margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Data Management - data jako firemní bohatství

Jaromír Mataj , 24. červenec 2013 00:00 0 komentářů

Spravuje váš podnik nějaká data? Řešíte datovou kvalitu? Víte, co znamenají a jak se liší následující datové disciplíny: Data Governance, Data Architecture, Data Integration, Data Quality, Data Warehousing, Business Intelligent a Data Mining?

Téměř každý podnik, včetně malých firem, dnes eviduje data za účely nezbytnými pro podporu svého podnikání, jako je např. obsluha klienta nebo evidence stavu objednávek, ale i proto, že data firma musí uchovávat ze zákonných důvodů (např. kvůli doložitelnosti účetnictví nebo jako důsledek zákona o praní špinavých peněz). Náklady na správu se zvyšováním jejich objemu neustále rostou, a proto je potřeba je řídit – tak vznikl Data Management.

Termínem Data Management lze označit celou řadu podnikových procesů a činností, které zajišťují efektivní správu dat po celou dobu jejich životního cyklu (od pořízení dat přes jejich znovupoužití až po jejich archivaci). Mezi tyto činnosti a disciplíny patří:

  • Data Governance je soubor činností, lidí, postupů a technologií zaměřující se na efektivnější využívání dat uvnitř firmy s cílem zvýšit datovou kvalitu pomocí standardizace práce s daty a definice vlastníků dat.
  • Datová Architektura a Integrace zahrnují soubor činností a nástrojů, které se zabývají návrhem struktury datových zdrojů a datových toků mezi jednotlivými systémy.
  • Data Quality Management je oblast data managementu zabývající se kvalitou dat a jejím měřením, čištěním dat (cleansing) a následným obohacováním dat (enrichment) o standardizované hodnoty. Příkladem je čištění a kompletace adres dle číselníku adres.
  • Database Management zahrnuje činnosti samotné administrace úložiště dat, včetně zajištění jeho dostupnosti dle definovaných požadavků (SLA). Z pohledu uživatelů dat jde především o jejich vysokou dostupnost, v případě velkých společností i o geografické oddělení záložních serverů.
  • Data Security Management – řízení bezpečnosti přístupu k datům a bezpečnost jejich správy. Z pohledu bezpečnosti se data klasifikují podle svého charakteru od utajovaných a důvěrných až po veřejně dostupné informace. Bezpečnost (a oprávnění jejich využití) dat je často upravována specializovanými zákony (např. dle Zákona o bankovním tajemství nebo Zákona o ochraně osobních údajů), které kladou velké nároky na zabezpečení a omezují využití dat v podnikových procesech, např. marketingu.
  • Data Warehousing (datový sklad) je datová disciplína zabývající je shromažďováním dat napříč všemi systémy firmy, a to včetně historických řezů umožňujících například vyhodnocování trendové analýzy chování klientů v čase. Business Inteligence je pak sada nástrojů, postupů a technologií, jak získat z dat (obvykle z Datového skladu) co nejvíce informací v přehledných reportech. Data Mining je disciplína zaměřující se na pokročilé techniky vytěžování dat (definování statistických modelů) a jejich sledování v čase. Typickou úlohou pro Data Mining je výpočet rizikovosti klienta (Risk Management) na základě vypočítaných vah vstupních parametrů.
  • Document Management (nestrukturované informace) – tato oblast se zabývá uložením a správou nestrukturovaných dat. Nezbytnou součástí uložení těchto dat je jejich indexování (vytvoření metadat) a uložení ve specializovaných systémech (Document Management Systems).
  • Metadata Management – řízení „dat o datech“ - jde o popis dat a znázornění jejich topologie a business významu. Pro správnou interpretaci dat je nutné znát nejen jejich business význam, ale i způsob, jak data vznikla (z jakých jsou zdrojů a s jakou frekvencí jsou aktualizována).
  • Contact Management – je soubor procesů firmy, který využívá a spravuje konsolidovaná, vyčištěná data (především ta klientská) pro účely podnikání firmy. Contact Management je tedy obvykle reprezentován nějakým CRM, ERP řešením.
  • Master Data Management se v rámci Data Managementu zaměřuje pouze na správu klíčových dat podniku, kterým je následně věnována co největší péče napříč všemi datovými disciplínami Data Managementu.

V kontextu Data Managementu se k datům přistupuje jako k bohatství podniku, které je potřeba pečlivě chránit, efektivně spravovat a hlavně maximálně využívat. Velikost bohatství, které se v datech skrývá, je dáno jejich efektivním využitím, ať již v business procesech samotných (např. při obsluze klienta), tak i jako vstup do dalších procesů (marketingu, finančního řízení, reportingu).

Data Management a Data Quality Management jsou deklarovány jako podniková strategie a na každé důležitější prezentaci zní slova jako Data Governance nebo Business Intelligence. A přesto se ukazuje, že ne vždy je vše v pořádku:

  • Klíčovým místem IT rozvoje firmy se stal Datový sklad. Oddělení DWH (datového skladu), vzniklé v rámci řešení data managementu, je neustále přetížené a jeho výkonnost s každým inkrementem klesá. Rozhodovací odpovědnost se ztrácí v kolektivním schvalování integrovaných systémů.
  • Data jsou přes veškeré náklady stále opožděná a reporty přesto nefungují.
  • Na otázku „Kolik máme klientů?“ stále neexistuje jednoznačná odpověď. Je potřeba si nejprve odpovědět otázkou „Které oddělení firmy se ptá?“
  • Konzumenti dat se v datech neorientují, existuje příliš mnoho reportů (se stejným nebo podobným obsahem).

Příčin těchto problémů je několik:

  • Firmy hromadí mnoho dat, bez ohledu na jejich reálné použití a stárnutí. Je tak plýtváno zdroji (lidskými i technologickými). Data se agregují do reportů, které už dávno nikdo nečte. Chybí řešení retence (stárnutí) dat.
  • Data nemají svého business vlastníka, který by zodpovídal za kvalitu svých dat.
  • Porozumění datům – chybí kvalitní správa metadat.
  • Rostoucí požadavky na dostupnost dat. Většina řešení dnešních datových skladů je postavena na dávkovém nahrávání dat z předešlého dne. Agregované a konsolidované údaje tak jsou dostupné s jednodenním zpožděním.

MDM jako vrcholná disciplína Data Managementu

Většina velkých firem, které v minulých letech investovaly do Data Managementu, proto hledá cestu, jak zvládnout nepřeberné množství dat a zlepšit nedostatky, které v této oblasti firmy trápí. O svých datech je proto nutné přemýšlet v kontextu Master Data Managementu (MDM) a zaměřovat se především na správu klíčových dat. Jako klíčová data lze chápat základní údaje o klientech (jejich identifikace, kontakty a produkty).

MDM do podniku přináší zlepšení v těchto oblastech:

  • Integraci a konsolidaci klíčových dat na jedno místo (Integrace).
  • Nastavení procesů pro správu těchto dat (Data Governance) – od pořízení dat, jejich vlastnictví až po jejich retenci.
  • Využití nástrojů Metadata Managementu pro správu MDM řešení - jednotná interpretace dat, centralizované řízení a porozumění datům.
  • Vzhledem ke správě vybrané podmnožiny klíčových dat lze data efektivněji zpracovávat a při dostupnosti potřebné infrastruktury lze přejít k jejich správě v režimu online. (Dostupnost)

Při implementaci řešení MDM je zejména důležité získat business vlastníky dat, zavést procesy Data Governance, organizačně zajistit tým datových stewardů a tak dále. Zavedení MDM se tak nestane ze dne na den. Z následujícího obrázku jsou patrné 4 úrovně maturity MDM řešení.

  • Nejnižší úroveň znamená decentralizované řešení správy dat. Jednotlivé systémy spolu komunikují na přímo bez vzájemné znalosti svého širšího okolí.
  • Druhá úroveň označuje firmy, které začínají tušit, že něco s jejich daty není v pořádku a začínají řešit datové problémy.
  • Většina velkých firem se dnes nachází třetí úrovni vyspělosti MDM řešení, kdy MDM data jsou centralizována v MDM řešení, ale stále jsou primárně udržována v samostatných systémech (Back-endech) a do MDM řešení jsou pouze synchronizována (online batch).
  • Nejvyšší, červená úroveň je stav, kdy Master Data jsou primárně udržována a centralizována v MDM řešení, kde každý objekt má právě jeden výskyt.

MDM v dnešní době přináší zlepšení v oblasti Data Governance a Metadata Managementu a dostupnosti klíčových dat. Data musí být ve firmě vnímána jako firemní bohatství, stejně jako jiný majetek, o který je potřeba pečovat.

Jaromír Mataj

Jaromír Mataj

Konzultant společnosti Adastra. V Adastře pracuji jako konzultant osm let. Mám zkušenosti s implementací datových skladů, reportingu, Online integrace dat a Master Data Managementu z velkých českých bank. Na projektech jsem postupně působil v rolích od vývojáře , business analytika až po role solution architekta pro (online) datové sklady a MDM řešení.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
18. 02. WordCamp Praha 2017
RSS 

Zprávičky

Rockaway získala minoritní podíl v Techloop.io

ČTK , 23. leden 2017 16:30

Investiční firma Rockaway Ventures získala minoritní podíl ve firmě Techloop.io, která zprostředkov...

Více 0 komentářů

Za vznícení mobilů Samsungu mohly baterie, firma odloží Galaxy S8

ČTK , 23. leden 2017 12:00

Za případy vznícení chytrých telefonů Galaxy Note 7 jihokorejské společnosti Samsung Electronics stá...

Více 0 komentářů

Foxconn zvažuje velkou investici do továrny v USA

ČTK , 23. leden 2017 08:29

Tchajwanská společnost Foxconn zvažuje, že investuje přes sedm miliard dolarů (zhruba 177 miliard Kč...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ČTÚ pohrozil O2 a Vodafonu odebráním licencí na LTE kvůli cenám

ČTK , 22. leden 2017 14:00

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) znovu vyzval operátory O2 a Vodafone, aby do měsíce snížili velkoob...

Více 1 komentářů

Menší e-shopy kvůli EET zruší platbu kartou

ČTK , 22. leden 2017 07:00

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET...

Více 2 komentářů

Na další rozvoj ekonomického systému bude Praha vypisovat tendry

ČTK , 21. leden 2017 14:00

Na další rozvoj ekonomického systému Ginis bude Praha vypisovat jednotlivé veřejné zakázky. Pražští ...

Více 0 komentářů

Tržby IBM klesaly i ve 4.čtvrtletí loňského roku, akciím se daří

ČTK , 21. leden 2017 07:00

Americká počítačová společnost International Business Machines (IBM) zaznamenala další, již devatená...

Více 0 komentářů