Internetový portál AOL bude dalších 5 let využívat výhradně vyhledávací technologii Google.

AOL prodloužilo smlouvu s Googlem.
Uzavření nové dohody v hodnotě řádově miliard dolarů (desítek miliard Kč), v průběhu včerejška oznámily společnosti AOL a Google. V rámci ní bude AOL po dobu následujících 5 let nadále využívat vyhledávací technologii společnosti Google k realizaci všech svých vyhledávacích požadavků. Obě firmy si následně rozdělí příjem z reklamy, která je na tato vyhledávání navázána. V jakém poměru se tak bude dít, nebylo oznámeno. Příjmy AOL z vyhledávání za první pololetí letošního roku činily 209 milionů dolarů (4,18 miliardy Kč).
Nová smlouva je v podstatě jen upravenou verzí starších dohod, na jejichž základě AOL využívá vyhledávací technologie Google už od roku 2000. Jedná se o oboustranně výhodný obchod – zatímco AOL nemusí investovat čas a peníze do vývoje vlastního řešení, se kterým by navíc bylo velmi náročné uspět, Google posílí svou vlastní pozici na trhu internetového vyhledávání. Podle aktuálních dat společnosti comScore je současný podíl Googlu na tomto trhu 65,8%, z čehož 2,3% připadá na vyhledávání přes portál AOL. Pro srovnání, konkurenční společnost Microsoft, která poskytuje svou vyhledávací technologii Bing také portálu Yahoo!, dosahuje celkového podílu 27,1%.
Počátkem letošního roku se objevily spekulace ohledně možného odklonu AOL od Google, právě ve prospěch jeho hlavního konkurenta Microsoft. To nepřímo potvrzuje Tim Armstrong, CEO AOL, který řekl: „Uzavření nové smlouvy jsme dlouho promýšleli. Chtěli jsme lepší produkt, s lepším podílem z reklamy a lepším rozložením vlastního obsahu AOL. Ve finále jsme obdrželi několik nabídek od různých poskytovatelů.“ Lze se tak domnívat, že nově podepsaná smlouva není jen pouhým prodloužením té stávající, ale že Google byl donucen nabídnout výrazně lepší podmínky, především v oblasti podílu z reklamy, aby si AOL udržel.
Internetový portál AOL (America On Line) v posledních letech jen strádá. Firma dříve prakticky asociovaná s vytáčeným internetovým připojením a, na svou dobu, průkopnickou nabídkou internetových služeb, začala ztrácet pozice s příchodem moderních portálů, jako je právě vyhledávač Google. Vzhledem k silné ztrátovosti byla společnost v loňském roce také donucena opustit mediální skupinu Time Warner a pokusit se „přežít“ samostatně. V rámci rozsáhlé restrukturalizace se AOL zbavuje některých svých součástí, jako například sociální sítě Bebo, a pracuje na novém reklamním systému. Vzhledem k tomu, že společnost se stále pohybuje v červených číslech, je její další osud stále nejasný.
Zdroj: Reuters