Pět nejrozšířenějších mýtů o e-shopech a jaká je skutečnost

ITbiz.cz, 17. září 2013 08:00 18 komentářů
Rubriky: Ekomerce, Internet
Pět nejrozšířenějších mýtů o e-shopech a jaká je skutečnost

Rok od roku přibývá v České republice lidí, kteří nakupují na internetu a současně s tím roste i počet e-shopů. Ačkoli se online obchody staly součástí všedního dne, stále přetrvává mnoho předsudků a obav. Mezi pět nejčastějších mýtů přetrvávajících ve společnosti patří strach z podvodných e-shopů, online plateb a reklamací.

Mnoho lidí je také přesvědčeno, že ceny v e-shopech jsou vždy nižší než v kamenných obchodech nebo že internetový obchod je klíčem k bohatství, pojďme si ale jednotlivé mýty představit postupně.

1. Platby kartou nejsou bezpečné

Největším strašákem pro mnoho lidí je platba kartou online. Přitom je to naprosto bezpečné.

Většina platebních bran používá systém 3D-secure, který zajišťuje bezpečnost tím, že údaje o kartě nakupující neposkytuje obchodníkovi, ale přímo bance. Informace o kartě se přenášejí zakódované, takže je může přečíst pouze banka. Současně je možné rozšířit proces autentizace při placení online o další údaj, který může přijít potvrzovací SMS zprávou z banky nebo který je možné si předem zadat.

2. Důvěryhodné jsou jen velké zavedené e-shopy

Při nákupu dává mnoho lidí přednost zavedeným velkým e-shopům, i když je to někdy nevýhodné, ať už se jedná o cenu nebo dodací lhůty. Důvodem je obava z podvodných e-shopů. „Tato obava není na místě. Procento podvodných e-shopů je tak malé, že je větší pravděpodobnost, že člověk narazí na falešného kněze. Náklady na provoz e-shopu, správa a marketing, to vše je velmi časově náročné, že podvodný internetový obchod se nevyplácí,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.cz, která se na české trhu specializuje intuitivní e-komerce řešení.

3. Reklamace jsou problém

Reklamace nebo vrácení zboží vnímá mnoho zákazníků jako velký problém, který rozhoduje o tom, zda si věc pořídí na internetu nebo v kamenném obchodě. Každý e-shop má na svých stránkách jasně formulovaná pravidla pro případ vracení zboží nebo reklamace. Často jsou velkorysejší a k zákazníkům vstřícnější než kamenné obchody. Pokud se některý z provozovatelů nezachová správně, velmi rychle se to rozkřikne mezi internetovou komunitou, své také dělají srovnávače obchodů a cen. Pověst je jen jedna a seriózní e-shop si nemůže dovolit o ni přijít.

4. E-shop je zlatý důl

Často se setkávám s názorem lidí, že e-shop znamená rychlé zbohatnutí bez námahy. Možná tomu tak bylo před několika lety, kdy se tento způsob prodeje v Čechách začal prosazovat, ale dnes je situaci jiná. Jako každé podnikání vyžaduje čas a energii. Nejnižší cena nezaručí úspěch, nejdůležitější je komunikace se zákazníkem, nabídnutí nadstandardních služeb, jako je například odborná poradna.

5. Internet je vždy levnější, než kamenné obchody

Mezi veřejností je rozšířen také názor, že vše na e-shopech je levnější než v kamenných obchodech. Je to většinou pravda, ale ne vždy to platí. K ceně je nutné často připočítat balné a dopravu, což při koupi jednoho produktu, pokud není možné osobní vyzvednutí, může být ve finále nevýhodné. „Doporučuji nejen porovnat ceny u jednotlivých prodejců, ale také jejich dodací podmínky. Nakonec můžete často přijít na to, že levněji vás to vyjde tam, kde je cena vyšší, protože je například balné a poštovné zdarma,“ dodává Uďan.


Komentáře

Pavel Šimerda #1
Pavel Šimerda 17. září 2013 09:25

Teď už šest.

2013 #13
2013 18. září 2013 00:56

:)

FrostyX 17. září 2013 10:33

"Většina platebních bran používá systém ..."
Hned se cítím bezpečněji, když to používá většina.

"3. Reklamace jsou problém"
Hezká pravidla jsou základ, ale pokud nejste z velkého města, kde je kamenná pobočka daného eshopu, potom pro vás způsob reklamace může být zásadní. Každé odeslání na reklamaci platíte. V případě, že reklamaci neuznají, platíte dobírku zase. Cena třikrát reklamované věci se pak může klidně zdvojnásobit.

Luk #3
Luk 17. září 2013 13:08

Nejde jen o to, že se odeslání k reklamaci platí (to jde navíc naúčtovat prodejci, pokud je kupující spotřebitel a reklamuje v prvních 6 měsících záruční doby). Ono je potřeba to taky řádně zabalit (aby se to nerozbilo cestou - u křehkých věcí), dopravit to na poštu (a je potřeba se trefit do provozní doby - mnohé pošty končí už ve čtyři odpoledne) a tam případně nějakou dobu strávit (v případě větších pošt). Čili starosti navíc.

Tom #4
Tom 17. září 2013 14:07

5) pro obyvate vetsich mest bod 5 nepati, ale pokud clovek bydli v mensim meste je internet vzdy levnejsi ped par lety jsem ve svem oblibenem e-shopu nenasel konkretni vyrobek, obesel jsem veskere kamene kramy a ceny byly o 500-1000Kc vyssi nez zbozi z internetu a to vcetne postovneho (coz pri cene 3,5k z internetu delalo pro me znacny rozdil) a navic ani jeden kameny kram nemel vec u sebe ale musel by ji objednat, takze zvitezil uplne jiny eshop s nizsi cenou a dodavkou az domu... od te doby si zasadne vse objednavam pres internet a ani se neobtezuju chodit do kameneho kramu, je to ztrata casu, coz se i obecne potvrdilo protoze z tech kamenych kramu uz ani jeden neexistuje, ano jsou tu jine ale davam jim rok maximalne dva...

Luk #5
Luk 17. září 2013 14:17

Jo, až nebude žádný kamenný obchod, to pak bude super... Kvůli flešce za dvě stovky nebo jiným podobným drobnostem platit další stovku poštovné :-D

miky #8
miky 17. září 2013 20:31

Pak doporucim objednat z anglie, postovne bude mnohem nizsi, zrejme anglicka posta sazi na nizke marze a velky obrat....

Karel Wolf 17. září 2013 21:43

tak třeba čínský dealextreme neúčtuje poštovné vůbec :)

w4rr10r #16
w4rr10r 19. září 2013 22:24

Jo, ale na 8GB flešku od nich často nejde nahrát soubor větší než 500 MB apod.

Solitary #10
Solitary 17. září 2013 22:19

Ikdyz nebudou kamenne obchody, nemyslim si, ze by se zrusili kamenne vydejny (jako ma CZC po Praze a cele CR). Jednu CZC vydejnu mam 10minut chuze nebo 1 zastavku metrem... objednam na netu a pak se projdu. Usetrim 100,- a muzu si i zvolit kdy mam cas, netreba tedy vyckavat na kuryra/postaka.

Tom #15
Tom 18. září 2013 09:01

tak objednavam z ebay/ciny kde je postovne zdarma... z ciny beru co je v CR levne protoze od nich je to jeste levnejsi a kvalitou srovnatelne (posledni dobou bych ti nazval i uchylka, na poste me uz znaji protoze co tyden to i 3-4 balicky), a flasku jsem nevlastnil mozna i 5let, vse resim mobilem/uploadem na muj server :)

Sten #6
Sten 17. září 2013 17:20

Ad 3) Problém není ani tak reklamace jako vrácení zboží do 14 dnů. Obzvlášť když třeba Alza je schopna u malých odběratelů jít až na hranu zákona, strhávat si neuvěřitelně velké poplatky a zadržovat peníze po maximálně povolenou dobu (a občas i déle). Reputaci si pak udržuje tím, že u velkých zákazníků to nedělá. Čili princip hvězdičkového hodnocení: když oškubu jednoho z pěti, pořád budu mít čtyři hvězdičky.

Solitary #11
Solitary 17. září 2013 22:23

Jednoduche reseni... nenakupovat u Alzy, jejich jednani ohledne reklamaci je velmi a dlouhodobe (minimalne tak 10 let co si pamatuju) zname. Clovek by si myslel, ze se to za tu furu let zmeni, ale stiznosti slysim neustale.

Pamatuju i historku, kdy se nekdo pokousel reklamovat prehrivajici notebook... jejich reakce byla, ze si nemel kupovat herni stroj. Samotny vyrobce samozrejme pak zavadu hned opravil (spatne aplikovana pasta).

Petr Smid #7
Petr Smid 17. září 2013 19:10

"Většina platebních bran používá systém 3D-secure". A jak to ma bezny uzivatel asi poznat, jestli to 35-secure pouzije nebo ne? To jaksi zjisti, az to cislo karty odesle. (Predpokladam, ze vetsina beznych uzivatelu zdrojak stranky neprozkoumava...)

nikdo #12
nikdo 17. září 2013 23:14

To je, prosím pěkně, nesmysl. Číslo karty nezadáváte na webu obchodníka (ostatně, který šílenec by něco takového udělal? Já ne a to kartou jinak platím poměrně často), ale právě až na webu 3. strany (např 3D-secure). Netvrdím, že je to 100%ní bezpečnost, ale je to rozhodně o velký kus lepší pocit, než dumat nad tím, zda to ten PHP brigádník konkrétního e-shopu nakódil bezpečně.

2013 #14
2013 18. září 2013 00:59

To s tim knězem bylo fakt dobry (2) :) ted uz nemam pochybnosti

w4rr10r #17
w4rr10r 19. září 2013 22:37

ad 1. Platby kartou hlavně nejsou anonymní. Proto platím v hotovosti, kdykoliv je to možné. Metadata.

ad 2. U zavedených obchodů je aspoň relativní jistota, že za pár let ještě budou existovat, když budu potřebovat reklamovat ne právě značkové zboží. Mám s tím své zkušenosti...

ad 3. Komentovali jiní.

ad 4. Nechápu, jak to sem má pasovat, nekomentuju.

ad 5. Nepočítá s tím, že čas má také nějakou hodnotu. Zrovna včera jsem si za balíček připlatil 50 % ceny, ale díky dopravě až domů jsem ušetřil tříhodinovou cestu do města a shánění.

Niky95 #17
Niky95 07. leden 2015 15:31

Souhlasím s článkem, nevím jak u ostatních, ale zatím mám pozitivní zkušenosti se všemi body u e-shopů http://www.lypo.cz/, http://www.sportilo.cz/, http://www.outdoor-shop.cz/ nebo http://www.online-sport.cz/.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
RSS 

Zprávičky

Nový zákon o výzkumu chystá "blacklist" příjemců i ministerstvo

ČTK , 09. prosinec 2016 16:31

Velké změny ve fungování Grantové a Technologické agentury, novou vědeckou radu ČR i takzvaný "black...

Více 0 komentářů

Fitbit koupil průkopníka chytrých hodinek Pebble

ČTK , 09. prosinec 2016 15:00

Americký výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit koupil software, patenty a další aktiva duševního...

Více 0 komentářů

Američané možná umožní v letadlech telefonování přes wi-fi

ČTK , 09. prosinec 2016 13:00

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím wi-fi...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Česká pošta od ledna zdraží posílání do zahraničí o pět až 20 Kč

ČTK , 09. prosinec 2016 11:39

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních zásilek do zahraničí o pět korun, balíky podr...

Více 0 komentářů

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů