Únik soukromé komunikace klientů ničí reputaci Bloombergu

Jakub Mahdal, 15. květen 2013 11:53 0 komentářů

Včera se provalil únik 10 000 zpráv, které si mezi sebou posílali klienti zpravodajské agentury Bloomberg. Jedná se již o druhý masivní případ úniku dat za posledních pět dní, když koncem minulého týdne vyšlo po stížnostech klientů najevo, že novináři Bloomberu šmírují přístupy svých 300 000 zákazníků k burzovním zprávám a analýzám.

Uniklých 10 000 zpráv obsahovalo informace o obchodovaných položkách, e-maily a jména klientů. Mezi poškozenými je například banka Goldman Sachs. List Financial Times, který na případ upozornil, našel data přes běžné Google vyhledávání. A zdroj úniku dat? Chyba zaměstnance. Dnes už bývalý pracovník agentury Steve Raaen analyzoval hromadně zprávy klientů pro lepší pochopení prováděných obchodů. Zdrojové soubory ale pro snazší přenos vyvěsil na internet. Zřejmě doufal, že si jich nikdo nevšimne.

Oba incidenty potvrzují to, co manažeři odpovědní za problematiku vědí, ale neradi o tom mluví: firmy si se zabezpečením dat hlavu nelámou. Můžete se klidně jako podnik chovat „standardně bezpečně“, stačí však jedno takové usnadnění si práce a reputace vaší společnosti je nenávratně pryč. O obchodních dopadech a škodách v řádech často desítek či stovek milionů ani nemluvě. Přitom se stále pohybujeme v rovině nechtěné náhody, bez zlého úmyslu kohokoliv ve firmě. Takto citlivá data se dají ale velice snadno zpeněžit, což se nezřídka děje.

Žádný subjekt se ztrátou dat způsobenou selháním vlastních zaměstnanců chlubit nechce, o úniku se tak veřejnost dozví většinou díky náhodě. I tak ale narostl počet zveřejněných úniků za poslední dva roky o 40 procent. Stále to je ale jen špička ledovce. Podle zjištění britské Information Commissioner's Office vzrostl během posledních pěti let počet případů úniku dat o plných 1 600 procent. Obecně se přitom o této hrozbě stále příliš neví, nebo přinejmenším nemluví.

Obrana postižených subjektů je v podstatě vždy stejná: jednalo se o ojedinělý případ a bylo podniknuto vše proto, aby se již neopakoval. Realitu dobře dokresluje případ Bloombergu. Šéfredaktor agentury přiznal „neodpustitelnou“ chybu, aby v zápětí dostala reputace kolosu ovládající třetinu trhu další políček.

Autor pracuje ve společnsoti Safetica Technologies, která se specializuje na softwarovou ochranu proti selhání lidského faktoru.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

AI i její tvůrci před soudem

Pavel Houser , 22. duben 2018 09:30
Pavel Houser

John Kingston z anglické University of Brighton poskytl pro The Register svůj pohled na právní odpov...

Více







RSS 

Zprávičky

Facebook zvýšil zisk o 63 %, má 2,2 miliardy uživatelů

ČTK , 26. duben 2018 12:44

Tržby i zisk překonaly očekávání analytiků, akcie firmy v reakci umazaly část letošních ztrát....

Více 0 komentářů

Twitter vykázal další čtvrtletní zisk

ČTK , 26. duben 2018 10:00

Celkové tržby společnosti v 1. čtvrtletí meziročně vzrostly o 21 % na 664,9 milionu dolarů....

Více 0 komentářů

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

ČTK , 26. duben 2018 09:00

Amazon koncem loňského rok zahájil službu doručování balíčků do prázdného bytu, nyní nabízí doručení...

Více 2 komentářů

Kalendář

30. 04.

03. 05.
Dell EMC World 2018
01. 05.

03. 05.
IFS World 2018
14. 05.

17. 05.
TechEd-DevCon 2018

Starší zprávičky

Správa phishingových kampaní pro každého

Pavel Houser , 26. duben 2018 08:00

S phishingovou sadou nové generace se prý i naprostí amatéři mohou úspěšně věnovat kybernetické krim...

Více 0 komentářů

Infor Visual 9 dostupný na českém a slovenském trhu

Pavel Houser , 25. duben 2018 12:13

Nová verze je odpovědí na současný nárůst zakázek a potřebu zvýšit výkonnost v malých a středně velk...

Více 0 komentářů

Apple začne splácet irské vládě miliardový daňový nedoplatek

ČTK , 25. duben 2018 10:00

Apple se proti předloňskému rozhodnutí Evropské komise o zaplacení 13 miliard eur odvolal, stejně ja...

Více 0 komentářů

Streamování je poprvé největším zdrojem příjmů hudebního průmyslu

ČTK , 25. duben 2018 09:00

Příjmy hudebního průmyslu se díky streamování začaly zvyšovat po dlouhém období poklesu. ...

Více 0 komentářů