Blokování webové reklamy roste, provozovatelé přicházejí o výnosy

ČTK , 15. říjen 2015 10:15 5 komentářů
Rubriky: Internet

Blokování internetové reklamy uživateli v posledních letech stouplo. Uživatelé se tak snaží vyhnout obtěžujícím formám inzerce, mají také obavu ze sledování svých osobních dat.

Provozovatelé, pro které je reklama zásadním příjmem, by měli usilovat o kultivaci tohoto prostředí, vyplynulo z diskuse pořádané Sdružením pro internetový rozvoj (SPIR).

Průzkum SPIR ukázal, že doplňky blokující webovou reklamu má instalováno 12 procent uživatelů. To odpovídá zjištění společnosti PageFair, podle níž je míra blokování internetové reklamy v Česku 11 procent. Při přepočtu na výdaje na internetovou reklamu loni by to podle sdružení znamenalo ušlé výnosy 1,2 miliardy korun pro provozovatele webů.

"Jedna z věcí, která způsobila nárůst blokování, bylo to, že si uživatelé všimli, že jsou sledováni. Například když navštíví stránky s fotoaparáty, příští tři neděle vidí na internetu jen inzerci na foťáky," popsal takzvaný retargeting Petr Bednář z vydavatelství Mladá fronta. Podle Davida Špinara z české pobočky Googlu se na tom podepsala také "inflace" necílené reklamy, která se kvůli nízké ceně objevuje v čím dál větší míře. "Je to kobercové bombardování trhu," uvedl.

Podle Špinara je proto třeba říci, co je smysluplná reklama a zda je správné řešení reklama cílená nebo jiná. "Z logiky věci jsem na straně cílení než toho množství necílených impresí (zobrazení reklamy)," řekl Špinar. Šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek vítá, že se o problému blokování reklamy vůbec začalo mluvit. "Je nejvyšší čas, aby se tím začali všichni zabývat," řekl.

Nárůst blokování reklamy podle ředitelky SPIR Kateřiny Hrubešové nastal mimo jiné kvůli "pronásledování reklamou na každém místě". To podle ní vedlo také k posílení snah o ochranu dat. "Blíží se to k tomu, že nakonec nebude možné používat žádná data bez svolení uživatelů," uvedla.

Doplňky blokující reklamu na webu vytváří komunity nadšenců, ale i specializované firmy. Pro provozovatele webů je možným řešením, jak se těmto aktivitám postavit, například kompletně přestat zobrazovat stránky lidem blokujícím inzerci, zpoplatnit stránky bez reklamy, vést právní spory nebo technologicky bojovat s výrobci těchto doplňků. Zkušenost s podobným soubojem má televize Nova, která s blokováním reklamy svádí boj především u videoreklamy na portálu Nova Plus. "Ten boj je pořád dokola," řekl Petr Horák z Novy.

"Blokátory nastoupily poměrně nedávno, v poslední době ale docela zrychlují a je nutné s nimi počítat i do budoucna," doplnil Karel Javůrek z NeuronAD, která se zabývá tvorbou nástrojů reagujících na blokování internetové inzerce. "My považujeme adblockery za nemilosrdné útočníky, protože vydavatelé kvůli nim přicházejí o zisky," poznamenal.

Sdružení pro internetový rozvoj působí jako profesní sdružení od roku 2000. Kromě provozování výzkumu návštěvnosti NetMonitor zajišťuje monitoring internetové reklamy AdMonitoring a analýzu zásahu reklamních kampaní AdAudit.


Komentáře

pepa #0
pepa 15. říjen 2015 11:13

Hmm, to ze je reklama cilena mi zas az tolik nevadi. Lepsi nez kdyz by mi to ukazovalo mraky sra*ek co mi stejne nezajimaji.

Ale vadi mi kdyz je reklama vlezla. Kdyz se na strance furt neco hejbe, blika a porad odvadi pozornost od clanku kterej si chci v klidu precist. Nedej boze kdy to na me jeste zacne hejkat, mluvit nebo hrat.

Mozna by stacilo kdyby se provozovatele zamerili na nejakou mene nasilnou formu reklamy. Pak by pro mne (a verim ze nejsem sam) nebylo nutne blokatory pouzivat.

donny #2
donny 15. říjen 2015 18:00

Zrovna vas prostredni odstavec jsem musel cist nadvakrat, protoze mi hned vedle nej zablikala reklama a ja se v tu chvili ztratil.

Petr #1
Petr 15. říjen 2015 16:39

Osobně mě k blokování reklamy donutila její forma, nikoli to, že je cílená. Cílení reklamy je někdy dokonce prospěšné, jen ji nesmí dělat idiot a musí zaujmout, ale ne rušit.
Vyskakující a hrající animace, které skoro kousnou počítač, nejsem ochoten akceptovat. I kdyby se podařilo nějakým způsobem blokovací programy zakázat, nebo obejít, prostě přestávám na stránky, které takovou reklamu používají, chodit.

adblock #4
adblock 18. říjen 2015 21:39

nechodit,co jinyho

adblock #3
adblock 18. říjen 2015 21:38

adblock je to nejuzasnejsi co jsem na netu za posledni leta nasel-z reklamy veskery kazdy se mi chce akorat blejt-televize?,analogovy rozhlas,co to je? neznam

RSS 

Komentujeme

Vládní čtvrť a vládní systém, tedy ten informační

Petr Zavoral , 06. leden 2018 16:15
Petr Zavoral

Jeden ze zakladatelů enterprise architektury John Zachman srovnává IT v institucích s Boeingem: Firm...

Více








RSS 

Zprávičky

Kampaň Dark Caracal prý vede k libanonské rozvědce

ČTK , 20. leden 2018 14:24

Spyware se tváří jako oblíbené komunikační aplikace WhatsApp a Signal pro Android a Windows....

Více 1 komentářů

Google bude sdílet patenty s čínskou firmou Tencent

ČTK , 20. leden 2018 08:00

Google loni v Číně otevřel výzkumné centrum umělé inteligence, samotný vyhledávač ale čínské úřady b...

Více 0 komentářů

Eni má nejvýkonnější průmyslový počítač na světě

ČTK , 19. leden 2018 10:00

Po čtyřnásobném zvýšení výpočetního výkonu je počítač schopen provést až 22,4 kvadrilionů operací za...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

IBM zvýšila po šesti letech příjmy

ČTK , 19. leden 2018 09:00

Společnosti pomohl přesun orientace na oblast cloudů a kybernetické bezpečnosti a na analýzu dat....

Více 0 komentářů

Vnitro má urychlit předložení zákona ke GDPR

ČTK , 19. leden 2018 08:00

Samotné nařízení označil premiér za "produkt totální byrokracie Bruselu"....

Více 1 komentářů

Zpomalování iPhonů půjde vypnout

ČTK , 18. leden 2018 13:01

Řada uživatelů Apple podezřívala, že zpomalováním starších telefonů tlačí spotřebitele k nákupu nové...

Více 0 komentářů

Apple se vrací do USA

ČTK , 18. leden 2018 10:07

Firma Apple plánuje postavit další firemní kampus ve Spojených státech a najmout v zemi v příštích p...

Více 0 komentářů