Martin Hanzal: firmy mají k ochraně informací nedůvěru, bojí se složitých procesů

ITBiz.cz, 29. srpen 2011 09:42 0 komentářů
Rubriky: Rozhovory
Martin Hanzal: firmy mají k ochraně informací nedůvěru, bojí se složitých procesů

Vývoj nového produktu je časově náročný proces, který s sebou přináší řadu důležitých rozhodnutí a nečekaných potíží. Co obnáší vývoj kryptografického systému, co mu předchází a z jakých fází se skládá? Proces vývoje nového produktu představil Martin Hanzal, ředitel společnosti SODATSW, která nově uvedla na trh produkt AreaGuard Neo pro efektivní ochranu informací.

Martin_Hanzal
Martin_Hanzal
Rozhodli jste se svůj starší produkt AreaGuard již dále nezdokonalovat a vyvinout úplně nové bezpečnostní řešení. Proč jste zvolili tuto strategii?

Původní produkt AreaGuard začal vznikat v roce 1998 a jeho architektura byla navržena velmi univerzálně a robustně, což produktu umožnilo být stále vysoce výkonným a konkurenceschopným i v současných operačních systémech. My jsme si ale začali uvědomovat, že architektura systému nás začíná svazovat a není možné do ní jednoduchým způsobem implementovat novinky.

Používání produktu jsme také chtěli co nejvíce zjednodušit. Z našich průzkumů trhu totiž víme, že mnoho tuzemských společností se kryptografickým produktům vyhýbá, přičemž firmy se obávají hlavně náročné administrace a složitosti procesů. Cílem tedy bylo vystavět bezpečnostní řešení s co nejjednodušší obsluhou a minimálními náklady na provoz, který ale využívá ty nejmodernější technologie.

Jak probíhala vlastní realizace nového produktu?

Nejdříve jsme celý rok pracovali na návrhu a vývoji podpůrných komponent, které jsou využívány průřezově ve všech částech produktu a tvoří základní framework. Následně jsme přešli na programování konkrétních funkcí. Poté jsme již mohli vydat beta verzi, která prošla přísným testováním a pilotními provozy. Produkt byl poté optimalizován a rozšířen o nové funkce na základě poznatků z testování. Vývoj provázely i konzultace s odborníky z akademické sféry a dalších odborných kruhů. Ti se podíleli hlavně na ověřování a oponentuře používaných postupů a schémat.

Vývoj úplně nového produktu bývá běh na dlouhou trať. Kolik času si vyžádalo vytvoření produktu AreaGuard Neo?

Na novém produktu jsme pracovali déle než tři roky. Nejdéle bezesporu trvalo manažerské plánování a tvorba zadání i celé koncepce nového produktu. Rok si vyžádala tvorba frameworku, po půl roce jsme strávili nad programováním funkcionality AreaGuard Neo a testováním beta verze. Vytvoření ostré verze a představení produktu zabralo dalších pár měsíců. Tohoto času samozřejmě nelitujeme. Už v úvodu jsme se rozhodli, že se nenecháme limitovat časovým rámcem, což se nám vyplatilo. Podařilo se nám na nejmodernějších technologiích vystavět unikátní produkt.

Vyskytly se nějaké problémy, které jste při vývoj nového produktu museli řešit?

Vývoj nového produktu s sebou přirozeně přináší celou řadu potíží. I my jsme se setkali s nečekanými problémy. A naopak potíže, kterých jsme se obávali, byly odstraněny snadno. Z mého pohledu bylo nejproblematičtější správné uchopení koncepce produktu a definice zadání vývojářům. Samotná realizace díky našim bohatým zkušenostem z vývoje bezpečnostních řešení již probíhala bez většího zaváhání. Nejvíce práce však vývojářům přinesl systém distribuce a updatování softwaru na jednotlivé stanice.

Jaké bude podle vás směřování kryptografie a IT bezpečnostních řešení v budoucnosti?

Ačkoli jde o velmi aktuální a důležitou problematiku, je ochrana citlivých informací zatím stále výsadou omezeného počtu společností. Problematikou IT bezpečnosti se firmy obvykle začnou zabývat až poté, co se samy stanou obětí zcizení dat. Budoucnost v oblasti ochrany informací proto vidíme hlavně v dalším rozšíření softwarových bezpečnostních řešení a minimalizaci nároků na správce IT. Produkty, které budou chránit know-how organizací, budou muset být provozně nenáročné a nebudou po uživatelích vyžadovat žádnou speciální znalost. To je právě směr, kterým jsme se vydali při vývoji AreaGuard Neo. Věříme, že díky tomu, odbouráme nedůvěru ze strany podniků a pomůžeme k rozšíření kybernetické bezpečnosti.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






RSS 

Zprávičky

Vloni bylo pravidelně na internetu 77 % Čechů

ITBiz.cz , 28. březen 2017 17:00

V roce 2016 používalo internet 6,7 miliónu obyvatel České republiky starších 16 let, tj. 76,5 %. Ve ...

Více 0 komentářů

Microsoft v Evropě investoval do datových center tři miliardy USD

ČTK , 28. březen 2017 15:30

Americká softwarová firma Microsoft investovala v Evropě do datových center a další infrastruktury, ...

Více 0 komentářů

T-Mobile od dubna nabídne nové neomezené tarify s více daty

ČTK , 28. březen 2017 13:24

Mobilní operátor T-Mobile od 2. dubna nabídne novou řadu neomezených tarifů se zvýšeným objemem dat....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

XS3200: nové úložné systémy SAN pro firmy

Pavel Houser , 28. březen 2017 13:00

Nová řada společnosti QSAN nabízí až 26 hotswap pozic SFF 2,5“ v 2U rack skříni....

Více 0 komentářů

Co Češi objednávají nejčastěji online

ITBiz.cz , 28. březen 2017 11:00

Oblečení, kosmetika a knihy. To jsou tři nejpopulárnější druhy zboží, jak je na internetu nakupují ž...

Více 0 komentářů

Brněnští vývojáři Konica Minolta testují metodiku scrum

Pavel Houser , 28. březen 2017 08:00

Moderní metodiky očekávají vysokou míru automatizace, která začíná už při psaní kódu....

Více 0 komentářů

Do Prahy dnes poprvé přijede šéf Microsoftu Satya Nadella

ČTK , 28. březen 2017 07:00

Nadella do české metropole přijede poprvé v roli výkonného ředitele firmy. ...

Více 0 komentářů