Petr Stránský: elektronická peněženka umožňuje rychlejší úhradu než platební karta

Jiří Kocourek , 17. srpen 2009 10:21 0 komentářů
Rubriky: Security, Rozhovory

Logo Haguess
Pro další rozhovor si ITBiz.cz vybral zajímavou postavu ze světa IT byznysu. O postřehy z realizací kartových projektů Opencard, ale i dalších se s námi podělil Petr Stránský, ředitel společnosti Haguess. Hovořil mimo jiné o propojení světa čipových karet a mobilního telefonu nebo o mikroplatbách v Pražské integrované dopravě.

Stransky
Petr Stránský

Poslání společnosti Haguess

Mohl byste nám krátce představit společnost Haguess, jak dlouho na trhu v Česku působí a čím se zabýváte?

Společnost Haguess byla založena v roce 1996. Postupně se zaměřovala na vývoj, implementace a servis bankovních informačních systémů, na zpracování matematických modelů pro předvídání efektivnosti procesů a finálně také na vývoj, implementace a servis transakčních kartových systémů pro města, dopravu a zdravotnictví, které v současné době také komplexně provozuje.

Naše společnost se rovněž zabývá tvorbou před-projektových analýz a modelováním efektivnosti procesů. Softwarové produkty a služby vyvíjíme a poskytujeme na základě praktických zkušeností odborníků získaných mnohaletým působením společnosti Haguess na českých i zahraničních trzích. Kromě České republiky působíme také na Slovensku. Momentálně zaměstnáváme přibližně 70 zaměstnanců. Náš obrat v roce činil 176 milionů korun.

Máte pobočky také v zahraničí, na Slovensku a v Holandsku. Jaké hlavní projekty za našimi hranicemi realizujete?

Pobočky v zahraničí nemáme, v uvedených zemích realizujeme projekty, ať už samostatně nebo ve spolupráci s našimi partnery. V současnosti se jedná zejména o projekty v oblasti bankovních informačních systémů.

Společnost Haguess pokrývá svojí činností širší spektrum služeb. Kde je v současné chvíli Váš core business?

Je možné říct, že máme dvě hlavní oblasti, které jsou pro nás teď nejvýznamnější – podpora našich klientů v oblasti bankovních informačních systémů a implementace, podpora a rozvoj řešení systému municipálních multi-apličních čipových karet, jako je Opencard v Praze nebo Opuscard v Liberci.

Koncentrace firmy na rozvoj a vlastní kompetence

Opencard

Firma v minulém roce vykázala celkový obrat v hodnotě 176 milionů korun, jaké očekávání obchodních výsledků máte pro letošní rok? Dovolíte si nyní odhadnout, zdali udržíte trvalý růst?

V současné ekonomické situaci je velmi obtížné plánovat, proto se více než na vlastní obrat soustředíme na zajištění udržitelného rozvoje, a pokračování rozvoje vlastních kompetencí.

Jakým způsobem se ve Vaší činnosti projevila ekonomická krize? Zaznamenali jste pokles poptávky nebo změnu zadání zákazníků?

Samozřejmě zaznamenali, ale myslím si, že dopady krize budou v našem sektoru daleko znatelnější příští rok.

Jste dodavatel klíčových systémů pro Pražské centrum kartových služeb (Opencard). Mohl byste nám projekt Opencard blíže vysvětlit, jaká je zde Vaše role?

Zjednodušeně lze říci, že jsme řešení projektu na základě požadavků Hlavního města Prahy navrhli, implementovali a zajišťujeme jeho rozvoj. Současně se podílíme na zajištění provozu systému a poskytování služeb koncovým držitelům.

Jaké jiné projekty v Česku v oblasti kartových technologií realizujete? Kdo jsou dále Vaši zákazníci?

Mezi nejvýznamnější projekty, které společnost Haguess realizovala v loňském roce, patřily kromě pokračování budování Pražského centra kartových služeb (Opencard) také realizace Dopravního odbavovacího systému (DOS) pro pražský Dopravní podnik, vybudování Krajského centra kartových služeb Libereckého kraje, a také podpora a našich produktů v oblasti bezpečnostních řešení, kartových systémů a řešení pro bankovní sektor.

Další významné činnosti naší společnosti jsou zaměřené na bankovní informační systémy určené pro private banking, retail banking a wholesale banking. Zkušenosti z těchto systémů byly aplikovány do řešení použitých pro zákazníky v oblasti kartových systémů. Oblast bankovních systémů je stále rozvíjena jako nosná aktivita společnosti ve spolupráci se zahraničním partnerem ALLSHARE B.V. Úspěšná bankovní řešení Haguess implementoval také v rámci Evropské unie (např. Alternativ Bank nebo DSB Bank).

Jaké jsou výhody kartových technologií, co uživatelům přinášejí, kde všude se mohou využít?

Opět zjednodušeně – je to zvýšení komfortu užívání služeb, se kterými se uživatelé denně potkávají – jako je doprava, drobné úhrady, vstupy do kulturních a sportovních zařízení atd. Prakticky například místo toho, abyste hledali drobné po kapsách na úhradu parkovného, přiložíte kartu a zvolíte, jak dlouho chcete parkovat a tím je vše vyřízeno.

Problematika elektronických peněženek

Opencard
Opencard

Mohl byste popsat systém mikroplateb v Pražské integrované dopravě, prosazujete krok využití tzv. elektronických peněženek. Jaký by mohl být význam a kde jsou výhody plynoucí z užití elektronické peněženky?

V PIDu v současné době není systém mikroplateb zaveden, je využito jen elektronických časových kupónů.

Platební karta je elektronický prostředek pro úhradu, kdy karta nenese žádnou informaci o penězích, ale slouží pouze jako prostředek pro autorizaci vůči centrálnímu systému, kde je veden účet ke kartě. Naopak elektronická peněženka je elektronický prostředek, který sám o sobě již nese informaci o peněžní částce, kterou je možné pro úhrady používat. To umožňuje řádově rychlejší úhradu než platební kartou, a zároveň není podmíněno vedením žádného účtu.

Bezkontaktní čipové karty se díky tomu, že jsou užívány v masovém nasazení již přes dvě dekády (je odhadováno, že je jich po světě vydána více než miliarda), poskytují relativně levný a bezpečný způsob jak realizovat elektronické platby „na ulici“ – tedy při vstupu do dopravního prostředku, drobné úhradě v trafice, u automatu, pro vstup do kina a podobně.

Co čipové karty a ochrana osobních údajů na čipových kartách. Jakým způsobem je bezpečnost osobních dat zajištěna?

Je hlavně nutné konstatovat, že většinou na kartách v námi budovaných systémech žádné osobní údaje nejsou, ty jsou pouze v centrálním informačním systému. Současně jsou veškerá data na kartě chráněna systémem bezpečnostních klíčů a dalších opatření, aby nebylo možné tato data zneužít.

V druhém díle rozhovoru bude Petr Stránský hovořit o vývoji bankovních informačních systémů, budoucnosti kartových technologií či reagovat na petici sdružení Iuridicum Remedium, které požaduje změny v systému čipových karet OpenCard.

Profil

Petru Stránskému je 35 let. Je absolventem MBA. Od roku 2008 pracuje ve společnosti Haguess na pozici ředitele společnosti. Dříve působil jako business konzultant pro projekty v komerční sféře i veřejné správě, zejména ve zdravotnictví a e-governmentu.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Telefónica má zaplatit 1,7 miliardy Kč Tykačovým firmám

ČTK , 17. leden 2017 15:00

Španělská telekomunikační společnost Telefónica má zaplatit firmám podnikatele Pavla Tykače 1,7 mili...

Více 0 komentářů

Embarcadero oznamuje podporu Desktop Bridge v produktu RAD Studio

ITBiz.cz , 17. leden 2017 12:00

Společnost Embarcadero Technologies (divize společnosti Idera), vedoucí dodavatel softwarových řešen...

Více 0 komentářů

Pokrytí LTE loni stouplo na 98 procent populace

ČTK , 17. leden 2017 07:00

Pokrytí Česka rychlými mobilními sítěmi LTE se loni zvýšilo na 98 procent populace, což je o čtyři p...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Reuters: Hlavní příčinou potíží telefonů Galaxy Note 7 je baterie

ČTK , 16. leden 2017 14:00

Hlavní příčinou samovzněcování některých chytrých telefonů Galaxy Note 7 byla baterie. Podle zdroje ...

Více 0 komentářů

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů

Uber se dohodl s Google na využití jeho map

ČTK , 15. leden 2017 12:32

Internetová firma Google nově propojila své mapy s poskytovatelem přeprav Uber. S novou aktualizací ...

Více 1 komentářů