margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Data Management - data jako firemní bohatství

Jaromír Mataj , 24. červenec 2013 00:00 0 komentářů

Spravuje váš podnik nějaká data? Řešíte datovou kvalitu? Víte, co znamenají a jak se liší následující datové disciplíny: Data Governance, Data Architecture, Data Integration, Data Quality, Data Warehousing, Business Intelligent a Data Mining?

Téměř každý podnik, včetně malých firem, dnes eviduje data za účely nezbytnými pro podporu svého podnikání, jako je např. obsluha klienta nebo evidence stavu objednávek, ale i proto, že data firma musí uchovávat ze zákonných důvodů (např. kvůli doložitelnosti účetnictví nebo jako důsledek zákona o praní špinavých peněz). Náklady na správu se zvyšováním jejich objemu neustále rostou, a proto je potřeba je řídit – tak vznikl Data Management.

Termínem Data Management lze označit celou řadu podnikových procesů a činností, které zajišťují efektivní správu dat po celou dobu jejich životního cyklu (od pořízení dat přes jejich znovupoužití až po jejich archivaci). Mezi tyto činnosti a disciplíny patří:

  • Data Governance je soubor činností, lidí, postupů a technologií zaměřující se na efektivnější využívání dat uvnitř firmy s cílem zvýšit datovou kvalitu pomocí standardizace práce s daty a definice vlastníků dat.
  • Datová Architektura a Integrace zahrnují soubor činností a nástrojů, které se zabývají návrhem struktury datových zdrojů a datových toků mezi jednotlivými systémy.
  • Data Quality Management je oblast data managementu zabývající se kvalitou dat a jejím měřením, čištěním dat (cleansing) a následným obohacováním dat (enrichment) o standardizované hodnoty. Příkladem je čištění a kompletace adres dle číselníku adres.
  • Database Management zahrnuje činnosti samotné administrace úložiště dat, včetně zajištění jeho dostupnosti dle definovaných požadavků (SLA). Z pohledu uživatelů dat jde především o jejich vysokou dostupnost, v případě velkých společností i o geografické oddělení záložních serverů.
  • Data Security Management – řízení bezpečnosti přístupu k datům a bezpečnost jejich správy. Z pohledu bezpečnosti se data klasifikují podle svého charakteru od utajovaných a důvěrných až po veřejně dostupné informace. Bezpečnost (a oprávnění jejich využití) dat je často upravována specializovanými zákony (např. dle Zákona o bankovním tajemství nebo Zákona o ochraně osobních údajů), které kladou velké nároky na zabezpečení a omezují využití dat v podnikových procesech, např. marketingu.
  • Data Warehousing (datový sklad) je datová disciplína zabývající je shromažďováním dat napříč všemi systémy firmy, a to včetně historických řezů umožňujících například vyhodnocování trendové analýzy chování klientů v čase. Business Inteligence je pak sada nástrojů, postupů a technologií, jak získat z dat (obvykle z Datového skladu) co nejvíce informací v přehledných reportech. Data Mining je disciplína zaměřující se na pokročilé techniky vytěžování dat (definování statistických modelů) a jejich sledování v čase. Typickou úlohou pro Data Mining je výpočet rizikovosti klienta (Risk Management) na základě vypočítaných vah vstupních parametrů.
  • Document Management (nestrukturované informace) – tato oblast se zabývá uložením a správou nestrukturovaných dat. Nezbytnou součástí uložení těchto dat je jejich indexování (vytvoření metadat) a uložení ve specializovaných systémech (Document Management Systems).
  • Metadata Management – řízení „dat o datech“ - jde o popis dat a znázornění jejich topologie a business významu. Pro správnou interpretaci dat je nutné znát nejen jejich business význam, ale i způsob, jak data vznikla (z jakých jsou zdrojů a s jakou frekvencí jsou aktualizována).
  • Contact Management – je soubor procesů firmy, který využívá a spravuje konsolidovaná, vyčištěná data (především ta klientská) pro účely podnikání firmy. Contact Management je tedy obvykle reprezentován nějakým CRM, ERP řešením.
  • Master Data Management se v rámci Data Managementu zaměřuje pouze na správu klíčových dat podniku, kterým je následně věnována co největší péče napříč všemi datovými disciplínami Data Managementu.

V kontextu Data Managementu se k datům přistupuje jako k bohatství podniku, které je potřeba pečlivě chránit, efektivně spravovat a hlavně maximálně využívat. Velikost bohatství, které se v datech skrývá, je dáno jejich efektivním využitím, ať již v business procesech samotných (např. při obsluze klienta), tak i jako vstup do dalších procesů (marketingu, finančního řízení, reportingu).

Data Management a Data Quality Management jsou deklarovány jako podniková strategie a na každé důležitější prezentaci zní slova jako Data Governance nebo Business Intelligence. A přesto se ukazuje, že ne vždy je vše v pořádku:

  • Klíčovým místem IT rozvoje firmy se stal Datový sklad. Oddělení DWH (datového skladu), vzniklé v rámci řešení data managementu, je neustále přetížené a jeho výkonnost s každým inkrementem klesá. Rozhodovací odpovědnost se ztrácí v kolektivním schvalování integrovaných systémů.
  • Data jsou přes veškeré náklady stále opožděná a reporty přesto nefungují.
  • Na otázku „Kolik máme klientů?“ stále neexistuje jednoznačná odpověď. Je potřeba si nejprve odpovědět otázkou „Které oddělení firmy se ptá?“
  • Konzumenti dat se v datech neorientují, existuje příliš mnoho reportů (se stejným nebo podobným obsahem).

Příčin těchto problémů je několik:

  • Firmy hromadí mnoho dat, bez ohledu na jejich reálné použití a stárnutí. Je tak plýtváno zdroji (lidskými i technologickými). Data se agregují do reportů, které už dávno nikdo nečte. Chybí řešení retence (stárnutí) dat.
  • Data nemají svého business vlastníka, který by zodpovídal za kvalitu svých dat.
  • Porozumění datům – chybí kvalitní správa metadat.
  • Rostoucí požadavky na dostupnost dat. Většina řešení dnešních datových skladů je postavena na dávkovém nahrávání dat z předešlého dne. Agregované a konsolidované údaje tak jsou dostupné s jednodenním zpožděním.

MDM jako vrcholná disciplína Data Managementu

Většina velkých firem, které v minulých letech investovaly do Data Managementu, proto hledá cestu, jak zvládnout nepřeberné množství dat a zlepšit nedostatky, které v této oblasti firmy trápí. O svých datech je proto nutné přemýšlet v kontextu Master Data Managementu (MDM) a zaměřovat se především na správu klíčových dat. Jako klíčová data lze chápat základní údaje o klientech (jejich identifikace, kontakty a produkty).

MDM do podniku přináší zlepšení v těchto oblastech:

  • Integraci a konsolidaci klíčových dat na jedno místo (Integrace).
  • Nastavení procesů pro správu těchto dat (Data Governance) – od pořízení dat, jejich vlastnictví až po jejich retenci.
  • Využití nástrojů Metadata Managementu pro správu MDM řešení - jednotná interpretace dat, centralizované řízení a porozumění datům.
  • Vzhledem ke správě vybrané podmnožiny klíčových dat lze data efektivněji zpracovávat a při dostupnosti potřebné infrastruktury lze přejít k jejich správě v režimu online. (Dostupnost)

Při implementaci řešení MDM je zejména důležité získat business vlastníky dat, zavést procesy Data Governance, organizačně zajistit tým datových stewardů a tak dále. Zavedení MDM se tak nestane ze dne na den. Z následujícího obrázku jsou patrné 4 úrovně maturity MDM řešení.

  • Nejnižší úroveň znamená decentralizované řešení správy dat. Jednotlivé systémy spolu komunikují na přímo bez vzájemné znalosti svého širšího okolí.
  • Druhá úroveň označuje firmy, které začínají tušit, že něco s jejich daty není v pořádku a začínají řešit datové problémy.
  • Většina velkých firem se dnes nachází třetí úrovni vyspělosti MDM řešení, kdy MDM data jsou centralizována v MDM řešení, ale stále jsou primárně udržována v samostatných systémech (Back-endech) a do MDM řešení jsou pouze synchronizována (online batch).
  • Nejvyšší, červená úroveň je stav, kdy Master Data jsou primárně udržována a centralizována v MDM řešení, kde každý objekt má právě jeden výskyt.

MDM v dnešní době přináší zlepšení v oblasti Data Governance a Metadata Managementu a dostupnosti klíčových dat. Data musí být ve firmě vnímána jako firemní bohatství, stejně jako jiný majetek, o který je potřeba pečovat.

Jaromír Mataj

Jaromír Mataj

Konzultant společnosti Adastra. V Adastře pracuji jako konzultant osm let. Mám zkušenosti s implementací datových skladů, reportingu, Online integrace dat a Master Data Managementu z velkých českých bank. Na projektech jsem postupně působil v rolích od vývojáře , business analytika až po role solution architekta pro (online) datové sklady a MDM řešení.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Kradená auta: Další úkol pro bezpečnostní kamery

Pavel Houser , 16. srpen 2017 06:30
Pavel Houser

Bezpečnostní kamery, které hledají ukradená vozidla nebo mají za úkol vozidlo jednoznačně identifiko...

Více






Kalendář

24. 08. Webinář Synology - DSM 6.1 - Virtual Machine Manager
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

Za polárním kruhem má vzniknout rekordní datové centrum

ČTK , 17. srpen 2017 08:00

V norském městě Ballangen, které se nachází za polárním kruhem, má vzniknout největší datové centrum...

Více 0 komentářů

Euronics a Kasa chystají nový sklad v Jirnech u Prahy

Pavel Houser , 16. srpen 2017 11:00

Skladníci již nebudou chodit pro zboží, ale zboží „přijede“ za nimi. Chytré technologie umožní vyexp...

Více 0 komentářů

Oracle Exadata Cloud i na cloudové infrastruktuře nové generace

Pavel Houser , 16. srpen 2017 10:04

Deklarované přednosti: obří výkon, jednoduchá migrace do cloudu a plná kompatibilita s databázemi Or...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Operátoři si stěžují EK kvůli dotacím na rychlý internet

ČTK , 16. srpen 2017 09:00

O dotaci na budování vysokorychlostních přípojek v zaostalých regionech se po více než třech měsícíc...

Více 0 komentářů

Mall Group přebírá Košík.cz

Pavel Houser , 15. srpen 2017 17:45

Spojení obou firem by mělo vést ke vzniku nové jedničky v segmentu on-line prodeje potravin. ...

Více 0 komentářů

Praha dá 1,4 milionu měsíčně na fungování datové platformy

ČTK , 15. srpen 2017 13:52

V rámci koncepce Smart Prague město zatím spustilo chytré lavičky a solární odpadkové koše....

Více 0 komentářů

Datart se chce spojit s majitelem prodejen Euronics a Kasa.cz

ČTK , 15. srpen 2017 11:02

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal posuzovat jednu z největších transakcí na trhu s e...

Více 0 komentářů