Případová studie: jak inteligentní kamery hlídají dopravu v Ostravě

ITbiz.cz, 03. březen 2014 12:00 5 komentářů
Případová studie: jak inteligentní kamery hlídají dopravu v Ostravě

Pokud se po technologické stránce může moravská metropole něčím opravdu pochlubit oproti hlavnímu městu, pak je to perfektně zvládnutý systém kontroly dopravy. Ten se pochopitelně nevzal jen tak z čistého nebe. Ostrava zažila zatěžkávací zkoušku své dopravní infrastruktury v roce 2004, kdy se ve městě konalo mistrovství světa v ledním hokeji.

Jeden z pohledů na kontrolní monitor v sídle Ovanetu.
Jeden z pohledů na kontrolní monitor v sídle Ovanetu.
Zkušenost potvrdila skutečnost, že bez lepší kontroly řízení dopravy ve městě hrozí kolaps.

Situaci zachránilo vytvoření moderního kamerového systému, který slouží k získání přesných a aktuálních informací o dopravní situaci a vedlejším jeho bonusem je snadnější koordinace složek integrovaného záchranného systému a ochrany veřejný pořádek.

Pro začátek trochu nudných fakt

Městský dopravní kamerový systém (dále MDKS) v Ostravě je založen na metropolitní síti provozovatele OVANET a.s., která využívá optické kabely dosahující extrémně vysokých přenosových rychlostí. Snímání obrazu v systému MDKS zajišťuje na křižovatkách vždy několik otočných nebo statických IP kamer Axis. Obrazová data z těchto síťových kamer jsou přenášena datovým kabelem do síťového přepínače, takže kamery na každé křižovatce tvoří vlastně malou síť, která je pak přímo napojena na síť metropolitní.

Systém nehlídá pouze dopravu, díky operabilitě digitálních kamer je schopen usvědčit například zloděje drahých kovů.
Systém nehlídá pouze dopravu, díky operabilitě digitálních kamer je schopen usvědčit například zloděje drahých kovů.
Nebo vyhodnotit změnu hladiny vodního toku (pokud je k dispozici příslušná aplikace).
Nebo vyhodnotit změnu hladiny vodního toku (pokud je k dispozici příslušná aplikace).

Po ní jsou pak obrazy z kamer přenášeny na centrální řídicí a datové servery umístěné v technologických prostorách společnosti OVANET a.s., kde je možné provádět jejich management a archivaci, a dále na jednotlivá dispečerská pracoviště. Jako řídící software slouží program GENETEC OMNICAST (resp. dnes "Security center").

Jak probíhal vývoj kamerového systému pro město
 
1993: První impuls v podobě blížícího se MS v hokeji.

2004: Kamerový systém začíná využívat městská policie

2009: Vzniká nápad na integrovaný kamerový systém, který bude agregovat data z dopravních kamer, kamer v obchodních centrech a na veřejných prostranstvích.  

2010: Čím dál častěji systém naráží na omezení analogových kamer, policie proto iniciuje postupný přechod na IP kamerový systém, nejprve pro potřeby dopravního kamerového systému.

Od zahájení příprav a výstavby MKDS v roce 2004 se systém neustále rozšiřuje a v současné době je k němu připojeno bezmála 300 kamer. MDKS je nyní pokryto ostravských 59 křižovatek, což tvoří většinu hlavních dopravních uzlů ve městě.

„Zkušenosti ukazují, že tento kamerový systém podstatně zlepšuje organizaci dopravy ve městě a dopravní bezpečnost,“ prohlašuje Ing. Roman Cieśla, projektový manažer společnosti Ovanet. „Použité digitální technologie odpovídají formátu moderního evropského velkoměsta a v budoucnu umožní chystané propojení všech kamerových systémů ve městě Ostrava s pomocí jednotné síťové platformy.“

Jak to celé doopravdy funguje

Kamerový systém v celé své kráse v Integrovaném bezpečnostním centru Moravskoslezského kraje (foceno se svolením policie ČR).
Kamerový systém v celé své kráse v Integrovaném bezpečnostním centru Moravskoslezského kraje (foceno se svolením policie ČR).
Ostravský dopravní kamerový systém umožňuje monitoring aktuální dopravní situace a také zpětnou kontrolu zásahů do řízení světelných signalizačních zařízení. Poskytuje dodatečné informace pro řešení nepředvídaných situací nebo pro organizování dopravy při velkých sportovních nebo společenských akcích. Dále umožňuje vizuální hodnocení účinnosti řízení dopravy a analýzu záznamu vybraných dopravních situací. Tím vším významně přispívá ke zvýšení dopravní bezpečnosti na komunikacích ve městě. Další významnou úlohou dopravního kamerového systému je podpora při řízení výjezdu a koordinaci složek integrovaného záchranného systému.

Systém však slouží také široké veřejnosti - poskytuje informace například společnostem zabývajícím se hromadnou dopravou, správou komunikací, dopravním zpravodajstvím, a také jednotlivým občanům s pomocí webových stránek provozovatele.

Ochrana soukromí vs. otevřenost pro veřejnost

Zde se všechna data ukládají.
Zde se všechna data ukládají.
V MDKS je kladen velký důraz na bezpečnost, především z pohledu ochrany osobních údajů tak, aby byly přístupy jednotlivých dispečerských pracovišť nastaveny striktně dle jejich reálné potřeby a vždy v souladu s platnou legislativou.

Součástí MDKS je i centrální digitální archív (datové úložiště), ve kterém jsou dle legislativních bezpečnostních pravidel na jednom místě uloženy obrazové záznamy všech kamer MDKS s minimální dobou uložení 1 měsíc.

Na druhou stranu je však živý obraz z kamer přístupný ve snížené kvalitě i široké veřejnosti, a to na webových stránkách provozovatele. Obraz kamer je pak využíván některými regionálními televizními stanicemi a webovými stránkami informujícími o dopravní situaci.

Progresivní technologie pro budoucnost

Kamery jsou v Ostravě i na místech, kde byste je asi nečekali.
Kamery jsou v Ostravě i na místech, kde byste je asi nečekali.
V systému je použito několik typů kamer Axis (převážně se jedná o AXIS P1346, AXIS P5534 a AXIS Q6032.) Ty byly zvoleny na základě zkušeností získávaných z provozu MDKS, kdy postupně došlo k úpravám používané technologie.

Axis byl vybrán proto, že jeho kamery splňují požadavky na kvalitní obraz i ve zhoršených světelných podmínkách a podpory přenosu dat v režimu H.264, který významně snižuje nároky na kapacitní zatížení přenosové sítě.

Digitální technologie, na které je MDKS postaven umožňuje také nasazení nových analytických aplikací, jako například měření rychlosti vozidel ve sledovaných úsecích, sledování jízdy na červenou na křižovatkách, vyhledávání odcizených vozidel, dopravní statistiky a teoreticky také mnoha dalších, které si pro kamery s otevřeným API implementátoři a distributoři kamerových systémů vytvoří.


Technologicko-právní zajímavosti

  • nahraná data z integrovaného kamerového systému se smí uchovávat 30 dní každá z použitých digitálních kamer je schopna rozpoznat tvář na 20 až 30 metrů
  • pokud má záznam z kamery posloužit jako důkaz v soudním řízení, musí být splněna podmínka minimálně 80 pixelů na tvář usvědčované osoby.
  • přístupová práva do integrovaného kamerového systému jsou škálovaná (nejvyšší má vedle administrátora policie, ostatní složky od záchranářů až po dopravní podnik mají práva omezená na záznamy nezbytné pro výkon jejich práce + výstupy ze všech vlastních kamer).
  • pokud někdy přijedete do Ostravy vlakem, můžete v podchodu na nádraží zamávat do jedné z nejčastěji vytěžovaných kamer.
    Koncepce systému MDKS byla navržena tak, aby umožnila rozšiřování a budování jednotné platformy kamerových systémů po celém městě a integrační platformu pro ostatní kamerové systémy, které např. monitorují bezpečnostní situaci na vybraných místech statutárního města Ostravy.

Komentáře

tomvec 03. březen 2014 20:49

Takže nás sleduje soukromá firma a laskavě předává informace dalším složkám? Super :-) Ještě nám napíchat čipy pod kůži a k bezpečné a spořádané společnosti nebude nic chybět.

Radim #2
Radim 03. březen 2014 22:08

Čipy se dají koupit na stejné ulici jako sídlí Ovanet, praktická lékařka je hned o dva vchody vedle. Náhoda? :-)

Marek #3
Marek 04. březen 2014 10:20

Pracoval jsem pro tuto firmu, a dost dlouho jsem se staral o kamerovy system. Do archivu ma pristup pouze policie a IZS. Zadnym soukromym subjektum se data nedodavaji. Pokud nejaky jiny subjekt potrebuje kamerovy zaznam musi prijit se soudnim prikazem. Co se tyka zachytavani sitovych dat, tak to take neni mozne. Cele to bezi na vyhrazenych optickych vlaknech.

Tom #4
Tom 04. březen 2014 13:42

A teď ještě pohádku o Červené Karkulce, prosím.

V tomto státě nelze věřit ani soudům a policii, natož pak nějaké soukromé firmě.

Petr #5
Petr 02. červenec 2014 15:20

Člověče firma dodá řešení, dělá pouze s testovacími daty.

V Ostrém provozu to běží na jejich software, ale ta firma už ostrá data nevidí. Běžný postup.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 0 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 1 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů