Petr Šmída: počet racků v datacentrech dnes o velikosti webhostera nevypovídá vůbec nic

Karel Wolf , 11. říjen 2010 09:00 3 komentářů

Active 24
Ředitel společnosti Active 24 věří, že mezi tradičními webhostery vyniká jeho firma poměrem ceny a výkonu. O rozdílech mezi low cost a profi webhostingem, kapacitě datových okruhů Active 24, ale také o tom, co malým a středním firmám může přinést tradiční webhosting si budeme povídat v následujícím rozhovoru.

Petr Smida
Dnes se čím dál více stírá dříve ostrá hranice mezi webhosterskými službami a serverhostingem, objevuje se řada služeb, které jsou někde na půli cesty, jak coby tradiční webhoster, vnímáte tento trend?

Není pochyb o tom, že dnes je mnohem snazší pořídit si a spravovat vlastní server, než tomu bylo před 10 lety. Servery jsou dnes dostupnější po finanční stránce, není nutné kupovat celý fyzický server pro sebe, ale jen jeho díl jako VPS a to bez kompromisů ve vlastnostech. I správa serveru je dnes daleko jednodušší díky sofistikovaným automatizovaným nástrojům. Proto se dá s nadsázkou říct, že dnes narazíte na „webhostera“ skoro v každém menším městě. Tradiční (profesionální) webhoster tak nutně musí nabízet něco jiného, než nabízel před 10 lety.



BIO


Petr Šmída


ředitel a jednatel Active 24
Po studiích na Vysoké škole ekonomické v Praze začal svoji profesní kariéru v dnešním T–Mobile (dříve RadioMobil), kde pracoval téměř 10 let v oblasti personalistiky s přesahem do dalších oblastí, hlavně řízení a rozvoje kvality, řízení zákaznického servisu, projektového řízení a prodeje.

Od června 2007 začal Petr Šmída pracovat pro ACTIVE 24 jako Manažer lidských zdrojů, k čemuž v červnu 2008 přibyly zodpovědnosti ve funkci jednatele a ředitele společnosti.

Volný čas rád tráví muškařením a fotografováním.


V čem si myslíte, že je vaše největší přidaná hodnota oproti konkurenčním službám?

Naše přednost vždycky byla a stále je nadstandardní kvalita a spolehlivost. Jsme profesionálové a myslíme to s vlastním byznysem opravdu vážně. Našim zákazníkům nehrozí, že přijdou o svoje data a svoje weby nebo aplikace třeba proto, že bychom nezaplatili našim dodavatelům nebo odjeli všichni na dovolenou. To malé firmy (často stojící a padající na jediném nadšenci) zajistit nemohou. A věřím, že mezi „tradičními“ webhostery s naší aktuální nabídkou vynikáme poměrem cena/výkon.

Kdo tvoří jádro vašeho byznysu, jsou to spíše koncoví uživatelé, nebo firemní klientela?

To je trochu odlišné pro každou část našeho produktového portfolia, ale zjednodušeně bych mohl odpovědět, že jádrem našeho byznysu jsou malé a střední firmy. Mezi naše zákazníky ale patří i velké renomované firmy a jednotlivci jako fyzické osoby. Svoji nabídku orientujeme jak na širokou veřejnost (domény, redakční systémy, hosting), tak na firmy (dedikované servery, hostování aplikací apod.).

Je dnes těžké konkurovat záplavě low-cost hostingů, kterými je český trh doslova přesycen?

Do určité míry ano, protože přednosti typu redundantní zabezpečení, systémy ochrany proti přetížení, technologie pro vysokou dostupnost, propracovaný systém zálohování do geograficky odlehlé lokality, technologie DNSSEC, IPv6 nebo DKIM, proaktivní monitoring služeb nebo skutečná podpora v režimu 7x24se totiž zákazníkům neodborníkům špatně vysvětlují. Spolehlivě ocenit je dokážou zákazníci, kteří k nám přicházejí právě od low-cost konkurence se špatnou zkušeností. Někdy je to ale až po jejich bolestivé zkušenosti.

Petr Smida

Jak se snažíte přilákat ke svým službám firemní klientelu?

Snažíme se systematicky budovat nabídku služeb, které mohou firmám řešit hned celý balík jejich IT potřeb (web, sdílení informací, synchronizace emailové komunikace, servery apod.).

Disponujete nějakými službami s přidanou hodnotou speciálně pro SMB segment a drobnější živnostníky?

Specificky pro SMB segment nabízíme hostování podnikových systémů, jako jsou Pohoda, Money nebo ABRA na našich serverech. Díky tomu mohou i nejmenší firmy bez sebemenších investic do hardware využívat řešení, běžná ve velkých korporacích. Takovým produktem je třeba Business Mail na platformě Hosted Exchange. Za necelých 200 korun měsíčně můžete mít plnohodnotnou schránku pro svoje emaily, kalendář, kontakty a úkoly, která je trvale synchronizovaná ať už k ní přistupujete ze svého počítače doma, v práci, nebo ze svého mobilního telefonu. Navíc ji můžete jednoduše sdílet s ostatními kolegy, takže můžete používat společnou databázi kontaktů, sledovat pokrok na společných úkolech nebo třeba plánovat schůzky tak, že vidíte, kdy má kolega čas. V téhle ceně je i licence na aplikaci Microsoft Outlook.

Myslíte si, že má cenu mít vlastní web třeba pro řemeslníka či firmu o třech lidech?

Každopádně. Každý řemeslník i malá firma, pokud stojí o nové zákazníky, web potřebují dnes daleko více než dříve. Ten, kdo dnes není na internetu, neexistuje pro velké a neustále rostoucí procento svých potenciálních zákazníků. Z webu ale mohou mít užitek i když zakázky nepotřebují (vím například o truhlářích, kteří o nové zákazníky nestojí). Třeba proto, aby zefektivnili nebo zrychlili proces vyřizování objednávek, nebo komunikaci se zákazníky a zvýšili tak svůj obrat.

Pokud doménu a web hostuji již jinde a chci zařídit bezbolestný převod, jste schopni nabídnout obstarání veškeré potřebné agendy jako součást zákaznického servisu?

Na žádost jsem schopni s tímto pomoci, ale různou formou pro různé segmenty zákazníků. Není bohužel ekonomicky možné každému zákazníkovi, platícímu u nás 250 korun ročně zajistit individuální servis v řádu hodin pro transfer k nám. Takovému zákazníkovi ale poskytneme takové nástroje, které mu migraci svépomocí maximálně usnadní (např. alternativní adresu pro ftp přístup a podrobné instrukce, jak postupovat). Naopak velkým klientům, kteří k nám přesouvají celé servery a velký počet domén, nabízíme na míru šitý individuální servis.

Je možné u vás nastavit expiraci domény a hostingu na stejnou dobu i přesto, že mám doménu zakoupenou již z dřívějška?

Na vyžádání je to opravdu možné, ovšem ne tak, že bychom upravili datum expirace domény, ta je totiž vždy k výročí původní registrace, ale úpravou délky předplaceného hostingu.

Nabízíte standardně také hosting bez domény?

Ano, všechny naše hostingy je možné objednat i bez domény, resp. pro domény, spravované jinde než u nás.

Jak se stavíte k fenoménu domén, podepsaných systémem DNSSEC, podporujete jej?

Nejen že ho podporujeme, byli jsme dokonce první v ČR, kteří tuto technologii na doménách spustili a pokud se nepletu, jsme v tuto chvíli firmou s nejvyšším počtem domén, podepsaných systémem DNSSEC na světě.

Neomezený přenos dat - co si mám pod tím představit?

Každý návštěvník vašeho webu při kliknutí na vaši doménu zobrazí na svém počítači nějaká data. Tato data se ze serveru, na kterém máte svůj web hostovaný, musejí přenést do počítače návštěvníka. Každý takový přístup na vaše stránky je tedy přenosem dat. Čím větší návštěvnost webu a čím datově náročnější obsah webu (například videa, stahované soubory), tím vyšší je tento přenos a tedy i zátěž komunikační linky, vedoucí k našim serverům. Neomezený přenos dat pro naše hostingy znamená, že díky našim vysokým kapacitám připojení nijak neomezujeme objem dat, která zákazník smí takto přenést v rámci počítačové sítě v ČR (tzv. NIX).

Podporujete dnes protokol IPv6?

Ano, všechny naše služby je možné plnohodnotně provozovat na IPv6 od května 2010.
Kdy si myslíte, že bude muset celý Internet na IPv6 definitivně přemigrovat?

Myslíte si, že plošný přechod na IPv6 výrazně zahýbe s nabídkou hostingových služeb?

To je velmi těžká otázka a já na ni rozhodně nemám odpověď. Pravdou je, že se velmi rychle ztenčuje adresní prostor protokolu IPv4 (volných adres zbývá méně než 10%), zároveň však dochází k daleko úspornějšímu využívání adresního prostoru a získává se tím tak čas pro postupný přechod na „nový“ protokol pro přenos paketů mezi počítači, protokol IPv6. Myslím, že k žádné výrazné krizi nedojde, ale čas na podporu IPv6 podle mého názoru již opravdu nastal.

Pokud si u vás koupím doménu, budu její majitelem?

U většiny domén ano, pokud ji nebudete kupovat pro někoho jiného. U některých doménových koncovek ale platí specifická pravidla, která musíte splnit, abyste se majitelem domény mohli stát. Například slovenskou doménu .sk můžete vlastnit pouze, pokud na Slovensku máte trvalé bydliště, případně sídlo firmy. Pokud takovou podmínku nesplňujete, můžete využít tzv. registrace v zastoupení, což znamená, že ACTIVE 24, s.r.o. bude figurovat jako majitel domény za vás.

Pojďme se na chvíli zabývat infrastrukturou, v kolika datacentrech máte své technologie umístěné a kolik rackových stojanů zabírají?

Pokud počítáme pouze datová centra, která obsluhujeme v České republice, pak se jedná o dvě geograficky vzdálená datová centra. Počet racků není podstatný údaj a v době, kdy máme značnou část infrastruktury zvirtualizovanou, to není ani údaje, pomocí kterého by šlo nějak hodnotit velikost naší firmy. Naší přirozenou snahou, stejně tak jako všech ekonomicky uvažujících subjektů je, abychom počet racků a tím i náklady snižovali.

Jak máte řešené okruhy s konektivitou? Provozujete v Česku nějaký přímý peering? Jak velkou přípojku máte v NIXu a jaká je dostupnost vašich domén ze zahraničí?

Disponujeme dvěma nezávislými propojeními do dvou uzlů českého Internetu (NIXu) každý o kapacitě 1 Gbps, dále linkou do zahraničí o kapacitě 1 Gbps a navíc i přímými peeringy s pro nás důležitými peerengovými centry. Přímý peering máme tedy na Slovensku (SIX), v Německu (DE-CIX), v Holandsku (AMS-IX) a v Londýně (LINX). Kapacity těchto připojení jsou 100 Mbps. Využití všech uvedených propojení je dlouhodobě udržováno na takové úrovni, aby byla vždy k dispozici nejméně čtyřnásobná volná kapacita pro případ špiček ve využití datových linek.

Jak velký odchozí datový tok je z vašich služeb průměrně generován a jak velký jste schopni dlouhodobě obsloužit?

Ve špičkách máme odchozí traffic do 500 Mbps, mimo špičku to je do 150 Mbps. Okamžitě jsme schopni odbavit více jak 3 Gbps, v případě dalšího růstu potřeb ale počítáme s postupným upgradem linek na 10 Gbps technologii. Přechod na ní ale znamená nemalou investici, proto ho provedeme, až bude skutečně třeba.

Jak jednáte s hostovanými servery, které často překračují dohodnuté
přenosové objemy, vypínáte je, nebo automaticky migrujete na jiný typ služeb?

Praxe je u nás taková, že běžný zvýšený datový provoz zákazníka nás nijak neomezuje, viz předchozí informace o násobné volné kapacitě k dispozici, a proto ho neřešíme. Běžným zvýšením provozu se rozumí takové, které negeneruje více jak 10% celkového provozu v danou chvíli. V případě, že zákazník generuje vyšší datový provoz, snažíme se ho zmigrovat na vyšší typ služeb, protože zvýšený datový provoz znamená většinou i zvýšenou potřebu výkonu serveru. Neskrýváme, že tyto zvýšené nároky potřebujeme ekonomicky pokrýt od zákazníka a tím se velmi odlišujeme od některých konkurentů, kteří mají snahu mít svůj provoz co největší a to i přes to, že to nedává ekonomicky smysl. Je to stejné jako s otázkou na počet racků, není naším cílem mít co největší datový provoz.


Komentáře

Náhodný kolemjdoucí #1
Náhodný kolemjdoucí 11. říjen 2010 22:45

"jsme schopni odbavit více jak 3000 Gbps" - chyba?

Karel Wolf 12. říjen 2010 08:27

Ano, zustalo tam o par nul navic, takovou konektivitu v ČR nema ani Cesnet :) Dekujeme za upozorneni.

markoniuss #2
markoniuss 12. říjen 2010 07:22

Ono ty low-cost hosting je něco jako low-cost letecké společnosti, jsou tací, kteří šidí kvalitu a tací, kteří opravdu nabízí lepší ceny. Například teď jsem chtěl někde hostovat jenom jeden soubor ke stažení - a nechtěl jsem používat rapidshare.com, mám platit za hosting 1.200 Kč ročně?

Nebo jsem chtěl vyzkoušet ASP.NET skripty a strašně mě překvapilo jak málo je hostingů, co nabízí třeba měsíční trial na subdoméně. Přičemž nechci hosting zadarmo a bez podpory - to je o ničem.

Low-cost svoje místo podle mě na trhu má.


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
RSS 

Zprávičky

Nový zákon o výzkumu chystá "blacklist" příjemců i ministerstvo

ČTK , 09. prosinec 2016 16:31

Velké změny ve fungování Grantové a Technologické agentury, novou vědeckou radu ČR i takzvaný "black...

Více 0 komentářů

Fitbit koupil průkopníka chytrých hodinek Pebble

ČTK , 09. prosinec 2016 15:00

Americký výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit koupil software, patenty a další aktiva duševního...

Více 0 komentářů

Američané možná umožní v letadlech telefonování přes wi-fi

ČTK , 09. prosinec 2016 13:00

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím wi-fi...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Česká pošta od ledna zdraží posílání do zahraničí o pět až 20 Kč

ČTK , 09. prosinec 2016 11:39

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních zásilek do zahraničí o pět korun, balíky podr...

Více 0 komentářů

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů