Únik soukromé komunikace klientů ničí reputaci Bloombergu

Jakub Mahdal, 15. květen 2013 11:53 0 komentářů

Včera se provalil únik 10 000 zpráv, které si mezi sebou posílali klienti zpravodajské agentury Bloomberg. Jedná se již o druhý masivní případ úniku dat za posledních pět dní, když koncem minulého týdne vyšlo po stížnostech klientů najevo, že novináři Bloomberu šmírují přístupy svých 300 000 zákazníků k burzovním zprávám a analýzám.

Uniklých 10 000 zpráv obsahovalo informace o obchodovaných položkách, e-maily a jména klientů. Mezi poškozenými je například banka Goldman Sachs. List Financial Times, který na případ upozornil, našel data přes běžné Google vyhledávání. A zdroj úniku dat? Chyba zaměstnance. Dnes už bývalý pracovník agentury Steve Raaen analyzoval hromadně zprávy klientů pro lepší pochopení prováděných obchodů. Zdrojové soubory ale pro snazší přenos vyvěsil na internet. Zřejmě doufal, že si jich nikdo nevšimne.

Oba incidenty potvrzují to, co manažeři odpovědní za problematiku vědí, ale neradi o tom mluví: firmy si se zabezpečením dat hlavu nelámou. Můžete se klidně jako podnik chovat „standardně bezpečně“, stačí však jedno takové usnadnění si práce a reputace vaší společnosti je nenávratně pryč. O obchodních dopadech a škodách v řádech často desítek či stovek milionů ani nemluvě. Přitom se stále pohybujeme v rovině nechtěné náhody, bez zlého úmyslu kohokoliv ve firmě. Takto citlivá data se dají ale velice snadno zpeněžit, což se nezřídka děje.

Žádný subjekt se ztrátou dat způsobenou selháním vlastních zaměstnanců chlubit nechce, o úniku se tak veřejnost dozví většinou díky náhodě. I tak ale narostl počet zveřejněných úniků za poslední dva roky o 40 procent. Stále to je ale jen špička ledovce. Podle zjištění britské Information Commissioner's Office vzrostl během posledních pěti let počet případů úniku dat o plných 1 600 procent. Obecně se přitom o této hrozbě stále příliš neví, nebo přinejmenším nemluví.

Obrana postižených subjektů je v podstatě vždy stejná: jednalo se o ojedinělý případ a bylo podniknuto vše proto, aby se již neopakoval. Realitu dobře dokresluje případ Bloombergu. Šéfredaktor agentury přiznal „neodpustitelnou“ chybu, aby v zápětí dostala reputace kolosu ovládající třetinu trhu další políček.

Autor pracuje ve společnsoti Safetica Technologies, která se specializuje na softwarovou ochranu proti selhání lidského faktoru.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






RSS 

Zprávičky

Vloni bylo pravidelně na internetu 77 % Čechů

ITBiz.cz , 28. březen 2017 17:00

V roce 2016 používalo internet 6,7 miliónu obyvatel České republiky starších 16 let, tj. 76,5 %. Ve ...

Více 0 komentářů

Microsoft v Evropě investoval do datových center tři miliardy USD

ČTK , 28. březen 2017 15:30

Americká softwarová firma Microsoft investovala v Evropě do datových center a další infrastruktury, ...

Více 0 komentářů

T-Mobile od dubna nabídne nové neomezené tarify s více daty

ČTK , 28. březen 2017 13:24

Mobilní operátor T-Mobile od 2. dubna nabídne novou řadu neomezených tarifů se zvýšeným objemem dat....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

XS3200: nové úložné systémy SAN pro firmy

Pavel Houser , 28. březen 2017 13:00

Nová řada společnosti QSAN nabízí až 26 hotswap pozic SFF 2,5“ v 2U rack skříni....

Více 0 komentářů

Co Češi objednávají nejčastěji online

ITBiz.cz , 28. březen 2017 11:00

Oblečení, kosmetika a knihy. To jsou tři nejpopulárnější druhy zboží, jak je na internetu nakupují ž...

Více 0 komentářů

Brněnští vývojáři Konica Minolta testují metodiku scrum

Pavel Houser , 28. březen 2017 08:00

Moderní metodiky očekávají vysokou míru automatizace, která začíná už při psaní kódu....

Více 0 komentářů

Do Prahy dnes poprvé přijede šéf Microsoftu Satya Nadella

ČTK , 28. březen 2017 07:00

Nadella do české metropole přijede poprvé v roli výkonného ředitele firmy. ...

Více 0 komentářů