Odhad: 80 % telekomunikačních společností neuspěje

Jiří Kocourek , 15. listopad 2007 00:00 1 komentářů
Rubriky: Telekomunikace

Trend
V rámci konference analytické společnosti Gartner ve francouzském Cannes vystoupili se svými příspěvky také přední odborníci společnosti na telekomunikace. David Willis a Martin Gutberlet se mimo jiné zabývali hlavními trendy v oblasti telekomunikací a podmínkami úspěchu operátorů na telekomunikačním trhu. Hlavní vyslovenou myšlenkou bylo varování pro telekomunikační společnosti, aby se stihly do roku 2012 úspěšně transformovat.

Mobilní telefon
Jednou z možností příjmů je například mobilní
reklama, kterou u nás zkouší telekomunikační
operátor Vodafone
.

Telekomunikační společnosti se nemohou již déle spoléhat na tradiční praktiky konkurenčního boje, jakými jsou snižování cen nebo propagace, k tomu aby si udržely zákazníky, znělo varování analytické společnosti Gartner. Další doporučení se týkala netradičních hráčů na trhu telekomunikací, kterými jsou společnosti Nokia, Apple a Google. Role těchto společností na trhu telekomunikací se stále zvětšuje, protože mají jednak přízeň zákazníky, ale hlavně přijímají nové obchodní strategie. Toto posilování pozic na trhu nutí tradiční telekomunikační společnosti přehodnotit svůj přístup a dodávky služeb.

Analytici Gartner vyslovili obavu, že takováto transformace a změna přístupu ke svému obchodování se podaří pouze menší části telekomunikačních společností a 80 % z celkového počtu jich neuspěje. Martin Gutberlet, viceprezident pro výzkum Gartner, řekl: "Mezi 20 % procenty společností, které uspějí, budou ty, které poskytnou zákaznicky orientované služby. Například půjde o interaktivní televizi, kde budou moci uživatelé chatovat online, zatímco budou sledovat svůj oblíbený televizní pořad."

Podle Gutberleta budou úspěšné ty firmy, které pochopí zákaznické potřeby. Naopak neúspěšné budou ty společnosti, které se zaměří na odlišení se technickými produkty, kterým průměrní uživatelé nebudou rozumět, a proto je nepoužijí. Telekomunikační společnosti budou muset udělat strategická rozhodnutí. Gartner odhaduje, že přibližně v roce 2012 vytvoří polovina ze zmiňovaných 20% úspěšných společností nové podmínky v segmentu telekomunikací. Půjde hlavně o změny v mediální zábavě, reklamě a také ve službách řízení.

Gartner odhaduje, že silní hráči na trhu jako Vodafone či BT, dokážou získat přinejmenším 15% svých zisků z netradičních a nových zdrojů. "Odvětví telekomunikací bude mít v roce 2012 zcela odlišnou podobu od té dnešní," dodal Gutberlet. Bude hodně záležet na spolupráci společností, na zaměření se na skupiny zákazníků v poskytování internetových služeb. Bude také začít pracovat s Web 2.0, což telekomunikačním společnostem pomůže lépe se v budoucnu adaptovat na trhu.

Reklama v mobilu jako další zdroj příjmů


S nabídkou neobvyklých produktů začalo například již české zastoupení operátora Vodafone. Přichází totiž s nabídkou mobilní reklamy. Inzerentům nabízí dva způsoby, jak oslovit vybranou cílovou skupinu potenciálních zákazníků. První možností je kampaň cílená na mladé lidi ve věku do 26 let, kteří jsou uživateli služby Student SMS Gratis. Tito zákazníci na začátku poskytli operátorovi své údaje, takže operátor zná jejich věk, pohlaví, zájmy, bydliště, celkovou útratu za mobilní služby a školu. Na oplátku jim poskytuje možnost bezplatných SMS zpráv do všech sítí pomocí Java aplikace nebo portálu Vodafone Live!

T-Mobile zatím mobilní reklamu zatím nenabízí, ovšem o možnosti využití mobilního marketingu v síti T-Mobile společnost v současnosti uvažuje. Telefónica O2 s myšlenkou mobilní reklamy také koketuje. "Reklama v mobilu patří k nastupujícím trendům dnešní doby a i naše společnost se těmito možnostmi zabývá. Uvažujeme však o jiné formě provázání reklamy a mobilních služeb a technologií," řekl Martin Žabka, tiskový mluvčí Telefónica O2.

Telekomunikační společnost Telefónica O2 také využívá nového zdroje, kterým je digitální televize. V první polovině roku 2007 bylo zrealizováno 426 televizních přenosů v celkové délce 837 vysílacích hodin. Telefónica O2 disponuje vlastní flotilou přenosových vozů, které jsou schopny, díky bezdrátovým i pevným technologiím, zajistit přenos TV signálu z terénu do televizního studia a do vysílací sítě, což je využívané především při přímých přenosech. Síť společnosti Telefónica O2 a přenosová infrastruktura tedy slouží nejen telekomunikacím, ale i k televizním přenosům a s tím souvisejícím službám.

Poskytujte bezplatné služby

Ze zahraničních poskytovatelů netradičních pro-zákaznicky orientovaných služeb lze jmenovat úspěch společnosti AT&T. Ta se stala první světovým prodejcem telefonů iPhone. Velký zájem o přístroj předčil očekávání a telekomunikační společnost AT&T z toho jistě vytěžila zisk. Co hlavně, získala náskok oproti ostatním telekomunikačním společnostem na trhu v poskytování nových služeb. Nyní jsou s napětím očekávány kroky internetové firmy Google, která by měla vytvořit historický první Google Phone. Tyto kroky, kdy výrobci jako Apple, Google či Nokia vstupují svými produkty do nových segmentů, potvrzují slova analytiků Gartner o změnách v oblasti trhu telekomunikací.

Zajímavou strategii razí také zahraniční společnost Blyk. Nejedná se o mobilního operátora v klasickém slova smyslu. Nemá vlastní síť, ani služby. Obchodní model se jmenuje MVNO. Jde o virtuálního operátora, který si telekomunikační služby kupuje od jiného operátora – v podobě tzv. MOU (Minutes Of Use). Firma si ovšem buduje i vlastní technologickou infrastrukturu. Za Blykem stojí například francouzská investiční společnost Sofinnova Partners.

Kromě reklamní kampaně je získání zákazníků založeno především na osobním doporučení stávajících zákazníků. "Blyk je první značkou, která propojuje segment mladých uživatelů se značkami, které mají rádi," řekla tisková mluvčí společnosti Blyk pro ITBIZ.cz. Sytém pracuje tak, že inzerující firmy platí Blyku za každou odeslanou reklamní SMS – a peníze pak Blyk vrací svým uživatelů, formou volných minut a volných SMS. Za to musí uživatelé vytrpět šest reklamních MMS denně.

Souvisejíci


Mobilní reklama je u nás teprve na začátku
Vodafone spouští reklamu v mobilu


Komentáře

NR #1
NR 16. listopad 2007 09:41

Minulý týden byl v Praze strategický ředitel Blyku:
http://www.tuesday.cz/default.aspx?server=1&lang=1§ion=136&event=318

RSS 

Komentujeme

Kradená auta: Další úkol pro bezpečnostní kamery

Pavel Houser , 16. srpen 2017 06:30
Pavel Houser

Bezpečnostní kamery, které hledají ukradená vozidla nebo mají za úkol vozidlo jednoznačně identifiko...

Více






Kalendář

24. 08. Webinář Synology - DSM 6.1 - Virtual Machine Manager
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

LG V30 bude mít displej OLED FullVision

Pavel Houser , 21. srpen 2017 11:42

P-OLED vzniká umísťováním pixelů na plastový substrát, který je mnohem pevnější než skleněná základn...

Více 0 komentářů

Jak funguje byznys na tuzemském YouTube

ČTK , 21. srpen 2017 09:47

Zájem Čechů o sledování videí na YouTube vzrostl letos meziročně o 35 procent. Poptávka se přesouvá ...

Více 0 komentářů

9 z 10 e-shopů nesplnilo zákonné povinnosti

ITBiz.cz , 20. srpen 2017 14:00

Česká obchodní inspekce pravidelně monitoruje dodržování zákonů v oblasti prodeje zboží v e-shopech....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Lenovo ve ztrátě, k zisku se má vrátit do 2 let

ČTK , 19. srpen 2017 10:12

Firma nevylučuje zdražení svých výrobků, aby udržela ziskové marže....

Více 0 komentářů

Generální ředitel Infosysu nečekaně rezignoval

ČTK , 19. srpen 2017 09:30

Od doby, co Sikka nastoupil do čela firmy, akcie stouply o více než pětinu....

Více 0 komentářů

Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně

ČTK , 18. srpen 2017 13:00

Jednání Applu údajně nebylo v rozporu s legislativou Irska ani Evropské unie....

Více 6 komentářů

Ericsson zvažuje, že propustí až 25 000 zaměstnanců

ČTK , 18. srpen 2017 09:00

Švédská firma se v poslední době potýká se slábnoucí poptávkou ze strany telekomunikačních operátorů...

Více 0 komentářů