výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Současně je ale třeba zmínit, že přibližně 25 % provozovatelů on-line obchodů počítá ztráty. Ne všechny kategorie zboží se prodávaly stejně dobře, a tak i na internetu krize část obchodníků zasáhla negativně.“
Česká e-commerce se v roce 2019 podílela na českém maloobchodu již z téměř 13 %. Letošní podíl bude ještě vyšší a dosáhne k 15 %, možná i výše. Tisková zpráva APEK uvádí, že současně s tím roste i celospolečenský význam celého odvětví. E-shopy a jejich partneři jsou stále významnějšími zaměstnavateli, jsou důležitou součástí sociálního prostředí v ČR..
„I přes spoustu negativních dopadů a očekávanou hospodářskou krizi je současná situace také příležitostí. Řada tradičních obchodníků uspíší vstup do on-line prostředí, které jednoznačně nabízí silný prodejní kanál. Již před omezeními bylo zřejmé, že obchodníci budou do budoucna muset rozložit své prodeje do kamenných prodejen i na internet. Nyní je ale zjevné, že není čas se spuštěním e-shopu čekat,“ doplňuje Jan Vetyška.