Pět klíčových dovedností pro správu sociálních médií

Rostislav Starý, 25. leden 2010 06:10 2 komentářů
Rubriky: Marketing, Internet

trend

Sociální média jsou mantrou posledních měsíců, pro letošní rok budou v oblasti marketingu znamenat asi to samé, co blogy pro rok 2008. Jejich zásah i společenský dopad je však daleko zásadnější. A to i přes obtížnou měřitelnost a bez ohledu na to, jaký máte na jejich smysluplné využití názor.

Rostislav Starý

Autor je client service director agentury PR POINT.
Vedl úspěšné kampaně v oblasti digitálního PR mj. pro
Škodu Auto, Pivovary Staropramen či Electronic Arts.
O digitálním PR píše blog a přednáší mj. na
Akademii PR. Vystudoval sociologii na FSV UK.

Budete se mnou asi souhlasit, že pomalu každá strategie dnes „musí nějak ty sociální média řešit“. Řeší je píáristé, řeší je marketéři, řeší je reklamky, … každý jinak a s akcentem na „to svoje“.

Dovednost první - strategický přístup

První je nepochybně strategický přístup. Zní to banálně a možná si teď říkáte: „Vždyť to je přeci samozřejmé, to všichni vědí. Nikdo nám zatím ale nedal konkrétní návod na to, jak to dělat.“ Pokusím se to napravit, ale nejprve s prostě zkuste smířit, že takhle to prostě je, a vy s tím jednoduše neuděláte vůbec nic.

Pokud už jste se smířili s tím, že bez strategického přístupu to prostě nefunguje, můžeme se směle pustit dál. Prvním krokem k úspěchu musí být vize, jasný cíl a rámec komunikace. Strategický nadhled předpokládá schopnost vnímat sociální média v kontextu.

Kampaně izolované pouze na sociální média nemají mnohdy žádoucí dopad a nikdy nevyčerpají potenciál hlavní myšlenky. Úspěch přináší schopnost propojit online a offline svět a zkombinovat sociální a tradiční média. Úspěšné kampaně v sociálních médiích mají vždy svůj odraz v médiích tradičních. Říká se tomu virální šíření, ale zapomeňte teď na chvíli na okoukané a prvoplánové kampaně typu Coca Cola a Mentos, Bobika, nebo Čtvrtníčka se sobíma rohama. Tady jde o subtilnější, nebo řekněme méně násilnou komunikaci – přeci jenom si zahráváte s důvěrou lidí více napřímo.

Dovednost druhá - koordinace

Druhou takovou dovedností je koordinace. Kampaně v sociálních médiích často kombinují disciplíny, je třeba připravit videa, podcasty nebo obrázky, jindy něco naprogramovat (vzpomeňme například na úspěch kampaně s facebookovskou aplikací had pro značku 3bit, za níž stojí agentura Ogilvy Interactive), pro úspěch kampaně může mít zásadní přínos tradiční mediální partner (například ITBiz.cz – pozn. redakce).

Takže druhým předpokladem úspěchu je schopnost managovat odborníky z více oborů. Souvisí to i s rostoucím zájmem o multimediální sdělení – uživatelé spíše než text ocení videa, obrázky, prezentace. Takže YouTube, SlideShare a další servery mohou vaši kampaň významně obohatit.

Dovednost třetí - komunikace na míru

Třetím předpokladem je schopnost komunikovat s různými cílovými skupinami „jejich jazykem“, umět vybrat právě pro ně atraktivní téma a najít optimální komunikační kanál i čas. Kampaň na Staropramen musí pracovat s jiným jazykem, než komunikace s fanoušky Penny. Různé cílové skupiny potřebují i různé komunikační kanály – ne vždy to bude Facebook, na teenagery může perfektně fungovat i české Líbímseti, pro IT klienta bude mnohdy zajímavější Twitter.

Dovednost čtvrtá - umění naslouchat

Čtvrtým předpokladem je umění naslouchat co se v médiích (sociálních, ale i tradičních!) děje, schopnost monitorovat zásadní zdroje a uživatele, a schopnost tuto komunikaci analyzovat a reflektovat. Schopnost naslouchat je samozřejmě zásadní pro úspěch v případné krizové komunikaci. Kvalitní monitoring včetně prostředí sociálních médií (se kterým významně pomůže třeba Google Alert) je nezbytný.

Dovednost pátá - kreativita

Pátou dovedností je kreativita. Umění připravit atraktivní obsah, protože obsah je klíčovým zaklínadlem sociálních médií. Tím druhým je obsah a třetí je znovu obsah. Schopnost balancovat mezi tím co chceme říct a tím, co chtějí uživatelé slyšet. Jedním ze základních kamenů jakékoli kampaně v sociálních médiích musí být chytlavost – má naše kampaň potenciál pro virální šíření? Podporujeme uživatele, aby sami něco vytvořili a dál to sdíleli s ostatními?

Každý marketingový obor musí se sociálními médii počítat. Kdo je ale tím povolaným, kdo by měl prostor sociálních médií dlouhodobě a systematicky spravovat? Nejsem nezaujatý. Ale jsem přesvědčen o tom, že první na řadě by měli být odborníci z PR. Jsou zvyklí koordinovat zástupce vícero disciplín. Umí přizpůsobit slovník i téma cílovým skupinám. A měli by zvládnout propojit komunikaci v sociálních i tradičních médiích. Protože za pár let už nebudou „tradiční“ a „sociální“ média. Budou prostě jen „média“.



Komentáře

Robert Steigl #1
Robert Steigl 02. únor 2010 03:02

Tento závěr je logický. Zákazník chce také asi řešit PR s jednou agenturou. Klasické PR agentury ale často nemají dostatek odborníků na digitální PR - samozřejmě s výjimkou velkých síťových agentur. Digitální PR je zase velmi pracná disciplina a své odborníky s vysoce specializovaným know-how zaměstnává natolik, že by bylo neefektivní, aby se věnovali i klasickému obíhání redakcí. Jaká je tedy budoucnost oboru - integrace, nebo oba typy agentur zůstanou odděleny?

Rosta Stary #2
Rosta Stary 02. únor 2010 18:02

já jem přesvědčen o tom, že je to skutečně doména PR a že oddělování "klasického PR" a "digitálního PR" je nesmysl. PR agentura klienta dobře zná, ví jak komunikuje, ví jaké jsou cílové skupiny, ví jaká jsou témata "na skladě" a měla by být schopna sama managovat komunikaci ve všech rovinách tak, aby se navzájem podporovaly. ostatně - zatím skutečně dělíme média na tradiční a sociální, ale brzy to začne splývat. už dnes novináři hledají obsah a témata pro svá "tradiční" média v rámci těch sociálních. sami jsou součástí sociálních sítí a komunikace v digitálním prostředí se jim nevyhýbá. naopak, ještě sami inspiraci hledají.

RSS 

Komentujeme

Telefony vodní i podvodní

Pavel Houser , 16. červen 2017 13:00
Pavel Houser

Jako zajímavou technickou kuriozitu lze uvést, že všech 28 států NATO schválilo protokol Janus, kter...

Více






Kalendář

25. 06.

29. 06.
Cisco Live 2017
22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
RSS 

Zprávičky

Britský parlament se stal terčem kybernetického útoku

ČTK , 25. červen 2017 09:00

Mluvčí Dolní sněmovny potvrdila, že parlament odhalil neoprávněné pokusy o přístup....

Více 0 komentářů

VZLUSAT-1, první česká nanodružice

ČTK , 24. červen 2017 18:13

V pátek indická raketa PSLV-C38 vynesla na oběžnou dráhu českou technologickou nanodružici VZLUSAT-1...

Více 0 komentářů

BlackBerry se vrací k zisku, tržby však zaostaly za očekáváním

ČTK , 24. červen 2017 09:46

Kanadský výrobce chytrých telefonů BlackBerry v prvním finančním čtvrtletí vydělal 671 milionů dolar...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Operátoři díky výměně kmitočtů zrychlí mobilní internet

ČTK , 23. červen 2017 12:36

Mobilní operátoři O2, T-Mobile a Vodafone si vyměnili kmitočty v pásmu 1800 MHz pro provoz rychlých ...

Více 0 komentářů

Toshiba a Western Digital stále ve sporu

ČTK , 23. červen 2017 08:39

Toshiba chce prodat čipovou divizi skupině, za kterou stojí vláda. ...

Více 0 komentářů

CETIN vyplatí PPF za loňský rok dividendu 2,36 miliardy Kč

ČTK , 23. červen 2017 08:00

CETIN loni zvýšil čistý zisk o 16 % na 2,26 miliardy Kč....

Více 0 komentářů

VMware Horizon v cloudu Microsoft Azure

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:50

Řešení pro poskytování desktopu jako služby za poslední roky vyzrála....

Více 0 komentářů