Dopravní podnik hlavního města odřízne většinu externího IT

ITbiz.cz, 10. duben 2013 08:00 9 komentářů
Dopravní podnik hlavního města odřízne většinu externího IT

Dopravní podnik hlavního města udělal překvapivý obrat, namísto slabého interního IT oddělení a outsourceování většiny služeb se rozhodlo kráčet přesně opačným směrem, k 1. 6. 2013 vypověděl všechny dosavadní smlouvy s poskytovatelem IT služeb (firmou CSC Computer Sciences a jejími subdodavateli) a chce všechno začít řešit interně. Vedení si od kroku slibuje úsporu v hodnotě 190 mil. Kč ročně, jak ale samo přiznává, jde jen o značně vágní odhad za který muže současné neprůhledné prostředí externího dodávání služeb. Důležitější má být ostatně pro DPP větší kontrola nad daty.

Dopravní podnik začal s přípravou nové koncepce IT v loňském roce. Po nástupu Milana Křístka na post generálního ředitele byla koncepce upravena s tím, že část IT služeb si zajistí DPP sám (tzv. insourcing). Současně byly vypovězeny 3 smlouvy s CSC Computer Sciences, jedna ke konci dubna a dvě ke konci května. DPP jedná o možném dodatku jedné ze smluv, který by prodloužil kontrakt, ale pouze po přechodnou dobu náběhu nové koncepce a za výrazně výhodnějších podmínek pro dopravní podnik. Jaké motivy ke změně přesně vedly?

Motivy ke změně

Na hlavní důvody radikálního obratu se ITbiz zeptal inženýra Václava Svatoše, vedoucího tzv. „IT jednotky“ dopravního podniku.

„V době, kdy jsem do své funkce nastupoval, bylo 80 % IT dopravního podniku hlavního města směřováno ven, což je extrémní situace. Hlavní problém, který jsem zde viděl, byl prostý fakt, že vágně nastavené kontrakty neumožňují přesně zjistit, na jakou úroveň služeb (SLA) máte vlastně nárok a neumožňují vám tudíž ani efektivně koordinovat a řídit firemní IT jako celek. Samozřejmě můžete namítnout, že jsme si mohli jasně nadefinovat rozsah služeb, které po dodavateli požadujeme a následně po něm takzvaně více šlapat, případně srovnávat adekvátnost ceny s konkurencí. Problém ale za současného stavu spočíval v tom, že mi sami jsme díky situaci ani přesně nevěděli, kolik IT služeb vlastně skutečně potřebujeme a jak je správně nastavit, to bylo v kompetenci dodavatele, vysvětluje Svatoš na náš dotaz a dodává: V momentě, kdy si věci interně osaháme, můžeme do budoucna mnohem snáze a efektivněji rozhodnout, kde se třeba vyplatí k outsourcingu vrátit a v jaké podobě.

Tento rok mají být na služby IT vypsána 4 otevřená výběrová řízení (údržba licencí pro podnikový systém, podpora licencí Microsoft produktů, podpora aplikací a podpora infrastruktury).

„Vypovězení nevýhodných smluv a spuštění nové koncepce IT je v souladu s naší strategií efektivního řízení Dopravního podniku a hledání provozních úspor bez vlivu na cestující a kvalitu dopravy. Kromě toho, že ušetříme částku v rozmezí 30 - 40 milionů korun ročně, navíc dostáváme IT pod naši přímou kontrolu. Klíčové infrastrukturní prvky budou od 1. června 2013 plně pod správou zaměstnanců DPP,“ prohlásil na tiskové konferenci Milan Křístek, generální ředitel DPP.

Jak fungovalo IT v DPP dosud

Pro pochopení situace bude možná dobré si trochu zrekapitulovat, jaký byl vlastně historický vývoj. Silné interní IT není v DPP úplná novinka, když pomineme úplný technologický pravěk, můžeme říci, že silné interní IT fungovalo v nové éře DPP až do roku 2006. V roce 2007 začalo tehdejší vedení připravovat výběrové řízení na celkový outsourcing IT, o rok později došlo na výběrové řízení a následné uzavření jedné rámcové a čtyř prováděcích smluv, o jejichž výhodnosti pro dopravní podnik můžeme směle spekulovat. Ponechme ale lobby tehdejšího vedení stranou, další obrat, jehož důsledky sledujeme nyní, nastává pod tlakem úsporných opatření v roce 2012 přípravou nové koncepce IT a plánu na převod klíčových kompetencí na podnik.

A jak vlastně takové IT dopravního podniku vypadá? Zázemí tvoří na 175 serverů v 25 lokalitách, vlastní datové okruhy okolo 5000 koncových zařízení a licence na cca 400 aplikací, hlavním informačním systémem DPP je SAP.

Chystá se i personální posila

DPP v rámci nové IT koncepce, počítá také se znatelnou personální posilou, v současné době hledá okolo 25 ICT specialistů. Na zbývající část služeb, kam spadá například správa SAPu budou vypsána otevřená výběrová řízení. Předpokládaná úspora nákladů po uzavření nových kontraktů má být údajně až 20 % (190 milionů Kč), a to i po zvýšení mzdových nákladů na činnosti převedené do DPP. „V rámci nové organizační struktury IT přijmeme celkem 25 zaměstnanců. Oddělení uživatelské podpory bude nově jediným kontaktním místem pro interní zákazníky – budeme tak mít přehled o všech požadavcích na oblast IT od drobných prací až po jednotlivé projekty. To nám umožní výrazně zvýšit efektivitu. Velký důraz bude kladen i na bezpečnost IT, zejména na zabezpečení klíčových dat,“ dodal Svatoš.

Co změna přinese

Spekulovat nad tím, zda li je změna skutečně krokem k nápravě, nebo jen další osobní lobby vedení výhodná pro pár zainteresovaných skupin je zatím předčasné, navenek se kroky jeví více než rozumě. Nová IT koncepce by měla vrátit dopravnímu podniku přímou kontrolu nad daty i klíčovou infrastrukturou, přehled o všech požadavcích a teoreticky také větší bezpečnost plynoucí z konsolidace, nastavení jasných odpovědností a centrálního řízení. Zajímavé bude výhledově sledovat zejména to, zda li se naplní proklamace o úsporách. Nebude to ale snadné, v podniku podobné velikosti a firemní kultury, jakou DPP mají, se dají náklady přelévat z oddělení do oddělení takřka podole momentální nálady.


Komentáře

Marv-CZ #1
Marv-CZ 14. duben 2013 14:12

„podpora licencí Microsoft produktů“

Co to má být? A to teď nemyslím blábol z hlediska češtinářského (použití nesklonného tvaru jako vlastního přídavného jména). To jako potřebují firmu, které se stará, aby měli v pořádku licence, ve kterých se skoro nikdo nevyzná? (ať mi pak někdo vykládá o nižších nákladech na provozování komerčního softwaru od Microsoftu). Nebo tím myslí něco jiného?

_ -- = -- _ #8
_ -- = -- _ 15. květen 2013 10:14

Ne, to je o tom, že se do "soutěže" přihlásí několik prodejců M$ produktů a vyhraje ten, kterému se podaří nejlépe vybalancovat poměr mezi M$ cenou, prodejní cenou, bakšišem pro schvalujícího.

M$ cíleně vytváří licence tak, aby se v nich nikdo nevyznal. Říká se tomu podpora konkurenčního prostředí.

Dovedete si představit ten chaos, kdyby každý jouda z ulice mohl přijít a říct "tady máte N PC, potřebujete N licencí, jedna nad určitý počet stojí cena Kč, celkem při tomto množství to bude cena*N"? ... to by bylo příliš jednoduché, to by pak nebyly potřeba Golden Partner Certified cedulky, to by si pak managoři porovnávat délku ... vlastně množství certifikátů. Kampak by to pak na teambuildingách dospělo, kdyby si byli rovni?

Karel #2
Karel 25. duben 2013 15:21

Nad tímto řešením by se mohl také zamyslet management některých ministerstev...

Petr Ježek #3
Petr Ježek 26. duben 2013 14:09

Ony produkty Microsoftu vyžadují nějakou exkluzivní podporu? Co to má být za blábol? To snad nikdo skutečně znalý ICT nemůže z mysli, natož z úst vypustit! Ušeteříte s přechodem na GNU/Linux, což lze zcela standardními případy doložit.

Martin #4
Martin 03. květen 2013 09:24

Někde ušetřili, potlak jsem že na těch monitorech v nových autobusech co ukazují trasu (bývají hned za řidičem) tak tam mají nějakou variantu Linuxu/Unixu.. postřehl jsem jak to startovalo ale byl jsem daleko na podrobnější zkoumání :/

Dreit #5
Dreit 03. květen 2013 19:29

Jestli si dobře vzpomínám, tak tam je DSL nebo Puppy Linux, na abclinuxu snad i někdo psal, že pracoval na vývoji SW co tam jede. Po dokončení bootu naskočí Xserver, Firefox v okně a potom už fullscreen ta aplikace zobrazující zastávky.

ravensun #7
ravensun 08. květen 2013 17:12

Vždy když vidím ten boot a to jak se láduje Firefox, tak si říkám. Proč zrovna Firefox? vždyť určitě existují "lehčí" prohlížeče, které by plnohodnotně zastály práci Firefoxu na těch panelech. Ale jinak jsem rád, že to tam běží, že z mých peněz které jsem zaplatil za lítačku, nechodí pár kaček na licence MS produktů, které by byly v panelech...

ADZi #8
ADZi 01. duben 2016 23:33

Mají tam SuSe Linux. :)
Stejně si myslím že tyto bohaté firmy by měli sakra platit velký prachy za SW :(

qwerty #6
qwerty 05. květen 2013 10:39

Nejdříve se to dá externí firmě aby se ušetřilo. Pak se to vrátí zpět aby se ušetřilo. Když to takhle udělají ještě několikrát, bude to úplně zadarmo.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 0 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 1 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů