IT řešení předpoví kolik mouky, cukru a ořechů nakoupí lidé letos o Vánocích

30. říjen 2015 08:00 0 komentářů

Kolik se prodá letos před Vánoci mouky, cukru, ořechů a svařeného vína? A kolikatery sáňky a boby v zimě? A kolik krkovice, grilovacího koření a dřevěného uhlí v létě? Pro obchodníky jde o velmi těžké, byť zásadní otázky, nad kterými si dříve lámali hlavu výhradně sami.

Již nějakou dobu jim ovšem nelehký úkol pomáhá řešit speciální IT software, který dokáže předpovídat prodeje. Gold Forecast pracuje s historií prodejů toho kterého sortimentu, zahrnuje vlivy sezónnosti či promocí na prodejnách a velmi dobře dokáže předpovědět, kolik toho zákazníci budou chtít v určitém období nakoupit.

Na základě těchto předpovědí pak generuje návrh konkrétní objednávky pro jednotlivé obchody, případně zboží rovnou objednává. Tento sofistikovaný nástroj od společnosti Symphony EYC, který na tuzemském trhu výhradně nabízí a na míru konkrétním obchodům modifikuje česká firma U&SLUNO, patří mezi aktuální trendy v IT řešení pro retail.

Hlavním benefitem, který implementace systému Gold Forecast obchodníkům přináší, je úspora času. Zatímco dříve vedoucí prodejen tvořili objednávky například až 5 hodin denně, po optimalizaci naším nástrojem došlo na redukci stráveného času až na zhruba 30 minut pouhé validace našeho řešení, u některých prodejen dokonce až na 10 minut,“ uvádí Ján Podracký, byznys konzultant ze společnosti U&SLUNO a dále doplňuje: „Dalším významným benefitem je snížení skladových zásob, a tím i zvýšení obrátkovosti zboží.

Tento IT nástroj společnost implementovala například v obchodních řetězcích Ahold, tedy v prodejnách Albert, anebo v obchodech COOP na Slovensku.

Před realizací tohoto projektu zabrala tvorba objednávek vedoucím prodejen 75% pracovní doby. Myslím, že to je špatně, protože byrokracie činí z vedoucího nikoliv manažera obchodu, ale administrativního pracovníka, který neví, co se děje na prodejně. Implementací programu došlo k výrazné změně. Vedoucí prodejen pochopili, že jde o velkou úsporu času, díky níž se mohou věnovat zákazníkům, vzhledu prodejny, atd,“ hodnotí Štefan Mácsadi, předseda Coop Jednoty Nové Zámky, která sdružuje více než 110 obchodů na Slovensku.

Co dokáže analýza dat

Základem programu Gold Forecast je především podrobná prodejní historie jednotlivých produktů, která by měla zohledňovat různé promoční akce obchodníka. A to minimálně za poslední rok, optimálně za 3 roky. Systém pak pracuje s těmito základními daty a zároveň s proměnnými jako je sezónnost, svátky a jiné speciální události, množství produktů, které jsou třeba pro prezentaci v regálech na prodejně, množství zásob v dopravě či na vratkách, atd. „Pokud máme všechny tyto vstupní proměnné správně vypočtené a nastavené, systém navrhne optimální množství pro objednání u jednotlivých produktů,“ popisuje Ján Podracký ze společnosti U&SLUNO.

Program přitom dokáže pracovat s téměř jakýmkoliv sortimentem, včetně kategorie čerstvých výrobků jako je pečivo, mléčné výrobky, maso, atd. Sortiment řadí do tzv. rodin, což jsou vlastně uskupení produktů se stejnou prodejní charakteristikou, jako například vody, džusy a další nealkoholické nápoje. „Ovšem součástí této rodiny ani nemusí být zboží ze stejné kategorie produktů, ale také například zboží se stejnou prodejní charakteristikou, například gril, brikety a krkovice,“ vysvětluje zástupce společnosti U&SLUNO.

V rámci každé rodiny program dále rozliší, zda zvýšení prodejů jednoho produktů zvedne prodej ostatních anebo zda si naopak produkty konkurují. Když si zákazníci koupí více krkovice, koupí si taky více briket. Když ale obchodník zlevní nějakou značky nealko nápojů, sníží to prodej ostatních. Toto vše program bere do úvahy a promítá to do předpovědí.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Další na řadě je bezpečnost

Richard Jan Voigts , 09. říjen 2017 00:00
Richard Jan Voigts

Co všechno lze automatizovat pomocí strojového učení? Larry Ellison, technologický ředitel společnos...

Více







Kalendář

21. 10. WordCamp Brno 2017
24. 10. VeeamON Forum 2017
25. 10.

26. 10.
Profesia days 2017
RSS 

Zprávičky

Electro World v účetním roce zmírnil ztrátu na 92 milionů Kč

ČTK , 20. říjen 2017 12:00

Firma se soustředila na zlepšení prodejní a distribuční sítě a rozšíření sortimentu....

Více 0 komentářů

Dohoda o ochraně dat mezi EU a USA prošla první kontrolou

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Cílem dohody je chránit osobní údaje osob v EU předávané společnostem v USA. ...

Více 0 komentářů

Operátoři: Metro by mohlo být signálem pokryté do konce roku 2018

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Operátoři mají enormní zájem na pokrytí pražského metra, a to na vlastní náklady....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Firmu Moravia IT koupil britský konkurent RWS Holding

ČTK , 19. říjen 2017 21:26

Mezi zákazníky firmy specializující se na lokalizaci a testování softwaru patří např. Microsoft, IBM...

Více 0 komentářů

Státní ústav pro kontrolu léčiv hájí elektronické recepty

ČTK , 19. říjen 2017 10:00

V ČR se vydá 60-70 milionů papírových receptů ročně. Podle ministerstva je elektronizace zdravotnict...

Více 0 komentářů

Ransomware Locky v září masivně útočil ve světě i v ČR

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:30

Locky se neobjevil v Top 10 škodlivých kódů od listopadu 2016....

Více 0 komentářů

Podnikové služby tvoří už 5 % českého HDP

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:00

Podnikové služby v ČR rostly o 19 %, největší boom zažívají centra poskytující IT služby....

Více 0 komentářů