Čechy obtěžují zákaznické linky bez živých operátorů

Jiří Kocourek , 29. únor 2008 09:00 0 komentářů
Rubriky: Telekomunikace

Operatorka
Podle průzkumu společnosti Genesys Telecommunications Laboratories frustruje české spotřebitele při komunikaci s firemními call centry nekonečné čekání na spojení. Kromě dlouhé doby do spojení s infolinkou tuzemským spotřebitelům vadí, že nemají volbu přímého rozhovoru s člověkem operátorem. Zeptali jsme se českých mobilních operátorů, jak tuto problematiku vnímají a jestli chystají nějaké změny ve svých službách.

Slečna
Zákaznické linky často zahltí volajícího velkým
výběrem různých možností. Možnost spojení
na operátora také nebývá nejrychlejší.

Dlouhé čekání na lince se nelíbilo 58,5 procentům odpovídajících. Účastníci průzkumu zaměřeného na vnímání služeb tuzemských zákaznických linek dále kritizovali nesrozumitelnost nebo chyby v menu (49,2 %), vadilo jim také vystupování a chování obsluhy call center (43,9 %), opakování již poskytnutých informací či přepojování na jiné operátory.

Neoblíbenost samoobslužných systémů zapříčinilo podle Genesys zejména jejich nevhodné užívání, které není například vhodné pro řešení složitějších dotazů. Chybné je často také nastavení, kdy dochází k nelogickému řazení voleb nebo jich je až moc, takže se v nich klient rychle ztratí. Více než polovina respondentů průzkumu pohrozila ztrátou loajality kvůli frustraci způsobené špatně nastavenými automatizovanými systémy firemních call center. Podniky v Česku proto začínají využívat služeb virtuálních operátorů. Tito "mluvící roboti" dokáží rozpoznávat lidskou řeč nebo nabízejí možnost komunikace prostřednictvím videohovorů. Podle průzkumu by spotřebitelé takové virtuální operátory uvítali.

Martina Kemrová, tisková mluvčí operátora T-Mobile, uvedla, že operátor provádí měsíční průzkumy spokojenosti s použitými službami. K faktu, že podle průzkumu Genesys jsou zákazníci v 57 procentech nespokojeni s vymačkáváním nepřehledných voleb při komunikaci, komentovala mluvčí T-Mobile tak, že průzkumy operátora říkají něco jiného. "Spokojenost zákazníků, kteří vyřešili svůj požadavek v IVR je 125 na škále -200 až +200, tedy dokonce vyšší než u zákazníků, kteří vyřešili svůj požadavek s živými operátory," uvedla tisková mluvčí Martina Kemrová. Také dodala, že T-Mobile umožňuje přímé spojení s operátorem právě v případech, kdy se jedná o složitější dotazy.

Mobilní operátor Vodafone sleduje spokojenost zákazníků s call centry podrobně na měsíční bázi v rámci pravidelného monitorování spokojenosti zákazníků. Podle Miroslava Čepického z Vodafone se jak hlasová samoobsluha, tak kontakt s operátory na zákaznické lince v měsíčním bodovém hodnocení zákazníků dostávají blízko ke kladné horní hranici. U Vodafone pracuje zhruba 400 operátorů. Ti zákazníci, kteří dávají přednost kontaktu s nimi, se na operátora mohou dostat přes volbu v hlasové samoobsluze. "Velká část zákazníků ovšem dává přednost hlasovému automatu nebo internetové samoobsluze, protože tam snadno vyřeší většinu jednodušších záležitostí," řekl Čepický.

Test zákaznických linek Vodafone


Pro článek věnovaný reklamě v mobilních telefonech, nabízené mobilním operátorem Vodafone, jsme zjišťovali informace také na zákaznické lince. Jak náš telefonát dopadl si můžete poslechnout sami. Nejvíce informací jsme nakonec získali při osobní schůzce se zástupci firmy.

Telefónica O2 využívá k reportu spokojenosti zákazníků s call centry služeb externí společnosti AISSA. V průzkumu spokojenosti zákazníků je pět otázek týkajících se právě hodnocení IVR. Již v loňském roce řešila firma nespokojenost zákazníků s call centry upravováním IVR stromů tak, aby se zjednodušila a zrychlila cesta zákazníka na toho správného konzultanta. Jedním z klíčových projektů O2 je podle mluvčího Martina Žabky výrazně jednodušší a rychlejší IVR do poloviny roku. "Denně obsloužíme více než 40 tisíc hovorů od zákazníků z residentního segmentu, při tomto množství není reálné všechny příchozí požadavky obsloužit přímo operátorem," řekl mluvčí Žabka. Možnost přímého spojení s operátorem mají u O2 například zákazníci z řad podnikatelů.

Související
Komiks: jak snížit počet telefonátů


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook postaví v Dánsku datové centrum

ČTK , 20. leden 2017 14:00

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v dánském městě Odense nové datové centrum, kte...

Více 0 komentářů

Americký Oracle převezme českou programátorskou firmu Apiary

ČTK , 20. leden 2017 12:00

Americký výrobce podnikového softwaru Oracle podepsal dohodu o převzetí české programátorské firmy A...

Více 0 komentářů

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů