Jak firmy sledují návštěvnost svého webu

Ivana Vrbová, 13. prosinec 2007 00:00 0 komentářů
Rubriky: Internet

Trend
Sledování a vyhodnocování návštěvnosti webu je možností, jak zhodnotit komerční úspěšnost internetové prezentace. Zjišťovali jsme, zda IT firmy měří návštěvnost svého webu. Využívají ale společnosti těchto možností? Jaké jsou možné způsoby monitoringu? Jak využívají společnosti data vzešlá z měření? Nejen na tyto otázky se snažíme odpovědět v našem článku.

Podle zkušeností Tomáše Krause, technického ředitele společnosti Internet Info, která provozuje službu pro zjišťování návštěvnosti webových stránek s názvem Navrcholu.cz, používá tyto nástroje pouhých 7 % webů na existujících doménách druhého řádu. Tento údaj svědčí o tom, že většina webů zřejmě se statistickými údaji o svých návštěvnících nepracuje nebo s nimi pracuje nedostatečně. „Vzdávají se tak možnosti přizpůsobovat obsah své internetové prezentace zájmům a potřebám svých návštěvníků,“ vysvětluje Tomáš Krause.

Jestliže se firma rozhodne měřit a ověřovat návštěvnost svého webu, stojí často před rozhodnutím, který z mnoha nástrojů používat. Rozdíly mezi různými způsoby zjišťování údajů jsou přitom poměrně zásadní. Ukážeme si to na příkladu nejvíce transparentním, a to na srovnání Counteru a Google Analytics. Oba bezplatné a fungují přes javascript na vašich stránkách, jen výsledky sledování jsou jiné. Counter nabízí různá počítadla od textového až po plnobarevné grafické, to je vše, co může kromě počítání přístupů nabídnout. Google Analytics naproti tomu nabízí řadu zcela odlišných statistik.

Další otázkou je technické řešení monitoringu. Jak jsem zmiňovala, Google Analytics i Counter používají javascript (jeden malý interní na vaší stránce a delší externí přímo na serveru) a měřící tečky, druhým způsobem je měření podle log souboru. Tyto dva jistě nejrozšířenější způsoby mají jistě svá specifika, výhody a nevýhody. Na ně se nyní v krátkosti podíváme.

Měřící tečky nezaznamenávají přístupy od uživatelů bez zapnutého Javascriptu nebo cookies, statistiky ale nejsou zkreslené používáním cache (pokud je stránka načtena z cache prohlížeče nebo proxy serveru, není tento přístup zaznamenán v log souboru). Script musíte vložit do každé stránky, jinak jsou vaše statistiky zkresleny. Jelikož používá cookies, je schopen poznat více návštěvníků pod jednou IP, analyzuje informace o PC návštěvníka a je možno monitorovat pohyb na vašich stránkách.

Firmy návštěvnost webů měří

Druhou možností je sledování pomocí záznamů na serveru (log soubor), což například umožňuje sledovat objem přenesených dat, zaznamenávat i přístupy indexovacích robotů a není to závislý na třetí straně. Analýza probíhá pomocí programu přímo na vašem PC.

Pokud nehovoříme o prostém počítání návštěv, ale bereme v potaz hlavně sledování chování, původu a cílů návštěvníků, mohou být již zmíněné nástroje ideální hlavně pro firmy. Dávají jim možnost sledovat firemní web, vyhodnocovat reklamní kampaně (rozbor, odkud přicházejí návštěvníci) a hodnotit vhodnosti obsahu webového prostoru.

Oslovila jsem několik středně velkých a velkých firem, které si nechávají analyzovat svoje stránky, co se návštěvnosti týká. Zeptala jsem se, proč si nechávají měřit návštěvnost, jaké údaje jsou pro ně nejdůležitější, jestli využívají údaje pro komplexní analýzu.

Všechny oslovené firmy využívají nějaké z možných služeb pro sledování návštěvnosti svých firemních webů. Například výrobce antivirového software Grisoft návštěvnost svých webových stránek sleduje a také následně analyzuje. Následné analýzy jsou vytvářeny pomocí nástroje Fireclick od společnosti Digital River.

Podle tiskového mluvčího telekomunikační společnosti Telefónica O2 Martina Žabky mají získané údaje velký vliv na úpravu budoucí podoby stránek včetně samotné grafické podoby stránek: "Zejména ukazatele získané například nástrojem Google Analytics významně přispívají ke specifikování prodejních online aktivit v rámci O2 eShopu." Také T-mobile se zajímá o návštěvníky vlastní webové prezentace. Využívají přitom nástroje Gemius, Webtrends a Urchin analyzující log soubor. Vyhodnocení probíhá každý měsíc, čtvrtletně také kontrolují své weby pomocí uživatelských testů. Společnost Hewlett-Packard využívá pro změnu nástroje Omniture SiteCatalyst.

Jaký nástroj zvolit?

Pokud přemýšlíte nad tím, jaký nástroj použít, mohou vám napovědět zkušenosti firem, které se zabývají mimo jiné internetovým marketingem. "Rozhodně nelze říci, že by některý z analytických nástrojů byl z pohledu majitele webu lepší a jiný horší. Volba nástroje by vždy měla být odvozena od toho, které ukazatele jsou pro hodnocení úspěšnosti konkrétního webu nejdůležitější, a v jaké podobě je chce majitel webu sledovat," shrnuje své poznatky Luboš Plotěný, vedoucí projektu Dobrý web. Ve firmě pro své zákazníky používají analytické nástroje založené na měřící javascriptové tečce (například Google Analytics nebo Navrcholu.cz), ale i nástroje pracující s log soubory (Clicktracks).

Zajímali jsme se také, kdy je vhodné využívat logy anebo naopak měřící tečku. "Kvalitnější nástroje, které by byly schopné konkurovat Google Analytics, jsou finančně náročnější, takže je potřeba zvážit jejich návratnost a využití. Levné či bezplatné nástroje jsou většinou vhodné spíše pro sledování statistik, které pomocí tečky nelze změřit," vysvětluje Roman Appeltauer z poradenské společnosti H1, s.r.o.

Podle něj se analýza logů neobejde bez softwaru, který slouží k jejich zpracování. To vyžaduje větší nároky na odbornost a čas IT specialistů, kteří musí nastavit zaznamenávání na straně serveru. Pomocí logů lze změřit mimo jiné přístupy robotů, přesměrování webu a podobně. Měřící tečka je většinou svázaná s konkrétním měřícím nástrojem, který většinou znemožňuje podrobnější analytické postupy. Na rozdíl od logů však například poskytne podrobné informace o použitých prohlížečích a jejich nastavení. "Přesnost měření návštěvnosti z logů snižují spamovací roboti, kteří se tváří jako standardní prohlížeče, mnohdy je nelze standardně odlišit a počty návštěv jsou tedy zkreslené," uzavírá své doporučení Appeltauer.

Související
Podvody v internetových vyhledávačích
Jak měřit úspěšnost firemního webu
Vylepšete svůj internetový byznys
Firemní web: nejen o navigaci a použitelnosti


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
21. 03.

24. 03.
Amper
23. 03. Cloud computing v praxi
RSS 

Zprávičky

Workplace Hub pro optimalizaci systémů i procesů

Pavel Houser , 23. březen 2017 16:09

Konica Minolta v partnerství se společnostmi Microsoft, HPE, Sophos, Canonical a BrainTribe přichází...

Více 0 komentářů

Jen necelá polovina firem pravidelně zkoumá data o zákaznících

ITBiz.cz , 23. březen 2017 14:30

Podle studie společnosti Oracle pouze 44 % firem pravidelně zkoumá data o svých zákaznících s cílem ...

Více 0 komentářů

Google umožní sdílení polohy přes aplikaci Google Maps

ČTK , 23. březen 2017 13:30

Uživatelé populární mapové aplikace Google Maps budou moci od příštího týdne sdílet s ostatními svou...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

V affiliate marketingu se u nás letos protočí 3 miliardy

ITBiz.cz , 23. březen 2017 10:00

Celkový objem trhu online affiliate marketingu e-shopů v ČR a SR činil v roce 2016 dle odhadů VIVnet...

Více 0 komentářů

Amazon koupí předního arabského e-prodejce Souq.com

ČTK , 23. březen 2017 08:45

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi sta procent akcií dubajského on-line prodejc...

Více 0 komentářů

Nejméně aktualizované aplikace na PC: Java a Flash

Pavel Houser , 23. březen 2017 08:30

Dále z průzkumu: Windows XP jsou stále nainstalovány na 6 % zkoumaných počítačů. SSD má jen málo lid...

Více 0 komentářů

Výdaje kybernetického úřadu budou letos 214 milionů Kč

ČTK , 23. březen 2017 07:00

Výdaje nového Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) by letos měly být zh...

Více 0 komentářů