Google: díky politice Applu dostane koupě AdMob zelenou

Petr Švec , 13. duben 2010 08:23 0 komentářů

Když Steve Jobs představoval reklamní systém iAd, nejspíš si ani neuvědomoval, že může přispět ke vzniku velmi silné konkurence.

iAd
Google ohlásil záměr koupit AdMob už v listopadu loňského roku, přičemž za většinový podíl ve společnosti nabídl 750 milionů dolarů (zhruba 14,25 miliardy Kč). AdMob je v současnosti nejvýznamnějším poskytovatelem mobilní reklamy v USA. Před několika dny na možná rizika vzniklá spojením Googlu s AdMobem upozornil americký senátor Herb Kohl. Podle něj by pohlcením AdMobu Google získal v oblasti mobilní reklamy dominantní pozici, která by bránila rozvoji konkurence. S příchodem iAd, nového reklamního systému společnosti Apple, se ovšem situace dramaticky mění. Jestliže dříve se očekávalo, že Google může být donucen část AdMobu odprodat, nyní se celá transakce ukazuje v jiném světle. Apple je jednou z mála firem, která si dokáže prakticky podrobit jakýkoliv trh, pro který se rozhodne. Bude to ale platit i v případě mobilní reklamy, nebo je Google přeci jen příliš silný soupeř?

Vstup do reklamního byznysu je ze strany Applu bezesporu logickým krokem, o kterém se v minulosti už několikrát spekulovalo. Firma před časem investovala 270 milionů dolarů (4,86 miliardy Kč) do reklamní společnosti Quattro Wireless, která se zaměřuje na vývoj reklamní aplikací pro mobilní zařízení a zajišťování obsahu do nich. Byť se Quattro Wireless nemůže, co se rozsahu služeb týká, poměřovat s AdMobe, o který má zájem Google, důležité je, že spolu s akvizicí společnosti Apple získal technologii pro mobilní reklamu. Právě ta se stala základem iAd. iAd je tedy v zásadě jakousi platformou, která umožňuje do aplikací třetích stran, které musí ještě projít schválením Applu, umisťovat reklamní bannery. Podle dostupných informací by 60% zisků z reklamy měla připadnout tvůrcům aplikací, zbytek pak Applu, který bude zajišťovat i obsah.

iAd je bezesporu zajímavou myšlenkou, která dále zvýší zisk společnosti a přispěje k většímu zájmu vývojářů o tuto platformu. Na druhou stranu její největší nevýhodou je právě omezení na některé produkty společnosti Apple, konkrétně multimediální přehrávače iPod Touch, telefony iPhone a tablety iPad, které se sice dobře prodávají, jejich celkový počet se ale nemůže měřit s počtem zařízení, na které cílí Google. Na druhou stranu představení iAd znamená, tedy přinejmenším v očích amerického antimonopolního úřadu, že AdMob spolu s Googlem už nebudou představovat prakticky jediný významný subjekt na trhu mobilní reklamy. Díky tomu, přesně jak před několika dny uvedl Eric Schmidt, CEO Google, „je prakticky jasné, že spojení (Googlu) s AdMobem dostane zelenou.“ Co se ale stane, když se jednou Google se svou reklamou pokusí proniknout i do zařízení Apple a přímo tak konkurovat iAd? Bude Apple schopen čelit takovému tlaku?

Zdroj: Reuters


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
RSS 

Zprávičky

Nový zákon o výzkumu chystá "blacklist" příjemců i ministerstvo

ČTK , 09. prosinec 2016 16:31

Velké změny ve fungování Grantové a Technologické agentury, novou vědeckou radu ČR i takzvaný "black...

Více 0 komentářů

Fitbit koupil průkopníka chytrých hodinek Pebble

ČTK , 09. prosinec 2016 15:00

Americký výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit koupil software, patenty a další aktiva duševního...

Více 0 komentářů

Američané možná umožní v letadlech telefonování přes wi-fi

ČTK , 09. prosinec 2016 13:00

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím wi-fi...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Česká pošta od ledna zdraží posílání do zahraničí o pět až 20 Kč

ČTK , 09. prosinec 2016 11:39

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních zásilek do zahraničí o pět korun, balíky podr...

Více 0 komentářů

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů