margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Passengera – informačně zábavní systém pro dopravce i cestující

Richard Jan Voigts , 29. červen 2016 15:00 1 komentářů
Passengera – informačně zábavní systém pro dopravce i cestující

Platforma pro informačně zábavní systém od české společnosti Passengera je nový komunikační kanál mezi cestujícím a dopravcem. Jde o softwarovou platformu pro poskytování obsahu na palubě pro České dráhy a ostatní dopravce a zvolila k tomu kvůli výkonu hardware Intel.

Služba umožňuje poskytovat informace dopravce do smartphonů a tabletů koncových zákazníků, analyzovat jejich chování, a tomto základě upravovat obsah a služby.

Zatraktivnění služeb dopravců

Služba řízeného poskytování obsahu je určena pro zatraktivnění veřejné dopravy a má přitáhnout služby dopravce, který ji nabízí.

Služby obsahu poskytovaného dopravcem mají v zásadě tři základní části:

• Informační část – informace o trase, okolí, dopravě apod.

• Zábavní část – hudba, filmy, hry atd.

• Služby na palubě – tzv. upsell, například informace o nabídce palubní restaurace včetně objednávek, návazné služby, jako třeba smluvní taxislužba, restaurace na nádraží a v jeho bezprostředním okolí apod.

Dá se využít i k věrnostním (loyalty) programům za ujeté kilometry nebo nalétané míle, protože součástí platformy je i analytická část. Zde se zkoumá, o jaký druh informací a zábavy mají cestující zájem a podle toho upravovat jak poskytovaný obsah, tak služby dopravce. Systém umožňuje neustálé sledování potřeb uživatelů. Passengera kvůli tomu buduje zvláštní oddělení na tvorbu poskytování obsahu a jeho správu, aby umožnila dopravcům vyvolat dostatečnou potřebu koncových zákazníků.

Co se týče vlastního poskytování obsahu, ten tedy může zajistit jak samotná Passengera, tak si jej může zákazník (dopravce) plnit a spravovat sám.

Zákazníky společnosti Passengera jsou například České dráhy, kde je tento informačně zábavní systém nasazen v Pendolinu, připravuje se nasazení v Rail Jetech a dalších spojích. Dalšími zákazníky jsou železnice v Ázerbájdžánu (ADY), ale o řešení Passengera projevili zájem i v Německu, Švýcarsku, Portugalsku, Polsku, pilotní projekty běží i ve Spojených státech.

Jan Kolář, CEO společnosti Passengera
Jan Kolář, CEO společnosti Passengera

Platforma Passengera běží na Intelu

„Architektura softwarové platformy od společnosti Passengera je nezávislá na připojení k internetu, data jsou uložena lokálně, jsou plněna z cloudu v pravidelných intervalech,“ vysvětluje Jan Kolář, CEO společnosti Passengera. Je tomu tak z důvodu, že terestriální pokrytí GSM signálem není 100%. Jeden ze zákazníků, železniční dopravce ADY v Ázerbájdžánu by ani nebyl schopen vzhledem k rozměrům země a stupni pokrytí signálem by na většině své železniční sítě připojení přes GSM nebyl schopen zajistit. V letadlech pak z principu připojení přes GSM není vůbec možné.

„Lokální hardware na palubě běží na serverové platformě Intel. Je tomu tak z důvodu potřeby výkonu a kvůli podpoře virtualizace VT-X. Vlastní inteligence systému leží v cloudu,“ říká Jan Kolář.

Zpoplatnění služby

Passengera poskytuje dopravcům svoji platformu jako službu a účtuje zákazníkovi, tj. dopravci, měsíční paušál, který lze orientačně zkalkulovat přímo na stránkách www.passengera.com.

Zpoplatnění dopravce koncovému zákazníkovi pak záleží na úmyslech dopravce a hlavně na regionálních zvyklostech. Zatímco v Severní Americe jsou zákazníci zvyklí za služby platit, v Evropě tomu tak příliš není. Například České dráhy poskytují tento informační kanál v Pendolinu zdarma.

Nejen zlevnění poskytování informací

Tento komunikační kanál zlevňuje i poskytování informací dopravce koncovým zákazníkům. Umožňuje i připojení k internetu, což by však byla sama o sobě drahá služba. Za pouhé připojení k internetu by totiž dopravce musel jeho poskytovateli pouze platit, navíc bez analýzy chování koncového zákazníka, a tím možnosti získání zpětné vazby. Uživatel (dopravce) může dokonce na připojení k internetu ušetřit, protože řešení umožňuje umístit do systému i reklamu – Passengera proto nabízí i reklamní modul.

To však nejsou všechny úspory, protože pokud si tuto službu zavede letecká společnost, nemusí mít letadla vybavena monitory za sedadly. Jednak tím ušetří za drahé monitory, jednak ušetří na hmotnosti – monitory za sedadly se totiž montují zpravidla do velkokapacitních letadel pro dlouhé lety, takže při nějakých 300 místech tím ušetří zhruba 300 kilogramů užitečné hmotnosti.

„Díra na trhu“

Společnost Passengera se doslova trefila se svým informačně zábavním systémem do „díry na trhu“, protože její platforma je využitelná nejen u dopravců, ale i na nádražích, letištních halách, dopravních centrech, stadionech apod. Passengera už má zájemce i z řad automobilek, které chtějí integrovat toto řešení do palubního systému. Zatím jsou totiž všechny palubní systémy automobilů zaměřeny pouze na řidiče, Passengera připravuje zaměření i na pasažéry tak, aby jim automobilky dávaly svoje vlastní informace.

Použití se dá aplikovat na každém místě, kde je nějaký Wi-Fi hotspot. Platformu od Passengery už využívají například i zážitkové (eventové) agentury.

Vzhledem k charakteru služby prakticky nemá konkurenci, protože vysoce převyšuje možnosti rozesílání SMS (kdo zná telefonní číslo uživatele, který do nákupního centra nebo na stadion náhodně zavítá), nebo tzv. beacons.


Komentáře

neverím #0
neverím 30. červen 2016 11:27

neverím, že je to aj o niečom inom ako o reklame
tie omáčky okolo, že ... informačně zábavní systém pro dopravce i cestující ... bla bla bla
to iste
kde je ešte voľný priestor?
kde sa dá umiestniť reklama?
že v kupé a na wc vo vlakoch ešte nie je monitor? tak hurá!!!!
že diera na trhu :D :D :D
vytiahnem kapra z jazera a okrem čiarového kódu má šupiny sfarbené do reklamného nápisu na strešnú krytinu :D :D :D


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 0 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 0 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 1 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů