• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Sociálně zasíťované podniky: Kdo potřebuje platformu SMMS?

itbiz
16. 12. 2015
| Články

Správa sociálních sítí patří mezi důležité disciplíny novodobého marketingu a obchodu. Cílí na zákazníky a obecně na okolní svět. Přínosy zatím nikdo nezpochybňuje, ale pozitivní reference sbírají sociální sítě i nástroje pro jejich správu především u velkých a nadnárodně působících firem.
Sociální sítě považují oboroví analytici za jeden z hlavních trendů novodobé transformace byznysu a zejména jeho digitálních konsekvencí. V rámci organizací se rychle vyvinuly samostatné obory a segmenty, které se tématu sociálních sítí věnují. Jde především o specializovanou kategorii SMMS – Social Media Management Software a ESN – Enterprise Social Networks. A zatímco první z nich zažívá kontinuální rozkvět, kolem druhé se objevují otazníky.

Kvetoucí byznys SMMS

Pro správu veřejných sociálních sítí, jejíž cílovou skupinou jsou zákazníci, se rozvinul celý ekosystém nástrojů, služeb a jejich poskytovatelů. Autoři studie Enterprise Social Media Management Software, kteří se rekrutují hned z několika poradenských firem, odpovídají na otázky trendů, klíčových hráčů, funkcionalit a nákladů podniků na řešení SMMS. Pro nové zájemce ale bude nejrelevantnější otázkou: „Potřebuje má firma platformu SMMS?“
Velké společnosti zaměstnávaly na konci roku 2013 v průměru 49 lidí, kteří se věnovali správě sociálních sítí. Na počátku aktuálního desetiletí šlo o 10 osob. Relativně novou pozicí, dříve neexistující, se stali „obsahoví stratégové“. Snížilo se zastoupení komunitních manažerů, výrazně vzrostl počet webových vývojářů, mírněji analytiků. Relativně byly neměnné stavy u pozic manažerů sociálních sítí, stratégů a školitelů.

Základem je měřit

Nemá cenu vkládat prostředky do správy sociálních sítí, pokud nelze měřit výstupy a výsledky. To si uvědomují provozovatelé sociálních sítí i dodavatelé řešení pro jejich řízení. Obě strany se proto snaží integrovat do svých nástrojů metriky a ukazatele, jimiž lze výkonnost měřit. Prozatím výsledky naznačují, že se sociální marketéři, jak se zástupci nového oboru označují, nemají čeho bát. Podle studie Social Intelligence Report z dílny společnosti Adobe hodnota tržby na jednu návštěvu profilu (RPV – Revenue Per Visit) v sociálních sítích roste v desítkách procent, například Facebook o 72 procent za rok 2013, Twitter o 131 procent za rok 2013.

Segmentace a konsolidace trhu

Segment SMMS se také rychle konsoliduje. Tradiční hráči IT odvětví, jako jsou firmy Oracle, Google, Salesforce nebo Adobe, akvírují etablované i začínající společnosti, které se správou a řízením sociálních sítí zabývají. Jak segment dospívá, objevují se na něm i první dodavatelé, kteří ve zostřující se konkurenci neuspěli. Činnost pozastavily firmy Argyle Social (nedostatečné zdroje), Syncapse (koupena a zlikvidována) nebo Google Wildfire (nedostatečné funkcionality). Přehled vybraných poskytovatelů služeb pro sociální marketing nabízí přiložená tabulka. Její obsah ale odpovídá prosinci roku 2014, tudíž se situace mohla změnit.

Analytika, optimalizace, mobilita a hlavně video

Mezi hlavní trendy ve správě sociálních sítí patří zvyšující se důraz na analytické výstupy, optimalizace marketingových sdělení na mobilních platformách a rostoucí zastoupení obrázků a videa v obsahu sociálních sítí, který je třeba zohlednit v jejích řízení. První uvedený trend v podstatě odůvodňuje význam a přínos správy sociálních sítí pro organizace. Mobilní platformy se stávají jejich převažující formou konzumace.

Úkolem řešení SMMS je, aby se s různorodostí těchto prostředí vypořádaly a v ideálním případě dokázaly sledovat uživatele napříč zařízeními. Třetí trend popisuje měnící se způsob konzumace obsahu. Lidé přestávají číst, více si prohlížejí a sledují. Video se stává médiem, jemuž uživatelé sociálních sítí věnují nejvíce pozornosti.

Platformy SMMS a jejich volba

Co by měla umět podniková platforma pro sociální sítě? Základní funkcionality tvoří tvorba obsahu, plánování zveřejnění a moderování. Pokročilejší nadstavby umějí poskytovat elementární analytická data a výstupy, případně nabízejí prostředky pro spolupráci a řízení workflow nad správou obsahu a sdělení v sociálních sítích. Jednotlivá řešení SMMS se v posledních letech začínají odlišovat dodatečnými funkcemi, které ale mohou oslovit specifické skupiny zákazníků. Jde například o naslouchání sociálním sítím, analýzy zákaznického sentimentu, vertikálně uzpůsobené nástroje (témata, regiony, kampaně), automatizaci marketingových kampaní nebo o konzultační služby.

Co očekávat od řešení SMMS?

Zjednodušeného průvodce pro výběr platformy SMMS nabízí studie Enterprise Social Media Management. Z technického pohledu by vhodné řešení mělo nabízet mnoho nástrojů s jediným uživatelským rozhraním. Funkčně má být schopné sledovat jednotlivé kampaně na regionální, časové nebo tematické úrovni, případně na úrovni jednotlivých divizí, značek nebo oddělení. Současně musí umět poskytovat souhrnné výstupy, nejlépe automaticky a téměř v reálném čase. Přehled vybraných platforem SMMS opět nabízí připojená tabulka (prosinec 2014).

Potřebuje to vůbec váš podnik?

Samotný proces výběru začíná zodpovězením otázky, zdali podnik vůbec řešení pro řízení sociálních sítí potřebuje. Konkrétně se může ptát na to, zda jsou pro něj sociální sítě důležité (prodej, prezentace), jak jejich přínos chce měřit, kolik osob se jim bude věnovat, zda neporuší platná zákonná ustanovení a jestli má na SMMS vůbec potřebné zdroje. Pokud bude odpověď kladná, následují kroky identifikace dodavatelů, demoprovoz, vyhodnocení referencí a uzavření kontraktu. Pro každý z kroků samozřejmě analytici definují sadu relevantních otázek.

Výhodou platforem SMMS je, že většina z nich má cloudovou podobu. Případná změna rozhodnutí nebo podmínek tudíž nemusí vést ke zmařené investici, ale pouze k odepsání části výdajů a k zisku cenné zkušenosti.

Přehled vybraných řešení pro sociální marketing








Oblast

Nástroj

URL

Analytika
sociálních

sítí
/ zpravodajství

Infegy

www.infegy.com

MarketShare

www.marketshare.com

Moontoast

www.moontoast.com

NetBase

www.netbase.com

Networked
Insights

www.networkedinsights.com

Simply
Measured

www.simplymeasured.com

Social
Flow

www.socialflow.com

Topsy

www.topsy.com

Sociální
komerce

Bazaarvoice

www.bazaarvoice.com

Služby
zákazníkům

ConverSocial

www.conversocial.com

Lithium

www.lithium.com

SocialOptomizer

www.socialoptomizr.com

Sociální
aplikace / Reklama

Badgeville

www.badgeville.com

Fan
Appz

www.fanappz.com

Offerpop

www.offerpop.com

Shopkick

www.shopkick.com

Shopigniter

www.shopigniter.com

Strutta

www.strutta.com

Tigerlily

www.tigerlily.com

Woobox.com

www.woobox.com

Sociální
/ Mobilní aplikace

Friend2Friend

www.friend2friend.com

MomentFeed

www.momentfeed.com

Heyo

www.heyo.com

Monitoring
/ Naslouchání

Brandwatch

www.brandwatch.com

Crimson
Hexagon

www.crimsonhexagon.com

Meltwater
Buzz

www.meltwaterbuzz.com

Mutual
Mind

www.mutualmind.com

Visible
Technologies

www.visibletechnologies.com

Sociální
průzkum (potenciální zákazníci)

Fliptop

www.fliptop.com

 

Zdroj: Third Door Media, 2014

Vybrané podnikové platformy pro SMMS


























Dodavatel

Integrované nástroje pro
měření sentimentu

Otevřené API

Mobilní optimalizace

Automatizace marketingových
kampaní

Konzultační služby

Minimální roční kontrakt

Adobe Social

+

+

+

+

+

+

Attensity

+

+

+

x

x

?

Engage121

+

+

+

x

+

+

Expion

+

x

+

x

x

x

Hearsay
Social

+

+

+

x

+

?

HootSuite

+

+

+

x

x

+

Marketwired

+

+

+

x

x

x

Manalto

+

x

+

x

x

x

Microsoft

Ano, pomocí doplňků.(*)

ano

ano

X (toto je součástí Dynamics CRM)

ano

ano

 

 

 

 

 

 

 

Oracle
Social Cloud

+

x

+

+

+

+

Salesforce
Marketing Cloud

+

+

+

+

+

x

Shoutlet

+

+

+

+

+

+

Spredfast

+

+

+

+

+

x

Sprinklr

+

+

+

+

+

x

Sprout
Social

+

+

+

x

x

x

 

Zdroj: Third Door Media, 2014

(*) Microsoft – důležitá poznámka:Hlavním významem podnikových sociálních sítí není měřit sentiment. Toto je parametr, který je důležitý na spotřebitelských sociálních sítích. U podnikových sociální sítí je nutné prokázat ROI. Tedy kolik jsem do sítě investoval a kolik mě vydělala. Sentiment je v tomto případě podružnou záležitostí. Podniková sociální síť je místem pro pozitivní a konstruktivní spolupráci. Proto Yammer nemá integrované tlačítko DISLIKE, ale má pouze tlačítko „like“. Velmi propracované je v systému Yammer oceňování kvalitní práce a konkrétních řešitelů. Oceňování je důležitý nástroj pro pozitivní klima ve firmě a identifikaci klíčových osob v rámci firmy.

Rubriky: EkomerceInternetPodnikový software

Související příspěvky

Zprávičky

EU pravděpodobně potrestá Google za preferování vlastních služeb

15. 12. 2025
Zprávičky

Macron: Francie by měla zavést věkové omezení pro přístup na sociální sítě

12. 12. 2025
Články

Listopadové a prosincové výpadky Cloudflare – co z toho plyne (a co ne)

11. 12. 2025
Zprávičky

Unijní pokuta pro síť X je útok na americký lid, řekl ministr zahraničí

6. 12. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Čeští a zahraniční policisté zastavili na Ukrajině čtyři podvodná call centra

ČTK
16. 12. 2025

Čeští kriminalisté spolu se zahraničními policisty zastavili při dvou operacích činnost čtyř call center

Counterpoint: Odbyt chytrých telefonů příští rok kvůli nedostatku čipů klesne

ČTK
16. 12. 2025

Celosvětový odbyt chytrých telefonů v příštím roce klesne o 2,1 procenta. Na vině bude

Nová čínská společnost má řešit nadměrnou kapacitu v produkci polysilikonu

ČTK
16. 12. 2025

Čínští výrobci polykrystalického křemíku, tzv. polysilikonu, založili akviziční společnost, která má pomoci restrukturalizovat odvětví,

EU pravděpodobně potrestá Google za preferování vlastních služeb

ČTK
15. 12. 2025

Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise

Izrael od února zakáže mobilní telefony na základních školách, píše AFP

ČTK
14. 12. 2025

Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury

Mají státní orgány vstupovat do soukromých interních systémů?

NÚKIB představuje Národní politiku CVD pro bezpečné hlášení zranitelností

Pavel Houser
13. 12. 2025

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností,

Peking protestuje proti britským sankcím vůči dvěma čínským kybernetickým firmám

ČTK
13. 12. 2025

Čínská vláda odsoudila britské sankce uvalené na dvě čínské společnosti, které se podle Londýna

Macron: Francie by měla zavést věkové omezení pro přístup na sociální sítě

ČTK
12. 12. 2025

Emmanuel Macron potvrdil, že by si přál, aby Francie zavedla povinnost ověřování věku pro

Tiskové zprávy

Konference Dell Technologies Forum ukázala cestu, jak může ČR stát v čele rozvoje AI

Výrobní průmysl stále více pokusů o ransomware zablokuje, útočníci se zaměřují na odcizení dat

Česko je digitálně silné, ale naráží na limity sítí a energetiky, ukazuje globální index

AR RESCUE: český systém s rozšířenou realitou má zvýšit bezpečnost záchranářů v prostředí s nebezpečnými látkami

Podvodníci zneužívají jména EPH Invest a odvolávají se na Českou národní banku

Kyberpohádky učí bezpečnému chování na internetu

Zpráva dne

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Redakce
5. 12. 2025

Na Mikuláše ani sladkosti, už vůbec ne uhlí ani brambory, ale radši nový software,...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

WordPerfect

Kariéra

.mdf

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy podn Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.