margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Data Management - data jako firemní bohatství

Jaromír Mataj , 24. červenec 2013 00:00 0 komentářů

Spravuje váš podnik nějaká data? Řešíte datovou kvalitu? Víte, co znamenají a jak se liší následující datové disciplíny: Data Governance, Data Architecture, Data Integration, Data Quality, Data Warehousing, Business Intelligent a Data Mining?

Téměř každý podnik, včetně malých firem, dnes eviduje data za účely nezbytnými pro podporu svého podnikání, jako je např. obsluha klienta nebo evidence stavu objednávek, ale i proto, že data firma musí uchovávat ze zákonných důvodů (např. kvůli doložitelnosti účetnictví nebo jako důsledek zákona o praní špinavých peněz). Náklady na správu se zvyšováním jejich objemu neustále rostou, a proto je potřeba je řídit – tak vznikl Data Management.

Termínem Data Management lze označit celou řadu podnikových procesů a činností, které zajišťují efektivní správu dat po celou dobu jejich životního cyklu (od pořízení dat přes jejich znovupoužití až po jejich archivaci). Mezi tyto činnosti a disciplíny patří:

  • Data Governance je soubor činností, lidí, postupů a technologií zaměřující se na efektivnější využívání dat uvnitř firmy s cílem zvýšit datovou kvalitu pomocí standardizace práce s daty a definice vlastníků dat.
  • Datová Architektura a Integrace zahrnují soubor činností a nástrojů, které se zabývají návrhem struktury datových zdrojů a datových toků mezi jednotlivými systémy.
  • Data Quality Management je oblast data managementu zabývající se kvalitou dat a jejím měřením, čištěním dat (cleansing) a následným obohacováním dat (enrichment) o standardizované hodnoty. Příkladem je čištění a kompletace adres dle číselníku adres.
  • Database Management zahrnuje činnosti samotné administrace úložiště dat, včetně zajištění jeho dostupnosti dle definovaných požadavků (SLA). Z pohledu uživatelů dat jde především o jejich vysokou dostupnost, v případě velkých společností i o geografické oddělení záložních serverů.
  • Data Security Management – řízení bezpečnosti přístupu k datům a bezpečnost jejich správy. Z pohledu bezpečnosti se data klasifikují podle svého charakteru od utajovaných a důvěrných až po veřejně dostupné informace. Bezpečnost (a oprávnění jejich využití) dat je často upravována specializovanými zákony (např. dle Zákona o bankovním tajemství nebo Zákona o ochraně osobních údajů), které kladou velké nároky na zabezpečení a omezují využití dat v podnikových procesech, např. marketingu.
  • Data Warehousing (datový sklad) je datová disciplína zabývající je shromažďováním dat napříč všemi systémy firmy, a to včetně historických řezů umožňujících například vyhodnocování trendové analýzy chování klientů v čase. Business Inteligence je pak sada nástrojů, postupů a technologií, jak získat z dat (obvykle z Datového skladu) co nejvíce informací v přehledných reportech. Data Mining je disciplína zaměřující se na pokročilé techniky vytěžování dat (definování statistických modelů) a jejich sledování v čase. Typickou úlohou pro Data Mining je výpočet rizikovosti klienta (Risk Management) na základě vypočítaných vah vstupních parametrů.
  • Document Management (nestrukturované informace) – tato oblast se zabývá uložením a správou nestrukturovaných dat. Nezbytnou součástí uložení těchto dat je jejich indexování (vytvoření metadat) a uložení ve specializovaných systémech (Document Management Systems).
  • Metadata Management – řízení „dat o datech“ - jde o popis dat a znázornění jejich topologie a business významu. Pro správnou interpretaci dat je nutné znát nejen jejich business význam, ale i způsob, jak data vznikla (z jakých jsou zdrojů a s jakou frekvencí jsou aktualizována).
  • Contact Management – je soubor procesů firmy, který využívá a spravuje konsolidovaná, vyčištěná data (především ta klientská) pro účely podnikání firmy. Contact Management je tedy obvykle reprezentován nějakým CRM, ERP řešením.
  • Master Data Management se v rámci Data Managementu zaměřuje pouze na správu klíčových dat podniku, kterým je následně věnována co největší péče napříč všemi datovými disciplínami Data Managementu.

V kontextu Data Managementu se k datům přistupuje jako k bohatství podniku, které je potřeba pečlivě chránit, efektivně spravovat a hlavně maximálně využívat. Velikost bohatství, které se v datech skrývá, je dáno jejich efektivním využitím, ať již v business procesech samotných (např. při obsluze klienta), tak i jako vstup do dalších procesů (marketingu, finančního řízení, reportingu).

Data Management a Data Quality Management jsou deklarovány jako podniková strategie a na každé důležitější prezentaci zní slova jako Data Governance nebo Business Intelligence. A přesto se ukazuje, že ne vždy je vše v pořádku:

  • Klíčovým místem IT rozvoje firmy se stal Datový sklad. Oddělení DWH (datového skladu), vzniklé v rámci řešení data managementu, je neustále přetížené a jeho výkonnost s každým inkrementem klesá. Rozhodovací odpovědnost se ztrácí v kolektivním schvalování integrovaných systémů.
  • Data jsou přes veškeré náklady stále opožděná a reporty přesto nefungují.
  • Na otázku „Kolik máme klientů?“ stále neexistuje jednoznačná odpověď. Je potřeba si nejprve odpovědět otázkou „Které oddělení firmy se ptá?“
  • Konzumenti dat se v datech neorientují, existuje příliš mnoho reportů (se stejným nebo podobným obsahem).

Příčin těchto problémů je několik:

  • Firmy hromadí mnoho dat, bez ohledu na jejich reálné použití a stárnutí. Je tak plýtváno zdroji (lidskými i technologickými). Data se agregují do reportů, které už dávno nikdo nečte. Chybí řešení retence (stárnutí) dat.
  • Data nemají svého business vlastníka, který by zodpovídal za kvalitu svých dat.
  • Porozumění datům – chybí kvalitní správa metadat.
  • Rostoucí požadavky na dostupnost dat. Většina řešení dnešních datových skladů je postavena na dávkovém nahrávání dat z předešlého dne. Agregované a konsolidované údaje tak jsou dostupné s jednodenním zpožděním.

MDM jako vrcholná disciplína Data Managementu

Většina velkých firem, které v minulých letech investovaly do Data Managementu, proto hledá cestu, jak zvládnout nepřeberné množství dat a zlepšit nedostatky, které v této oblasti firmy trápí. O svých datech je proto nutné přemýšlet v kontextu Master Data Managementu (MDM) a zaměřovat se především na správu klíčových dat. Jako klíčová data lze chápat základní údaje o klientech (jejich identifikace, kontakty a produkty).

MDM do podniku přináší zlepšení v těchto oblastech:

  • Integraci a konsolidaci klíčových dat na jedno místo (Integrace).
  • Nastavení procesů pro správu těchto dat (Data Governance) – od pořízení dat, jejich vlastnictví až po jejich retenci.
  • Využití nástrojů Metadata Managementu pro správu MDM řešení - jednotná interpretace dat, centralizované řízení a porozumění datům.
  • Vzhledem ke správě vybrané podmnožiny klíčových dat lze data efektivněji zpracovávat a při dostupnosti potřebné infrastruktury lze přejít k jejich správě v režimu online. (Dostupnost)

Při implementaci řešení MDM je zejména důležité získat business vlastníky dat, zavést procesy Data Governance, organizačně zajistit tým datových stewardů a tak dále. Zavedení MDM se tak nestane ze dne na den. Z následujícího obrázku jsou patrné 4 úrovně maturity MDM řešení.

  • Nejnižší úroveň znamená decentralizované řešení správy dat. Jednotlivé systémy spolu komunikují na přímo bez vzájemné znalosti svého širšího okolí.
  • Druhá úroveň označuje firmy, které začínají tušit, že něco s jejich daty není v pořádku a začínají řešit datové problémy.
  • Většina velkých firem se dnes nachází třetí úrovni vyspělosti MDM řešení, kdy MDM data jsou centralizována v MDM řešení, ale stále jsou primárně udržována v samostatných systémech (Back-endech) a do MDM řešení jsou pouze synchronizována (online batch).
  • Nejvyšší, červená úroveň je stav, kdy Master Data jsou primárně udržována a centralizována v MDM řešení, kde každý objekt má právě jeden výskyt.

MDM v dnešní době přináší zlepšení v oblasti Data Governance a Metadata Managementu a dostupnosti klíčových dat. Data musí být ve firmě vnímána jako firemní bohatství, stejně jako jiný majetek, o který je potřeba pečovat.

Jaromír Mataj

Jaromír Mataj

Konzultant společnosti Adastra. V Adastře pracuji jako konzultant osm let. Mám zkušenosti s implementací datových skladů, reportingu, Online integrace dat a Master Data Managementu z velkých českých bank. Na projektech jsem postupně působil v rolích od vývojáře , business analytika až po role solution architekta pro (online) datové sklady a MDM řešení.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 1 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů