Koho čeká úřad práce?

Pavel Houser , 08. srpen 2017 09:00 0 komentářů
Koho čeká úřad práce?

Umělá inteligence nemusí nahradit jen finanční poradce, právníky, lékaře, novináře, řidiče nebo sekretářky, ale má mít disruptivní účinek i na řadu profesí v podnikovém IT.

Alespoň to ve svém komentáři pro InformationWeek tvrdí Cynthia Harvey a vypočítává hned 10 specializací, kde člověku zvoní hrana; možná ne úplně, ale automatizace povede k tomu, že namísto zástupu lidí bude třeba jediný člověk, který bude řídit (nebo předstírat, že řídí?) příslušné programy.

Zajímavé ovšem je, jak přímo upozorňuje i C. Harvey, u řady těchto profesí poptávka po lidech aktuálně roste a spolu s ní i platy (samozřejmě míněno pro USA, eventuálně globálně; v ČR by byl platový růst v tuto chvíli samozřejmý).

Administrátor IT systémů

Režim DevOps apod. metody umožňují automatické nasazování softwaru. Automatizovány jsou aktualizace a stále více i zabezpečení a reporting. Ne že by příslušná profese zcela zmizela, ale v on-premise prostředí i velkých firem lidí ubude; malé firmy skoro vše přesunou na specializované poskytovatele služeb/do cloudu.

Správce sítě, správce úložišť, správce databází, správce zabezpečení

Víceméně souvisí s výše uvedeným. Princip softwarově definovaných a automaticky konfigurovaných sítí navíc člověka z této oblasti málem vyloučí – nejen by byl zbytečně drahý, ale ani by to nezvládal. Totéž pak má platit pro optimalizaci úložišť v éře big data.

V případě databázových administrátorů je zajímavé, že v USA této profesi aktuálně velmi nadprůměrně rostou platy i vzhledem k ostatním IT specializacím. Automatizované nástroje z kategorie AI jsou zde v současnosti údajně relativně nedokonalé, takže zánik profese bude trvat déle.

Víceméně totéž platí pro bezpečnostní specialisty – aktuálně růst poptávky i platů, nicméně např. epidemie ransomwaru ukazují, že spoléhat zde na člověka se nevyplácí.

Helpdesk IT

Stále více kontaktu se zákazníky nikoliv překvapivě zastanou chatboty/digitální asistenti. Díky strojovému učení se navíc tyto nástroje budou stále zdokonalovat. Trend samozřejmě zpomaluje to, že řada zákazníků dává přednost komunikaci s živým člověkem, ale finanční přínos robotizace pro poskytovatele služby je jednoznačný.

Tester/kontrolor kvality

Samotná oblast quality assurance je již automatizována. Zbývá snad jen uživatelská zkušenost, kde nahradit živé lidi je problematické už z principu. Nicméně něco jiného je problém detekovat, něco jiného (např.) chybu v kódu opravit.

Manažer projektů

Harvey připouští, že označit zrovna tuto pozici nálepkou „na odpis“ vypadá překvapivě, nicméně se odvolává na analytiky Gartneru. Nástroje AI dokáži dobře odhadnout, kolik může projekt stát, jak dlouho bude trvat, sledovat jeho postup a to, jak souhlasí s plánem. Jediný člověk s příslušnými nástroji bude řídit („řídit“?) až desítky projektů současně. Zde se samozřejmě nabízí námitka, že ředitel projektů také řeší konflikty mezi členy týmu, chrání je před tím, aby v případě časového tlaku nemuseli vysedávat na poradách apod.

Analytik dat

I to je poměrně překvapivé, protože v době big data poptávka po těchto specialistech (data science apod.) naopak roste. Vtip má být ale v tom, že poptávka je prostě taková, že na její uspokojení stejně není dost lidí. Tudíž investice do automatizovaných nástrojů nakonec způsobí, že lidí bude naopak potřeba mnohem méně než dnes. Z datového analytika se stane uživatel těchto nástrojů; do té doby snad stojí za to si říct o zvýšení platu.

Programátor/vývojář softwaru

Toto je z výčtu C. Harvey asi nejdiskutabilnější a tvrzení by si zasloužilo samostatný rozbor. Nicméně zase zde má hrát roli to, že není dost lidí – takže jich bude potřeba ještě méně. Harvey soudí, že lidé budou spíše produkovat koncepční návrhy (specialisté), eventuálně klikat ve vizuálních nástrojích (lidé v odděleních, kde se příslušný software používá). Umělá inteligence však časem začne zajišťovat proces mezitím, tedy de facto samotné programování.

A co si myslí lidé na příslušných pozicích? Téměř všichni podléháme pozitivnímu zkreslení o vlastních schopnostech (většina lidí si o sobě myslí, že jsou nadprůměrně inteligentní, nadprůměrně atraktivní, nadprůměrní řidiči…). Tudíž lidé sice uznávají, že umělá inteligence pracovní trh změní, ovšem vesměs nevěří, že by se to mohlo týkat i jich samých…

Zdroj: InformationWeek a další


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Jak probíhá adopce cloudu

Pavel Houser , 16. únor 2018 09:45
Pavel Houser

Cloud už neznamená jen SaaS, jenže… K dispozici je řada analýz i prognóz, které dokládají, jak se po...

Více








RSS 

Zprávičky

Broadcom snížil nabídku na rivala Qualcomm na 117 miliard dolarů

ČTK , 23. únor 2018 10:00

Převzetí Qualcommu by bylo největší akvizicí v historii technologického sektoru....

Více 0 komentářů

T-Mobile měl úspěšný rok

Pavel Houser , 23. únor 2018 09:00

T-Mobile oznámil finanční výsledky za rok 2017. Celkové tržby z mobilních a pevných služeb včetně pr...

Více 0 komentářů

NÚKIB loni řešil méně hlášení o kybernetických incidentech

ČTK , 23. únor 2018 08:00

Na podzim NÚKIB musel řešit i útok na weby, na kterých se zobrazovaly aktuální volební výsledky....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Hackeři zneužili cloudový systém Tesly k těžbě kryptoměn

ČTK , 22. únor 2018 10:00

Průnik se odehrál přes konzoli systému Kubernetes pro optimalizaci cloudových aplikací. ...

Více 0 komentářů

Dvakrát ze světa open source CRM: Sugar a SuiteCRM

Pavel Houser , 22. únor 2018 09:00

CRM systém Sugar je nabízen v několika edicích. Placené edice lze standardně provozovat formou služb...

Více 0 komentářů

Intel chce investovat 5 miliard dolarů do izraelské továrny

ČTK , 22. únor 2018 08:00

Předpokládá se, že Intel na rozšíření továrny obdrží státní podporu v hodnotě až 10 % investice....

Více 0 komentářů

Apple chce kupovat kobalt přímo od těžařů

ČTK , 21. únor 2018 11:48

Kobalt se používá v bateriích pro smartphony. Jeho cena výrazně vzrostla dále ji zvýší nástup elektr...

Více 0 komentářů