Možný zákaz TikToku na území USA, k němuž pravděpodobně dojde 19. ledna, přináší příležitost pro konkurenční platformy, jako jsou Instagram, Facebook, YouTube nebo Snapchat, aby zvýšily příjmy z reklamy převzetím části uživatelů TikToku. Upozornil na to server Financial Times (FT). Ten zároveň připomněl, že nahradit platformu bude pro konkurenci obtížné.
Společnosti jako Meta a Snap se na konec TikToku již připravují, například uvedením podobných formátů a investicemi do infrastruktury, aby zvládly očekávaný nárůst provozu, uvedl FT. „Meta a YouTube čelí zátěžovému testu, na který nemusí být připraveny. Reels postrádá sofistikovanost doporučovacích algoritmů TikToku, které jsou v oboru ekvivalentem raketového paliva, zatímco YouTube Shorts ještě nezvládly monetizaci tvůrců,“ poznamenal James Kirkham z digitální agentury Iconic.
Podle odhadů analytické skupiny eMarketer by 22,4 procenta reklamních příjmů TikToku mohlo přejít na Instagram a 17,1 procenta na Facebook. YouTube by se svým formátem Shorts mohl získat až 10,7 procenta přerozdělených prostředků, což by mohlo znamenat nárůst jeho příjmů až o 750 milionů dolarů (18,4 miliardy Kč).
Díky podobnému složení uživatelské základny, která se rekrutuje zejména z mladších ročníků, podle FT očekává nárůst příjmu společnost Snap provozující aplikaci Snapchat. TikTok za globální pandemie covidu-19 získal silnou pozici v generaci Z, která jej preferuje před tradičními reklamními médii, jako je televize. Tato dominance pomohla TikToku dosáhnout v USA v roce 2023 rekordního obratu 16 miliard dolarů (392 miliard Kč).
Kvůli nespokojenosti s konvenčními alternativami TikToku zaznamenala v posledních dnech v USA nárůst popularity čínská sociální síť Xiaohongshu (v překladu Rudá knížka), známá v USA také jako RedNote. Platforma připomínající Instagram se dostala na vrchol žebříčků stahování na iPhonech v USA, ačkoliv se primárně zaměřuje na čínský trh.
Americký zájem o aplikaci, která je populární zejména mezi mladými čínskými ženami díky obsahu zaměřenému na cestování, krásu a módu, sice podle FT ukazuje na potenciál globální expanze, ale není jasné, zda o takovou cestu společnost stojí.
Americký Kongres loni v dubnu přijal zákon, podle kterého zákaz sítě TikTok vstoupí v platnost v případě, že ji čínská mateřská společnost ByteDance do neděle 19. ledna neprodá. Aplikace by se nemohla aktualizovat ani by ji nebylo možné stáhnout z obchodů jako Google Play nebo App Store.
Zákon označují za problematický někteří prominentní experti na svobodu projevu v USA, vystupuje proti němu také Americká unie občanských práv (ACLU). Vláda a zákonodárci však argumentují tím, že TikTok pod hlavičkou ByteDance představuje bezpečnostní riziko a může sloužit čínským zájmům.
Odhad přerozdělených příjmů TikToku z reklamy vycházející z podílů reklamních výdajů v roce 2024 a očekávaných trendů růstu v roce 2025:
Kanál Odhadovaný přerozdělený podíl (%)
Instagram 22,4
Ostatní (zobrazování, vyhledávání, maloobchodní reklama) 18,6
Další sociální sítě (Snap, LinkedIn, Reddit, X) 18,3
Facebook 17,1
Digitální televize 12,9
YouTube 10,7
Zdroj: eMarketer, Financial Times