Agresivnímu SEO zvoní hrana

Dušan Mandát , 14. červen 2012 13:45 1 komentářů

Seznam i Google pravidelně realizují výrazné změny ve vyhledávání. Zaměřují se obvykle na větší důslednost při kontrole funkčnosti robotických mechanismů, které díky tomu pracují inteligentněji. SEO branže i celý on-line marketing se tomu více či méně musí vždy přizpůsobit.

V oblasti vyhledávání dochází k překotným změnám po celou dobu existence katalogových vyhledávacích serverů. To, co bylo možné dříve, a stále se dnes i častokrát používá – klonové weby, netematické prolinky či zpětné odkazy – se z dnešního pohledu začíná jevit jako čistá utopie. Ještě před deseti lety stačilo nasměrovat pár duplicitních stránek na kterýkoliv web a ten se takřka okamžitě ocitl na předních místech ve vyhledávačích. Nyní se fulltext posunul do nové roviny – došlo k nezbytnému maximálnímu přizpůsobení webů vyhledávačům. Agresivní SEO pomocí zpětných odkazů se tak, zdá se, ocitá v nezáviděníhodné pozici.

Lze předpokládat, že oba nejúspěšnější vyhledávače v České republice půjdou obdobnou cestou, kterou však prozatím nechtějí příliš komentovat.

Přesto se díky změně politiky Googlu stran relevantnosti zpětných odkazů resp. přehnaného SEO naskýtá otázka, jak bude Google řešit problém spojený s konkurenčním bojem, kdy si třeba firma A usmyslí, že potřebuje firmu B odstranit z kvalitních pozic ve vyhledávači a začne na její web směrovat desetitisíce nerelevantních zpětných odkazů.

Google samozřejmě takové pokusy u netematických směrování zatím hodnotí jako přehnanou optimalizaci a obvykle odsouvá web na horší pozice. Takové případy se dějí a smutné přitom je, že „postižená“ webová prezentace s těmito odkazy nemusí mít vůbec nic společného a ani je nemůže jakkoliv ovlivnit ve smyslu jejich odstranění. Bude zajímavé sledovat, jak se Google s touto praxí vyrovná a zda a jak jí bude chtít řešit.

Obranná logika „postižených“ je přitom jasná, jak může firma B ovlivnit, které odkazy na ní míří, pokud si je nekoupila a není majitelem odkazujících stránek? V tomto momentu se tedy velmi pozitivní vize Googlu s potíráním přehnaného SEO dostává do své druhé roviny, která může být v rámci výše popsaného a nekalého konkurenčního boje vnímána jako umožňující poškodit relevantní a smysluplné weby. Všichni zainteresovaní tak pěvně věří, že se podaří Googlu tento problém odstranit či vyřešit, aby se dobrá myšlenka „nezvrhla“ ve špatnou praxi.

Určitě se také očekává větší tlak na relevanci výsledků, díky němuž budou omezovány nerelevantní webové prezentace. Zdá se, že u obou vyhledávačů dochází ke snaze nahlížet na fulltext z jiného úhlu, který bude důsledněji akcentovat zejména 3 aspekty:

  • maximální přizpůsobení webů vyhledávačům
  • vyšší důraz na relevanci výsledků vyhledávání (tedy už nikoliv jen na bonitu webu, strukturu, obsah a kvality textů, chyby v kódech, ale zejména v návštěvnosti na klíčová slova a délku pobytu na stránkách z nich vyhledaných)
  • zvýšená pozornost bude věnována webovým zápatím kvůli snaze po zjednodušení a maximálním sofistikovaném využití hlavního textového pole

Kvalitní optimalizace stránek pro běžné výsledky hledání tak bude pro firmy i podnikatele nyní už zaručeně potřebným krokem, bez kterého se pozitivně nepohnou z místa.

Zajímavostí, která sice nemá přímý vliv na SEO, nicméně může při dobré volbě obrázku významně ovlivnit volbu uživatelů, je skutečnost, že Seznam.cz chystá novinku v podobě nové možnosti volby náhledu. Na webu lze označit fotku, kterou bude chtít klient vlevo (v náhledu) publikovat a Seznam.cz ji tam umístí. Vztaženo k problematice SEO jde o samotnou existenci levých náhledů, které významně ovlivňují, jestli uživatel na stránky vstoupí nebo nikoliv. Může být sice první ve výsledcích vyhledávání, nicméně pokud nebude mít atraktivní náhled, tak šance, že na stránky někdo zavítá, se o dost zmenšuje. Totéž platí i v opačném případě, kdy pěkný náhled může zvýšit návštěvnost i z horší pozice ve vyhledávání.

Obecně tak lze odhadnout kroky vyhledávačů, které povedou důsledně směrem k omezení agresivního, nekvalitního a mnohdy neetického SEO. Osobně tyto aktivity vyhledávačů vítám. Jsem si totiž jistý, že seriozní SEO agentury dokážou nabídnout kvalitu i v nových podmínkách.

Dušan Mandát

Dušan Mandát

Autor je předseda Asociace SEO.


Komentáře

Jarin #1
Jarin 25. červen 2012 13:09

To jsou novinky, metody, ktere nema cenu vyuzivat uz nekolik let. bullshit

RSS 

Komentujeme

Jak probíhá adopce cloudu

Pavel Houser , 16. únor 2018 09:45
Pavel Houser

Cloud už neznamená jen SaaS, jenže… K dispozici je řada analýz i prognóz, které dokládají, jak se po...

Více








RSS 

Zprávičky

Pokles prodeje smartphonů potvrzuje i Gartner

ČTK , 24. únor 2018 12:04

Meziroční nárůst čtvrtletního prodeje zaznamenaly v rámci první pětky pouze Huawei a Xiaomi....

Více 0 komentářů

Broadcom snížil nabídku na rivala Qualcomm na 117 miliard dolarů

ČTK , 23. únor 2018 10:00

Převzetí Qualcommu by bylo největší akvizicí v historii technologického sektoru....

Více 0 komentářů

T-Mobile měl úspěšný rok

Pavel Houser , 23. únor 2018 09:00

T-Mobile oznámil finanční výsledky za rok 2017. Celkové tržby z mobilních a pevných služeb včetně pr...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

NÚKIB loni řešil méně hlášení o kybernetických incidentech

ČTK , 23. únor 2018 08:00

Na podzim NÚKIB musel řešit i útok na weby, na kterých se zobrazovaly aktuální volební výsledky....

Více 0 komentářů

Hackeři zneužili cloudový systém Tesly k těžbě kryptoměn

ČTK , 22. únor 2018 10:00

Průnik se odehrál přes konzoli systému Kubernetes pro optimalizaci cloudových aplikací. ...

Více 0 komentářů

Dvakrát ze světa open source CRM: Sugar a SuiteCRM

Pavel Houser , 22. únor 2018 09:00

CRM systém Sugar je nabízen v několika edicích. Placené edice lze standardně provozovat formou služb...

Více 0 komentářů

Intel chce investovat 5 miliard dolarů do izraelské továrny

ČTK , 22. únor 2018 08:00

Předpokládá se, že Intel na rozšíření továrny obdrží státní podporu v hodnotě až 10 % investice....

Více 0 komentářů