Proč chce Amazon datacentrum v každé větší zemi? Možná aby mohl těžit z vašich dat!

Tomáš Jirásko , 28. listopad 2014 08:00 1 komentářů
Proč chce Amazon datacentrum v každé větší zemi? Možná aby mohl těžit z vašich dat!

V půlce listopadu Amazon oznámil, že s cílem rozšířit svou cloudovou infrastrukturu časem vybuduje datové centrum v každé větší zemi. Andy Jassy, zodpovědný za Amazon Web Services to oznámil i přes skutečnost, že v minulém měsíci zveřejněné finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí nenaplnily, rovněž kvůli klesajícím maržím u cloudových služeb, očekávání investorů.

Oficiálně Amazon věří v dlouhodobější návratnost investic, kdy vysoké vstupní náklady v budoucnu značně omezí počet subjektů, které budou cloudové služby nabízet. Věří tedy ve scénář, který se v IT již několikrát uskutečnil – slabí chcípnou nebo budou sežráni někým větším a Amazon se logicky zařadí mezi přeživší. Prohlášení o dalším rozvoji služeb s plánem mít datacentrum v každé významnější zemi tak na první pohled vypadá jenom jako snaha uklidnit investory, že nemusejí panikařit, v okamžiku, kdy se nedaří, ale firma přesto chce nasypat dalších 1,1 miliardy USD do datacentra v Ohiu.

Chceme vaše data

Ovšem je tu možná i druhý důvod, proč Amazon tolik touží po hustší síti datových center. A tím je přístup k velkému množství dat, ideálně tak, jako má Google. Ten mimovchodem považuje Amazon za největšího konkurenta ve vyhledávání. Byť totiž Amazon začal s analýzou velkých dat ještě v době, kdy se tomu tak neříkalo, prostě sledoval chování zákazníků, lehce v tomto ohledu zaspal. A najednou vidí, na příkladu Googlu a Applu, že mu tak trochu ujíždí vlak. Jeho big data totiž nejsou zase až tak big a hloubkové analýzy zákazníků se tak nepřiblíží ani na dohled tomu, co mají k dispozici Google nebo Apple, natož v komplexnosti. Ti totiž disponují něčím navíc, po čem Amazon strašně touží – mají mailové služby, pěkná úložiště, propracovaný systém navazujících a provázaných služeb, vlastní mobilní telefony nebo systém. Amazon v této oblasti vedle nich vypadá tak trošku jako vietnamská tržnice vedle Harrods.

Amazon to samozřejmě začal postupně napravovat – přišly AWS (Amazon Web Services), tedy virtualizované servery, kdy tak Amazon získal přístup k něčí infrastruktuře, ale důležitější je samozřejmě Amazon Cloud Drive – respektive na první pohled nezáludná nabídka pro majitele Fire smartphonu a tabletů, kteří dostanou pro fotografie neomezený prostor. Což by byl, pokud se pro to Amazon rozhodne, například velmi pěkný zdroj na ověření technologií obrazové analýzy. Proto se Amazon i přes debakl, který prodejní čísla prvního Fire mobilu představují, nevzdává a chystá další zařízení. Mobilní telefony jsou prostě ideální nástroj na vytěžování informací, kde v chytrém zařízení máte k dispozici všechny skupiny dat.

Jako ze špionážních filmů

Obrazová analýza samozřejmě neslouží pouze k tomu, abyste ve vyhledávači dostali relevantní fotku, ale používá se pro průzkum trhu již v řadě odvětví. Jak myslíte, že kosmetické firmy, respektive jejich agentury dostávají například pomocná data o preferovaných barvách vlasů mezi teenagery? Nebo třeba produkty cílené na hipstery? Některé značky, pro které byla vlna hipsterů překvapením, protože jejich marketing zaspal a nepatřily k těm, kteří stáli u zrodu trendu, smazaly jejich náskok v produktovém portfoliu částečně i díky analýze obrazových dat.

A přesně definovaná skupina zákazníků, nabídnutá některé značce pro přímé oslovení, je samozřejmě cílem každého prodejce. U obrazové analýzy dokáží pokročilé nástroje vyhodnotit lépe i kontext. Není problém poznat, že máte tričko určité značky, ale na selfie z domova vás neobklopuje žádná elektronika, i když zmínkách o ní máte plné maily. Samozřejmě, tradiční metody jsou nezastupitelné, ale i pro ně musíte mít skutečně velký objem dat. A přesné oslovení zákazníka potřebuje Amazon více, než kdy předtím. Vypadá to totiž, že k současnému protivníkovi na americkém trhu, se začíná probouzet i asijský rival Alibaba.

Neposlušní zákazníci

I když z evropského pohledu je Amazon gigant, kterého asi jen tak něco nesloží, nesmíme zapomenout, že jeho zákazníci zrovna loajalitou neoplývají. Proto je analýza chování a především nasazení nástrojů podporujících opětovný nákup pro Amazon tolik důležitá. Na klíčovém trhu, tedy v USA, totiž má Amazon skutečně důvod se bát. Je jím Walmart, jehož logistická síť je neuvěřitelně výkonná.

Zatímco Amazon "pouze" někam pošle zásilku, Walmart musí logisticky zajistit každodenní zásobování sítě svých fyzických prodejen, v jejichž blízkosti (do 30 km, což je v USA za rohem) žije přes 95 % Američanů. A tenhle řetězec se v roce 2013 rozhodl pořádně šlápnout do online prodeje. Investoval značné prostředky do internetových technologií, vyhledávače, mobilních aplikací. A dostal se tak do jedinečné pozice, kdy dokáže zákazníky oslovit v eshopu, nabídkou přes aplikace v mobilním zařízení i v síti svých prodejen. A podobně jako velké české eshopy mají svoje výdejní místa, nabízí Walmart rovněž možnost vyzvednout si zboží v kamenném obchodu.

V lokálních obchodech se navíc objevuje zboží, které není k dispozici na eshopu - třeba z důvodů různé legislativy v jednotlivých státech, je oblíbené pouze v určité oblasti (např. tradiční jídla) nebo je prostě zaměřeno na specifickou cílovou skupinu. Podporu prodeje zajišťují třeba i tradiční, ve státech velmi oblíbené slevové kupony – jak elektronické (které třeba u nás používají fastfoody), tak papírové. Nemluvě o fyzické prezentaci na pultech. Amazon vám proti tomu nabídne tak možná akční slevu, což je málo. Proto není překvapením, že řada značek na americkém trhu prostě poskytne Walmartu exkluzivitu na launch. Jenom pro srovnání, tržní kapitalizace Walmartu je cca 263 miliard USD, Amazonu přibližně 154 miliard USD.

Tvrdý vyjednávač

Amazon je tvrdý hráč, kterého mnoho věcí nezastaví – vzpomeňme na to, jak zatočil s autory knih, kterým nabídnul směšné odměny, tak celkem často se objevující zmínky o podmínkách v logistických centrech. A že všechno to jsou jenom pomluvy, jak se snaží vysvětlit jejich ohýbači reality – nevím, možná, ale například plánovaný sklad v Dobrovízi ještě ani nestál, jednání teprve probíhala, ale v komunitě bezpečnostních agentur už kolovalo jméno té, která bude objekt střežit a zajišťovat bezpečnost. Což by nebylo překvapivé, pokud by v centru bylo použito plášťové bezpečnostní řešení (tedy technologie zabudované přímo do struktury budovy), kdy je účast sekuriťáků nutná, ale v té době se o ničem takovém, podle našich informací, vůbec nejednalo. I proto bude dobré si dát pozor, co vlastně Amazon s daty bude provádět a co ho skutečně motivuje k plánované expanzi.


Komentáře

neřeknu #0
neřeknu 11. prosinec 2014 18:11

amazon u mě patří mezi zmmrdy už jenom tím, jak ožebračuje sezónní otroky. takže další černý punktík a důvod držet se od těch zmmetků co nejdál...

RSS 

Komentujeme

Intel Inside aneb všichni jsme načipováni

Petr Zavoral , 10. prosinec 2017 18:20
Petr Zavoral

V Havlově hře Audience přesvědčuje Sládek Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe. Z pohledu letoš...

Více







Kalendář

09. 01.

13. 01.
CES 2018
18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
29. 01.

30. 01.
G2BTechEd

RSS 

Zprávičky

Rozhodnutí ÚS o odložení EET může vést k žalobám na stát

ČTK , 16. prosinec 2017 09:00

Tisíce a možná desítky tisíc podnikatelů a zástupců různých profesí se na třetí a čtvrtou vlnu EET u...

Více 1 komentářů

E-shopy vyjmutí plateb kartou z EET vítají, přišlo prý ale pozdě

ČTK , 16. prosinec 2017 08:00

Podle ministerstva financí ze zrušení povinnosti evidovat platby kartou pro poplatníky nevyplývá nut...

Více 0 komentářů

Nové Embarcadero RAD Studio obsahuje i licenci pro aplikační server

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 10:00

Vývojové prostředí nabízí i nové prvky knihovny vizuálních komponent a nové možnosti grafického uživ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Botnet Necurs se vrátil a šíří nový ransomware

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 09:00

V listopadu došlo k oživení botnetu Necurs v souvislosti s distribucí nového ransomwaru Scarab. ...

Více 0 komentářů

Jižní Korea zvažuje, že zdaní obchody s bitcoinem

ČTK , 15. prosinec 2017 08:00

Vláda se obává dopadů, které s sebou může přinést náhlý cenový propad kryptoměn....

Více 0 komentářů

O2 v dalších dvou letech vykoupí až 1,25 % vlastních akcií

ČTK , 14. prosinec 2017 10:00

Cílem nového programu je optimalizace kapitálové struktury, uvedla firma....

Více 0 komentářů

10 spotřebitelských trendů pro rok 2018

Pavel Houser , 14. prosinec 2017 09:00

Sluchátka budeme nosit 24 hodin denně, i během spánku. Umělá inteligence bude vytvářet reklamy. Koli...

Více 0 komentářů