Ze šéfredaktora číšníkem v anglické restauraci

, 28. listopad 2008 07:00 18 komentářů

Stravenka
Jedním z mých životních snů bylo poznat Anglii trochu více než jen jako turista. Přátelé mne upozorňovali, že tamější firmy dávají na odborných pozicích přednost hlavně místním lidem. Proto jsem záměrně zvolil kariérní sestup a prostřednictvím agentury si nechal najít místo v jedné hotelové restauraci, přibližně hodinu cesty autobusem od města Plymouth. Můj kontrakt měl trvat jeden rok. Nakonec ovšem bylo všechno jinak...

Radim-more

Multikulturní mix

„Ahoj,“ přivítal mne srdečně první večer v anglické kuchyni můj budoucí kolega, původem ze Slovenska. Později jsem se dozvěděl, že jich ve stejném hotelu pracuje celkem sedm. Jedna slovenská slečna byla dokonce zasnoubená za syna majitele hotelu. Její příběh připomínal román z červené knihovny. Původně totiž přijela před několika lety pracovat a nakonec se začala postupně sama starat o malý penzion, který také patřil stejným majitelům. Kromě našich nejbližších sousedů se mnou pracovala jedna Mexičanka, dva Poláci, Rumuni, jeden mladík z Německa, Číňanka, Kanaďanka, Maďarka a dva zaměstnanci byli až z dalekého Pákistánu a Indie. Nejmladšímu bylo devatenáct, nejstarší spolupracovník z „ciziny“ měl odhadem třicet let.

Hned první pracovní den mi byla přidělena studentka z Kanady. Byl jsem poučen o zásadách, které by měl profesionální číšník dodržovat. Z hygienických důvodů bylo zakázáno v restauraci dotýkat se úst, obličeje, škrábat se na hlavě, smrkat, hlasitě se smát nebo dokonce kýchat. Později jsem stejné pokyny dostal i písemně. Pokud se tedy člověk v chladném anglickém počasí nachladil, musel během směny odbíhat do zázemí kuchyně. Stejná pravidla platila i pro dobu, kdy byla restaurace prázdná a chystala se na další směnu. První dva týdny bylo výzvou pochopit zavedený systém. A protože se do restaurace mohlo vejít až 100 lidí, byl to někdy docela závod s časem.

Snídaně vypadaly poměrně jednoduše a zvládl jsem je během prvních dní. Večeře byla složitější, protože každý číšník dostal přiděleny „vlastní“ stoly. Objednávku bylo nutné zadat správně do počítače, vyměnit na stole veškeré příbory a donést předkrm. Do toho měli někteří z nás na starosti zvláštní úkol v podobě nabízení sladkostí nebo sýra na malém vozíku. Jeden člen týmu byl přidělen do místnosti, kde utíral sklenice, a druhý měl na starosti utírání příborů. Ranní směna začínala v 8:00 nebo 8:15; přesně podle rozpisu.

Okamžitě po příchodu do práce se na stoly nachystala anglická marmeláda, nakrájené máslo a kostky cukru. Na jeden společný stůl přišly nápoje, druhý a mnohem delší stůl byl určen pro slaninu, vajíčka, fazole a žampióny. První hosté se začali do restaurace trousit kolem půl deváté. Objednali si u obsluhy kávu, čaj, toasty (bílý, hnědý toast nebo obojí) a případně něco na objednávku z kuchyně. Abychom poznali již obsloužené zákazníky, museli jsme u stolu otočit číslo. Po příchodu do kuchyně jsme pomocnému kuchaři předávali na papírku zkratku nebo název vybraného jídla. Záhadný kód 2xPE DIFF 15 například znamenal, že si dva hosté u stolu č. 15 přáli „poached egg“ (sázené vejce), každé na zvláštním talíři. Kód 2PE 15 byla dvě sázená vejce na jednom talíři.

Zatímco kuchař začal pracovat na naší objednávce, nachystal číšník pro „svůj“ stůl konvici s čajem nebo kávou a tousty. Hůře se obsluhovaly větší stoly s více než deseti zákazníky, kde přišlo v jednu chvíli mnoho různých objednávek, a tak bylo nutné pozvat si na pomoc někoho dalšího. Kdo se zrovna vrátil z restaurace, díval se jako první na pult u kuchaře, zda je pro některého ze zákazníků připraveno objednané jídlo. Přestože snídaně byly opravdu jednoduché, jednou jsem málem pro stůl se dvěma osobami objednal 22 sázených vajec. Únava z předchozího večera udělala své. Vzácně se stávalo, že jsme omylem objednali něco navíc, což pomocný kuchař nelibě nesl a komentoval. Poměrně často nám aktivně pomáhal také sám ředitel hotelu, který se navíc čas od času ptal, kdo obsluhuje jaký stůl, a řídil tým tak, aby zákazníci zbytečně nečekali.

Chcete si přispat? Dostanete varování

Radim-more2

Zákazníci si spokojeně vychutnávali svoji snídani, ale pro nás práce nekončila. Odnášeli jsme na tácech použité talíře, vyměňovali ubrusy a připravovali příbory na večer. Nepoužitý i použitý cukr přišel zpátky do dvou velkých boxů, stejně jako mléko. Recyklovala se také marmeláda, kterou jsme vraceli do příslušné plastikové nádoby. Kolem jedenácté hodiny dopoledne se mohl nasnídat personál. Příjemné bylo, že s námi snídal i ředitel hotelu, takže se tohoto času dalo využít k probrání různých pracovních problémů, stížností nebo dotazů. Například jsme ho neúspěšně pokoušeli přesvědčit, aby do ubytovny pro zaměstnance zavedl internetové připojení. Po snídani následovala rozcvička s vysavačem, leštění zrcadel, spínačů a pozlacené desky na dveřích do kuchyně. Ranní směna skončila zhruba ve 12:30. Moji kolegové se ve chvílích volna vydávali na cesty, užívat si pláže anebo si zajeli do hodinu vzdáleného města na nákupy.

Pro mne práce nekončila. Záměrně jsem si před odjezdem do Anglie ponechal aktivní živnostenský list, abych za rok neztratil přehled o změnách v oboru internetového marketingu. Domníval jsem se, že si pořídím mobilní broadband, jehož cena začínala od přijatelných 15 liber měsíčně. Bohužel jsem nepočítal s tím, že získám práci v odlehlé oblasti bez pokrytí mobilního signálu. Nezbývalo mi než využít velmi pomalé připojení v malé místnosti hotelu nebo navštěvovat místní hospůdku. Protože v místnosti pro zaměstnance docházelo k častým výpadkům internetu, zvítězila druhá možnost. Pracovat jsem mohl až do 18:30, protože večer začínala druhá směna. Do svého pokoje jsem se dostal až kolem půl jedenácté. V tuto dobu jsem sice neměl připojení k Internetu, mohl jsem ovšem vyvíjet webové aplikace nebo si připravovat podklady pro další den. Bylo to náročné a vyčerpávající, přesto se mi například podařilo zajistit jednomu z mých zákazníků vystoupení v hlavním zpravodajství televize Prima.

Dvě zaměstnání měla nepříznivý a celkem očekávaný výsledek. Jednoho dne se mi podařilo zaspat. Dostal jsem proto ústní a později ještě písemné varování. Kdybych takto nasbíral tři upozornění, musel bych si začít balit a hledat jiné zaměstnání. K tomu naštěstí nedošlo. Pomalý a nespolehlivý internet společně s nárůstem vlastních zákazníků byly nakonec závažné důvody, proč jsem se rozhodl Anglii opustit. Byla to ovšem zajímavá životní zkušenost, kterou bych doporučil každému. Podobný dlouhodobý pobyt v cizí zemi vám umožní lépe poznat místní zvyklosti a způsob myšlení místních lidí. Rovněž jsem si dosytosti užil anglickou stravu včetně mnoha různých hotelových jídel. Vynechal jsem pouze jedno: v jídelním lístku se hrdě jmenovalo „humus“.

Radim Hasalík - autor článku působí nyní jako konzultant, poskytuje poradenství v oblasti internetového marketingu pro živnostníky, malé a střední firmy.


Komentáře

mouseova #1
mouseova 28. listopad 2008 15:09

Pekne clanek, Radime:-)
Mam podobne zkusenosti, ale z USA :-D Nedejboze, abys onemocnel... Okamzite mas padaka. Jinak mne zaujala ta recyklace marmelad a verim, ze to nebyly jen marmelady... Ono takove recyklovane kure...

-dasa-

MacPhisto #2
MacPhisto 28. listopad 2008 21:20

Hlavě, že ses nám vrátil!! :o)

Nebloger #3
Nebloger 28. listopad 2008 23:08

Ach, bolí mě břicho smíchy. Už dlouho jsem nečetl tak mudrlantský cestopis.
Radim je roztomilý, v podstatě bezelstný, ale současně se agresivně tlačí do všech digitálních a analogových médií.
Keep up the good work, mate!

Fred #4
Fred 29. listopad 2008 11:01

Humus - cizrnová pomazánka

Nenechte se odradit kapku podezřelým názvem a vzezřením, tahle vynikající pochoutka z Blízkého východu si po prvním soustu získá srdce každého strávníka. Přísady můžete rozmixovat nahrubo a podávat na způsob hrachové kaše, tradičně se ovšem zpracují na jemnou pomazánku servírovanou v mističkách s olivovým olejem a pita chlebem. Nejen cizrna, ale i ostatní ingredience báječně prospějí vašemu zdraví, dohromady spolu tvoří dokonalý elixír mládí.

* 200 g cizrny
* 30 ml olivového oleje
* šťáva ze 3 citrónů
* 3 stroužky česneku
* 2 lžíce sezamové pasty tahini
* sůl, pepř
* petrželka

Cizrnu namočíme a necháme stát přes noc. Druhý den slijeme vodu, přidáme novou a vaříme zhruba 2 hodiny do změknutí. Vychladlou cizrnu rozmixujeme spolu s olivovým olejem, citrónovou šťávou, prolisovaným česnekem a trochou cizrnového vývaru na hladkou kaši. Přidáme sůl, pepř a sezamovou pastu a pořádně promícháme. Můžete podle libosti ještě dále dochutit římským kmínem, mletou paprikou, chili nebo třeba koriandrem. V mističkách ozdobíme petrželkou, případně olivami. Dobrou chuť!

IT manažer #5
IT manažer 02. prosinec 2008 20:14

Radime, podle toho článku usuzuju že jste pěkný lempl, svou práci jste nezvládal a nakonec vás z pozice číšníka vyhodili. Kde tedy berete odvahu poučovat svými články manažery?

Radim Hasalík. #8
Radim Hasalík. 03. prosinec 2008 11:12

Usuzujete špatně a navíc neumíte číst. Ve článku je jasně napsáno, proč jsem musel Anglii opustit. Pokud chcete poučovat autora článku, naučte se alespoň slabikář. Od inteligentního IT manažera bych podobný příspěvek rozhodně nečekal.

hypermarket #9
hypermarket 03. prosinec 2008 15:37

Myslis slabikar treba na "Dve zamestnani mely"? Pravda, to by bylo potreba.

Radim Hasalík. #11
Radim Hasalík. 03. prosinec 2008 17:19

Tato chyba byla ve článku opravena.

Dream job in UK #12
Dream job in UK 03. prosinec 2008 18:03

Já si myslím že panu Hasalíkovi skutečná práce nevoněla, ručičky jdou trochu dozadu. Radši se vrátil k SEO consultingu, což je vlastně plané slibování prvního místa ve vyhledávačích každému a na každé klíčové slovo.
Naleštěné nic se prodává líp než skutečná práce.

Radim Hasalík. #14
Radim Hasalík. 03. prosinec 2008 18:33

Cílem SEO je umístění na přesně vybraná klíčová slova, která úzce souvisí s předmětem podnikání zákazníka. Klient vždy platí za konkrétní výsledky. Nemusíte být vždy na prvním místě. Pokud je ve výsledcích hledání konkurence například se špatně napsaným titulkem, bohatě vám stačí druhé, třetí nebo jiné místo.

SEO není (cituji Váš příspěvek):
* "plané slibování prvního místa ve vyhledávačích" (první místo není důležité)
* "na každé klíčové slovo" (na úzce vybraná klíčová slova; čím je výraz přesnější, tím je to lepší)

Dream job in UK #15
Dream job in UK 03. prosinec 2008 18:58

Vzal jsem si k ruce slabikář, ale ani po jeho prostudování nerozumím větě
"Pokud je ve výsledcích hledání konkurence například se špatně napsaným titulkem, bohatě vám stačí druhé, třetí nebo jiné místo".
Kolik sázených vajec klient zaplatí?

Joe #13
Joe 04. prosinec 2008 14:16

Zklamal jsi, Dougu Badmane, čekal bych, že to opravíš na
"Dvě zaměstnání měli!...

IT manažer #10
IT manažer 03. prosinec 2008 22:01

Na pozici manažera firemního IT jsem vedl mnoho přijímacích pohovorů. Získal jsem docela dobrý odhad na to jak lidé upravují skutečnost aby vypadali lépe. Při pohovoru si musíte dobře všímat toho co uchazeč jen naznačí a zamluví, to o něm prozradí víc než to co o sobě říká nahlas.
Sorry Radime, moje intuice křičí že tohle je přesně ten případ. Vaše zmínka o dvou varováních od nadřízeného a následná nesouvisející kritika pomalého Internetu v Británii "rings the bell".

K tématu nekvalitního Internetu v Británii:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_internet_users
41,817,847 britských uživatelů má smůlu, brouzdají na mizerném připojení.

Radim Hasalík. #16
Radim Hasalík. 05. prosinec 2008 16:32

Bohužel nemáte správné informace. Důvodem ukončení mého kontraktu byl skutečně pomalý internet bez možnosti alternativy (v místě byl velmi slabý signál mobilních operátorů) a nárůst zákazníků. Pokud bych byl jako zaměstnanec restaurace neschopný, určitě bych si z toho hlavu nedělal a do článku to otevřeně napsal.

Takže Vaše intuice může křičet cokoliv chce, ale zatím křičí jen na úrovni neověřených tvrzení, lží a pomluv.

IT manažer #17
IT manažer 07. prosinec 2008 18:29

Radime, ale vy jste to tam napsal, jenomže mezi řádky.

freud #6
freud 11. únor 2009 22:07

Kde jsou ty doby, kdy ve světě IT vládla komunikace vytáčeného modemu přes BBS? Dnes lidé především pubertálního věku ničí tento dokonalý svět jedniček a nul svýmy naprosto nicneříkajícímy výšpechty bezmyšlenkovytých zkratů.

WuShin #7
WuShin 13. únor 2009 23:17

Vzhledem k odkazu na konci stránky je tento článek pravděpodobně placeným PR článkem od BIZu. Jedna věc by mě, Radime, zajímala. Na stránkách máš samé směšné reference, kromě té od Seznamu. Cos pro ně prosím tě dělal? Z toho co tam máš to patrné není a dokonce to na mě dělá dojem, že máš jen známého Šímu, který ti po "psích očích" referenci na stránky dát dovolil...Těším se na tvojí odpověď.

Radek

Radim.Hasalík #18
Radim.Hasalík 21. leden 2010 17:42

Radku, podílel jsem se na testování použitelnosti řady webů Seznam.cz (viz http://seznam.sblog.cz/2008/07/09/43 ).

RSS 

Komentujeme

Moorův zákon a umění odkladu

Pavel Houser , 20. září 2016 11:30
Pavel Houser

Jak souvisí prokrastinace a Moorův zákon? I když by člověka možná taková spojitost na první pohled n...

Více





RSS 

Zprávičky

Datasys otestuje zabezpečení hranic čidel napojených na síť pro IoT

ČTK , 27. září 2016 14:00

Česká technologická společnost Datasys v pilotním projektu otestuje možnost zabezpečení evropských h...

Více 0 komentářů

Yahoo čelí žalobě kvůli rozsáhlému kybernetickému útoku

ČTK , 27. září 2016 10:30

Americká internetová společnost Yahoo čelí žalobě v důsledku útoku hackerů, při kterém jí byly ukrad...

Více 0 komentářů

S vlastním počítačem do práce? Jen v 7 % českých firem

ITBiz.cz , 27. září 2016 10:26

Snadnější možnost úniku dat, bezpečnostní incidenty a komplikovanější správa počítačů - to jsou hlav...

Více 3 komentářů

Starší zprávičky

Návštěvnost webů v srpnu meziročně klesla na 7,8 milionu

ČTK , 27. září 2016 09:00

Návštěvnost tuzemských webů se v srpnu meziročně snížila o čtyři procenta na 7,84 milionu uživatelů ...

Více 1 komentářů

Samsung v Koreji obnoví prodej telefonů Galaxy Note 7 později

ČTK , 26. září 2016 15:00

Jihokorejská společnost Samsung Electronics obnoví prodej telefonů Galaxy Note 7 v Jižní Koreji až 1...

Více 0 komentářů

Krádež dat Yahoo je zřejmě největším kybernetickým útokem

ČTK , 26. září 2016 11:30

Krádež citlivých dat o účtech uživatelů internetové společnosti Yahoo je zřejmě doposud největším ky...

Více 0 komentářů

Twitter by prý mohl v brzké době obdržet nabídku na převzetí

ČTK , 26. září 2016 09:30

Americká společnost Twitter by už brzy mohla dostat oficiální nabídku na převzetí, zájem o ni projev...

Více 0 komentářů