Únik soukromé komunikace klientů ničí reputaci Bloombergu

Jakub Mahdal, 15. květen 2013 11:53 0 komentářů

Včera se provalil únik 10 000 zpráv, které si mezi sebou posílali klienti zpravodajské agentury Bloomberg. Jedná se již o druhý masivní případ úniku dat za posledních pět dní, když koncem minulého týdne vyšlo po stížnostech klientů najevo, že novináři Bloomberu šmírují přístupy svých 300 000 zákazníků k burzovním zprávám a analýzám.

Uniklých 10 000 zpráv obsahovalo informace o obchodovaných položkách, e-maily a jména klientů. Mezi poškozenými je například banka Goldman Sachs. List Financial Times, který na případ upozornil, našel data přes běžné Google vyhledávání. A zdroj úniku dat? Chyba zaměstnance. Dnes už bývalý pracovník agentury Steve Raaen analyzoval hromadně zprávy klientů pro lepší pochopení prováděných obchodů. Zdrojové soubory ale pro snazší přenos vyvěsil na internet. Zřejmě doufal, že si jich nikdo nevšimne.

Oba incidenty potvrzují to, co manažeři odpovědní za problematiku vědí, ale neradi o tom mluví: firmy si se zabezpečením dat hlavu nelámou. Můžete se klidně jako podnik chovat „standardně bezpečně“, stačí však jedno takové usnadnění si práce a reputace vaší společnosti je nenávratně pryč. O obchodních dopadech a škodách v řádech často desítek či stovek milionů ani nemluvě. Přitom se stále pohybujeme v rovině nechtěné náhody, bez zlého úmyslu kohokoliv ve firmě. Takto citlivá data se dají ale velice snadno zpeněžit, což se nezřídka děje.

Žádný subjekt se ztrátou dat způsobenou selháním vlastních zaměstnanců chlubit nechce, o úniku se tak veřejnost dozví většinou díky náhodě. I tak ale narostl počet zveřejněných úniků za poslední dva roky o 40 procent. Stále to je ale jen špička ledovce. Podle zjištění britské Information Commissioner's Office vzrostl během posledních pěti let počet případů úniku dat o plných 1 600 procent. Obecně se přitom o této hrozbě stále příliš neví, nebo přinejmenším nemluví.

Obrana postižených subjektů je v podstatě vždy stejná: jednalo se o ojedinělý případ a bylo podniknuto vše proto, aby se již neopakoval. Realitu dobře dokresluje případ Bloombergu. Šéfredaktor agentury přiznal „neodpustitelnou“ chybu, aby v zápětí dostala reputace kolosu ovládající třetinu trhu další políček.

Autor pracuje ve společnsoti Safetica Technologies, která se specializuje na softwarovou ochranu proti selhání lidského faktoru.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Jak probíhá adopce cloudu

Pavel Houser , 16. únor 2018 09:45
Pavel Houser

Cloud už neznamená jen SaaS, jenže… K dispozici je řada analýz i prognóz, které dokládají, jak se po...

Více








RSS 

Zprávičky

V ČR rostl prodej elektroniky i kancelářské techniky

Pavel Houser , 25. únor 2018 09:00

Nejvíc průměrná cena rostla u tabletů a notebooků. Prodalo se víc inkoustových tiskáren, méně lasero...

Více 0 komentářů

Pokles prodeje smartphonů potvrzuje i Gartner

ČTK , 24. únor 2018 12:04

Meziroční nárůst čtvrtletního prodeje zaznamenaly v rámci první pětky pouze Huawei a Xiaomi....

Více 0 komentářů

Broadcom snížil nabídku na rivala Qualcomm na 117 miliard dolarů

ČTK , 23. únor 2018 10:00

Převzetí Qualcommu by bylo největší akvizicí v historii technologického sektoru....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

T-Mobile měl úspěšný rok

Pavel Houser , 23. únor 2018 09:00

T-Mobile oznámil finanční výsledky za rok 2017. Celkové tržby z mobilních a pevných služeb včetně pr...

Více 0 komentářů

NÚKIB loni řešil méně hlášení o kybernetických incidentech

ČTK , 23. únor 2018 08:00

Na podzim NÚKIB musel řešit i útok na weby, na kterých se zobrazovaly aktuální volební výsledky....

Více 0 komentářů

Hackeři zneužili cloudový systém Tesly k těžbě kryptoměn

ČTK , 22. únor 2018 10:00

Průnik se odehrál přes konzoli systému Kubernetes pro optimalizaci cloudových aplikací. ...

Více 0 komentářů

Dvakrát ze světa open source CRM: Sugar a SuiteCRM

Pavel Houser , 22. únor 2018 09:00

CRM systém Sugar je nabízen v několika edicích. Placené edice lze standardně provozovat formou služb...

Více 0 komentářů