Telefonování a makroekonomické předpovědi

Pavel Houser , 02. červen 2016 10:00 1 komentářů

Vývoj nezaměstnanosti lze prý velmi rychle a snadno odhadnout z toho, jak lidé telefonují, respektive jak v tomto ohledu své chování mění – aneb big data v praxi.

David Lazer z Northeastern University, Jameson Toole z MITu a výzkumníci z dalších institucí navrhli vztah mezi telefonováním a vývojem různých makroekonomických ukazatelů. Dokázali takto předpovědět vývoj nezaměstnanosti podle okolností měsíce až týdny dříve, než se objevila oficiální čísla; přitom jejich metoda fungovala mnohem přesněji než jednoduché pokusy o extrapolaci vývoje z historických křivek. Navíc se tyto výsledky prý daly mnohem škálovat, tedy vyextrahovat z nich pouze určitou část. To všechno zní strašně obecně, takže jak vlastně metoda funguje?

Začalo se tím, že výzkumníci se soustředili na vývoj v evropském automobilovém průmyslu v letech 2006-2007, tedy na začátku krize. Nejprve se nějak dostali k tomu, jak se v jedné evropské zemi (nespecifikováno) měnily sociální interakce těch, kdo byli během této doby z automobilového průmyslu propuštěni. Získali k dispozici např. celkové počty hovorů, počty příchozích i odchozích telefonátů, počty čísel... Ukázalo se, že po ztrátě zaměstnání lidé telefonovali mnohem méně, celkový počet hovorů klesl o 51 %, počet příchozích hovorů o 54 %, také se snížil počet navštívených jedinečných základnových stanic. To se samozřejmě dá zdůvodňovat, ale dal by se zdůvodnit i opak (možných vlivů tu je: lidé více volají, jak si shánějí novou práci; lidé méně volají, protože přestanou telefonovat pracovně; lidé více volají, protože nemají co dělat a klábosí s kamarády...).

Důležitější než psychologické výklady jsou samotná empirická data. Na jejich základě vědci vytvořili matematický model a ten se pak testoval ve druhé evropské zemi, ve stejném období, ale tentokrát plošně. Vše přibližně odpovídalo, vývoj počtu/struktury telefonátů korespondoval s tím, co ukazovaly statistiky o nezaměstnanosti.

Popsaná metoda má řadu výhod, data o telefonování se stejně sbírají automaticky, vše tedy funguje bez dodatečných nákladů.

Samozřejmě se přímo nabízí otázka, zda by se takto nedalo rychle (rychleji než tradičními metodami) zjistit a předpovídat i třeba vývoj HDP, tvorba nových pracovních míst, různé indexy důvěry (bez nutnosti někoho aktivně oslovovat/provádět průzkumy!) nebo i jiné makroekonomické ukazatele. Jistě je zde prostor i pro ty, kdo by chtěli podobná data a modely využít v rámci technické analýzy finančních trhů. Samotní autoři ale vyzývají k opatrnosti, a to sice proto, že telefonování je stále dynamická technologie; lidé v tomto ohledu své návyky mění tak jako tak. Čili metodu by neustále bylo třeba kalibrovat.

Popsaný výzkum vychází z dat starých skoro 10 let (otázka: proč ne z novějších?), leccos se změnilo – je zde vývoj cen (například: mnohem víc lidí dnes bude mít neomezené paušální volání, před 10 lety možná při ztrátě zaměstnání méně volali i kvůli tomu, aby ušetřili, dnes by to bylo jinak?), změnilo se využívání datových přenosů nebo sociálních sítí. To však neznamená, že by nešlo udělat podobný model pro data stará rok a ten pak zkusit nasadit nyní. Možná se pro další roky ani to, jak telefonujeme, už moc měnit nebude. Autoři výzkumu chtějí říct, že těmto modelům by však dnes asi nikdo nevěřil natolik, aby kvůli jejich rychlosti a jednoduchosti přestal sledovat jiné ukazatele.

Hezky to ukazuje, k čemu všemu se dají využívat big data – byť v tomto případě šlo spíše o samotný nápad než o to, jakými metodami pak provést zpracování. Takových dat přitom kolem nás je a s nástupem Internetu věcí bude ještě mnohem víc...


Komentáře

Petr #0
Petr 06. červen 2016 00:56

No spíše je problém, kdo má právo spárovat informaci toho, že byl někdo pracovník automobilového průmyslu, že byl propuštěn a přímá data operátora k jeho telefonu.

RSS 

Komentujeme

Makroviry inspirují

Pavel Houser , 20. září 2017 06:30
Pavel Houser

Úspěšný návrat malwaru šířeného pomocí maker vedl útočníky k tomu, že svou pozornost obrátili k příb...

Více






Kalendář

25. 09.

29. 09.
Susecon 17
25. 09.

29. 09.
Microsoft Ignite 2017
26. 09.

26. 08.
Affiliate konferencia 2017
RSS 

Zprávičky

Nové verze Javy: Java SE 9 a Java EE 8

Pavel Houser , 22. září 2017 14:51

Oracle oznamuje všeobecnou dostupnost nových verzí platformy Java: Java SE 9 (JDK 9), Java Platform ...

Více 0 komentářů

Baidu investuje do vývoje autonomního řízení

ČTK , 22. září 2017 13:00

Cílem projektu Apollo je vyvinout technologii pro samořízené automobily do roku 2020....

Více 0 komentářů

Kaprain koupil kabelovou Rio Media

ČTK , 22. září 2017 09:00

Spojením Nej.cz a Rio Media vznikne druhý největší poskytovatel kabelové televize a významný poskyto...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Apple přiznává: Nové hodinky mají problémy s připojením

ČTK , 22. září 2017 08:00

Problémy s konektivitou mají hodinky v okamžiku, kdy mají použít veřejnou wi-fi síť....

Více 0 komentářů

Spíše než nové zákony k Airbnb je třeba zlepšit výběr daní

ČTK , 21. září 2017 13:00

Airbnb se svými službami v Praze už vyrovnala objemu obchodu klasických ubytovacích zařízení....

Více 0 komentářů

Potvrzeno: Google opravdu kupuje část HTC

ČTK , 21. září 2017 11:25

Dnes je HTC v žebříčku světových prodejů smartphonů na necelém procentu. Někteří analytici proto pří...

Více 0 komentářů

Oracle představil novou cenovou politiku pro cloud

Pavel Houser , 21. září 2017 09:52

Až dosud se při přechodu na cloud PaaS nedaly využít dosavadní investice do licencí softwaru v režim...

Více 0 komentářů