Martin Hanzal: firmy mají k ochraně informací nedůvěru, bojí se složitých procesů

ITBiz.cz, 29. srpen 2011 09:42 0 komentářů
Rubriky: Rozhovory
Martin Hanzal: firmy mají k ochraně informací nedůvěru, bojí se složitých procesů

Vývoj nového produktu je časově náročný proces, který s sebou přináší řadu důležitých rozhodnutí a nečekaných potíží. Co obnáší vývoj kryptografického systému, co mu předchází a z jakých fází se skládá? Proces vývoje nového produktu představil Martin Hanzal, ředitel společnosti SODATSW, která nově uvedla na trh produkt AreaGuard Neo pro efektivní ochranu informací.

Martin_Hanzal
Martin_Hanzal
Rozhodli jste se svůj starší produkt AreaGuard již dále nezdokonalovat a vyvinout úplně nové bezpečnostní řešení. Proč jste zvolili tuto strategii?

Původní produkt AreaGuard začal vznikat v roce 1998 a jeho architektura byla navržena velmi univerzálně a robustně, což produktu umožnilo být stále vysoce výkonným a konkurenceschopným i v současných operačních systémech. My jsme si ale začali uvědomovat, že architektura systému nás začíná svazovat a není možné do ní jednoduchým způsobem implementovat novinky.

Používání produktu jsme také chtěli co nejvíce zjednodušit. Z našich průzkumů trhu totiž víme, že mnoho tuzemských společností se kryptografickým produktům vyhýbá, přičemž firmy se obávají hlavně náročné administrace a složitosti procesů. Cílem tedy bylo vystavět bezpečnostní řešení s co nejjednodušší obsluhou a minimálními náklady na provoz, který ale využívá ty nejmodernější technologie.

Jak probíhala vlastní realizace nového produktu?

Nejdříve jsme celý rok pracovali na návrhu a vývoji podpůrných komponent, které jsou využívány průřezově ve všech částech produktu a tvoří základní framework. Následně jsme přešli na programování konkrétních funkcí. Poté jsme již mohli vydat beta verzi, která prošla přísným testováním a pilotními provozy. Produkt byl poté optimalizován a rozšířen o nové funkce na základě poznatků z testování. Vývoj provázely i konzultace s odborníky z akademické sféry a dalších odborných kruhů. Ti se podíleli hlavně na ověřování a oponentuře používaných postupů a schémat.

Vývoj úplně nového produktu bývá běh na dlouhou trať. Kolik času si vyžádalo vytvoření produktu AreaGuard Neo?

Na novém produktu jsme pracovali déle než tři roky. Nejdéle bezesporu trvalo manažerské plánování a tvorba zadání i celé koncepce nového produktu. Rok si vyžádala tvorba frameworku, po půl roce jsme strávili nad programováním funkcionality AreaGuard Neo a testováním beta verze. Vytvoření ostré verze a představení produktu zabralo dalších pár měsíců. Tohoto času samozřejmě nelitujeme. Už v úvodu jsme se rozhodli, že se nenecháme limitovat časovým rámcem, což se nám vyplatilo. Podařilo se nám na nejmodernějších technologiích vystavět unikátní produkt.

Vyskytly se nějaké problémy, které jste při vývoj nového produktu museli řešit?

Vývoj nového produktu s sebou přirozeně přináší celou řadu potíží. I my jsme se setkali s nečekanými problémy. A naopak potíže, kterých jsme se obávali, byly odstraněny snadno. Z mého pohledu bylo nejproblematičtější správné uchopení koncepce produktu a definice zadání vývojářům. Samotná realizace díky našim bohatým zkušenostem z vývoje bezpečnostních řešení již probíhala bez většího zaváhání. Nejvíce práce však vývojářům přinesl systém distribuce a updatování softwaru na jednotlivé stanice.

Jaké bude podle vás směřování kryptografie a IT bezpečnostních řešení v budoucnosti?

Ačkoli jde o velmi aktuální a důležitou problematiku, je ochrana citlivých informací zatím stále výsadou omezeného počtu společností. Problematikou IT bezpečnosti se firmy obvykle začnou zabývat až poté, co se samy stanou obětí zcizení dat. Budoucnost v oblasti ochrany informací proto vidíme hlavně v dalším rozšíření softwarových bezpečnostních řešení a minimalizaci nároků na správce IT. Produkty, které budou chránit know-how organizací, budou muset být provozně nenáročné a nebudou po uživatelích vyžadovat žádnou speciální znalost. To je právě směr, kterým jsme se vydali při vývoji AreaGuard Neo. Věříme, že díky tomu, odbouráme nedůvěru ze strany podniků a pomůžeme k rozšíření kybernetické bezpečnosti.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Další na řadě je bezpečnost

Richard Jan Voigts , 09. říjen 2017 00:00
Richard Jan Voigts

Co všechno lze automatizovat pomocí strojového učení? Larry Ellison, technologický ředitel společnos...

Více







Kalendář

21. 10. WordCamp Brno 2017
24. 10. VeeamON Forum 2017
25. 10.

26. 10.
Profesia days 2017
RSS 

Zprávičky

Firmu Moravia IT koupil britský konkurent RWS Holding

ČTK , 19. říjen 2017 21:26

Mezi zákazníky firmy specializující se na lokalizaci a testování softwaru patří např. Microsoft, IBM...

Více 0 komentářů

Státní ústav pro kontrolu léčiv hájí elektronické recepty

ČTK , 19. říjen 2017 10:00

V ČR se vydá 60-70 milionů papírových receptů ročně. Podle ministerstva je elektronizace zdravotnict...

Více 0 komentářů

Ransomware Locky v září masivně útočil ve světě i v ČR

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:30

Locky se neobjevil v Top 10 škodlivých kódů od listopadu 2016....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Podnikové služby tvoří už 5 % českého HDP

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:00

Podnikové služby v ČR rostly o 19 %, největší boom zažívají centra poskytující IT služby....

Více 0 komentářů

Komárkova KKCG koupila 70 % firmy AutoCont

ČTK , 19. říjen 2017 08:00

Důvodem k prodeji byla možnost expanze AutoContu na další trhy....

Více 0 komentářů

Seznam loni zvýšil čistý zisk o 9 % na 1,1 miliardy Kč

ČTK , 18. říjen 2017 10:00

Největší podíl na tržbách měly příjmy z reklamy ve vyhledávání, tedy z reklamního systému Sklik. ...

Více 0 komentářů

Dopravní podnik spustil v 6 stanicích metra wi-fi připojení k internetu

ČTK , 18. říjen 2017 08:00

Ve stanicích je rozmístěno 75 vysílačů a dodavatelská firma musela vybudovat veškerou infrastrukturu...

Více 0 komentářů