Rostoucí počet Čechů najde práci „na doporučení“

16. říjen 2017 09:34 0 komentářů

I když si pracovní portály drží dominantní pozici, Češi je pomalu opouští a práci si stále častěji hledají přes personální agentury, sociální sítě anebo na doporučení přátel. Vyplynulo z průzkumu kandidátských preferencí, který realizovala personální agentura Grafton Recruitment.

Pracovní trh zažívá těžké období. Firmy se snaží hledat lidi všemi kanály a prostředky. Díky tomu se také mění způsoby, které využívají při hledání zaměstnání samotní uchazeči o práci. Tradiční inzerce v médiích anebo na úřadech práce již ztrácí efekt. Lidé hledají zejména na internetu (95 %), přes personální agentury (68 %) a na doporučení svých známých (56 %). Poslední jmenovaný způsob přitom meziročně zaznamenal vůbec nejvyšší nárůst. „Referenční program v uplynulém roce zavedla většina velkých českých zaměstnavatelů. Za doporučení nového kolegy díky němu mohou stávající zaměstnanci inkasovat nemalé odměny,“ vysvětluje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, a dodává: „Kromě těchto odměn, které se u běžných profesí obvykle pohybují v rozmezí od 1 000 do 5 000 Kč, ale výjimkou nejsou ani programy na doporučení za desítky tisíc, firmy hojně zavádějí i příspěvky náborové, tedy jednorázové odměny pro nově nastupující zaměstnance.“ Velký meziroční nárůst, téměř o 10 procentních bodů, zaznamenaly i personální agentury. „Obliba personálních agentur roste zejména díky přesunu většiny schopných kandidátů do skupiny pasivních uchazečů, které je nutné hledat jinak než prostým vystavením inzerce na pracovním portále. A na to nemají interní HR týmy často kapacitu ani potřebné know-how,“ říká Jitka Součková. Na internetu hledají uchazeči o práci nabídky zejména na pracovních portálech, ale ve stále větší míře i na webových stránkách samotných zaměstnavatelů, personálních agentur anebo přes sociální sítě.

Sociální sítě přitom nevyužívají jen samotní kandidáti, ale do propagace svých volných pracovních pozic, je zařazují stále častěji i zaměstnavatelé. Významnou úlohu přitom sehrává skutečnost, že kandidáti jsou zde na dosah. Potvrzuje to i aplikace Facebook Audience Insights. Z pohledu profesí jsou na této síti nejvíce zastoupení řídící pracovníci (30 %), obchodníci (21 %) a administrativní pracovníci (20 %). Do top 7 patří i IT specialisti (15 %) anebo pracovníci z oboru transport a logistika (13 %). Profil na Facebooku má aktuálně již 4,8 milionu Čechů, přičemž denně na něm čas tráví 77 % z nich.

Stejně „na dosah“ jsou pracovníci i na další, personalisty oblíbené a hojně využívané, profesní sociální síti, kterou je LinkedIn. Tu v současné době využívá již 1,3 milionu Čechů, což je téměř dvojnásobek než v loňském roce. Zatímco dříve se na této síti nejčastěji hledali IT experti, dnes je tomu jinak. Do trojice nejzastoupenějších oborů na LinkedIn patří služby, kam spadá mimo jiné personalistika, právo či cestovní ruch, dále výroba a IT. „Na síti LinkedIn se hodně hledají i lidé z oboru finančních služeb, reklamy a marketingu anebo telekomunikací,“ doplňuje Jitka Součková s tím, že obrovský potenciál má i YouTube a Instagram, druhá a třetí nejoblíbenější sociální síť v České republice. „Využívání YouTube brzdí jen ne příliš velká zkušenost firem s multimediálním obsahem, ovšem to se bezpochyby již v nejbližší době změní. 4,7 milionu uživatelů, na které se dá skvěle s nabídkou práce cílit, jim totiž bude stát za investici do výroby spotů.“


Komentáře

RSS 

Komentujeme

AI i její tvůrci před soudem

Pavel Houser , 22. duben 2018 09:30
Pavel Houser

John Kingston z anglické University of Brighton poskytl pro The Register svůj pohled na právní odpov...

Více







RSS 

Zprávičky

Čínská služba pro streamování hudby Tencent míří na burzu

ČTK , 23. duben 2018 11:19

Spotify byla nedávno ohodnocena na 30 miliard dolarů. 25 miliard očekávaných u Tencentu je také obro...

Více 0 komentářů

Obchod s kryptoměnami se stěhuje mimo burzy

ČTK , 23. duben 2018 09:00

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční....

Více 0 komentářů

Čtvrtina Čechů vyzkoušela služby sdílené ekonomiky

ČTK , 23. duben 2018 08:00

Více než polovina lidí zná služby Zonky (74 procent) a Uber (62 procent)....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Před 25 lety byl zpřístupněn webový prohlížeč Mosaic

ČTK , 21. duben 2018 15:22

Mosaic se zrodil v průběhu roku 1992 v hlavě Marca Andreessena a jeho kolegy Erica Biny....

Více 0 komentářů

Těžba bitcoinů při kurzu pod 8 600 dolarů je ztrátová

ČTK , 20. duben 2018 11:21

Analytici se domnívají, že poptávka po hardwaru pro těžbu bitcoinů dál klesne, stejně jako cena kryp...

Více 1 komentářů

Netflixu prudce stoupají příjmy i počet odběratelů

ČTK , 20. duben 2018 09:36

Čistý zisk ve čtvrtletí stoupl na 290,1 milionu dolarů, neboli 64 centů na akcii....

Více 0 komentářů

Zájem o přijímače s digitálním rádiem je minimální

ČTK , 20. duben 2018 08:00

Český rozhlas na konci loňského roku rozšířil pokrytí digitálním signálem na 40 % populace....

Více 4 komentářů