Martin Hanzal: firmy mají k ochraně informací nedůvěru, bojí se složitých procesů

ITBiz.cz, 29. srpen 2011 09:42 0 komentářů
Rubriky: Rozhovory
Martin Hanzal: firmy mají k ochraně informací nedůvěru, bojí se složitých procesů

Vývoj nového produktu je časově náročný proces, který s sebou přináší řadu důležitých rozhodnutí a nečekaných potíží. Co obnáší vývoj kryptografického systému, co mu předchází a z jakých fází se skládá? Proces vývoje nového produktu představil Martin Hanzal, ředitel společnosti SODATSW, která nově uvedla na trh produkt AreaGuard Neo pro efektivní ochranu informací.

Martin_Hanzal
Martin_Hanzal
Rozhodli jste se svůj starší produkt AreaGuard již dále nezdokonalovat a vyvinout úplně nové bezpečnostní řešení. Proč jste zvolili tuto strategii?

Původní produkt AreaGuard začal vznikat v roce 1998 a jeho architektura byla navržena velmi univerzálně a robustně, což produktu umožnilo být stále vysoce výkonným a konkurenceschopným i v současných operačních systémech. My jsme si ale začali uvědomovat, že architektura systému nás začíná svazovat a není možné do ní jednoduchým způsobem implementovat novinky.

Používání produktu jsme také chtěli co nejvíce zjednodušit. Z našich průzkumů trhu totiž víme, že mnoho tuzemských společností se kryptografickým produktům vyhýbá, přičemž firmy se obávají hlavně náročné administrace a složitosti procesů. Cílem tedy bylo vystavět bezpečnostní řešení s co nejjednodušší obsluhou a minimálními náklady na provoz, který ale využívá ty nejmodernější technologie.

Jak probíhala vlastní realizace nového produktu?

Nejdříve jsme celý rok pracovali na návrhu a vývoji podpůrných komponent, které jsou využívány průřezově ve všech částech produktu a tvoří základní framework. Následně jsme přešli na programování konkrétních funkcí. Poté jsme již mohli vydat beta verzi, která prošla přísným testováním a pilotními provozy. Produkt byl poté optimalizován a rozšířen o nové funkce na základě poznatků z testování. Vývoj provázely i konzultace s odborníky z akademické sféry a dalších odborných kruhů. Ti se podíleli hlavně na ověřování a oponentuře používaných postupů a schémat.

Vývoj úplně nového produktu bývá běh na dlouhou trať. Kolik času si vyžádalo vytvoření produktu AreaGuard Neo?

Na novém produktu jsme pracovali déle než tři roky. Nejdéle bezesporu trvalo manažerské plánování a tvorba zadání i celé koncepce nového produktu. Rok si vyžádala tvorba frameworku, po půl roce jsme strávili nad programováním funkcionality AreaGuard Neo a testováním beta verze. Vytvoření ostré verze a představení produktu zabralo dalších pár měsíců. Tohoto času samozřejmě nelitujeme. Už v úvodu jsme se rozhodli, že se nenecháme limitovat časovým rámcem, což se nám vyplatilo. Podařilo se nám na nejmodernějších technologiích vystavět unikátní produkt.

Vyskytly se nějaké problémy, které jste při vývoj nového produktu museli řešit?

Vývoj nového produktu s sebou přirozeně přináší celou řadu potíží. I my jsme se setkali s nečekanými problémy. A naopak potíže, kterých jsme se obávali, byly odstraněny snadno. Z mého pohledu bylo nejproblematičtější správné uchopení koncepce produktu a definice zadání vývojářům. Samotná realizace díky našim bohatým zkušenostem z vývoje bezpečnostních řešení již probíhala bez většího zaváhání. Nejvíce práce však vývojářům přinesl systém distribuce a updatování softwaru na jednotlivé stanice.

Jaké bude podle vás směřování kryptografie a IT bezpečnostních řešení v budoucnosti?

Ačkoli jde o velmi aktuální a důležitou problematiku, je ochrana citlivých informací zatím stále výsadou omezeného počtu společností. Problematikou IT bezpečnosti se firmy obvykle začnou zabývat až poté, co se samy stanou obětí zcizení dat. Budoucnost v oblasti ochrany informací proto vidíme hlavně v dalším rozšíření softwarových bezpečnostních řešení a minimalizaci nároků na správce IT. Produkty, které budou chránit know-how organizací, budou muset být provozně nenáročné a nebudou po uživatelích vyžadovat žádnou speciální znalost. To je právě směr, kterým jsme se vydali při vývoji AreaGuard Neo. Věříme, že díky tomu, odbouráme nedůvěru ze strany podniků a pomůžeme k rozšíření kybernetické bezpečnosti.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Pravidlo dvou pizz

Petr Zavoral , 22. květen 2018 00:00
Petr Zavoral

Úvodem pozdrav všem nerdům a geekům. Prostě celé naší IT komunitě. Zdá se to být zbytečné, ale věřte...

Více







RSS 

Zprávičky

Nové telefony Android mají předinstalovaný malware

Pavel Houser , 24. květen 2018 15:25

Infikovány jsou telefony ve více než 100 zemích světa, včetně ČR, Německa, Velké Británie, Ruska, It...

Více 0 komentářů

Dvě třetiny tuzemských e-shopů nejsou připraveny na GDPR

ČTK , 24. květen 2018 10:00

Reklamní sdělení posílaná e-mailem tvoří v průměru až 25 % obratu on-line obchodů. ...

Více 0 komentářů

Šéf Vodafonu: Neomezené tarify zatím nebudou

ČTK , 24. květen 2018 09:00

Pokud by operátoři nabídli neomezený tarif pro LTE, využily by jej domácnosti pro připojení domácích...

Více 0 komentářů

Kalendář

25. 05.

27. 05.
openSUSE Conference 2018
25. 05.

26. 05.
ActInSpace 2018
29. 05.

31. 05.
Reklama Polygraf 2018

Starší zprávičky

Část Foxconnu chystá největší čínskou primární emisi od roku 2015

ČTK , 24. květen 2018 08:00

Jedna z divizí tchajwanského výrobce elektroniky Foxconn plánuje získat 27,1 miliardy jüanů uvedením...

Více 0 komentářů

ČBA: Češi si nemění hesla a nepoužívají antiviry na mobilech

Pavel Houser , 23. květen 2018 11:00

Zabezpečení chytrého telefonu skončilo mezi třemi nejhoršími faktory zkoumanými v rámci Indexu bezpe...

Více 4 komentářů

IT a podnikové služby patří v ČR k nejatraktivnějším oborům

Pavel Houser , 23. květen 2018 10:00

Podnikové služby překonaly např. bankovní sektor, telekomunikace či automobilový průmysl....

Více 0 komentářů

USA a Čína se blíží k dohodě ohledně ZTE

ČTK , 23. květen 2018 09:00

Dohoda Číny a USA snížila obavy z obchodní války mezi dvěma největšími ekonomikami světa....

Více 0 komentářů