Příjmy ze streamování hudby v USA překonaly příjmy ze stahování

ČTK , 24. březen 2016 09:00 1 komentářů
Rubriky: Internet, Byznys

Zájem o streamování hudby ve Spojených státech překonal zájem o digitální stahování a stal se zde hlavním zdrojem příjmů pro hudební průmysl. Vyplývá to z údajů Amerického svazu nahrávacího průmyslu (RIAA), který zveřejnil na svých internetových stránkách list Financial Times. Spojené státy jsou největším trhem pro hudební průmysl.

Příjmy firem poskytujících streamování hudby, jako Spotify, Apple Music a Pandora, loni stouply o 29 procent na 2,41 miliardy USD (58,2 miliardy Kč). Na celkových příjmech odvětví se podílely 34,3 procenty. Je to vůbec poprvé, kdy příjmy ze streamování překonaly hranici dvou miliard USD.

Loni tak skončila vláda digitálního stahování hudby, která trvala deset let. Příjmy z digitálního stahování již několik let klesají a loni se snížily o deset procent na 2,3 miliardy USD. Na celkových příjmech se podílely 34 procenty.

Snížil se také prodej hudebních nosičů, a to o deset procent na dvě miliardy dolarů, což bylo 28,8 procenta celkových příjmů. Silný rok zaznamenal prodej vinylových desek, jejichž prodej stoupl o 32 procent na 416 milionů USD, což byl nejvyšší údaj od roku 1988. Prodej CD však klesl o 17 procent.

"Hudební průmysl je nyní digitálním podnikáním, více než 70 procent jeho příjmů pochází ze široké škály digitálních platforem a formátů. Podílem příjmů z těchto digitálních formátů překonává jakýkoli jiný kreativní průmysl," uvedl předseda a generální ředitel RIAA Cary Sherman.

Protože se streamování stává dominantním formátem digitální hudební spotřeby, je předplatné největší a nejrychleji rostoucí částí trhu. Počet předplatitelů těchto služeb loni stoupl o 40 procent na 10,8 milionu a příjmy od nich poprvé překonaly více než jednu miliardu dolarů.

Jednou z předních služeb nabízejících streamování hudby je Spotify. Tato služba měla loni po celém světě 28 milionů předplatitelů. Apple Music za šest měsíců od svého červnového spuštění překonal hranici deseti milionů předplatitelů.

Přesun ke streamování hudby však také vyvolává napětí mezi umělci a hudebními společnostmi. Některé velké hvězdy, jako Taylor Swiftová nebo Adele, neposkytly některým službám své nahrávky.

"Spotřeba hudby raketově roste, ale příjmy pro tvůrce s tím nedrží krok," dodává Sherman. Dodal, že služby na vyžádání podporované reklamou, jako Youtube, zažily loni více než dvojnásobný růst zájmu, růst příjmů však činil jen 31 procent. To je podle něj důvod, proč mnoho lidí z hudební branže má pocit, že se některé technologické giganty obohacují na úkor těch, kteří hudbu vytvářejí.

Streamování, neboli streaming, je technologie umožňující nepřerušený přenos multimediálních materiálů mezi zdrojem a koncovým uživatelem, kdy uživatel nemusí čekat dlouho na stažení velkého souboru před jeho spuštěním. Obrazová nebo hudební nahrávka je přenášena v nepřetržitém proudu a je možné začít přehrávat ty části, které již byly přeneseny. Může probíhat v reálném čase, což je případ internetových televizí nebo rádií vysílajících na internetu, kdy je obsah dostupný pouze v okamžiku vysílání. Nebo může být na požádání, kdy je nahrávka uložena dlouhodobě na serveru a je dostupná na žádost uživatele.


Komentáře

Michal Kubeček #0
Michal Kubeček 25. březen 2016 12:21

Zkusme ten poslední odstavec přepsat z trochu jiného úhlu pohledu. Streamování (streaming) je technologie, která zákazníkovi umožní poslouchat hudbu (sledovat film) pouze na zařízení, které je v daném okamžiku připojeno k Internetu a má nainstalovaný software, který daná služba vyžaduje. Poskytovateli umožňuje aplikovat absurdní omezení např. na základě aktuální polohy zákazníka a také umožňuje kdykoli znemožnit příjem konkrétní skladby (filmu) podle potřeby nebo chuti poskytovatele nebo jiných organizací.

Najednou už to nezní tak úžasně...


RSS 

Zprávičky

Majitelé iPhonů spotřebují dvojnásobně dat, než u Androidu

ČTK , 26. srpen 2016 12:00

Čeští uživatelé iPhonů spotřebují měsíčně dvojnásobně dat, než majitelé telefonů s operačním systéme...

Více 3 komentářů

Společnost Tieto Czech letos přijala 300 nových zaměstnanců

ČTK , 26. srpen 2016 10:30

Společnost Tieto Czech, která patří k největším zaměstnavatelům v oboru informačních technologií v Č...

Více 0 komentářů

Aplikace vyvinutá na ČVUT automaticky tvoří realistické ruční malby

Petr Velecký , 25. srpen 2016 14:00

Nový nástroj pro automatickou stylizaci 3D obrazu StyLit vyvinul tým vědců pod vedením doc. Daniela ...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Tvůrce hry Angry Birds, se v pololetí vrátil k zisku

ČTK , 25. srpen 2016 10:30

Finská společnost Rovio Entertainment, tvůrce populární elektronické hry Angry Birds, se v první pol...

Více 0 komentářů

Přes třicet projektů soutěží ve využití internetu věcí

ČTK , 24. srpen 2016 15:30

Přes třicet týmů a firem se přihlásily do soutěže Czech IoT Summer Jam 2016, která má za cíl vytvoři...

Více 0 komentářů

Elektronické ověřování identity občanů EU schváleno

ČTK , 24. srpen 2016 14:00

Umožnit elektronicky ověřit identitu občanů EU například při přeshraničních elektronických transakcí...

Více 5 komentářů

Zaměstnancům Amazonu v ČR vzrostou mzdy

ČTK , 24. srpen 2016 11:00

Českým zaměstnancům internetového obchodu Amazon vzrostou od září průměrné mzdy o 13,6 procenta, na ...

Více 0 komentářů