Finanční ředitelé odkládají strategické řízení nákladů

26. duben 2016 17:00 0 komentářů

Finanční ředitelé odkládají přechod na strategické řízení nákladů, přestože se jich téměř třetina bojí, že jejich firma přestane existovat ve své stávající podobě, ukazuje výzkum společnosti Accenture. Přitom by měli více investovat do digitalizace, aby si zachovali konkurenceschopnost.

Téměř jedna čtvrtina (24 %) finančních ředitelů se obává, že jejich společnost přestane existovat ve své současné formě v důsledku konkurence. Přesto nová studie společnosti Accenture ukazuje, že pouhých 6 % z nich vnímá strategické řízení nákladů jako prioritu v rámci prorůstových aktivit pro letošní rok.

Zpráva divize Accenture Strategy s názvem: „Probuzení do reality: v případě finančních ředitelů jen dobré úmysly v rámci správy nákladů nestačí“ (CFO Reality Check: Good Intentions in Cost Management are Not Good Enough), odhalila, že vedle strachu o budoucnost firmy se 58 % finančních ředitelů obává, že jejich odvětví bude narušeno, a 41 % předpokládá, že více než polovina jejich konkurence zmizí. Většina finančních ředitelů (59 %) si myslí, že strategická správa nákladů musí být v určité fázi součástí jejich reakce na tuto situaci, ale vzhledem k tomu, že tématu dávají letos jen nízkou prioritu, ukazuje se, že aktivní přístup odkládají.

„V poslední dekádě se finanční ředitelé museli přeorientovat ze striktního zaměření na finanční funkci na provádění strategických rozhodnutí se širšími dopady na podnikání jejich firmy,“ říká Christian Campagna, výkonný ředitel Accenture Strategy, CFO & Enterprise Value. Díky tomuto posunu se více CFO přiklání k digitálně podložené strategické správě nákladů, která je pružnější a lépe podpoří prorůstové iniciativy. Více než polovina finančních ředitelů již má definované výkonnostní cíle, díky kterým jsou schopní provádět každodenní strategickou správu nákladů. Cílem je konzistentní porovnávání stanovených cílů s výkonem.“

Nový způsob přemýšlení o správě nákladů

Zpráva tvrdí, že pokud chtějí firmy zvládnout tlak konkurence, musí se posunout od účelového snižování ke strategickému řízení nákladů, které je podložené jejich optimalizací prostřednictvím digitálních technologií. Firmy, které již v současné chvíli sledují tuto cestu, z více než poloviny investují do mobility a přesunu aktivit do cloudových služeb (54 % a 52 %). Za tři roky budou provádět další investice do robotiky a analytických nástrojů pro big data (44 % a 40 %).

„Role finančního ředitele se vyvíjí od hlavního „cifršpióna“ na hodnotového architekta firmy, proto je třeba postavit se k nákladům komplexně a strategicky. Firmy si tak zajistí delší finanční životnost a diferencovanou konkurenční pozici,“ řekl Aneel Delawalla, výkonný ředitel společnosti Accenture Strategy, CFO & Enterprise Value.

Perspektiva jednotlivých odvětví

Výzkum ukazuje, že finanční ředitelé v některých odvětvích mají z rizika „digitální bezvýznamnosti“ strach. Finanční ředitelé v následujících odvětvích mají silné obavy, že jejich firmy nemusí před konkurencí obstát.

• Pojišťovnictví (40 %)

• Energetika (31 %)

• Spotřebitelský průmysl (23 %)

• Automobilový a těžký průmysl (23 %)

Všichni jsou si vědomi nevyhnutelnosti změny, ale málokdo je odhodlaný změnit obchodní strategii své firmy. Finanční ředitelé v pojišťovnictví (3 %), energetice (16 %), spotřebitelském průmyslu (10 %), automobilovém a těžkém průmyslu (7 %) uvedli, že změna obchodní strategie má v současnosti nízkou prioritu.

Nastupte cestu strategické správy nákladů

Podle doporučení Accenture Strategy by finanční ředitelé měli v současné situaci převzít vedoucí roli a pomoci svým firmám nově definovat konkurenční strategii. Doporučení pro finanční ředitele zahrnují následující kroky:

  1. Projděte digitálním zátěžovým testem. Důkladně prověřte všechny scénáře digitální přeměny, abyste mohli definovat oblasti provozního modelu a nákladové struktury, které je třeba transformovat. Připravte si plán přesunu z pevných na proměnlivé náklady pro případ, že by společnost musela omezit konkrétní funkce, teritoria nebo geografické oblasti.

  2. Vytvořte odvážný „digitální“ akční plán. Vytvořte a implementujte akční plán pro nové definování nákladové základny založené na digitálních technologiích. To znamená, že investiční plán musí zahrnovat pohled na to, jak investice pomáhají společnosti fungovat jako digitální. Plán by měl snížit nákladovou základnu prostřednictvím okamžitých i dlouhodobých plánů snižování nákladů.

  3. Buďte posedlí svými zákazníky. Zajistěte, aby strategické řízení nákladů neskončilo v korporátním centru nebo v rámci pokročilého sdíleného modelu služeb. Využijte jeho možnosti i k aktivnímu vstupu na trh, abyste získali spokojenější zákazníky, kteří si budou užívat větší kvalitu, přístupnost služeb a lepší cenu.

Pro více informací přejděte na www.accenture.com/CFORealityCheck.


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář


RSS 

Zprávičky

CETIN vydal dluhopisy za 25 miliard Kč

ČTK , 05. prosinec 2016 18:00

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) upsala dluhopisy v eurech a korunách v celkovém objemu ...

Více 0 komentářů

Nahradí otisky prstů přístupová hesla?

ČTK , 05. prosinec 2016 14:30

Zní to jako skvělý nápad: zapomeňte na hesla a zamykejte telefon místo nich otiskem svého prstu. Je ...

Více 0 komentářů

Počítač a internet má na jižní Moravě více než 75 pct domácností

ČTK , 05. prosinec 2016 10:30

Počet jihomoravských domácností, které mají počítač a přístup k internetu, se loni přehoupl na jižní...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Vodafone zvýšil do září počet zákazníků na 3,54 milionu

ČTK , 04. prosinec 2016 18:00

Mobilní operátor Vodafone zvýšil do konce září počet zákazníků na českém trhu meziročně o 146.000 na...

Více 0 komentářů

Nový škodlivý program ukradl údaje k milionu účtů Google

ČTK , 02. prosinec 2016 14:00

Nový škodlivý program Goolian narušil bezpečnost více než jednoho milionu účtů Google. Šíří se na za...

Více 1 komentářů

Telefony Nokia se příští rok vrátí na trh

ČTK , 02. prosinec 2016 10:30

Chytré telefony se značkou Nokia se objeví zpátky na trhu v příštím roce. Finská společnost Nokia dn...

Více 2 komentářů

CETIN nabídne příští rok operátorům připojení až 250 Mbit/s

ČTK , 01. prosinec 2016 17:00

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zvýší od května příštího roku rychlost inter...

Více 0 komentářů