Agresivnímu SEO zvoní hrana

Dušan Mandát , 14. červen 2012 13:45 1 komentářů

Seznam i Google pravidelně realizují výrazné změny ve vyhledávání. Zaměřují se obvykle na větší důslednost při kontrole funkčnosti robotických mechanismů, které díky tomu pracují inteligentněji. SEO branže i celý on-line marketing se tomu více či méně musí vždy přizpůsobit.

V oblasti vyhledávání dochází k překotným změnám po celou dobu existence katalogových vyhledávacích serverů. To, co bylo možné dříve, a stále se dnes i častokrát používá – klonové weby, netematické prolinky či zpětné odkazy – se z dnešního pohledu začíná jevit jako čistá utopie. Ještě před deseti lety stačilo nasměrovat pár duplicitních stránek na kterýkoliv web a ten se takřka okamžitě ocitl na předních místech ve vyhledávačích. Nyní se fulltext posunul do nové roviny – došlo k nezbytnému maximálnímu přizpůsobení webů vyhledávačům. Agresivní SEO pomocí zpětných odkazů se tak, zdá se, ocitá v nezáviděníhodné pozici.

Lze předpokládat, že oba nejúspěšnější vyhledávače v České republice půjdou obdobnou cestou, kterou však prozatím nechtějí příliš komentovat.

Přesto se díky změně politiky Googlu stran relevantnosti zpětných odkazů resp. přehnaného SEO naskýtá otázka, jak bude Google řešit problém spojený s konkurenčním bojem, kdy si třeba firma A usmyslí, že potřebuje firmu B odstranit z kvalitních pozic ve vyhledávači a začne na její web směrovat desetitisíce nerelevantních zpětných odkazů.

Google samozřejmě takové pokusy u netematických směrování zatím hodnotí jako přehnanou optimalizaci a obvykle odsouvá web na horší pozice. Takové případy se dějí a smutné přitom je, že „postižená“ webová prezentace s těmito odkazy nemusí mít vůbec nic společného a ani je nemůže jakkoliv ovlivnit ve smyslu jejich odstranění. Bude zajímavé sledovat, jak se Google s touto praxí vyrovná a zda a jak jí bude chtít řešit.

Obranná logika „postižených“ je přitom jasná, jak může firma B ovlivnit, které odkazy na ní míří, pokud si je nekoupila a není majitelem odkazujících stránek? V tomto momentu se tedy velmi pozitivní vize Googlu s potíráním přehnaného SEO dostává do své druhé roviny, která může být v rámci výše popsaného a nekalého konkurenčního boje vnímána jako umožňující poškodit relevantní a smysluplné weby. Všichni zainteresovaní tak pěvně věří, že se podaří Googlu tento problém odstranit či vyřešit, aby se dobrá myšlenka „nezvrhla“ ve špatnou praxi.

Určitě se také očekává větší tlak na relevanci výsledků, díky němuž budou omezovány nerelevantní webové prezentace. Zdá se, že u obou vyhledávačů dochází ke snaze nahlížet na fulltext z jiného úhlu, který bude důsledněji akcentovat zejména 3 aspekty:

  • maximální přizpůsobení webů vyhledávačům
  • vyšší důraz na relevanci výsledků vyhledávání (tedy už nikoliv jen na bonitu webu, strukturu, obsah a kvality textů, chyby v kódech, ale zejména v návštěvnosti na klíčová slova a délku pobytu na stránkách z nich vyhledaných)
  • zvýšená pozornost bude věnována webovým zápatím kvůli snaze po zjednodušení a maximálním sofistikovaném využití hlavního textového pole

Kvalitní optimalizace stránek pro běžné výsledky hledání tak bude pro firmy i podnikatele nyní už zaručeně potřebným krokem, bez kterého se pozitivně nepohnou z místa.

Zajímavostí, která sice nemá přímý vliv na SEO, nicméně může při dobré volbě obrázku významně ovlivnit volbu uživatelů, je skutečnost, že Seznam.cz chystá novinku v podobě nové možnosti volby náhledu. Na webu lze označit fotku, kterou bude chtít klient vlevo (v náhledu) publikovat a Seznam.cz ji tam umístí. Vztaženo k problematice SEO jde o samotnou existenci levých náhledů, které významně ovlivňují, jestli uživatel na stránky vstoupí nebo nikoliv. Může být sice první ve výsledcích vyhledávání, nicméně pokud nebude mít atraktivní náhled, tak šance, že na stránky někdo zavítá, se o dost zmenšuje. Totéž platí i v opačném případě, kdy pěkný náhled může zvýšit návštěvnost i z horší pozice ve vyhledávání.

Obecně tak lze odhadnout kroky vyhledávačů, které povedou důsledně směrem k omezení agresivního, nekvalitního a mnohdy neetického SEO. Osobně tyto aktivity vyhledávačů vítám. Jsem si totiž jistý, že seriozní SEO agentury dokážou nabídnout kvalitu i v nových podmínkách.

Dušan Mandát

Dušan Mandát

Autor je předseda Asociace SEO.


Komentáře

Jarin #1
Jarin 25. červen 2012 13:09

To jsou novinky, metody, ktere nema cenu vyuzivat uz nekolik let. bullshit

RSS 

Komentujeme

Kradená auta: Další úkol pro bezpečnostní kamery

Pavel Houser , 16. srpen 2017 06:30
Pavel Houser

Bezpečnostní kamery, které hledají ukradená vozidla nebo mají za úkol vozidlo jednoznačně identifiko...

Více






Kalendář

24. 08. Webinář Synology - DSM 6.1 - Virtual Machine Manager
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

LG V30 bude mít displej OLED FullVision

Pavel Houser , 21. srpen 2017 11:42

P-OLED vzniká umísťováním pixelů na plastový substrát, který je mnohem pevnější než skleněná základn...

Více 0 komentářů

Jak funguje byznys na tuzemském YouTube

ČTK , 21. srpen 2017 09:47

Zájem Čechů o sledování videí na YouTube vzrostl letos meziročně o 35 procent. Poptávka se přesouvá ...

Více 0 komentářů

9 z 10 e-shopů nesplnilo zákonné povinnosti

ITBiz.cz , 20. srpen 2017 14:00

Česká obchodní inspekce pravidelně monitoruje dodržování zákonů v oblasti prodeje zboží v e-shopech....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Lenovo ve ztrátě, k zisku se má vrátit do 2 let

ČTK , 19. srpen 2017 10:12

Firma nevylučuje zdražení svých výrobků, aby udržela ziskové marže....

Více 0 komentářů

Generální ředitel Infosysu nečekaně rezignoval

ČTK , 19. srpen 2017 09:30

Od doby, co Sikka nastoupil do čela firmy, akcie stouply o více než pětinu....

Více 0 komentářů

Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně

ČTK , 18. srpen 2017 13:00

Jednání Applu údajně nebylo v rozporu s legislativou Irska ani Evropské unie....

Více 6 komentářů

Ericsson zvažuje, že propustí až 25 000 zaměstnanců

ČTK , 18. srpen 2017 09:00

Švédská firma se v poslední době potýká se slábnoucí poptávkou ze strany telekomunikačních operátorů...

Více 0 komentářů