Cloud computing v praxi: malé seznámení s cloudovými agregátory

Petr Hájek , 22. březen 2011 10:00 0 komentářů

cloud
Poslední léta se v souvislosti s cloudovými technologiemi poměrně často objevuje i pojem "cloudový agregátor". Prozatím jen málokdo jej skutečně chápe v plném dosahu jeho důležitosti a tím méně se zdůrazňuje, jaká přináší pozitiva a negativa.

st. monitor
Zdroj: Wiki media

Definice slova "agregátor" i dnes napoví, co vlastně ty "cloudové agregátory" jsou: jde o označení takových cloudů, které shromažďují určitý typ informace z více zdrojů. Obecná a učená definice spojení "cloudový agregátor" potom zní: "Platforma nebo služba, která kombinuje více cloudů podobné charakteristiky (geografické umístění, cena, technologie...) do jediného přístupového místa, formátu nebo datové struktury." Hodnota či výhodnost takovýchcloudových agregátorů je potom odvozena od ušetřených nákladů, popřípadě z větší efektivity plynoucí z možnosti rozložit služby mezi více poskytovatelů.

Smysl agregátorů


Samotný důvod vzniku cloudových agregátorů je prostý. Už samotnou filozofií cloudu je "používej jen to, co chceš". Někdo poměrně záhy zjistil, že mu sice může od jedné firmy vyhovovat služba "A" a "C", ovšem služba "B" a "D" (taktéž jím původně zajišťovaná) jde mnohem lépe dodavateli č. 2. atd. atd.

Nedá se vždy a za všech podmínek předpokládat, že pro firmy u cloudových agregátorů je primárním ukazatelem vždy a jedině nejnižší cena (ne, že by většinou nebývala tím prvním) – ta jak známo nemusí být vždy výhrou (třeba laciný, ale mizerný outsourcing je toho příkladem). Je možné, ba pravděpodobné, že se řada subjektů bude rozhodovat na základě dalších faktorů ovlivňujících výhodnost daných cloudových agregací: pro jednoho může být důležitá nezávislost na jediném dodavateli, pro jiného zase čas klíčových transakcí a jiné věci.

Jak to může fungovat?

Jak vlastně cloudové agregátory vypadají v praxi? Jeden z nich používáte takřka denně a ani o něm nevíte – jde samozřejmě oi Google a jeho vyhledávací služby. Google je srdcem vyhledávací agregace: stránky na internetu existují velmi dobře i bez něj, ovšem právě díky němu k nim davy mají rychlejší, organizovanější a pohodlnější přístup. Podobně se nabízí třeba příklad s tržně-cloudovým agregátorem eBay, který nabídl unikátní službu (zákazníci se nemusí setkat, řešit osobně platbu v bance, sedět v aukční síni celý den...), čímž oslovil velké množství zákazníků. Jak Google, tak i eBay ovšem sdílejí jednu důležitou vlastnost – oba nabízejí přístup k informacím v podobě doposud nevídané a maximálně efektivní (Google vnesl řád do chaosu svými mocnými vyhledávacími algoritmy a eBay zase vytvořil strukturovaný trh tam, kde neexistoval a byl potřeba).

K dalším cloudovým agregátorům patří například rozmáhající se slevové služby, kterých je tolik, že procházet je manuálně by ze slevy učinily (rozhodně časově) prodělečnou záležitost. Agregátor nejen nabídne slevy na jednom místě, ale může nabídky probrat z hlediska spolehlivosti serverů, jejich vlastní výhodnosti, ověřit je či přidat odkaz na další, podobné. Zdá se, že nás v tomto směru čeká další fáze v podobě agregátorů druhého stupně, který bude agregovat agregátory...

Rizika a nevýhody


Je tu samozřejmě i druhá stránka věci, jako vždy ostatně. Podstatou cloudových agregací je početnost, což bývá někdy docela problém. Uhlídat například nepřekrývající se funkcionalitu u více dodavatelů různých části softwaru a vzájemnou korektní komunikaci těchto částí je často úkol hodný černé magie. V méně přehledných komplexních projektech se přirozeně také snáze "utopí" více peněz na údržbě, školení a podobných věcech.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
21. 03.

24. 03.
Amper
23. 03. Cloud computing v praxi
RSS 

Zprávičky

V affiliate marketingu se u nás letos protočí 3 miliardy

ITBiz.cz , 23. březen 2017 10:00

Celkový objem trhu online affiliate marketingu e-shopů v ČR a SR činil v roce 2016 dle odhadů VIVnet...

Více 0 komentářů

Amazon koupí předního arabského e-prodejce Souq.com

ČTK , 23. březen 2017 08:45

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi sta procent akcií dubajského on-line prodejc...

Více 0 komentářů

Nejméně aktualizované aplikace na PC: Java a Flash

Pavel Houser , 23. březen 2017 08:30

Dále z průzkumu: Windows XP jsou stále nainstalovány na 6 % zkoumaných počítačů. SSD má jen málo lid...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Výdaje kybernetického úřadu budou letos 214 milionů Kč

ČTK , 23. březen 2017 07:00

Výdaje nového Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) by letos měly být zh...

Více 0 komentářů

Prodej mobilů v ČR loni klesl o pět procent

ČTK , 22. březen 2017 16:14

Prodej mobilních telefonů v Česku loni klesl o pět procent, uvedla analytická firma GfK. Podle infor...

Více 0 komentářů

Nařízení EU usnadní uplatnění práva být zapomenut, ale s omezením

ČTK , 22. březen 2017 15:01

Nárok na vymazání osobních údajů, který od konce května příštího roku přinesou nová pravidla EU pro ...

Více 0 komentářů

Na trh přicházejí GFI OneConnect a OneGuard

Pavel Houser , 22. březen 2017 09:30

Nová řešení ochrany firemních sítí a e-mailové infrastruktury . ...

Více 0 komentářů