Marek Erneker: k doméně je třeba nabízet všechny související služby

Jiří Kocourek , 28. červenec 2008 08:25 0 komentářů

Logo Ignum
Výkonný ředitel společnosti IGNUM nám v rozhovoru prozradil, jaké novinky pro zákazníky chystají, o zákulisí webhostingů a serverhostingů, jak výhodné je používat systém wiki nebo že domény jsou spíše marketingovým nástrojem než hlavním zdrojem příjmů. Naše otázky směřovaly také k virtualizaci serverů.


Marek Erneker
Marek Erneker

Domény a hosting jsou dnes poměrně rozšířený a lehce dostupný nástroj k prezentaci firem i osobních stránek. Jak ovšem hodláte zapojit tu část trhu, která doteď neměla potuchy o webhostingu, jelikož se jim zdál příliš složitý a nepotřebný?

V prvé řadě se musíme zamyslet nad tím, která cílová skupina webové stránky potřebuje, aby mohla nabízet své služby. Jedná se o profese, které webovou prezentaci přímo k práci nepotřebují, a ani k ní nemají blízko. Jako např. standardní řemeslná výroba, lékaři a podobně. Zde vidím velké rezervy v setkání se poptávky s nabídkou. Mohu to doložit vlastní zkušeností. Dnes ráno jsem si zabouchl dveře od bytu, a tak, jak jsem zvyklý vše hledat na Internetu, neudělal jsem ani v tomto případě výjimku a rozhodl jsem se zámečníka vyhledat tam. K mému překvapení jsem zjistil, že najít tuto službu není jednoduché. Proto bych těmto profesím doporučil nespoléhat se na doporučení nebo reklamu v místě podnikaní a pro větší oslovení potenciálních zákazníků se obrátit s poptávkou na tvůrce webových stánek nebo si přímo zkusit tyto stránky vytvořit. Pokud budou jen trochu šikovní, není tak těžké jednoduchou webovou prezentaci připravit, i když přetrvává domněnka, že to zvládne jen programátor.

Všechny služby pod jednou střechou

Je vaší motivací více prodávat a preferovat domény, nebo webhosting?

Doména jako taková je hlavně marketingovým prostředkem. IGNUM si klade za cíl nabízet zákazníkům služby od A do Z, a proto jsme se vlastně stali registrátorem domén. Nyní naši zákazníci nemusí řešit, u koho mají zaregistrovanou doménu, kde webhosting a zda-li se to slučuje. U nás mají služby, jak se říká pod jednou střechou, a tak mají mnohem méně starostí. V případě, že si náhodou s něčím neví rady, je jim na telefonu plně k dispozici naše nonstop technická podpora.

Z jaké služby tedy nakonec máte vyšší příjmy?

Pokud se ptáme na okamžité příjmy, tak jednoznačně vede webhosting. Druhé místo patří serverhostingu, který je zajímavější, ale je u něj delší jeho návratnost a ziskovost. Na rozdíl od webhostingu jsou zde totiž větší náklady na hardware, správu a jiné. Doposud byl trochu opomíjen, ale jeho čas teprve přijde.

Uvažovali jste někdy o možnosti automatizovat proces objednání domény, následně hostingu a rovnou i webprezentace?

Samozřejmě a dokonce jsme o tom jednali s několika subjekty. Naše představa je taková, že by si lidé jednoduše, podle svých představ, vytvářeli webové stánky, aniž by museli mít odborné znalosti.

Nakolik dnes musíte tedy být účastni u zřizování webhostingu či registrace domény klientem?

Systém registrace domén jako takový je plně automatizovaný. Díky tomu nám zbývá čas na jeho zlepšování a vývoj, které jsou zase na druhou stranu nepřetržité. Zato u webhostingu tomu tak není. Aby byl klient 100% spokojen a zabezpečen, je prozatím zapotřebí jeho správa. V tomto případe ale můžeme klienty potěšit. Chystáme totiž zcela nový systém, ale zatím vám více neprozradím.

Nový systém možná už v druhé polovině roku

Jak jste daleko s plánováním a realizací tohoto „nového“ systému?

Jeho nasazení plánujeme na druhou polovinu tohoto roku, ale je to termín spíše orientační. K novému systému jsme se rozhodli přistoupit s ohledem na nové služby a jejich rozšíření. Ale tím hlavním důvodem je, aby si klient mohl veškeré své služby nastavovat a koordinovat podle svých vlastních představ, bez nutnosti zásahu druhé osoby.

V čem tedy vnímáte hlavní přínos nového systému? Mohou zákazníci počítat s tím, že bez pomoci vašeho operátora si lehce zřídí minimálně doménu s webhostingem?

Nový systém změní vše od základu. Počínaje tím, co zákazník nejčastěji vnímá, a to registrací, objednávkou, fakturací atd. Automaticky budou hlídány veškeré parametry sítě, expirace domén, systém bonusů plus partnerského programu, a to samozřejmě není vše. Další výhodou bude komunikace přes jednotné rozhraní, které bude k dispozici všem. Vaše druhá otázka se týkala lehkého zřízení domény s webhostingem. Samozřejmě, tuto variantu pro zákazníky připravujeme spolu s dalšími službami.

V nabídkách webhostingových společností se velmi často objevuje pojem virtualizace, virtuální hosting, virtuální server. Tedy vytvoření prostředí, které má svá nastavení a kde běží zcela jiné služby a procesy, než na zbytku fyzického serveru. Je i toto pro vás cesta k dalším příjmům?

Ano, samozřejmě. Tuto variantu již nabízíme. Jedná se o Virtuální Privátní Servery (VPS). Vyplňují mezeru mezi klasickým sdíleným webhostingem a dedikovaným serverem. VPS disponují téměř identickou funkčností jako dedikované servery, ale jejich pořízení je výrazně levnější. Tato revoluční technologie umožňuje rozdělit fyzický server na několik virtuálních, které zákazník může plně administrovat i konfigurovat zcela nezávisle na ostatních VPS umístěných na stejném stroji.

Obchodní strategii nezměníme

Na trhu webhostingu se nyní profilujete jako ta dražší varianta, avšak s nadstandardními službami. Jak se vyrovnáváte s klesajícími cenami a překvapujícími nabídkami konkurentů?

Naše obchodní strategie se nezmění. Ale musím přiznat, že nás nabídka konkurence často přivádí k myšlenkám na změnu našeho portfolia. I s tímto však počítáme. Na druhou stranu není naším cílem zákazníkům vnutit jakoukoliv variantu webhostingu bez splnění jejich komplexních požadavků, jen abychom vydělali a nestalo nás to žádnou práci ani čas. Raději budeme mít více menších a spokojených zákazníku, kterým nabídneme hosting na míru, než žít s vědomím, že nabízíme neforemné varianty služeb, které stojí sice málo peněz, ale zákazník je vlastně nikdy nemůže využít.

Jak se díváte třeba na to, že v zahraničí je dnes možné získat 500 GB prostoru se spoustou neomezených účtů, možností vytvářet neomezené FTP a řadou dalších neomezených služeb? U nás na českém trhu zákazník dostává za drahý peníz jeden FTP účet a nějaký malinký prostor.

Já si myslím, že ta doba přijde. Některé trendy k nám přicházejí přeci jen trochu pomalu. Jedním z důvodů může ale být i to, že dnes vzniká problém s umístěním severů nebo vzrůstající cenou energií. Na druhou stranu se IGNUM v současné chvíli blíží moderním trendům „bez omezení“. Hosting bez omezení, konektivita bez omezení, množství účtů bez omezení. Další stránkou věci je, že vlastně neexistuje pojem „bez omezeni“, vždy totiž nějaké reálné omezení existuje.

Používáte pro řešení situací a zefektivňování vnitřních procesů systém wiki?

Ano. Jako první, a to již před dvěma lety, u nás začala systém wiki použit technická podpora - nejen pro ukládání interních informací. Ale konkrétně to bylo k psaní návodů typických pro všechny druhy domén, neboť každá doména má svá specifika jako podmínky registrací, expiraci a podobně.

Máte i svou zákaznickou wiki?

Prozatím ne. Ale máme připravenou její obdobu. Spuštění proběhne spolu s avizovaným systémem. Nyní ji užíváme interně a plníme její obsah, aby byl připraven pro ostré spuštění.

Můžete už dnes říci, jakým způsobem vám wiki pomohla zefektivnit vaši práci?

Hlavním přínosem pro nás bylo její využití především u domén, které jsou hodně náročné na termíny. Obzvláště, když musíme hlídat jejich obnovení, smazání nebo změnu registrátora. Dříve bylo zjištění nebo zadávání informací otázkou několika dnů, nyní je to otázkou hodin. Dalším přínosem je pořádek v interních službách webhostingu. Ten se neprojevil tak výrazně jako v případě domén. Důvodem může být fakt, že tuto problematiku kolegové velmi dobře znají, protože jde o jejich každodenní činnost.

Marek Erneker pracuje ve společnosti IGNUM pátým rokem. Před svým jmenováním výkonným ředitelem působil jako hlavní programátor a člen úzkého vedení společnosti. Je zodpovědný za každodenní řízení aktivit společnosti a její další rozvoj ve všech oblastech působnosti.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Menší e-shopy kvůli EET zruší platbu kartou

ČTK , 22. leden 2017 07:00

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET...

Více 0 komentářů

Na další rozvoj ekonomického systému bude Praha vypisovat tendry

ČTK , 21. leden 2017 14:00

Na další rozvoj ekonomického systému Ginis bude Praha vypisovat jednotlivé veřejné zakázky. Pražští ...

Více 0 komentářů

Tržby IBM klesaly i ve 4.čtvrtletí loňského roku, akciím se daří

ČTK , 21. leden 2017 07:00

Americká počítačová společnost International Business Machines (IBM) zaznamenala další, již devatená...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Facebook postaví v Dánsku datové centrum

ČTK , 20. leden 2017 14:00

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v dánském městě Odense nové datové centrum, kte...

Více 0 komentářů

Americký Oracle převezme českou programátorskou firmu Apiary

ČTK , 20. leden 2017 12:00

Americký výrobce podnikového softwaru Oracle podepsal dohodu o převzetí české programátorské firmy A...

Více 0 komentářů

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů