Odhad: 80 % telekomunikačních společností neuspěje

Jiří Kocourek , 15. listopad 2007 00:00 1 komentářů
Rubriky: Telekomunikace

Trend
V rámci konference analytické společnosti Gartner ve francouzském Cannes vystoupili se svými příspěvky také přední odborníci společnosti na telekomunikace. David Willis a Martin Gutberlet se mimo jiné zabývali hlavními trendy v oblasti telekomunikací a podmínkami úspěchu operátorů na telekomunikačním trhu. Hlavní vyslovenou myšlenkou bylo varování pro telekomunikační společnosti, aby se stihly do roku 2012 úspěšně transformovat.

Mobilní telefon
Jednou z možností příjmů je například mobilní
reklama, kterou u nás zkouší telekomunikační
operátor Vodafone
.

Telekomunikační společnosti se nemohou již déle spoléhat na tradiční praktiky konkurenčního boje, jakými jsou snižování cen nebo propagace, k tomu aby si udržely zákazníky, znělo varování analytické společnosti Gartner. Další doporučení se týkala netradičních hráčů na trhu telekomunikací, kterými jsou společnosti Nokia, Apple a Google. Role těchto společností na trhu telekomunikací se stále zvětšuje, protože mají jednak přízeň zákazníky, ale hlavně přijímají nové obchodní strategie. Toto posilování pozic na trhu nutí tradiční telekomunikační společnosti přehodnotit svůj přístup a dodávky služeb.

Analytici Gartner vyslovili obavu, že takováto transformace a změna přístupu ke svému obchodování se podaří pouze menší části telekomunikačních společností a 80 % z celkového počtu jich neuspěje. Martin Gutberlet, viceprezident pro výzkum Gartner, řekl: "Mezi 20 % procenty společností, které uspějí, budou ty, které poskytnou zákaznicky orientované služby. Například půjde o interaktivní televizi, kde budou moci uživatelé chatovat online, zatímco budou sledovat svůj oblíbený televizní pořad."

Podle Gutberleta budou úspěšné ty firmy, které pochopí zákaznické potřeby. Naopak neúspěšné budou ty společnosti, které se zaměří na odlišení se technickými produkty, kterým průměrní uživatelé nebudou rozumět, a proto je nepoužijí. Telekomunikační společnosti budou muset udělat strategická rozhodnutí. Gartner odhaduje, že přibližně v roce 2012 vytvoří polovina ze zmiňovaných 20% úspěšných společností nové podmínky v segmentu telekomunikací. Půjde hlavně o změny v mediální zábavě, reklamě a také ve službách řízení.

Gartner odhaduje, že silní hráči na trhu jako Vodafone či BT, dokážou získat přinejmenším 15% svých zisků z netradičních a nových zdrojů. "Odvětví telekomunikací bude mít v roce 2012 zcela odlišnou podobu od té dnešní," dodal Gutberlet. Bude hodně záležet na spolupráci společností, na zaměření se na skupiny zákazníků v poskytování internetových služeb. Bude také začít pracovat s Web 2.0, což telekomunikačním společnostem pomůže lépe se v budoucnu adaptovat na trhu.

Reklama v mobilu jako další zdroj příjmů


S nabídkou neobvyklých produktů začalo například již české zastoupení operátora Vodafone. Přichází totiž s nabídkou mobilní reklamy. Inzerentům nabízí dva způsoby, jak oslovit vybranou cílovou skupinu potenciálních zákazníků. První možností je kampaň cílená na mladé lidi ve věku do 26 let, kteří jsou uživateli služby Student SMS Gratis. Tito zákazníci na začátku poskytli operátorovi své údaje, takže operátor zná jejich věk, pohlaví, zájmy, bydliště, celkovou útratu za mobilní služby a školu. Na oplátku jim poskytuje možnost bezplatných SMS zpráv do všech sítí pomocí Java aplikace nebo portálu Vodafone Live!

T-Mobile zatím mobilní reklamu zatím nenabízí, ovšem o možnosti využití mobilního marketingu v síti T-Mobile společnost v současnosti uvažuje. Telefónica O2 s myšlenkou mobilní reklamy také koketuje. "Reklama v mobilu patří k nastupujícím trendům dnešní doby a i naše společnost se těmito možnostmi zabývá. Uvažujeme však o jiné formě provázání reklamy a mobilních služeb a technologií," řekl Martin Žabka, tiskový mluvčí Telefónica O2.

Telekomunikační společnost Telefónica O2 také využívá nového zdroje, kterým je digitální televize. V první polovině roku 2007 bylo zrealizováno 426 televizních přenosů v celkové délce 837 vysílacích hodin. Telefónica O2 disponuje vlastní flotilou přenosových vozů, které jsou schopny, díky bezdrátovým i pevným technologiím, zajistit přenos TV signálu z terénu do televizního studia a do vysílací sítě, což je využívané především při přímých přenosech. Síť společnosti Telefónica O2 a přenosová infrastruktura tedy slouží nejen telekomunikacím, ale i k televizním přenosům a s tím souvisejícím službám.

Poskytujte bezplatné služby

Ze zahraničních poskytovatelů netradičních pro-zákaznicky orientovaných služeb lze jmenovat úspěch společnosti AT&T. Ta se stala první světovým prodejcem telefonů iPhone. Velký zájem o přístroj předčil očekávání a telekomunikační společnost AT&T z toho jistě vytěžila zisk. Co hlavně, získala náskok oproti ostatním telekomunikačním společnostem na trhu v poskytování nových služeb. Nyní jsou s napětím očekávány kroky internetové firmy Google, která by měla vytvořit historický první Google Phone. Tyto kroky, kdy výrobci jako Apple, Google či Nokia vstupují svými produkty do nových segmentů, potvrzují slova analytiků Gartner o změnách v oblasti trhu telekomunikací.

Zajímavou strategii razí také zahraniční společnost Blyk. Nejedná se o mobilního operátora v klasickém slova smyslu. Nemá vlastní síť, ani služby. Obchodní model se jmenuje MVNO. Jde o virtuálního operátora, který si telekomunikační služby kupuje od jiného operátora – v podobě tzv. MOU (Minutes Of Use). Firma si ovšem buduje i vlastní technologickou infrastrukturu. Za Blykem stojí například francouzská investiční společnost Sofinnova Partners.

Kromě reklamní kampaně je získání zákazníků založeno především na osobním doporučení stávajících zákazníků. "Blyk je první značkou, která propojuje segment mladých uživatelů se značkami, které mají rádi," řekla tisková mluvčí společnosti Blyk pro ITBIZ.cz. Sytém pracuje tak, že inzerující firmy platí Blyku za každou odeslanou reklamní SMS – a peníze pak Blyk vrací svým uživatelů, formou volných minut a volných SMS. Za to musí uživatelé vytrpět šest reklamních MMS denně.

Souvisejíci


Mobilní reklama je u nás teprve na začátku
Vodafone spouští reklamu v mobilu


Komentáře

NR #1
NR 16. listopad 2007 09:41

Minulý týden byl v Praze strategický ředitel Blyku:
http://www.tuesday.cz/default.aspx?server=1&lang=1§ion=136&event=318

RSS 

Komentujeme

Telefony vodní i podvodní

Pavel Houser , 16. červen 2017 13:00
Pavel Houser

Jako zajímavou technickou kuriozitu lze uvést, že všech 28 států NATO schválilo protokol Janus, kter...

Více






Kalendář

25. 06.

29. 06.
Cisco Live 2017
22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
RSS 

Zprávičky

Operátoři díky výměně kmitočtů zrychlí mobilní internet

ČTK , 23. červen 2017 12:36

Mobilní operátoři O2, T-Mobile a Vodafone si vyměnili kmitočty v pásmu 1800 MHz pro provoz rychlých ...

Více 0 komentářů

Toshiba a Western Digital stále ve sporu

ČTK , 23. červen 2017 08:39

Toshiba chce prodat čipovou divizi skupině, za kterou stojí vláda. ...

Více 0 komentářů

CETIN vyplatí PPF za loňský rok dividendu 2,36 miliardy Kč

ČTK , 23. červen 2017 08:00

CETIN loni zvýšil čistý zisk o 16 % na 2,26 miliardy Kč....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

VMware Horizon v cloudu Microsoft Azure

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:50

Řešení pro poskytování desktopu jako služby za poslední roky vyzrála....

Více 0 komentářů

Akcelerátor StartupYard získal 26 milionů Kč

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:00

Pražský startupový akcelerátor společně s Fundliftem oznámil investici, kterou získal formou neveřej...

Více 0 komentářů

Česká asociace pojišťoven k pojištění kybernetických rizik

Pavel Houser , 22. červen 2017 10:00

Policie ČR v roce 2016 šetřila 5 344 kybernetických zločinů, což je o 321 (resp. 6,4 %) více než v p...

Více 0 komentářů

Soud řešil krádež bitcoinů. Znalec řekl, že obžalovaný je vinen

ČTK , 22. červen 2017 09:00

Tržiště vykradli dva Američané, převedli z něj bitcoiny asi za 100 milionů korun. Jiříkovský následn...

Více 2 komentářů