Blokování webové reklamy roste, provozovatelé přicházejí o výnosy

ČTK , 15. říjen 2015 10:15 5 komentářů
Rubriky: Internet

Blokování internetové reklamy uživateli v posledních letech stouplo. Uživatelé se tak snaží vyhnout obtěžujícím formám inzerce, mají také obavu ze sledování svých osobních dat.

Provozovatelé, pro které je reklama zásadním příjmem, by měli usilovat o kultivaci tohoto prostředí, vyplynulo z diskuse pořádané Sdružením pro internetový rozvoj (SPIR).

Průzkum SPIR ukázal, že doplňky blokující webovou reklamu má instalováno 12 procent uživatelů. To odpovídá zjištění společnosti PageFair, podle níž je míra blokování internetové reklamy v Česku 11 procent. Při přepočtu na výdaje na internetovou reklamu loni by to podle sdružení znamenalo ušlé výnosy 1,2 miliardy korun pro provozovatele webů.

"Jedna z věcí, která způsobila nárůst blokování, bylo to, že si uživatelé všimli, že jsou sledováni. Například když navštíví stránky s fotoaparáty, příští tři neděle vidí na internetu jen inzerci na foťáky," popsal takzvaný retargeting Petr Bednář z vydavatelství Mladá fronta. Podle Davida Špinara z české pobočky Googlu se na tom podepsala také "inflace" necílené reklamy, která se kvůli nízké ceně objevuje v čím dál větší míře. "Je to kobercové bombardování trhu," uvedl.

Podle Špinara je proto třeba říci, co je smysluplná reklama a zda je správné řešení reklama cílená nebo jiná. "Z logiky věci jsem na straně cílení než toho množství necílených impresí (zobrazení reklamy)," řekl Špinar. Šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek vítá, že se o problému blokování reklamy vůbec začalo mluvit. "Je nejvyšší čas, aby se tím začali všichni zabývat," řekl.

Nárůst blokování reklamy podle ředitelky SPIR Kateřiny Hrubešové nastal mimo jiné kvůli "pronásledování reklamou na každém místě". To podle ní vedlo také k posílení snah o ochranu dat. "Blíží se to k tomu, že nakonec nebude možné používat žádná data bez svolení uživatelů," uvedla.

Doplňky blokující reklamu na webu vytváří komunity nadšenců, ale i specializované firmy. Pro provozovatele webů je možným řešením, jak se těmto aktivitám postavit, například kompletně přestat zobrazovat stránky lidem blokujícím inzerci, zpoplatnit stránky bez reklamy, vést právní spory nebo technologicky bojovat s výrobci těchto doplňků. Zkušenost s podobným soubojem má televize Nova, která s blokováním reklamy svádí boj především u videoreklamy na portálu Nova Plus. "Ten boj je pořád dokola," řekl Petr Horák z Novy.

"Blokátory nastoupily poměrně nedávno, v poslední době ale docela zrychlují a je nutné s nimi počítat i do budoucna," doplnil Karel Javůrek z NeuronAD, která se zabývá tvorbou nástrojů reagujících na blokování internetové inzerce. "My považujeme adblockery za nemilosrdné útočníky, protože vydavatelé kvůli nim přicházejí o zisky," poznamenal.

Sdružení pro internetový rozvoj působí jako profesní sdružení od roku 2000. Kromě provozování výzkumu návštěvnosti NetMonitor zajišťuje monitoring internetové reklamy AdMonitoring a analýzu zásahu reklamních kampaní AdAudit.


Komentáře

pepa #0
pepa 15. říjen 2015 11:13

Hmm, to ze je reklama cilena mi zas az tolik nevadi. Lepsi nez kdyz by mi to ukazovalo mraky sra*ek co mi stejne nezajimaji.

Ale vadi mi kdyz je reklama vlezla. Kdyz se na strance furt neco hejbe, blika a porad odvadi pozornost od clanku kterej si chci v klidu precist. Nedej boze kdy to na me jeste zacne hejkat, mluvit nebo hrat.

Mozna by stacilo kdyby se provozovatele zamerili na nejakou mene nasilnou formu reklamy. Pak by pro mne (a verim ze nejsem sam) nebylo nutne blokatory pouzivat.

donny #2
donny 15. říjen 2015 18:00

Zrovna vas prostredni odstavec jsem musel cist nadvakrat, protoze mi hned vedle nej zablikala reklama a ja se v tu chvili ztratil.

Petr #1
Petr 15. říjen 2015 16:39

Osobně mě k blokování reklamy donutila její forma, nikoli to, že je cílená. Cílení reklamy je někdy dokonce prospěšné, jen ji nesmí dělat idiot a musí zaujmout, ale ne rušit.
Vyskakující a hrající animace, které skoro kousnou počítač, nejsem ochoten akceptovat. I kdyby se podařilo nějakým způsobem blokovací programy zakázat, nebo obejít, prostě přestávám na stránky, které takovou reklamu používají, chodit.

adblock #4
adblock 18. říjen 2015 21:39

nechodit,co jinyho

adblock #3
adblock 18. říjen 2015 21:38

adblock je to nejuzasnejsi co jsem na netu za posledni leta nasel-z reklamy veskery kazdy se mi chce akorat blejt-televize?,analogovy rozhlas,co to je? neznam

RSS 

Komentujeme

Makroviry inspirují

Pavel Houser , 20. září 2017 06:30
Pavel Houser

Úspěšný návrat malwaru šířeného pomocí maker vedl útočníky k tomu, že svou pozornost obrátili k příb...

Více






Kalendář

21. 09. Mobilní řešení pro business
25. 09.

29. 09.
Susecon 17
25. 09.

29. 09.
Microsoft Ignite 2017
RSS 

Zprávičky

Potvrzeno: Google opravdu kupuje HTC

ČTK , 21. září 2017 11:25

Dnes je HTC v žebříčku světových prodejů smartphonů na necelém procentu. Někteří analytici proto pří...

Více 0 komentářů

Oracle představil novou cenovou politiku pro cloud

Pavel Houser , 21. září 2017 09:52

Až dosud se při přechodu na cloud PaaS nedaly využít dosavadní investice do licencí softwaru v režim...

Více 0 komentářů

Toshiba chce prodat čipovou divizi fondu Bain

ČTK , 21. září 2017 09:00

Ještě v úterý se zdálo, že favoritem je konsorcium vedené společností Western Digital....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Amazon chystá chytré brýle, první vlastní nositelnou elektroniku

ČTK , 21. září 2017 08:00

Společnost chystá i rozšíření svého systému SmartHome......

Více 0 komentářů

Google prý chce koupit HTC

ČTK , 20. září 2017 19:18

Společnost dnes tchajwanské burze cenných papírů oznámila, že pozastavuje obchody svými akciemi....

Více 0 komentářů

Američtí operátoři T-Mobile US a Sprint jednají o fúzi

ČTK , 20. září 2017 11:00

Tržní hodnota T-Mobile US se pohybuje kolem 51 miliard dolarů hodnota Sprintu dosahuje zhruba 30 mil...

Více 0 komentářů

EK chce vyšší pravomoci pro řešení kybernetických útoků

ČTK , 20. září 2017 09:00

Celounijní certifikace by se měla týkat miliardy zařízení kritické infrastruktury....

Více 0 komentářů