Aktuální Hype křivka rodících se technologií ukazuje, které IT inovace by měly firmy sledovat

20. srpen 2015 08:30 0 komentářů

Rozvoj fenoménu digitálního byznysu zůstává i v letošním roce hlavním tématem Hype křivky nových technologií pro rok 2015 (Hype Cycle for Emerging Technologies, 2015), kterou sestavili analytici společnosti Gartner. Nově se na ní objevují technologie, které Gartner nazývá „digitálním humanismem“ – v odkazu na skutečnost, že lidé jsou středobodem vývoje v oblasti digitálního byznysu i digitálního pracoviště.

Hype křivka rodících se technologií je vůbec nejdéle pravidelně sestavovanou zprávou ve své kategorii. Nabízí pohled na technologie a trendy napříč odvětvími způsobem, který mohou využít jak hlavní byznysoví stratégové, ředitelé pro inovaci, vedoucí výzkumných a vývojových oddělení, podnikatelé nebo týmy pracující na nových technologiích.

Mezi nejdůležitější změny v letošní Hype křivce rodících se technologií patří umístění autonomních aut na její vrchol – přestože se jedná o technologii i segment v zárodečném stádiu, jedná se o zásadní posun související s tím, že všichni významní výrobci automobilů v poslední době zahrnuli autonomní vozidla do svých krátkodobých plánů. Podobně významný posun z fáze startu technologie (Innovation Trigger) do růstové části vrcholu očekávání (Peak of Inflated Expectations) se týká řešení pro připojené domácnosti, kde noví hráči i tradiční výrobci ohlásili zcela nová řešení a platformy.

S tím, jak podniky pokračují po cestě směrem k digitálnímu byznysu, bude stále důležitější nacházení a nasazování těch správných technologií ve správný čas,“ vysvětluje Betsy Burtonová, viceprezidentka a analytička společnosti Gartner. „Jak jsme již naznačili v našem cestovním plánu pro digitální byznys (Gartner roadmap to digital business), lze byznys modely rozdělit do šesti po sobě jdoucích fází. Tato Hype křivka cíleně mapuje jen technologie, které se teprve rodí a je proto důležitá pro poslední tři fáze: digitální marketing, digitální byznys a autonomní byznys.

Digitální marketing (fáze 4): Ve fázi digitálního marketingu se do obchodních modelů začínají promítat tzv. Spojené síly (Nexus of forces – mobilita, sociální sítě, cloud a informace). Podniky se v této fázi zaměřují na nové a sofistikovanější způsoby oslovování zákazníků, kteří jsou ochotnější zapojovat se do marketingových aktivit v rámci své sociální interakce nebo využíváním produktu či služby. Pro podniky nacházející se v této fázi jsou zajímavé zejména následující technologie z Hype křivky: Gesture Control, Hybrid Cloud Computing, Internet of Things (IoT), Machine Learning, People-Literate Technology, Speech-to-Speech Translation.

Digitální byznys (fáze 5): Digitální byznys je první fází následující po fenoménu spojených sil. Zaměřuje se na konvergenci mezi lidmi, byznysem a věcmi. Jeho hlavními koncepty jsou Internet věcí a prolínání fyzických a virtuálních světů. Fyzická aktiva jsou digitalizována a stávají se rovnocennými hráči v rámci obchodního hodnotového řetězce vedle tradičních digitálních entit, jako jsou systémy či aplikace (a appky). Firmy které chtějí vykročit za hranici světa spojených sil (mobilní, sociální, cloud, informace) a začít dělat digitální byznys by se měly zajímat o tyto technologie: 3D Bioprinting for Life Science R&D, 3D Bioprinting Systems for Organ Transplant, Human Augmentation, Affective Computing, Augmented Reality, Bioacoustics Sensing, Biochips, Brain-Computer Interface, Citizen Data Science, Connected Home, Cryptocurrencies, Cryptocurrency Exchange, Digital Dexterity, Digital Security, Enterprise 3D Printing, Smart Robots, Smart Advisors, Gesture Control, IoT, IoT Platform, Machine Learning, Micro Data Centers, Natural-Language Question Answering, Neurobusiness, People-Literate Technology, Quantum Computing, Software-Defined Security, Speech-to-Speech Translation, Virtual Reality, Volumetric and Holographic Displays, a Wearables.

Autonomní byznys (fáze 6): Tato fáze je určena schopností podniku využívat technologie, které poskytují vlastnosti podobné těm lidským a lidi často skutečně dokáží nahradit – například autonomní vozidla přepravující pasažéry nebo výrobky, nebo kognitivní systémy, které dokáží navrhnout strukturu odpovědi na e-mail, napsat text nebo odpovídat na zákaznické dotazy. To vše jsou systémy náležející do fáze autonomního byznysu – podniky které jí chtějí dosáhnout, by se měly zajímat o následující technologie z Hype křivky: Autonomous Vehicles, Bioacoustic Sensing, Biochips, Brain-Computer Interface, Digital Dexterity, Human Augmentation, Machine Learning, Neurobusiness, People-Literate Technology, Quantum Computing, Smart Advisors, Smart Dust, Smart Robots, Virtual Personal Assistants, Virtual Reality, and Volumetric and Holographic Displays.

Přestože lze rozdělit technologie na Hype křivce podle fází rozvoje digitálního byznysu, podniky by se podle nich neměly omezovat,“ vysvětluje Betsy Burtonová. „Řada inovátorů kombinuje jak velmi pokročilé technologie, jako jsou autonomní vozidla nebo inteligentní elektroničtí poradci (smart advisors) a zároveň dál pracuje na zlepšování technologií z předchozích fází, jako jsou například mobilní aplikace.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 0 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů

Akcie Samsungu stouply na nový rekord

ČTK , 01. prosinec 2016 12:00

Akcie jihokorejské společnosti Samsung Electronics dnes stouply o více než čtyři procenta na nový re...

Více 0 komentářů

FBI bude moci s povolením soudu pronikat do jakýchkoli počítačů

ČTK , 01. prosinec 2016 10:30

V americkém Senátu dnes selhal poslední pokus o zablokování rozšířených policejních pravomocí, které...

Více 2 komentářů

Gartner: Prodej tabletů v ČR letos klesne o osm procent na 1,1 mil

ČTK , 30. listopad 2016 14:00

Zájem o tablety letos dále klesá. Prodej tabletů a hybridních notebooků na českém trhu se letos sníž...

Více 0 komentářů