Stahují se nad bezplatným Facebookem mračna?

Jaromír Šetek , 28. prosinec 2012 08:00 1 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys
Stahují se nad bezplatným Facebookem mračna?

Facebook zahájil testování nového způsobu, jak získat peníze od uživatelů. Jde o zpoplatnění zpráv mimo uživatelovu síť přátel. První obavy ze zpoplatnění služeb populární sociální sítě se objevily v září roku 2011. Přestože se různé zprávy tohoto typu rozšířily po celém světě, nebyly tehdy založeny na faktických informacích.

Zprávy se zmiňovaly o zpoplatnění za samotné používání sítě a v reakci na tuto fámu se na oficiální stránce objevil příspěvek, který odmítá pravdivost tvrzení s příslibem navždy bezplatného Facebooku.

Pohrávání si s uživateli

Malý experiment, který si Facebook nyní připravil, je však v rozporu s tímto příslibem. Tedy ve své podstatě není. Je totiž založen na principu v současnosti populárního systému, kdy základní služby jsou zdarma, ale nabízí se i možnost nadstandardních prvků, které jsou zpoplatněny. Často je základní verze natolik základní, že bez nadstandardních služeb je takřka nepoužitelná a uživateli se nabízí jako východisko pouze přechod ke konkurenci nebo povzdechnutí a následné zaplacení služby.

Jak uvařit žábu

Přibližně před měsícem zavedla nejpopulárnější sociální síť možnost propagovat příspěvky, která je zpoplatněna. Uživatel ji nemusí používat, Facebook pro něj může být zdarma. Dalším krokem ke kapitalizaci služeb se zdá být současné testování zpoplatnění zpráv zasílaných mimo síť uživatele. V praxi tedy v případě, kdy si uživatel přeje zaslat zprávu uživateli, který není v jeho přátelích, by musel zaplatit (v rámci testování jeden dolar), aby jeho zpráva skončila v adresátově složce 'doručené'.

Tento princip vybízí k myšlence další reklamy ze stran komerčních subjektů. Facebook ale tuto službu, podle slov mluvčího, "zatím pro propagování produktů a značek (zřejmě v případě, kdy odesílatelem je stránka) neuvažuje". Zatím.

Uživatelé mohou pomocí zpoplatněných zpráv upozornit vytipovanou osobu na pracovní příležitost (namísto použití sítě LinkedIn) nebo zaslat zprávu osobě, která je inspirovala například na projevu nebo podobné události.

V oficiálním vyjádření stojí, že se "testuje užitečnost ekonomických signálů". Facebook totiž obhajuje testování, respektive tento krok, tím, že zpoplatnění redukuje množství nevyžádané pošty. Nicméně ta za současného stavu na základě filtrování končí ve složce Ostatní. Trochu to připomíná krutou analogii s vařením žáby zaživa, pokud totiž budete jen pozvolna zahřívat vodu, ve které žába plave, ani si toho nevšimne.

Závěr

Trend zpoplatnění směřuje stále více k uživatelům, navzdory příslibu z minulého roku. Je možné, že za další rok bude 'Facebook zdarma' znamenat možnost přihlášení, prohlížení zdi a reklam. Vkládání komentářů nebo příspěvků by pomocí obratné interpretace jistě šlo zavést jako nadstandardní (rozumějme zpoplatněná) služba.

Vždyť na základě záminky pro současné testování by zpoplatnění každého komentáře díky "ekonomickému signálu" mohlo přispět k vyšší relevanci a erudovanosti a nižšího počtu hloupých komentářů.

Soudě podle vývoje Facebooku bude hlavní bariérou pro Facebook ekonomický faktor. Dokud potenciální odliv uživatelů bude příliš velký a Facebook by ztratil více tržeb z reklam než by získal ze zpoplatněných služeb, bude Facebook zdarma, alespoň v použitelné podobě.


Komentáře

Náhodný kolemjdoucí #1
Náhodný kolemjdoucí 28. prosinec 2012 13:28

Hurá. Třeba se pak ujme Diaspora, nebo jiné, na poskytovateli nezávislé řešení. :)

RSS 

Komentujeme

Virtuální realitou proti strachu ze smrti

Pavel Houser , 18. červenec 2017 07:00
Pavel Houser

Lidé, kteří reportují „zážitky blízké smrti“, pak mnohdy mají ze smrti menší strach. Nedalo by se to...

Více






Kalendář

27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

Apple ukončí prodej iPodů Shuffle a Nano

ČTK , 28. červenec 2017 14:54

Přehrávače hudby jsou další obětí chytrých telefonů. Jediným přístrojem s jednostranným použitím, kt...

Více 0 komentářů

Operátor O2 zvýšil v pololetí zisk o 3 % na 2,6 mld. Kč

ČTK , 28. červenec 2017 11:05

Důvodem růstu jsou zejména vyšší výnosy z O2 TV a z mobilního internetu. ...

Více 0 komentářů

28 % organizací po celém světě bylo v červnu postiženo malvertisingovou kampaní RoughTed

Pavel Houser , 28. červenec 2017 10:00

RoughTed byl velmi nebezpečný už koncem května a během června dosáhl zatím svého maxima. ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Samsung díky čipům a obrazovkám vykázal rekordní zisk

ČTK , 28. červenec 2017 09:00

Samsung ve čtvrtletí překonal ve výrobě čipů Intel a stal se největším výrobcem čipů na světě....

Více 0 komentářů

Foxconn postaví v USA továrnu za 10 miliard dolarů

ČTK , 28. červenec 2017 08:00

Foxconn je mimo jiné hlavním dodavatelem Applu, výrobní závody má i v ČR....

Více 0 komentářů

Pozornost věnovaná e-mailům se zvyšuje

ITBiz.cz , 27. červenec 2017 13:30

Průměrný čas strávený čtením e-mailu se mezi lety 2011-16 zvýšil o 7 %. V průběhu 6 let, mezi roky 2...

Více 0 komentářů

Zisk Facebooku prudce stoupl

ČTK , 27. červenec 2017 10:30

Celkové příjmy společnosti se zvýšily o téměř 45 % na 9,32 miliardy dolarů....

Více 0 komentářů