Vymýšlení obchodních modelů za hranicemi kultury, etiky i zákona

ITBiz.cz , 27. duben 2017 11:58 0 komentářů
Vymýšlení obchodních modelů za hranicemi kultury, etiky i zákona

Podle analytiků Gartner se ve světě digitálního byznysu inovace obvykle odehrává na hranici, nebo dokonce mimo eticky přijímané a zákonem dovolené normy – nebo, díky zcela novým technologiím, v šedé zóně, jež zatím nebyla eticky ani právně definována.

„Při úvahách o digitální transformaci se ředitelé podniků mohou dostat do bodu, kdy se sami sebe zeptají: Chceme být Uber, nebo taxi dispečink? Nebo jinými slovy: Vydali bychom se v rámci digitálního byznysu do šedé zóny nebo dokonce porušili zákon?“ vysvětluje Tomas Nielsen z Gartneru.

Gartner definuje digitální byznys jako vytváření nových obchodních modelů prostřednictvím prolínání digitálního a fyzického světa, tedy lidí, podniků a věcí. „Digitalizace může vést k zásadním změnám postihujícím celý podnik – například když se nakladatel stane dodavatelem digitálních výukových systémů,“ říká Tomas Nielsen a dodává: „znamená to zahájit spolupráci s řadou zcela nových digitálních partnerů a dělat zásadní rozhodnutí týkající se například vlastnictví dat.“

Analytici Gartneru definují tři první fáze digitální transformace obchodních modelů jako ambice, návrh a realizaci. V první fázi jde zejména o to vyvolat nadšení – vymyslet a předvést nové digitální principy. Druhá fáze je zaměřena na tvorbu základního návrhu digitálního obchodního modelu a konečně třetí fáze řeší otázku jeho uskutečnění. Jedním z hlavních úskalí je odvedení pozornosti směrem k realizačním detailům.

Digitální “geny” lze nalézt v reálných příkladech digitálních produktů, služeb a transformačních projektů. Úvahy o digitální transformaci tak lze začít tím, že se prostě budete dívat kolem sebe – na své konkurenty, na podobné podniky a trhy v jiných zemích nebo i na jiné vertikály. “Neměli byste se omezovat na příklady a novinky z vašeho vlastního odvětví. Digitální lídři často překračují hranice vertikál a trhů, podobně jako to učinil například Amazon – z e-commerce do světa cloudových služeb v minulosti a dost možná do oblastí jako je globální a zaoceánská přeprava v budoucnosti,” poznamenal Tomas Nielsen.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Google vs. Oracle: Kdo tahá za kratší konec?

Pavel Houser , 04. duben 2018 11:30
Pavel Houser

Po 8 letech právních sporů vstoupila soudní tahanice mezi Googlem a Oraclem do dalšího kola. Nakolik...

Více







RSS 

Zprávičky

Před 25 lety byl zpřístupněn webový prohlížeč Mosaic

ČTK , 21. duben 2018 15:22

Mosaic se zrodil v průběhu roku 1992 v hlavě Marca Andreessena a jeho kolegy Erica Biny....

Více 0 komentářů

Těžba bitcoinů při kurzu pod 8 600 dolarů je ztrátová

ČTK , 20. duben 2018 11:21

Analytici se domnívají, že poptávka po hardwaru pro těžbu bitcoinů dál klesne, stejně jako cena kryp...

Více 0 komentářů

Netflixu prudce stoupají příjmy i počet odběratelů

ČTK , 20. duben 2018 09:36

Čistý zisk ve čtvrtletí stoupl na 290,1 milionu dolarů, neboli 64 centů na akcii....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Zájem o přijímače s digitálním rádiem je minimální

ČTK , 20. duben 2018 08:00

Český rozhlas na konci loňského roku rozšířil pokrytí digitálním signálem na 40 % populace....

Více 3 komentářů

eMan vykupuje zpět podíl Jablotronu

Pavel Houser , 19. duben 2018 14:32

Strategie obou společností se po více než 2 letech propojení rozcházejí, kontrolu nad firmou získáva...

Více 0 komentářů

Facebook reaguje na nové normy EU, cílená reklama ale nepřestane

ČTK , 19. duben 2018 10:26

Facebook se začal dotazovat svých uživatelů, zda může v jejich fotografiích a videích používat techn...

Více 2 komentářů

Ruské úřady vs. Telegram

ČTK , 19. duben 2018 08:00

Začaly se objevovat informace o rozsáhlých výpadcích služeb, které se sporem nijak nesouvisejí....

Více 0 komentářů