V loňském roce bylo v českých domácnostech poprvé více přenosných notebooků než stolních PC. Počítač mají v Česku přibližně tři miliony domácností (72 procent) a od roku 2010 vzrostl jejich počet o zhruba půl milionu. Oznámil to dnes Český statistický úřad.
Ještě v roce 2006 mělo přenosný počítač jen sedm procent domácností. Počítače v domácnostech prošly také významným kvantitativním posunem. V roce 2009 byla dvěma a více počítači vybavena čtvrtina domácností majících doma PC. V roce 2014 se tento podíl pohyboval již kolem 44 procent.
Všechny domácnosti disponující počítačem jsou připojeny k internetu. V roce 2014 mělo připojení k internetu 72 procent českých domácností, tedy 99,6 procenta domácností s počítačem. Před deseti lety byla připojena k internetu každá druhá domácnost s počítačem. Zatímco počítačem bylo vybaveno 30 procent domácností, internet mělo jen 15 procent.
Během posledních několika let se v českých domácnostech zásadně změnil způsob připojování k internetu. Zatímco ještě v roce 2006 převládalo s dvoupětinovým podílem nízkorychlostní vytáčené připojení prostřednictvím telefonní linky, v roce 2014 využívaly vytáčené připojení jen tři procenta domácností. Naopak dominantní je v současnosti Wi-Fi s podílem 60 procent.
Podle analýz společnosti Gartner vzrostl prodej počítačů, notebooků a konvertibilních zařízení na českém trhu v loňském roce o čtvrtinu na 1,281 milionu. Celkově se tak po dvou letech poklesu trh dostal mírně nad úroveň roku 2011. Uvedla to analytická firma Gartner.
„V roce 2014 v ČR vzrostly podle údajů společnosti Gartner jak dodávky stolních PC, tak klasických notebooků a prémiových ultra přenosných zařízení. Tento segment rostl meziročně na více než dvojnásobek,“ uvedla mluvčí českého Gartneru Hana Štamberková.
První pozici uhájila značka Lenovo, která zvýšila prodej o 62 procent na 361 000 zařízení. Druhá HP rostla o třetinu na 236 000 kusů a třetí Acer zvýšil prodej o 29 procent na 180 000 zařízení. Na dalších místech skončily značky Dell a Asus.