Negativní zkušenost s dopravou zboží z e-shopu nemá jen 44 procent Čechů

Karel Michal , 18. únor 2014 10:00 0 komentářů
Negativní zkušenost s dopravou zboží z e-shopu nemá jen 44 procent Čechů

To alespoň vyplývá z průzkumu na téma doručování zboží zakoupeného přes Internet, který zveřejnila Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Plyne z ní také například, že nejčastějším kritériem výběru dopravce při nákupu na Internetu je nejnižší cena (31 %), služby nabízené dle konkrétní objednávky (24 %) a předchozí zkušenosti (23 %).

Prémiová doprava? Jen u těžkého zboží!

Za co si jsme ochotni připlatit (Zdroj: APEK 2014)
Za co si jsme ochotni připlatit (Zdroj: APEK 2014)
Ochota zákazníků připlácet si za lepší služby se projevuje u komfortního doručování větších zásilek. Za myčky, sporáky, pračky a lednice včetně výnosu do patra, odvozu odpadu a instalace zákazníci v 50 % případů ochotně zaplatí až 300 Kč, v 27 % až 500 Kč.

Cena dopravy ale stále hraje klíčovou roli - téměř polovina respondentů je při nákupu na internetu ochotna hledat e-shop, který nabízí dopravu zdarma. Stejně tak jako téměř třetina respondentů preferuje osobní odběr (31 %).

“Pokud u malých zásilek lidé považují za nejpřijatelnější cenu za doručení do 50 Kč a připlácet si chtějí pouze za expresní doručení, je vidět, že případná doprava zdarma může u e-shopů znamenat podstatnou konkurenční výhodu,” komentuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Negativní zkušenost s dopravou

Jestliže mají spotřebitelé uvést nějakou negativní zkušenost související s dopravou zboží zakoupeného v internetovém obchodě, jen 44 % z nich se s žádnou takovou zatím nesetkalo.

Pokud jde o oblíbené české nešvary, kvalitě doručovacích služeb by určitě prospělo napravení následujícíh problémů při doručení:

  • 18 % nakupujících jako druhou nejčastější komplikaci (po pokusu o fingované doručení), se kterou se v průběhu roku 2013 setkali, uvádí doručení zboží v jiný než dohodnutý čas.

  • Dalších 14 % nejvíc vnímá chybějící oznámení pomocí SMS či e-mailu, 12 % pozdní doručení po avizovaném termínu, 11 % poničený obal zásilky (pouze ve 3 % poničené samotné zboží).

  • osm procent vnímá jako problém neochotu pomoci se zásilkou až do bytu.

Ne zcela jasno mají lidé v otázce využití dodání ve stanovený čas s přesností na 2-3 hodiny. 27 % by tuto možnost využívalo častěji, kdyby byla nabízena. Ale 22 % ví, že to možné je, ale nemá potřebu tuto možnost využívat. Při rozhodování o nákupu pak doba doručení hraje v 50 % roli pouze podle toho, o jakou objednávku jde, tedy zda je potřeba zboží rychle získat.

Handrokování o cenu a další možnosti jak stlačit náklady

Preference při výběru dopravy (zdroj: APEK 2014)
Preference při výběru dopravy (zdroj: APEK 2014)
Co se ceny týče, v 48 % převládá ochota platit za doručení od 51 do 100 Kč a v 35 % jsou zákazníci ochotni platit do padesáti korun. U rychlejšího doručení, tedy do následujícího pracovního dne, je 31 % lidí ochotno zaplatit 101 až 150 Kč, 41 % částku 51 až 100 kč.

Platbu kartou při doručení využívá pouze 16 % zákazníků, výjimečně 20 %. 34 % zákazníků vůbec nemá potřebu tento způsob platby využívat a je zajímavé i to, že zhruba 13 % dotazovaných o této možnosti neví, ale ani ji neplánuje využít.

V souvislosti s tím, že 49 % lidí vůbec neví, jak fungují nové automaty na výdej zboží (a 15 % to sice ví, ale služba je neláká) by se skoro dalo říci, že zákazníci mají více v oblibě tradiční způsoby doručení zboží a novoty je příliš nelákají (pouze 6 % lidí výdejní automaty využilo).

Celý výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru od respondentů z Českého národního panelu v době od 20. ledna 2014 do 22. ledna 2014. Analýza byla uskutečněna na vzorku 1079 respondentů a byla realizována formou dotazníkového šetření zpracovaného Asociací pro elektronickou komerci prostřednictvím agentury MEDIARESEARCH.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Bezpečnost IT a tygří logika

Pavel Houser , 14. únor 2017 11:00
Pavel Houser

Jak praví známý vtip, běží-li za vámi tygr, netřeba se pohybovat rychleji než šelma – stačí předběhn...

Více






Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
25. 03. INSPO 2017
28. 04. Oracle Code 2017
RSS 

Zprávičky

Náramky pro vězně dodá firma SuperCom za 93 milionů korun

ČTK , 23. únor 2017 10:00

Elektronické monitorovací náramky pro domácí vězně a některé obviněné dodá firma SuperCom. Vítěze so...

Více 0 komentářů

Blokování nelegálního hazardu na internetu není protiústavní

Pavel Houser , 22. únor 2017 13:22

Plénum Ústavního soudu zamítlo návrh skupiny 21 senátorů Senátu Parlamentu České republiky na zruš...

Více 0 komentářů

Amazon otevře v Polsku své páté logistické centrum

ČTK , 22. únor 2017 13:03

Česká pobočka firmy uvedla, že letos nabere v Dobrovízi u Prahy a ve své pražské kanceláři 1000 stál...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

SpaceX a Boeing se možná zpozdí s dopravou lidí na ISS

ČTK , 22. únor 2017 09:30

Společnosti SpaceX a Boeing se možná zpozdí s nasazením svých lodí pro dopravu posádek na Mezinárodn...

Více 0 komentářů

Verizon koupí aktivity Yahoo za sníženou cenu 4,48 miliardy USD

ČTK , 21. únor 2017 16:05

Americký telekomunikační operátor Verizon Communications se dohodl na nových podmínkách převzetí zák...

Více 0 komentářů

Jen desetina SMB firem těží z digitální transformace

ITBiz.cz , 21. únor 2017 09:00

Studie IDC a SAP ukázala, že čtyři z pěti SMB firem vidí v digitální transformaci značné výhody včet...

Více 0 komentářů

Trump si nechal registrovat tisíce internetových domén

ČTK , 21. únor 2017 08:30

Málokterá veřejná osoba je tak aktivní ve skupování internetových domén jako americký prezident Dona...

Více 4 komentářů