• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

IoT s Dimension Data od průmyslu až po Tour de France

Richard Jan Voigts
30. 1. 2017
| Články

Dimension Data nesetrvává jen v zaběhnutých kolejích, ale sleduje i trendy, které tomuto systémovému integrátorovi a dodavateli síťové infrastruktury umožňují držet krok s dobou, jako například IoT říkají Petr Hübl, General Manager, Adrian Čech, Business Development Manager a Lukáš Jelínek, Sales Manager, Dimension Data.
Zákazníci vnímají Dimension Data jako dodavatele infrastruktury a jako prodlouženou ruku společnosti Cisco. Věnujete se i něčemu dalšímu, co by bylo dnešním trendem?

Petr Hübl, General Manager společnosti Dimension Data

Petr Hübl, General Manager společnosti Dimension Data

Petr Hübl: Na úvod určitě řeknu, že nejsme prodlouženou rukou Cisca, máme totiž přes padesát dalších technologických partnerů a pro řešení, která nabízíme, vybíráme ty, které jsou pro daný účel nejvhodnější. Pravdou ale také je, že Dimension Data je celosvětově největším dodavatelem technologií Cisco. Kromě toho, že dodáváme IT infrastrukturu, dodáváme i spoustu kompletních řešení a děláme to samozřejmě v souladu s trendy, které jdou s dobou, od call center až po internet věcí (IoT), který se dnes všude komentuje. Jsem také rád, že máme kompletní řešení a příklady užití IoT díky naší aplikaci těchto technologií, ať už ve výrobě, pojišťovnictví pro automobily, nebo dalších odvětví průmyslu. Zákazníkům to přináší úspory, zefektivnění výroby, zrychlení výrobního procesu apod.

Můžete uvést některé typické příklady nasazení IoT?

Adrian Čech: Mezi typické uživatelské příklady nasazení IoT patří retail a průmysl. V retailu jde o propojení dvou doposud oddělených světů, jakým byl elektronický obchod, kde má prodejce kompletní přehled o tom, jak se zákazníci v jeho obchodě pohybují a chce tuto zkušenost přenést a aplikovat i do reálného světa kamenných obchodů. V průmyslu zase sběrem dat a jejich následnou analýzou umožňujeme zvyšování hodnot ukazatelů, jakými jsou OEE (overal equipment effectiveness), celková efektivita zařízení), případně sledování spotřeby jednotlivých zařízení, čímž dochází k zefektivňování výroby a zrychlování celého obchodního procesu zákazníka.

Lukáš Jelínek, Sales Manager společnosti Dimension Data

Lukáš Jelínek, Sales Manager společnosti Dimension Data

Existují také nějaké negativní dopady IoT?

Lukáš Jelínek: Hlavním nebezpečím, které v sobě skrývá IoT, je právě ohrožení bezpečnosti samotných koncových zařízení a dat, která jsou přenášena, protože každé ze zařízení je v podstatě připojeno k internetu, což rozhodně není bezpečné prostředí. Pokud sbíráte velká množství dat, pak ta zajímají nejen samotného zákazníka, případně firmu, která mu je zpracovává, ale samozřejmě i případnou konkurenci a další hackery.

Co je k nasazení IoT z vašeho pohledu zapotřebí?

Adrian Čech: Každému nasazení předchází analýza současného stavu, v jakém se provoz zákazníka nachází, aby bylo možno určit co nejvhodnější řešení. Dále, protože jde o připojení velkého počtu zařízení, dochází k nutnosti posílit, případně vybudovat přenosovou infrastrukturu. Může se totiž v závislosti na prostředí stát, že by mohlo dojít k jejímu zahlcení, případně zhroucení, a to kvůli vygenerování velkého množství dat senzory a dalšími koncovými body, která je nutné dopravit do datového centra k další analýze a zpracování.

Co všechno ohledně IoT umíte v Dimension Data?

Adrian Čech, Business Development Manager společnosti Dimension Data

Adrian Čech, Business Development Manager společnosti Dimension Data

Adrian Čech: IoT nasazujeme v případech, kdy to dává ekonomický smysl. Po prvotní analýze se snažíme zjistit, kde se nachází obchodní přínos pro konkrétního zákazníka na základě jeho konkrétních činností. V Dimension Data jsme si identifikovali celý řetězec, který je k nasazení IoT nutný, abychom byli schopni dodat řešení na klíč. Od pokrytí sběru dat z fyzického světa, jejich následného přenosu, přes infrastrukturu, která může být tvořena buď klasickou sítí nebo bezdrátově, až po uložení těchto dat v realtimových databázích v datacentru a samotnou analýzu a jejich přehledné zobrazení, například ve formě dashboardu, aby jim klient rychle porozuměl a získal z nich možnost rychle rozhodnout.

Zabýváte se také hlubším náhledem do posbíraných dat?

Petr Hübl: Dimension Data žádné aplikace pro hlubší analýzy dat nevyvíjí, protože používáme aplikace třetích stran, kterých dnes existuje řada od různých dodavatelů. Zajistíme však jejich doporučení a následnou integraci.

Jakou má nasazení IoT zpravidla návratnost?

Petr Hübl: Navážu na prvotní analýzu u klienta, o které se zmínil Adrian Čech. Ta zkoumá stávající stav a na jeho základě jsme schopni zákazníkovi připravit odhad přínosů a udělat mu „business case“, aby se mohl rozhodnout, zda do toho jde, či nikoliv. Ze zkušeností, které už s IoT máme, se bavíme o návratnosti výrazně kratší než jeden rok. To považujeme za velmi výhodné. Za pozitivní rovněž považujeme fakt, že zákazník si dokáže relativně brzy a sám vyhodnotit, že přínosy z nasazení takového řešení skutečně má, takže očekávané efekty, které jsme mu na začátku tvrdili, skutečně přináší.

Můžete uvést nějaký konkrétní příklad úspor díky nasazení IoT?

Adrian Čech: S radostí. Po nasazení řešení IoT ve výrobním závodě bylo vedlejším efektem zjištění, že některé stroje běží naprázdno, což okamžitě generovalo úsporu 70 tisíc korun měsíčně, takže skoro milion korun ročně. Zdůrazňuji, že šlo o vedlejší efekt, protože primárním důvodem k nasazení IoT byl přínos v úplně jiných datech. Celé námi dodané řešení IoT přitom stálo necelých 300 tisíc korun.

Máte také něco neobvyklého, až pikantního?

Petr Hübl: Určitě, velmi zajímavý projekt, který využívá řadu prvků z oblasti IoT, je partnerství Dimension Data s Tour de France. Zde sbíráme data o jednotlivých účastnících závodu, ta přenášíme do našeho mobilního datového centra, které přejíždí společně s pelotonem celý závod. Pak data na místě zpracováváme a děláme z nich souhrnné reporty a přinášíme zajímavé informace televizním divákům i lidem, kteří sledují TDF na sociálních sítích. Mají rychlý přístup v reálném čase k velice přesným datům, což v minulosti možné nebylo. Kromě sběru dat, jejich přenosu a zpracování také využíváme naše znalosti z oblasti bezpečnosti, protože samozřejmě už také došlo k řadě pokusů tyto data získat, zatím se to však nikomu nepodařilo.

Co všechno při Tour de France měříte?

Petr Hübl: Získáváme informace o rychlosti, rozdílech, rozestupech mezi uprchlíky a pelotonem, mezi skupinami jezdců, o jejich rychlosti v různých profilech trati, při stoupání, klesání atd. Tato data dokážeme velice rychle přenést a zpracovat, aby je fanoušci a diváci měli v přehledné formě k dispozici. Celý projekt je s organizátorem TDF domluvený na pět let, nyní připravujeme třetí ročník a budeme se snažit přidávat další zajímavé informace, které sledování TDF ještě více zatraktivní.

Rubriky: ByznysČeské ITHardwareInternetPodnikový softwareSecurityTelekomunikace

Související příspěvky

Zprávičky

Česko začalo jednat s Polskem o společné přihlášce do projektu AI Gigafactory

28. 11. 2025
Zprávičky

Komise: Služby Apple Ads a Apple Maps by měly v EU podléhat přísnějším pravidlům

28. 11. 2025
Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů
Články

Fortinet uvádí Secure AI Data Center pro ochranu modelů, dat a infrastruktury ve velkém měřítku

28. 11. 2025
NKÚ kontroloval bezpečnostní výzkum financovaný Ministerstvem vnitra
Zprávičky

Kriminalistický ústav bude využívat robotické zařízení pro zkoumání předmětů

28. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Česko začalo jednat s Polskem o společné přihlášce do projektu AI Gigafactory

ČTK
28. 11. 2025

Česko začalo jednat s Polskem o společné přihlášce do projektu evropské AI Gigafactory. Součástí

Komise: Služby Apple Ads a Apple Maps by měly v EU podléhat přísnějším pravidlům

ČTK
28. 11. 2025

Služby Apple Ads a Apple Maps americké technologické společnosti Apple jsou v prostředí internetu

NKÚ kontroloval bezpečnostní výzkum financovaný Ministerstvem vnitra

Kriminalistický ústav bude využívat robotické zařízení pro zkoumání předmětů

ČTK
28. 11. 2025

Kriminalistický ústav bude od příštího roku využívat nové robotické zařízení Erbium, které umožní bezpečně

Čínské firmy trénují modely AI v cizině, aby měly přístup k čipům od Nvidie

ČTK
28. 11. 2025

Čínské technologické společnosti trénují modely umělé inteligence (AI) v zahraničí. Daří se jim tak

Riziko prolamování šifrované komunikace: Státy EU se shodly na návrhu proti dětské pornografii, Česko hlasovalo proti (aktualizace)

ČTK
27. 11. 2025

Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření

ČR si letos v žebříčku zemí podle digitálního prostředí polepšila na 24. místo

ČTK
27. 11. 2025

Česká republika si v celosvětovém hodnocení kvality digitálního prostředí letos polepšila o tři příčky

Counterpoint: Apple se letos vrátí do čela světového trhu s chytrými telefony

ČTK
27. 11. 2025

Americká technologická společnost Apple se v letošním roce poprvé za více než deset let

Centra služeb míří do ČR kvůli lidem a poloze

Průzkum Acronis: téměř 50 % českých organizací si nemůže dovolit ztratit data za více než 4 hodiny

Pavel Houser
27. 11. 2025

17 % respondentů vyžaduje od systémů obnovy po havárii, aby garantovaly zálohu starou maximálně

Tiskové zprávy

Huawei uvedla na trh nové konvergované systémy úložišť OceanStor Dorado

Společnost Hewlett Packard Enterprise ocenila v Česku Partnery roku 2025

Spisová služba GINIS společnosti Gordic získala jako první atest

Zyxel Networks představuje první průmyslový WiFi 7 přístupový bod pro rychlejší přechod na průmysl 4.0

Nové skenery Canon imageFORMULA: Maximální výkon na minimálním prostoru

Když cloud nestačí: proč se firmám vyplatí trvalé licence Microsoft

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

Dohled SNMP

USP

Elektronické platební karty

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.