Google chce koupit Groupon, prý nabízí až 111 miliard Kč

Petr Švec , 01. prosinec 2010 10:00 0 komentářů

Pokud se obchod podaří dotáhnout do konce, bude Groupon představovat dosud bezkonkurenčně největší investici společnosti Google a pravděpodobně nejrozsáhlejší obchod v oblasti internetu v celém roce 2010.

Groupon

Navzdory několika popřením internetový gigant Google údajně pokračuje v jednáních o převzetí známého slevomatu Groupon. Hlavním tématem aktuálních rozhovorů má být především cena, která se má podle neoficiálních informací pohybovat mezi 5 a 6 miliardami dolarů, tedy zhruba 92,5 až 111 miliardami Kč. To představuje více než dvojnásobek oproti „pouhým“ 2 až 3 miliardám dolarů (37 až 55,5 miliard Kč), které za Groupon letos v květnu měl nabídnout další známý internetový hráč, společnost Yahoo!. Jednání mezi Google a Groupon sice údajně probíhají dobře a jejich úspěšné ukončení je na spadnutí, stále ještě mohou skončit neúspěchem.

Hlavním důvodem, kvůli kterému mnoho analytiků a odborníků nad probíhajícím zvedá obočí je především zmíněná cena pohybující se v rozmezí 5 a 6 miliard Kč. Ta je podle nich mnohonásobně nadsazená, nereflektuje aktuální stav ani perspektivu budoucího byznysu Groupon a Googlu se taková investice vůbec nemusí vrátit. Výrazným argumentem je sice fakt, že Groupon byl sice první internetovou službou svého druhu, která mánii kolem slevomatů v roce 2008 de facto odstartovala, dnes ale rozhodně není jediným svého druhu. Jinými slovy, Google by za mnohem menší peníze mohl získat některého z konkurentů Groupon a jeho byznys dále rozvíjet. Pro firmu by to při nejmenším představovalo mnohem menší riziko.

Cena pohybující se v rozmezí zmíněných 92,5 až 111 miliard Kč by navíc představovala největší investici v historii společnosti Google. Koupě Groupon by bez problémů překonala dosud nejrozsáhlejší akvizici společnosti DoubleClick v roce 2008 v hodnotě 3,1 miliardy dolarů (57,3 miliardy Kč) či převzetí videoportálu YouTube v roce 2006 za 1,65 miliardy dolarů (30,5 miliardy Kč).

Shrneme-li si navíc fakta o Groupon zjistíme, že o společnosti samotné toho moc nevíme. Firma založená v roce 2008 se sídlem v americkém Chicagu je plně v soukromých rukách a tudíž není nucena zveřejňovat jakékoliv informace o velikosti příjmů, zisku či marži s jakou operuje. Podle Roba Solomona, COO Groupon, je firma „vysoce zisková“, pod tím si ale nelze představit nic konkrétního. Portál v současnosti působí v několika desítkách amerických měst a plánuje expanzi. Uživatelská základna čítá zhruba 13 milionů uživatelů s předpokladem na téměř zdvojnásobení na 25 milionů do konce roku 2011.

Jak už bylo zmíněno, Groupon je považován za faktického zakladatele nového druhu internetového byznysu, tedy zprostředkování a prodej nejrůznějších slev. Ty jsou aktivovány až ve chvíli, kdy se k jejich odběru zaváže určitý počet uživatelů, což firmě dává poměrně dobrou pozici při jednání s partnery a jistotu celkem málo rizikového podnikání. Firmě ovšem chybí kapitál na masivnější expanzi a problémem je také konkurence, která po úspěchu Groupon rychle objevila. Podle neoficiálních informací působí na americkém trhu několik stovek podobných služeb.

Na druhou stranu na obranu Google je nutné poznamenat, že firma se jen málokdy pouští do projektů, které nemá dobře promyšlené. Výsledný efekt spojení Google a Groupon tak může být mnohem výraznější (a ziskovější), než si jsme dnes schopni představit. Klíčovým pro rozvoj Groupon v rukou Google by byla synergie plynoucí z propojení se současnými službami firmy. Ta by představovala nejen desítky milionů potencionálních nových uživatelů, ale také větší exponovanost služby a tedy výhodu při boji s konkurencí.

Jestli jednání dopadnou úspěšně či neúspěšně v současnosti nevíme. Zatím vše ale naznačuje, že Google má vůli koupit a Groupon prodat, byť výsledná cena může být vyšší, než jaká je skutečná hodnota služby. Pokud bude ale trend slevomatů pokračovat a Groupon získá finance nutné na tak potřebnou expanzi, má Google solidní šanci na vcelku rychlou návratnost celého projektu.

Zdroj: Reuters

Přečtěte si také:


Google údajně zvažuje koupi portálu Groupon
Aktuálně o startupech: nakupování s Groupon a zájem Yahoo! o Foursquare


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Intel Inside aneb všichni jsme načipováni

Petr Zavoral , 10. prosinec 2017 18:20
Petr Zavoral

V Havlově hře Audience přesvědčuje Sládek Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe. Z pohledu letoš...

Více







Kalendář

09. 01.

13. 01.
CES 2018
18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
29. 01.

30. 01.
G2BTechEd

RSS 

Zprávičky

Rozhodnutí ÚS o odložení EET může vést k žalobám na stát

ČTK , 16. prosinec 2017 09:00

Tisíce a možná desítky tisíc podnikatelů a zástupců různých profesí se na třetí a čtvrtou vlnu EET u...

Více 1 komentářů

E-shopy vyjmutí plateb kartou z EET vítají, přišlo prý ale pozdě

ČTK , 16. prosinec 2017 08:00

Podle ministerstva financí ze zrušení povinnosti evidovat platby kartou pro poplatníky nevyplývá nut...

Více 0 komentářů

Nové Embarcadero RAD Studio obsahuje i licenci pro aplikační server

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 10:00

Vývojové prostředí nabízí i nové prvky knihovny vizuálních komponent a nové možnosti grafického uživ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Botnet Necurs se vrátil a šíří nový ransomware

Pavel Houser , 15. prosinec 2017 09:00

V listopadu došlo k oživení botnetu Necurs v souvislosti s distribucí nového ransomwaru Scarab. ...

Více 0 komentářů

Jižní Korea zvažuje, že zdaní obchody s bitcoinem

ČTK , 15. prosinec 2017 08:00

Vláda se obává dopadů, které s sebou může přinést náhlý cenový propad kryptoměn....

Více 0 komentářů

O2 v dalších dvou letech vykoupí až 1,25 % vlastních akcií

ČTK , 14. prosinec 2017 10:00

Cílem nového programu je optimalizace kapitálové struktury, uvedla firma....

Více 0 komentářů

10 spotřebitelských trendů pro rok 2018

Pavel Houser , 14. prosinec 2017 09:00

Sluchátka budeme nosit 24 hodin denně, i během spánku. Umělá inteligence bude vytvářet reklamy. Koli...

Více 0 komentářů