Opencard nebo Lítačka, platforma zůstává

Tomáš Jirásko , 26. leden 2016 09:30 8 komentářů
Opencard nebo Lítačka, platforma zůstává

Praha se konečně rozhoupala ke kroku, o kterém se léta hovoří, ale nic se nedělo. Vykopla EMS a podnikla kroky k nahrazení problémové Opencard vlastním systémem.

Zda bude snaha zbavit se Opencard tentokrát úspěšná, není ovšem zcela jisté. EMS již zmínila možnost mezinárodní arbitráže, a pokud by tento spor Praha prohrála, je otázkou, zda lze hovořit o úspěchu. Na druhé straně je veřejnost již unavena neustálým handrkováním, a tento rázný krok většina Pražáků okomentuje ve smyslu „no konečně, to to trvalo“. Dokonce, i kdyby Praha prohrála, jim to bude jedno, hlavně že nebudou muset další roky poslouchat, že jejich „tramvajenka“, tak se v Praze tradičně permanentní jízdence říkalo (lítačka byla jaksi doménou vojáků), možná nebude platit, pak zase že ano, pak že si bude muset koupit papírové kupóny apod. Lidi snad už ani nedráždí skoro dvě miliardy, které město do systému nasypalo, ale to, že to nefunguje. Je to podobné jako s tunelem Blanka. Před pár měsíci se řeč stále točila okolo toho, kolik to stálo, ale po otevření tunelu je to občanům už celkem jedno. Mají tunel, kterým mohou jezdit. Předražení zakázky bylo vždy spíše jakýmsi ventilem, nad kterým šlo v hospodě upustit páru nad tím, že díra byla stále neprůjezdná. Podobně je to i s Opencard.

V každém případě Praha hodlá Opencard opustit a vyvinula vlastní systém, který bude spravovat Operátor ICT, akciová společnost vlastněná Prahou. „Připravili jsme vlastní řešení, které je levné, spolehlivé a především budeme jeho provozovatelem my sami,“ řekla pražská primátorka Adriana Krnáčová s tím, že držitelů Opencard se přechod vůbec nedotkne. Náklady na pořízení nového řešení nepřekročí 6 milionů korun, a to včetně nákupu techniky a vybavení, které je k provozu nutné. „Pohybujeme se v naprosto jiných řádech, než jak tomu bylo doposud. Nové řešení nás bude stát méně, než v minulosti stál roční provoz stávajícího řešení,“ dodala primátorka.

Krnáčová sice hovořila o spuštění v únoru, stejný údaj je i v prezentaci, kterou najdete na stránkách magistrátu. Václav Strnad, ředitel Operátor ICT (akciovka ve vlastnictví Prahy, spravující systém Opencard), byl o něco opatrnější, jeho odpověď byla v průběhu jara. Krnáčová totiž zřejmě za dobu spuštění považuje stav, kdy je systém naimplementován u operátora na jeho pracovištích, faktem ovšem je, že stále probíhá provozní testování. Na druhou stranu, pokud by EMS ukončila ze dne na den podporu Opencard, město může systém skutečně nasadit, protože z hlediska programování i interního provozu je vše hotovo.

Ovšem na co jsem si ochoten vsadit, je nedodržení částky 6 milionů korun, respektive, že implementace bude stát víc. Jde o líbivé číslo, ale řekněme si, že 10-15 by mohlo být reálnějších. I tak jde o drobné ve srovnání s 1,75 miliardou. Za funkční systém v prostředí veřejné správy a samosprávy je to skoro jako zadarmo. Krajské systémy, srovnatelné s Prahou, se pohybují na úrovní 30 – 70 milionů, samozřejmě jde o komplexnější řešení, nezahrnující pouze výměnu karet, ale kompletní hardware apod. Poměrově, vzhledem k tomu, co vlastně Praha pořizuje, jde o odpovídající sumu.

Integrátorem systému je samotný Operátor ICT, software pro vydávání karet dodala společnost XT-Card. V jejím případě šlo o podlimitní zakázku. V tomto případě město zřejmě vsadilo na osvědčeného partnera. XT-Card patří z hlediska těchto systémů mezi nejzkušenější v České republice, kdy má v dopravě za sebou projekty jako In-karta ČD, OREDO (Hradec Králové/Pardubice), IDP, IDOL (opuscard), KORDIS (Jihomoravský kraj), KODIS (Moravskoslezký kraj), KIDSOK (Olomoucký kraj) a má zkušenosti i s Opencard. Společnost například patřila v roce 2014 mezi čtveřici, s kterou vyjednával tehdejší primátor Hudeček při hledání řešení tehdejších problémů s Opencard.
Volba XT-Card však nemusela být ovlivněna pouze jejich zkušenosti se samotnými odbavovacími systémy, ale pokud se podíváte na vizualizaci představující Lítačku, jako nositel „jízdenky“ zde figuruje i platební karta a mobilní telefon. Může jít o náhodu, grafik prostě vzal screen, který měl někde po ruce, ale…

Je tedy možné, že XT-Card byla zvolena i s ohledem na strategii rozvoje Lítačky a možné přeměny pražské karty na skutečně víceúčelovou kartu. Třeba v rámci Jednotného městského trhu služeb, tzv. Prague market, schváleného v červnu minulého roku? V první fázi sice Praha nebude podporovat hybridní platební karty, ale Strnad nám potvrdil, že samozřejmě s touto možností počítá. Znamenalo by to, že na jedné kartě by bylo možné mít několik různých aplikací – technologie karet Mifare DES, kterou používá i současní opencard to umožňuje. Login do účtu ČD, tak jak je zachycen na mobilu, dává o něco větší smysl. A XT-Card kromě integrace ČD do krajských odbavovacích systémů, se podílel s ČSOB i na projektu bezkontaktních nákupu jízdenek v Brně (viz Konference Inovace v platebních kartách).

Technologicky se toho moc nemění, naštěstí. Což je samozřejmě logické, protože v praxi se počítá se souběhem Lítačky, či jak se to bude nakonec jmenovat, Opencard i papírových kupónu. Samotná plastová karta je tedy stále postavena na standardu Mifare DES. Proto čtečky zvládnou oba systémy. Zároveň Operátor ICT umí se systémem Opencard pracovat i v okamžiku, kdy k tomu nedojde Zároveň ovšem přístup k údajům na kartě, se může teoreticky stát jedním z bodů, na které EMS, jež neopomenula v pondělních prohlášeních zmínit možnost porušení autorských práv, bude tlačit.

Spor může spočívat v tom, a nevede se jenom u nás, že jedna ze stran tvrdí, že na kartě je uložen software. Praha ovšem, jak potvrdil ředitel Strnad, vychází z výkladu, že na kartě - ve struktuře Opencard jde o soubor CPS (jeden ze tří souborů) - jsou uložena data, nikoliv samotný software, a tudíž je otázka autorských práv bezpředmětná. Pokud jde o tento případ, má rozhodně oporu i na úrovní rozhodnutí evropského soudu. EMS rozhodně krokem Prahy nemůže být nadšena. Ani já bych nebyl. Představa, že mi na záda dýchá Kellner, jehož O2 získal od eMoneyServices (EMS) opční práva právě na opencard, není zrovna uklidňující. Zvláště v okamžiku, kdy si uvědomí, že v době podepsání opce už Praha na systému pracovala. I když dnešní oznámení Prahy může být vnímáno jako blesk z čistého nebe a samozřejmě i během konference padla otázka, proč město vše připravovalo „v utajení“, není to pro zainteresované zas až tak překvapující. Ano, město to netroubilo, ale že na něčem pracuje, se vědělo. Ovšem jako v řadě podobných případů se sázelo na to, že vše vyšumí, tak jak se to stalo v Hudečkově éře. Minimálně varující pro všechny strany měla být 151stránková „Shrnující písemná zpráva ekonomické, procesní a IC/ICT poradenství v oblasti platebních systémů a odbavení ve veřejné dopravě na posouzení aktuálního provozu, využívání a rizik karty opencard“ z dubna 2015, zveřejněná v červnu 2015.

Již pohled na přílohu č.2 Detailní přehled identifikovaných variant řešení současného stavu OpC, dával tušit, že se něco chystá. Podobnou zprávu nenecháte vypracovat jenom proto, že chcete vědět, co je Opencard zač. I EMS muselo být jasné, že jde o zprávu, kterou se bude město zaštiťovat při dalších krocích. Například částka 165 miliónů Kč jako cena počátečních nákladů Opencard čerpá z této zprávy nadnárodní auditorské sítě Nexia AP. Proti tomu město deklaruje počáteční náklady na nový systém na úrovni 1,9 milionů.

Spravovat nový systém bude tedy Operátor ICT, měsíční náklady město nezveřejnilo, respektive ředitel Strnad se této odpovědi vyhnul s tím, že teď s sebou konkrétní čísla nemá. Podstatné pro něj je, že nebudou platit žádný měsíční paušál za provozování systému, náklady se tedy omezí pouze na interní pracovníky (tým Opencard má v současnosti 4 lidé) a pracovníky na samotných přepážkách, kteří vydávají karty a back office. Trošku podivné, uvážíme-li, že vše ostatní má město dobře spočítáno. Těžko uvěřit, že neví, kolik to „plusmínusautobus“ bude měsíčně stát. Tak uvidíme, snad jde skutečně pouze o to, že se městu zřejmě nechtělo dávat nějaké přesné, ale předběžné číslo, než proběhnou všechny testy, a které možná bude muset o nějakou tu stovku tisíc upravit.

Pro cestující by přechod na nový systém neměl díky souběhu představovat problém. Pokud vydrží současná situace, bude prý stačit počkat na vypršení platnosti Opencard, a pak ji vyměnit za „Lítačku“. Zjednodušeně řečeno, dokud nevyprší platnost poslední Opencard pojedou systémy souběžně. I v případě „zablokování“ Opencard nebude nutné sáhnout k okamžité výměně karet. To že podobná situace skutečně může nastat, připomínají spory v roce 2014. Od té doby mimochodem nemá EMS a Praha žádnou smlouvu o provozování Opencard. Praha tak v podstatě nakupuje od EMS pouze certifikáty potřebné k provozu systému, který funguje již jenom „na její triko“. Pokud se EMS rozhodne neprodloužit certifikáty, má Praha prostě smůlu. Na druhé straně, právě prodlužování funkčnosti systému Opencard dává EMS šanci, získat na městu peníze v soudním sporu. Okamžité ukončení „podpory“ ze strany EMS, by se totiž u soudu mohlo obrátit proti ní.

I přes optimismus, s kterým oznámení nové karty proběhlo, uvidíme, jak rychlá bude jeho implementace s ohledem na probíhající i možné soudní spory. Pokud se karty dočkáme do léta, můžeme být spokojeni, pokud to bude skutečně na jaře, tím lépe. V září totiž končí platnost podstatné části karet Opencard, celkem jich v tomto roce končí 650 000.


Komentáře

Honza #0
Honza 26. leden 2016 12:20

Je zajimave, ze se uz nikdo nezabyva myslenkou, proc je treba EMS "vykopnout". Cena udrzby je argument zavadejici, nebot jiz ted je vyrazne vyssi, nez byla za spravu EMS. Operator stejne utrati penize za spravu. Takze se jedna jen o prihravku kseftu jinemu konkurentovi na trhu. Navic neresi dalsi soucasti systemu, jako DOS v Dopravnim podniku... Atd..
Kroky navic nejsou podlozeny zadnym schvalenim zastupitelstva, resp. jsou s nimi v rozporu. Zjednodusene receno, tri lidi se rozhodli, ze zahodi fungujici system a nahradi ho novy, aniz by to schvalili prislusne organy mesta. Proc to tak asi je?

Lol Phirae #1
Lol Phirae 26. leden 2016 18:22

No, já myslím, že člověk, který se skutečně vážně ptá, proč je nutné se zbavit firmy, která rozkradla miliardy z peněz daňových poplatníků a proč není možné ji nadále živit, pomůže snad už jen transplantace mozku...

Pepa z depa #2
Pepa z depa 27. leden 2016 11:31

Trochu se dá souhlasit s oběma.
Jeden hájí starý kšeft za miliardu a druhý vykopnutí pijavice.
Pravda může být uprostřed.
Co když jde jen o to, najít jiný odtokový kanál postavený jen na vykradených průmyslových datech z pijavice pomocí zaměstnanců pijavice zaměstatnaných u popisovaného zachránce a nového dodavatele?

Honza #3
Honza 27. leden 2016 15:08

Dekuji, ale mozek si ponecham. Vas usudek vychazi z chybnych vstupu. Miliardu ani zdaleka nefakturovala, nemohla ji tedy ani vydelat, tim mene ukradnout. Fakturace zahrnovala nejen cenu technologii, ale take mnoho sluzeb. Obdobne systemy v zahranici byly a jsou vyrazdne drazsi. Jen se zde nekomu hodi to nevnimat a stokrat opakovana lez se stava pravdou... Bohuzel...

Lol Phirae #4
Lol Phirae 27. leden 2016 18:33

Ano, určitě. Ty výrazně dražší systémy (příklad samozřejmě chybí, jako výčet těch "mnoha služeb") asi vydávají abonentům čipové karty z čistého zlaty nebo platiny... v přepočtu nákladů na jednu vydanou kartu to totiž jinak není možné.

No, a zatímco horolezec Bém má nakradeno, tak stíháme lidi, kteří se snažili ten neuvěřitelný tunel konečně ukončit.

Honza #5
Honza 29. leden 2016 13:21

Priklady:
Dansko (2006)-600.000 karet, nakl 250 mil EUR, tj. 52,10 EUR/karta
Auckland (2006) - 250.000 karet, nakl 90,1 mil EUR, tj. 45,10/karta
Dublin (2009)- 250.000 karet, nakl 67 mil EUR, tj. 134 EUR/karta
Plzen (2004) - 200.000, 9,7 mil EUR, 5,40 EUR/karta
Liberec (2006) - 180.000, 7,7 mil EUR, 5,40 EUR/karta
Bratislava (2011) - 50.000, 2,5 mil EUR, 16,70 EUR/karta

OPECNARD (2006) - 1.260.000, nakl. 46,4 mil EUR, 5,20 EUR/karta
pocitano 1.2 mld CZK v dobe sestaveni prehledu). Dalsi naklady se kterymi se pracuje ted jsou v dobe, kdy jiz EMS nic neinkasovala. Ani 1,2 mld neinkasovala, ale tato castka zahrnuje dalsi naklady na strane HMP)

Londynska OYSTER card je spravovana za cenu priblizne 100 mil USD/rok. Je pravdou, ze umoznuje platit jednotlive jizdne, coz ale OPENCARD technicky umi take, pouze politickym rozhodnutim tak necini. K tomuto zde odkaz https://www.cubic.com/News/Press-Releases/ID/1065/Cubic-awarded-over-US700-million-contract-to-continue-service-to-UK-capital

Honza #6
Honza 29. leden 2016 13:34

Dale priklad tendru z roku 2014 na kompletni system v Budapesti. Je nutno podotknout, ze zde jsou naklady vcetne odbavovani. Nicmene naklady budou 91 mil EUR, tedy cca 2,4 mld CZK.

http://www.bkk.hu/en/2014/10/budapest-signed-the-contract-agreement-for-the-automated-fare-collection-system/

Honza #7
Honza 29. leden 2016 14:01

Spolecnost Octopus Card Limited, coz je provozovatel OCTOPUS CARD v Hong Kongu vykazala napr. v roce 2008 naklady 330.691.000 HKD pred odpisy (EBITDA). Dle kurzu k 31.12.2008 to bylo vice nez 825 mil CZK.

http://vpr.hkma.gov.hk/pdf/300502/ar_08/ar_08.pdf


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů

Nejvyšší soud USA se postavil na stranu Samsungu proti Applu

ČTK , 07. prosinec 2016 12:30

Americký nejvyšší soud se v mnohaletém patentovém sporu mezi výrobci chytrých telefonů Apple a Samsu...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Evropská komise Microsoftu schválila převzetí sítě LinkedIn

ČTK , 07. prosinec 2016 10:30

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti Microsoft záměr koupit za 26 miliard dolar...

Více 0 komentářů

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů