Negativní zkušenost s dopravou zboží z e-shopu nemá jen 44 procent Čechů

Karel Michal , 18. únor 2014 10:00 0 komentářů
Negativní zkušenost s dopravou zboží z e-shopu nemá jen 44 procent Čechů

To alespoň vyplývá z průzkumu na téma doručování zboží zakoupeného přes Internet, který zveřejnila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Plyne z ní také například, že nejčastějším kritériem výběru dopravce při nákupu na Internetu je nejnižší cena (31 %), služby nabízené dle konkrétní objednávky (24 %) a předchozí zkušenosti (23 %).

Prémiová doprava? Jen u těžkého zboží!

Za co si jsme ochotni připlatit (Zdroj: APEK 2014)
Za co si jsme ochotni připlatit (Zdroj: APEK 2014)
Ochota zákazníků připlácet si za lepší služby se projevuje u komfortního doručování větších zásilek. Za myčky, sporáky, pračky a lednice včetně výnosu do patra, odvozu odpadu a instalace zákazníci v 50 % případů ochotně zaplatí až 300 Kč, v 27 % až 500 Kč.

Cena dopravy ale stále hraje klíčovou roli - téměř polovina respondentů je při nákupu na internetu ochotna hledat e-shop, který nabízí dopravu zdarma. Stejně tak jako téměř třetina respondentů preferuje osobní odběr (31 %).

“Pokud u malých zásilek lidé považují za nejpřijatelnější cenu za doručení do 50 Kč a připlácet si chtějí pouze za expresní doručení, je vidět, že případná doprava zdarma může u e-shopů znamenat podstatnou konkurenční výhodu,” komentuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Negativní zkušenost s dopravou

Jestliže mají spotřebitelé uvést nějakou negativní zkušenost související s dopravou zboží zakoupeného v internetovém obchodě, jen 44 % z nich se s žádnou takovou zatím nesetkalo.

Pokud jde o oblíbené české nešvary, kvalitě doručovacích služeb by určitě prospělo napravení následujícíh problémů při doručení:

  • 18 % nakupujících jako druhou nejčastější komplikaci (po pokusu o fingované doručení), se kterou se v průběhu roku 2013 setkali, uvádí doručení zboží v jiný než dohodnutý čas.

  • Dalších 14 % nejvíc vnímá chybějící oznámení pomocí SMS či e-mailu, 12 % pozdní doručení po avizovaném termínu, 11 % poničený obal zásilky (pouze ve 3 % poničené samotné zboží).

  • osm procent vnímá jako problém neochotu pomoci se zásilkou až do bytu.

Ne zcela jasno mají lidé v otázce využití dodání ve stanovený čas s přesností na 2-3 hodiny. 27 % by tuto možnost využívalo častěji, kdyby byla nabízena. Ale 22 % ví, že to možné je, ale nemá potřebu tuto možnost využívat. Při rozhodování o nákupu pak doba doručení hraje v 50 % roli pouze podle toho, o jakou objednávku jde, tedy zda je potřeba zboží rychle získat.

Handrokování o cenu a další možnosti jak stlačit náklady

Preference při výběru dopravy (zdroj: APEK 2014)
Preference při výběru dopravy (zdroj: APEK 2014)
Co se ceny týče, v 48 % převládá ochota platit za doručení od 51 do 100 Kč a v 35 % jsou zákazníci ochotni platit do padesáti korun. U rychlejšího doručení, tedy do následujícího pracovního dne, je 31 % lidí ochotno zaplatit 101 až 150 Kč, 41 % částku 51 až 100 kč.

Platbu kartou při doručení využívá pouze 16 % zákazníků, výjimečně 20 %. 34 % zákazníků vůbec nemá potřebu tento způsob platby využívat a je zajímavé i to, že zhruba 13 % dotazovaných o této možnosti neví, ale ani ji neplánuje využít.

V souvislosti s tím, že 49 % lidí vůbec neví, jak fungují nové automaty na výdej zboží (a 15 % to sice ví, ale služba je neláká) by se skoro dalo říci, že zákazníci mají více v oblibě tradiční způsoby doručení zboží a novoty je příliš nelákají (pouze 6 % lidí výdejní automaty využilo).

Celý výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru od respondentů z Českého národního panelu v době od 20. ledna 2014 do 22. ledna 2014. Analýza byla uskutečněna na vzorku 1079 respondentů a byla realizována formou dotazníkového šetření zpracovaného Asociací pro elektronickou komerci prostřednictvím agentury MEDIARESEARCH.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Na další rozvoj ekonomického systému bude Praha vypisovat tendry

ČTK , 21. leden 2017 14:00

Na další rozvoj ekonomického systému Ginis bude Praha vypisovat jednotlivé veřejné zakázky. Pražští ...

Více 0 komentářů

Tržby IBM klesaly i ve 4.čtvrtletí loňského roku, akciím se daří

ČTK , 21. leden 2017 07:00

Americká počítačová společnost International Business Machines (IBM) zaznamenala další, již devatená...

Více 0 komentářů

Facebook postaví v Dánsku datové centrum

ČTK , 20. leden 2017 14:00

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v dánském městě Odense nové datové centrum, kte...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Americký Oracle převezme českou programátorskou firmu Apiary

ČTK , 20. leden 2017 12:00

Americký výrobce podnikového softwaru Oracle podepsal dohodu o převzetí české programátorské firmy A...

Více 0 komentářů

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů