Psaní rukou má prý stále řadu výhod

Pavel Houser , 09. květen 2016 16:00 7 komentářů

Docela komplikovaná otázka: Co máme v mozku zadrátováno natvrdo, co je střet generací? Nakolik tablety ve školách studentům skutečně prospívají?

Studie výzkumníků (Pam A. Muellerová z Princeton University, Daniel M. Oppenheimer z University of California v Los Angeles) publikovaná v Psychological Science vystupuje proti tomu, aby studenti používali během výuky elektronické pomůcky.

Jedna z námitek je celkem jasná, notebook či tablet prostě svádí k tomu, aby člověk místo sledování výkladu klikl na Facebook; za to zařízení jako taková přirozeně nemůžo Druhá rovina kritiky má ovšem zásadnější povahu, při zapisování pomocí klávesnici se prý lidé mnohem méně soustředí (nebo se soustředí jinak?). Článek tvrdí, že je tomu tak proto, že na klávesnici člověk stíhá zapisovat přednášku stylem cca 1:1 a může tak činit víceméně mechanicky. Rukou se naopak píše pomaleji, tudíž je třeba přemýšlet, vybírat to podstatné, zapisovat si pouze body apod. Psaní poznámek rukou nejen přispívá k lepšímu soustředění, ale (druhá hypotéza autorů studie, která se ale nijak nevylučuje s tou první) také se z nich dá zpětně lépe učit.

Studie zkoumala, co si lidé používající obě metody zápisu z přednášky zapamatují. Co se týče samotných faktů, zde prý moc rozdíl nebyl, ale kdo psal rukou, dokázal mnohem lépe odpovědět na „koncepční“ otázky, fakta nějak zobecnit a interpretovat.

Samozřejmě není důvod, proč by si při psaní na notebooku člověk nedělal také poznámky/chytré výpisky, ale prý má tendenci psát si všechno doslova. Dokonce i když se studentům výslovně řeklo (druhý pokus), aby to nedělali a pokoušeli se zaznamenávat jen body a snažit se pochopit podstatné, instinkt prý byl silnější. Dokonce se prý přímo ukázalo, že čím víc si toho lidé zapsali, tím méně si zapamatovali.

Třetí pokus se pak týkal hypotézy, zda jsou rukou psané poznámky lepším externím úložištěm informace. I toto se potvrdilo: po prostudování poznámek psaných vlastní rukou se znalosti studentů zlepšily mnohem více než po přečtení zápisu na počítači. (Možná dokonce by podobně fungovalo i učení z poznámek někoho jiného, tedy dejme tomu tentokrát přepsaných do počítače, aby nebyl problém s čitelností? Nebo má každý vlastní způsob, jak si informace komprimuje? To se v naší studii neřešilo.)

Samozřejmě není nutné se vracet k tužce a papíru, asi by k tomu ani lidi nešlo donutit. Nicméně člověk si může psát prstem či perem i na dotykové obrazovce. Tak to alespoň navrhují autoři studie.

Jak výše uvedené dále komentovat a zkoumat? Problém má řadu rovin, a to včetně zásadní otázky, zda je psaní na klávesnici pro většinu lidí opravdu rychlejší. Mám spíš dojem opaku, nicméně zásadní rozdíl se mi zdá být jinde. Člověk rukou píše podvědomě, při psaní na klávesnici se musí naopak stále trochu dívat na písmenka a displej – tj. musí se soustředit na samotný proces psaní, a možná nemá čas přemýšlet? Záleží samozřejmě na tom, jak rychle člověk ťuká (deseti nebo dvěma?), a také nakolik si navykl psát rukou (to je asi hlavně generační záležitost).

Na tiskových konferencích jsem si 20 let dělal poznámky rukou a lidi, co si zde „ťukali“ (vzpomínám ještě éru Psion), mi byli spíše nepochopitelní – nakonec stejně všichni mají k dispozici tiskovou zprávu, čili zapsat si má smysl jen „poznámky na okraj“.

Myslím, že samotný pohyb tužky po papíru stimuluje jiné oblasti mozku než ťukání do klávesnice, alespoň u člověka, který do určitého věku psal pouze rukou. Takže rukou píšu často i první verzi povídky, alespoň základní poznámky, ale to už je jen zcela subjektivní věc, bylo by samozřejmě vhodné se zeptat nějakého úspěšnějšího spisovatele. Každopádně zajímavé by bylo zkusit při obou typech psaní skenování mozku.

Možná prostě tím, že člověk nějakou věc zapíše rukou, si ji i trochu zapamatuje (ač třeba vzápětí papír vyhodí), zatímco vyťukání na klávesnici podobný efekt nemá? Ale bude to platit i pro lidi, kteří s tabletem už vyrůstali? Není to třeba tak, že samotná úvaha o psaní rukou identifikuje člověka jako beznadějně starého?Jak vidno, problém má řadu rovin, které lze dále zkoumat.


Komentáře

RUMcajz #0
RUMcajz 09. květen 2016 17:19

No tak ja hlavne vidim ze cele skolstvi trochu zaspalo, ten jejich system "zopakuj co rekl ucitel" uz je trosku naprd. Skolstvi by se melo posunout dat aby byli lidi sobestacne a kreativni nikoliv memorizaci. Kort v dnesni dobe kdy je snad kazda informace dohledatelna na netu.

Pavel Houser 09. květen 2016 22:14

tady ale podle me jde o to, ze tim, ze informaci sami specificky zaznamenavame, se ji i nejak ucime. takze ano, technologie plne umoznuji prednasku treba nahrat a pak prevest na text (a proc by dnes vubec mela byt klasicka prednaska, ze). ma z toho asi vyplynout, ze kdyz sedite a pisete si rukou, asi se naucite vic, nez kdyz jen sedite a poslouchate. samotne zapisy pak muzete i zahodit. u me to tak funguje, otazka: je to univerzalne platne?

RUMcajz #2
RUMcajz 10. květen 2016 06:41

Presne tak, souhlas. Jenze zvladat tohle 8h denne je tezce na....

lertimir #3
lertimir 10. květen 2016 13:06

Nesouhlasím. Ale je to možná tím jaké přednášky poslouchám. Už na MFF UK před mnoha lety jsem zjistil, že nedokážu současně psát a přemýšlet nad tím, co mi říkali. Když jsem se na přednášce snažil zapisovat (tehdy jedině rukou protože počítač bylo EC 1040 v budově na Malé Straně s přístupem přes děrovačky štíků), tak jsem z ní nikdy nic nevěděl. Pokud jsem jen poslouchal a snažil rozumět, tak jsem důkazům a vývodům rozuměl a skoro byl schopen je zopakovat, protože věděl proč. Jiná věc jsou ekonomické nebo manažerské kecy, kde skutečných myšlenek je pomálu. Naučit se psát rychle přesně a 10 prsty bez dívání je jen otázka rozhodnutí. Mnoho dnešních mladých inteligentních lidí už dávno někde na střední škole rozhodlo, že stejně se celý život budou živit psaním na klávesnicích a proč se to tedy nenaučit dobře. A pak lze totiž psát a přemýšlet současně.

Pavel Houser 11. květen 2016 08:34

šlo-li o matematické odvozování na tabuli, tak samozřejmě pohled jinam může překážet. nicméně bych si představoval, že stejně je lepší si i při sledování tabule na papír dělat poznámky typu "převedeme na a+b na 2"

Lambada #5
Lambada 13. květen 2016 18:42

Je videt, ze skolstvi plnilo svou ulohu nedostatecne i ve vasem pripade. Zajimalo by mne, jak si predstavujete kreativniho zaka ve vylozene memorovacich predmetech: biologie, historie, literatura, usw.

Osobne si myslim, ze kazdy by mel psat, jak mu vyhovuje. Otazkou take je, zda psat vubec. Klicove je, jak je dotycny schopen zvladnout testy, proverky a zkouseni, a ne to, jakym zpusobem si zaznamenava.

2P #6
2P 17. květen 2016 13:38

Hm, to je zajímavý názor (škoda toho osobního útoku v úvodu).

Řekl bych, že jde o několik věcí:
1. historie a biologie nejsou vyloženě memorovací- bez chápání souvislostí je třeba historik k smíchu
2. Klíčové je, jak je schopen dotyčný zvládnout testy - no to závisí, co se chcete naučit, lze se naučit správně psát testy, ale také se lze naučit podstatu učiva a to jsou docela dvě rozdílné (i když související) dovednosti
3. To, jakým způsobem si zaznamenává je určitě důležité, protože jsou lidé, kteří si lépe pamatují věci podle symbolů, logických nákresů, slov, frází atd.., čili přesněji řečeno, je třeba zjistit, co nejvíce pomáhá


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

RSS 

Zprávičky

Porozumění větám, konkurence pro Turingův test

Pavel Houser , 06. prosinec 2016 18:00

Konverzační roboti mají stále problémy pochopit věty, kde smysl nelze vyvodit ze samotné gramatické ...

Více 0 komentářů

Americká GoDaddy koupí evropský webhosting Host Europe

ČTK , 06. prosinec 2016 16:00

Americký registrátor internetových domén GoDaddy, který je ve svém oboru největší na světě, se dohod...

Více 0 komentářů

Ruská Centrální banka oznámila masivní útok hackerů

ČTK , 06. prosinec 2016 11:00

Do systému ruské Centrální banky se letos dostali hackeři a s pomocí zfalšovaných hesel se pokusili ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 1 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 1 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů