Protože se v rámci EU stále opakují případy, kdy například elektronický obchod nedodal dopředu zaplacený výrobek, nebo odmítá reklamovat vadný, navrhla ve čtvrtek Evropská komise posílení postavení spotřebitelů a podniků, pokud jde o přeshraniční spory o nižší částky.
Jednoduché řešení malých občanskoprávním a obchodních sporů má EU zavedeno již od roku 2007 (evropské řízení o drobných nárocích), po šesti letech se nyní chystá revize. Zpráva Komise o evropském řízení o drobných nárocích uvádí, že horní limit ve výši 2 000 eur pro podání žaloby vylučuje příliš mnoho sporů nízké hodnoty, zejména pak sporů, které vedou malé a střední podniky.
Hlavní změnou, která se dnes navrhuje, je zvýšení stropu pro podání žaloby na 10 000 eur. Velmi z toho budou těžit malé podniky, neboť v současnosti se pouze 20 % jejich obchodních pohledávek vejde do limitu 2 000 eur.
Komise také přijala soubor praktických změn způsobu, jakým řízení funguje. Návrh Komise na revizi nařízení o drobných nárocích znamená:
- Zvýšení limitu pro podání žaloby u drobného nároku z 2 000 eur na 10 000 eur. Z toho budou mít prospěch zejména malé a střední podniky, protože řízení bude použitelné u 50 % obchodních nároků (oproti dnešním 20 %).
- Rozšíření definice toho, co představuje „přeshraniční“ případ.
- Omezení soudních poplatků: V rámci stávajícího řízení o drobných nárocích mohou být soudní poplatky vyšší, než je samotná hodnota nároku. Současný návrh zajistí, že soudní poplatky nepřekročí 10 % hodnoty nároku a minimální poplatek nesmí být vyšší než 35 eur. Návrh taktéž požaduje, aby bylo umožněno platit soudní poplatky on-line prostřednictvím kreditní karty.
- Snížení administrativní zátěže a cestovních výdajů: Nová pravidla umožní žalobcům zahájit řízení po Internetu, e-mail se stane právně platným prostředkem komunikace mezi dotčenými stranami a telekonference či videokonference budou přirozenými nástroji pro ústní jednání.