Konsolidace e-shopů pokračuje, roste zájem o potraviny a erotiku

03. říjen 2017 08:51 0 komentářů

Internetový srovnávač cen Srovname.cz připravil analýzu meziročních změn počtu internetových obchodů v jednotlivých kategoriích na českém trhu. Z výsledků vyplývá, že na české e-commerce scéně nadále pokračuje konsolidace e shopů, přičemž celkový počet internetových obchodů meziročně poklesl o 2 %. Nejvýraznější konsolidace probíhá v kategoriích nářadí, sport, děti, móda, nebo kosmetika a zdraví. Naopak nejvíce internetových obchodů přibylo v segmentech s potravinami a erotikou.

„Obrat českého trhu e-commerce roste, počet e-shopů klesá. Internetové obchody překonaly na celkovém českém maloobchodě v roce 2017 podíl 10 %. Pokles počtu obchodů se týká především těch menších e-shopů, které na celkový obrat nemají vliv. Denně vzniká přibližně 6-8 e shopů, zanikne jich však 7-10. Meziročně je celkový pokles ve vyšších stovkách,“ říká k výsledkům David Folprecht, majitel cenového srovnávače Srovname.cz.

Počet obchodů v segmentu s potravinami meziročně vyrostl o 10 %. Češi se postupně učí nakupovat potraviny na internetu, přičemž velké promo tomuto segmentu dělají formou reklamy a nadlinkové komunikace největší hráči Rohlik.cz, Kosik.cz/Kolonial.cz a iTesco.cz. Řetězec Lidl spustil v ostrém provozu svůj e-shop před několika dny a další velké obchodní řetězce jako např. Globus vstup na trh e-commerce plánují.

V segmentu erotiky vzrostl počet e-shopů o 6,5 %. Potenciál dalšího růstu v tomto segmentu je vysoký, protože lidé celkem logicky tento typ zboží chtějí nakupovat anonymně, což jim internet umožňuje. Marže jsou v tomto segmentu poměrně vysoké a pohybují se kolem 30-40 %. Obrat e-shopů s erotickým zbožím tvoří přibližně 0,4 % celkového trhu e-commerce u nás (cca 400 mil Kč). V segmentu panuje velmi nízká koncentrace e-shopů přibližně 1-2 % z celkového počtu e shopů, a proto je zde stále zajímavý prostor pro vstup nových hráčů.

Mírně vzrostl také počet internetových obchodů v segmentu nábytek o 3 %. Od listopadu 2016 nabírá tento segment rostoucí tempo. V této době totiž spustila svůj e-shop IKEA a její obrat v onlinu tvořil na konci roku 2016 2,5 % celkového obratu společnosti. Další velké e shopy v tomto segmentu provozují Sconto, Möbelix nebo Asko - Nábytek a v lednu 2017 svůj e-shop v ČR spustila také dvojka nábytkářského trhu Kika.

Počet e-shopů v kategorii kosmetika a zdraví klesl o 3 %. Jedná se o poměrně zajímavou kategorii zboží pro obchodníky, protože tento typ zboží se na internetu velmi dobře prodává. Zároveň jde ale o vysoce konkurenční segment např. v parfémech – silná pozice obchodu Notino.cz (dříve Parfums.cz), ve kterém se nový začínající prodejce opravdu jen těžko prosadí. Marže jsou v tomto segmentu poměrně nízké, pouze kolem 4-8 %. V segmentu navíc působí další silní hráči českého e-commerce jako Alza.cz, Kasa.cz, Mall.cz a další.

Klesl také počet internetových obchodů v segmentu móda o 3,7 %. Po velkém nárůstu počtu e-shopů s módou mezi roky 2012-2014, jich nyní ubývá. Pro internetové obchodníky to není jednoduchý segment vzhledem k počtu vratek a době dodání, které musí být e-shop schopen vyřešit, aby měl u zákazníků dobré hodnocení. Marže kolem 20-30 % je ale v tomto segmentu pro obchodníky rozhodně zajímavá. Mezi největší hráče v tomto segmentu patří Tchibo a ZOOT a do onlinu postupně vstupují i tradiční kamenné obchody jako H&M, Reserved a naposledy např. Gant.

Nejvýraznější meziroční pokles počtu internetových obchodů o 11 % byl zaznamenán v segmentu nářadí, ve kterém působila řada malých e shopů, které pokračující konsolidaci trhu nepřežili.

Nejvíce e-shopů je i nadále v kategorii elektronika a to 13 %. Zároveň je zde jedna z nejmenších marží 3-5 %. V tomto segmentu se po mediálně známých akvizicích např. Kamennyobchod.cz a Datart.cz odkoupeny HP Tronicem nebo ovládnutí internetového obchodu CZC.cz skupinou Mall Group očekává další konsolidace trhu a snižovaní počtu e-shopů.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Intel Inside aneb všichni jsme načipováni

Petr Zavoral , 10. prosinec 2017 18:20
Petr Zavoral

V Havlově hře Audience přesvědčuje Sládek Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe. Z pohledu letoš...

Více







Kalendář

09. 01.

13. 01.
CES 2018
18. 01.

19. 01.
itSMF 2018
30. 01. Ecommerce Expo Prague 2017
RSS 

Zprávičky

Western Digital zruší arbitráž proti Toshibě

ČTK , 11. prosinec 2017 08:00

Japonská společnost Toshiba a americká firma Western Digital se v zásadě dohodly na urovnání sporu o...

Více 0 komentářů

Spotify a Tencent se propojují

ČTK , 10. prosinec 2017 08:00

Přední světová služba pro streamování hudby Spotify a čínská konkurenční firma Tencent Music Enterta...

Více 0 komentářů

Bezpečnostní politika firem brání plně využít potenciál IoT

Pavel Houser , 09. prosinec 2017 08:00

Tři čtvrtiny účastníků průzkumu EY Global Information Security Survey 2017 pokládají za nejpravděpod...

Více 4 komentářů

Starší zprávičky

Globální výdaje na bezpečnost IT porostou v příštím roce o 8 % na 96 miliard dolarů

Pavel Houser , 08. prosinec 2017 10:57

Nejrychleji porostou řešení SIEM, testování IT bezpečnosti a její outsourcing. ...

Více 1 komentářů

Soud EU: Luxusní značky mohou zakázat internetový prodej zboží

ČTK , 08. prosinec 2017 10:00

Oponenti poukazují na to, že omezení prodejů jde proti hospodářské soutěži....

Více 1 komentářů

Agentura pro satelitní systém Galileo přinesla ČR miliardu korun

ČTK , 08. prosinec 2017 08:00

V současné době je na oběžné dráze 18 satelitů, vypuštění dalších čtyř je naplánováno na 12. prosine...

Více 0 komentářů

Cena bitcoinu se vyhoupla přes 15 000 dolarů (aktualizace)

ČTK , 07. prosinec 2017 13:55

Ceně pomáhá očekávané spuštění obchodování s bitcoinovými termínovými kontrakty....

Více 1 komentářů