Evropská unie dnes představí novou strategii, jejímž cílem je zajištění toho, aby evropské internetové firmy mohly volně soutěžit se svými většími americkými konkurenty.
Zveřejnění nové strategie přichází poté, co regulátoři z některých evropských zemí v uplynulých měsících volali po regulaci tzv. „nezbytných digitálních platforem“, což zahrnuje všechno od e-commerce stránek jako eBay až po sociální sítě. Viceprezident Evropské komise Andrus Ansip proto dnes v Bruselu představí iniciativu s názvem „Digitální strategie pro jednotný trh“, jejímž cílem je novelizace pravidel týkajících se ochrany autorských práv, odstranění bariér při dodávání zásilek přes hranice a celkové zajištění toho, že evropské internetové firmy budou moci volně soutěžit se svými většími americkými konkurenty. Nová iniciativa se liší od formálního vyšetřování Evropské komise, které je vedeno například proti Googlu v tom, že jejím cílem není vynucovat dodržování stávajících právních předpisů udělováním pokut, nýbrž navrhnout legislativu novou.
Evropská komise se v rámci nové strategie chce mimo jiné zaměřit na praktiku zvanou jako „geo-blocking“, v rámci které firmy omezují přístup na své webové stránky v závislosti na lokaci uživatele a návštěvníky z určitých zemí namísto toho přesměrovávají na své lokální weby, na nichž jsou mnohdy vyšší ceny. „Tyto neopodstatněné praktiky by měly být EU výslovně zakázány tak, aby zákazníci a firmy mohli plně využít výhod, které jim jednotný trh poskytuje,“ stojí v návrhu strategie.