Koho čeká úřad práce?

Pavel Houser , 08. srpen 2017 09:00 0 komentářů
Koho čeká úřad práce?

Umělá inteligence nemusí nahradit jen finanční poradce, právníky, lékaře, novináře, řidiče nebo sekretářky, ale má mít disruptivní účinek i na řadu profesí v podnikovém IT.

Alespoň to ve svém komentáři pro InformationWeek tvrdí Cynthia Harvey a vypočítává hned 10 specializací, kde člověku zvoní hrana; možná ne úplně, ale automatizace povede k tomu, že namísto zástupu lidí bude třeba jediný člověk, který bude řídit (nebo předstírat, že řídí?) příslušné programy.

Zajímavé ovšem je, jak přímo upozorňuje i C. Harvey, u řady těchto profesí poptávka po lidech aktuálně roste a spolu s ní i platy (samozřejmě míněno pro USA, eventuálně globálně; v ČR by byl platový růst v tuto chvíli samozřejmý).

Administrátor IT systémů

Režim DevOps apod. metody umožňují automatické nasazování softwaru. Automatizovány jsou aktualizace a stále více i zabezpečení a reporting. Ne že by příslušná profese zcela zmizela, ale v on-premise prostředí i velkých firem lidí ubude; malé firmy skoro vše přesunou na specializované poskytovatele služeb/do cloudu.

Správce sítě, správce úložišť, správce databází, správce zabezpečení

Víceméně souvisí s výše uvedeným. Princip softwarově definovaných a automaticky konfigurovaných sítí navíc člověka z této oblasti málem vyloučí – nejen by byl zbytečně drahý, ale ani by to nezvládal. Totéž pak má platit pro optimalizaci úložišť v éře big data.

V případě databázových administrátorů je zajímavé, že v USA této profesi aktuálně velmi nadprůměrně rostou platy i vzhledem k ostatním IT specializacím. Automatizované nástroje z kategorie AI jsou zde v současnosti údajně relativně nedokonalé, takže zánik profese bude trvat déle.

Víceméně totéž platí pro bezpečnostní specialisty – aktuálně růst poptávky i platů, nicméně např. epidemie ransomwaru ukazují, že spoléhat zde na člověka se nevyplácí.

Helpdesk IT

Stále více kontaktu se zákazníky nikoliv překvapivě zastanou chatboty/digitální asistenti. Díky strojovému učení se navíc tyto nástroje budou stále zdokonalovat. Trend samozřejmě zpomaluje to, že řada zákazníků dává přednost komunikaci s živým člověkem, ale finanční přínos robotizace pro poskytovatele služby je jednoznačný.

Tester/kontrolor kvality

Samotná oblast quality assurance je již automatizována. Zbývá snad jen uživatelská zkušenost, kde nahradit živé lidi je problematické už z principu. Nicméně něco jiného je problém detekovat, něco jiného (např.) chybu v kódu opravit.

Manažer projektů

Harvey připouští, že označit zrovna tuto pozici nálepkou „na odpis“ vypadá překvapivě, nicméně se odvolává na analytiky Gartneru. Nástroje AI dokáži dobře odhadnout, kolik může projekt stát, jak dlouho bude trvat, sledovat jeho postup a to, jak souhlasí s plánem. Jediný člověk s příslušnými nástroji bude řídit („řídit“?) až desítky projektů současně. Zde se samozřejmě nabízí námitka, že ředitel projektů také řeší konflikty mezi členy týmu, chrání je před tím, aby v případě časového tlaku nemuseli vysedávat na poradách apod.

Analytik dat

I to je poměrně překvapivé, protože v době big data poptávka po těchto specialistech (data science apod.) naopak roste. Vtip má být ale v tom, že poptávka je prostě taková, že na její uspokojení stejně není dost lidí. Tudíž investice do automatizovaných nástrojů nakonec způsobí, že lidí bude naopak potřeba mnohem méně než dnes. Z datového analytika se stane uživatel těchto nástrojů; do té doby snad stojí za to si říct o zvýšení platu.

Programátor/vývojář softwaru

Toto je z výčtu C. Harvey asi nejdiskutabilnější a tvrzení by si zasloužilo samostatný rozbor. Nicméně zase zde má hrát roli to, že není dost lidí – takže jich bude potřeba ještě méně. Harvey soudí, že lidé budou spíše produkovat koncepční návrhy (specialisté), eventuálně klikat ve vizuálních nástrojích (lidé v odděleních, kde se příslušný software používá). Umělá inteligence však časem začne zajišťovat proces mezitím, tedy de facto samotné programování.

A co si myslí lidé na příslušných pozicích? Téměř všichni podléháme pozitivnímu zkreslení o vlastních schopnostech (většina lidí si o sobě myslí, že jsou nadprůměrně inteligentní, nadprůměrně atraktivní, nadprůměrní řidiči…). Tudíž lidé sice uznávají, že umělá inteligence pracovní trh změní, ovšem vesměs nevěří, že by se to mohlo týkat i jich samých…

Zdroj: InformationWeek a další


Komentáře

RSS 

Komentujeme

AI i její tvůrci před soudem

Pavel Houser , 22. duben 2018 09:30
Pavel Houser

John Kingston z anglické University of Brighton poskytl pro The Register svůj pohled na právní odpov...

Více







RSS 

Zprávičky

Poskytování IT služeb mění podnikání Konica Minolta

Pavel Houser , 24. duben 2018 10:37

Prudký nárůst tržeb v segmentu IT služeb vedl společnost Konica Minolta ke změně přímého prodeje. ...

Více 0 komentářů

Čtvrtletní zisk Googlu výrazně překonal očekávání

ČTK , 24. duben 2018 08:48

Tržby firmy Alphabet se meziročně zvýšily o 26 procent na 31,1 miliardy dolarů....

Více 0 komentářů

EK zkoumá, zda nechá Apple převzít Shazam

ČTK , 24. duben 2018 08:00

Apple by za aplikaci mohl zaplatit asi 400 milionů dolarů....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Čínská služba pro streamování hudby Tencent míří na burzu

ČTK , 23. duben 2018 11:19

Spotify byla nedávno ohodnocena na 30 miliard dolarů. 25 miliard očekávaných u Tencentu je také obro...

Více 0 komentářů

Obchod s kryptoměnami se stěhuje mimo burzy

ČTK , 23. duben 2018 09:00

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční....

Více 0 komentářů

Čtvrtina Čechů vyzkoušela služby sdílené ekonomiky

ČTK , 23. duben 2018 08:00

Více než polovina lidí zná služby Zonky (74 procent) a Uber (62 procent)....

Více 0 komentářů

Před 25 lety byl zpřístupněn webový prohlížeč Mosaic

ČTK , 21. duben 2018 15:22

Mosaic se zrodil v průběhu roku 1992 v hlavě Marca Andreessena a jeho kolegy Erica Biny....

Více 0 komentářů