ČTÚ zhoršení kvality služeb operátorů neřeší

Josef Šedivý , 13. březen 2012 16:30 3 komentářů

Tento týden jsme byli svědky změny u mobilního operátora Vodafone. Ten chtěl u nových tarifů vypnout datové přenosy v případě, že zákazník vyčerpá svůj datový balíček (FUP). Může však Český telekomunikační úřad zasáhnout, když došlo ke zhoršení kvality služeb?

Vodafone byl po Telefónica O2 už druhým operátorem, který z pohledu zákazníků zhoršil kvalitu poskytované služby. Zajímalo nás, zda a jak posuzuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ) situaci, kdy operátor změní podmínky v neprospěch zákazníků.

Podle stanoviska tiskového mluvčího úřadu, Františka Maliny, je operátor povinen měsíc před změnami informovat zákazníka. Jestliže se jedná o změny podstatných náležitostí, měl by zároveň zákazníka poučit o možnostech ukončení smlouvy bez dalších sankcí. Právě možnost ukončení smlouvy operátoři často zamlčují. Například T-Mobile v současnosti končí provoz Internet 4G. Na svých stránkách však zákazníky o možnosti ukončení smlouvy nijak neinformuje. O možnosti předčasné výpovědi smlouvy není zmínka ani v tiskové zprávě. Operátora jsme požádali o stanovisko.

Jestliže operátor zákazníka dopředu neinformuje, hrozí mu pokuta až do výše 10 000 000 Kč. Úřad již v minulosti vydal rozhodnutí, které se týkalo změny předplacených tarifů Telefónica O2. Operátor změnil u tarifů O2 Special, O2 TXT, O2 NA!HLAS a O2 NA!PIŠTE způsob tarifikace z 60 + 30s na 60 + 60s. Rozhodnutí ovšem ještě nenabylo právní moci.

Uvedený postup se však netýká situace, kdy operátor představuje nové tarify. To byl právě případ Vodafone a jeho snahy vypnout zákazníkům datové přenosy. Samotné zhoršení kvality služby však Český telekomunikační úřad v případě nových i starých tarifů nijak neřeší.

Z pohledu zákazníka pak nastává ještě horší situace u různých doplňkových balíčků, které si zákazník může k tarifu přikoupit. Operátor totiž může změnit jejich platnost i bez informování zákazníka. Vyplývá to z vyjádření úřadu na dřívější změny v čerpání FUP u Telefónica O2: "Pokud jste si zakoupil nějaký balíček před 15. 2. 2012 a ještě jej nevyčerpal, uplatní se při čerpání balíčku FUP 500 MB a nebylo tedy nutné ani možné, aby Vám společnost Telefónica Czech Republic, a.s., cokoliv oznamovala, protože podmínky balíčku se nezměnily," upřesňuje František Malina, tiskový mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.

Úřad ve svém vyjádření také uvádí, že jeho úkolem není regulace maloobchodních cen. Proto nemůže zasahovat do smluvního vztahu a určovat, jaká cena by měla být účtována a v jaké kvalitě by měla být služba poskytována. "Účastníkovi je ale dle zákona o elektronických komunikací umožněno od smlouvy bez sankce odstoupit, pokud se kvalitativní podmínky zhorší," podotýká mluvčí úřadu.

Zdroj: Odpověď Českého telekomunikačního úřadu na stížnost zákazníka

Aktualzace: "T-Mobile nám zaslal odpověď na naše dotazy. Zákazníky o možnosti odstoupení od smlouvy informují ve vyúčtování služeb (na faktuře). Uživatele Twist služeb údajně informují na T-Mobile.cz. Redakci se však informování Twist zákazníků nepodařilo dohledat."


Komentáře

Michal #1
Michal 13. březen 2012 19:19

ČTÚ se pomalu, ale jistě začíná tvářit jako nejzbytečnější úřad.

Tereza #3
Tereza 24. duben 2013 09:44

To ano, podávala jsem stížnost na jednání společnosti skylink, která pouze vybere servisní poplatek, ale již za něj neposkytne satelitní signál. Stížnost na ČTÚ dopadla tak, že mám podat reklamaci u skylink, přičemž tam jsem to reklamovala již 2x a nikdo mi za 3 měsíce neposlal ani ťuk. Takže komu si mám stěžovat? Nechci aby za mne ČTÚ řešil spor, chci, aby společnost skylink prošetřil (vím, že nejsem jediná) a aby náležitě jednal. Bohužel ČTÚ se schovává za právní kličky a šílené zákony, ve kterých se nevyzná kovaný odborník natož laik. To aby si člověk k jednání s ČTÚ najal právníka - tedy aby stížnost byla korektní a obsahovala náležité paragrafy.

Marián Kyral 14. březen 2012 08:40

Ona je u Twistu nějaká smlouva? Já myslel, že to funguje na bázi kreditu - předplatíš a voláš. Když mi nebude vyhovovat tarif, tak simku zahodím a číslo si převedu jinam.


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů

Sněmovna uzákoní pravidla pro informační systémy veřejné správy

ČTK , 19. leden 2017 07:00

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro to, jaké funkční vlastnosti mají mít informační systémy ve veře...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ÚOOÚ za nevyžádaná obchodní sdělení uložil i půlmilionovou pokutu

ČTK , 18. leden 2017 14:00

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v souvislosti s nevyžádanými obchodními sděleními udělil loni...

Více 0 komentářů

O2 spustila volání přes rychlé mobilní sítě LTE

ČTK , 18. leden 2017 12:00

Operátor O2 spustil službu volání v rychlé mobilní síti LTE. Největšími výhodami VoLTE jsou velmi kr...

Více 2 komentářů

Průměrná rychlost mobilního internetu loni stoupla na 23,8 Mbit/s

ČTK , 18. leden 2017 07:00

Průměrná rychlost mobilního internetu v Česku se v loňském roce zvýšila o 39 procent na 23,8 Mbit/s....

Více 0 komentářů

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů