ČTÚ zhoršení kvality služeb operátorů neřeší

Josef Šedivý , 13. březen 2012 16:30 3 komentářů

Tento týden jsme byli svědky změny u mobilního operátora Vodafone. Ten chtěl u nových tarifů vypnout datové přenosy v případě, že zákazník vyčerpá svůj datový balíček (FUP). Může však Český telekomunikační úřad zasáhnout, když došlo ke zhoršení kvality služeb?

Vodafone byl po Telefónica O2 už druhým operátorem, který z pohledu zákazníků zhoršil kvalitu poskytované služby. Zajímalo nás, zda a jak posuzuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ) situaci, kdy operátor změní podmínky v neprospěch zákazníků.

Podle stanoviska tiskového mluvčího úřadu, Františka Maliny, je operátor povinen měsíc před změnami informovat zákazníka. Jestliže se jedná o změny podstatných náležitostí, měl by zároveň zákazníka poučit o možnostech ukončení smlouvy bez dalších sankcí. Právě možnost ukončení smlouvy operátoři často zamlčují. Například T-Mobile v současnosti končí provoz Internet 4G. Na svých stránkách však zákazníky o možnosti ukončení smlouvy nijak neinformuje. O možnosti předčasné výpovědi smlouvy není zmínka ani v tiskové zprávě. Operátora jsme požádali o stanovisko.

Jestliže operátor zákazníka dopředu neinformuje, hrozí mu pokuta až do výše 10 000 000 Kč. Úřad již v minulosti vydal rozhodnutí, které se týkalo změny předplacených tarifů Telefónica O2. Operátor změnil u tarifů O2 Special, O2 TXT, O2 NA!HLAS a O2 NA!PIŠTE způsob tarifikace z 60 + 30s na 60 + 60s. Rozhodnutí ovšem ještě nenabylo právní moci.

Uvedený postup se však netýká situace, kdy operátor představuje nové tarify. To byl právě případ Vodafone a jeho snahy vypnout zákazníkům datové přenosy. Samotné zhoršení kvality služby však Český telekomunikační úřad v případě nových i starých tarifů nijak neřeší.

Z pohledu zákazníka pak nastává ještě horší situace u různých doplňkových balíčků, které si zákazník může k tarifu přikoupit. Operátor totiž může změnit jejich platnost i bez informování zákazníka. Vyplývá to z vyjádření úřadu na dřívější změny v čerpání FUP u Telefónica O2: "Pokud jste si zakoupil nějaký balíček před 15. 2. 2012 a ještě jej nevyčerpal, uplatní se při čerpání balíčku FUP 500 MB a nebylo tedy nutné ani možné, aby Vám společnost Telefónica Czech Republic, a.s., cokoliv oznamovala, protože podmínky balíčku se nezměnily," upřesňuje František Malina, tiskový mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.

Úřad ve svém vyjádření také uvádí, že jeho úkolem není regulace maloobchodních cen. Proto nemůže zasahovat do smluvního vztahu a určovat, jaká cena by měla být účtována a v jaké kvalitě by měla být služba poskytována. "Účastníkovi je ale dle zákona o elektronických komunikací umožněno od smlouvy bez sankce odstoupit, pokud se kvalitativní podmínky zhorší," podotýká mluvčí úřadu.

Zdroj: Odpověď Českého telekomunikačního úřadu na stížnost zákazníka

Aktualzace: "T-Mobile nám zaslal odpověď na naše dotazy. Zákazníky o možnosti odstoupení od smlouvy informují ve vyúčtování služeb (na faktuře). Uživatele Twist služeb údajně informují na T-Mobile.cz. Redakci se však informování Twist zákazníků nepodařilo dohledat."


Komentáře

Michal #1
Michal 13. březen 2012 19:19

ČTÚ se pomalu, ale jistě začíná tvářit jako nejzbytečnější úřad.

Tereza #3
Tereza 24. duben 2013 09:44

To ano, podávala jsem stížnost na jednání společnosti skylink, která pouze vybere servisní poplatek, ale již za něj neposkytne satelitní signál. Stížnost na ČTÚ dopadla tak, že mám podat reklamaci u skylink, přičemž tam jsem to reklamovala již 2x a nikdo mi za 3 měsíce neposlal ani ťuk. Takže komu si mám stěžovat? Nechci aby za mne ČTÚ řešil spor, chci, aby společnost skylink prošetřil (vím, že nejsem jediná) a aby náležitě jednal. Bohužel ČTÚ se schovává za právní kličky a šílené zákony, ve kterých se nevyzná kovaný odborník natož laik. To aby si člověk k jednání s ČTÚ najal právníka - tedy aby stížnost byla korektní a obsahovala náležité paragrafy.

Marián Kyral 14. březen 2012 08:40

Ona je u Twistu nějaká smlouva? Já myslel, že to funguje na bázi kreditu - předplatíš a voláš. Když mi nebude vyhovovat tarif, tak simku zahodím a číslo si převedu jinam.

RSS 

Komentujeme

Jak srovnávali jablka s hruškami

Pavel Houser , 27. květen 2017 14:30
Pavel Houser

Absurdní patent či ochranná známka, respektive absurdní výsledek sporu? A že je hloupost srovnávat j...

Více





RSS 

Zprávičky

Podíl pozemního TV vysílání přechodem na DVB-T2 klesne o desetinu

Pavel Houser , 30. květen 2017 08:00

S rozvojem optických a dalších vysokorychlostních sítí poroste význam šíření signálu přes IPTV....

Více 0 komentářů

Pokračuje kauza údajného útočníka na LinkedIn, vydat ho chtějí USA i Rusko

ČTK , 30. květen 2017 07:28

Pražský městský soud se dnes vrátí k otázce přípustnosti vydání údajného ruského hackera Jevgenije N...

Více 0 komentářů

Trendy v affiliate marketingu pro rok 2017

ITBiz.cz , 29. květen 2017 12:30

Posilování role mobilních zařízení v e-komerce a sledování uživatelů napříč zařízeními jsou hlavní l...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Zavedení EET se projevilo i na oblibě metod platby v e-shopech, některé zrušily platbu kartou

ČTK , 29. květen 2017 12:09

EET zasáhlo především ty úplně nejmenší hráče na trhu. Raději možnost platby kartou, která se v EET ...

Více 1 komentářů

Italský soud zrušil zákaz aplikace Uberu v zemi

ČTK , 29. květen 2017 08:00

Italská vláda slíbila, že do konce letošního roku zavede jasnější pravidla hospodářské soutěže....

Více 0 komentářů

Pracovní nabídky v SAP Services připravují roboti

Pavel Houser , 28. květen 2017 08:00

Ve společnosti SAP Services se podařilo zautomatizovat tvorbu pracovních nabídek napříč různými země...

Více 1 komentářů

Výdaje na reklamu na webech v dubnu stouply na 652 milionů Kč

ČTK , 27. květen 2017 09:04

Seznam získal 240 milionů, Mafra inkasovala 118 milionů a Economia 76 milionů korun....

Více 0 komentářů