• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Jak AI zlepšuje zákaznickou zkušenost

Pavel Houser
15. 12. 2023
| Tiskové zprávy

Air Bank je i letos vítězem průzkumu 100 nejlepších zákaznických zkušeností v Česku, který každoročně sestavuje KPMG Česká republika na základě 50 tisíc klientských hodnocení. V první desítce jsou další tři banky, na druhé místo se ale vyšvihla La Formaggeria Gran Moravia. Také kvůli nebývalému zdražování se zákaznická zkušenost celkově zhoršila, a to poprvé od začátku měření před šesti lety. Na kvalitu zákaznické zkušenosti začala mít největší vliv personalizace.

Český trh jako celek si pohoršil v obou hlavních metrikách. CEE (celkové skóre zákaznické zkušenosti napříč všemi pilíři) meziročně kleslo o 1 % a NPS (pravděpodobnost, že zákazník značku doporučí ostatním) dokonce o 16 %.

„Příčin je více, ale roli sehrála i vysoká citlivost českých zákazníků na růst cen. Letošní průzkum zpovídal respondenty, kteří dvoucifernou inflaci pocítili naplno a prožili s ní celý rok. Zda na zdražení přistoupí, nebo síla trhu ceny stáhne dolů, se teprve uvidí,“ řekl Lukáš Cingr, který v KPMG vede oddělení Customer & Digital.

„Hlavně se ale změnilo očekávání zákazníků. Po nestandardních letech covidových i jiných omezení byl letošek jakýmsi návratem do normálu, takže klienti mají opět vysoké nároky, kterým řada podniků plně nedostála. Třeba i proto, že chybí pracovní síly jako například v pohostinství,“ dodal Cingr.

Meziročního zlepšení CEE skóre dosáhly pouze dva sektory – cestování a hotely a energetika. „Energetika překvapila, neboť se u ní dal čekat spíše propad vzhledem k turbulencím na trhu s elektřinou a plynem. Mnozí dodavatelé a distributoři se ale ke krizi postavili čelem a zákazníky si udrželi nebo i získali. Přesto zůstává energetika mezi sektory na posledním místě, rozdíl v celkovém skóre ale výrazně stáhla,“ upozornil Cingr.

Vítězem mezi sektory je logistika, kterou na vrchol vyneslo vlastní zlepšení i zhoršení ostatních sektorů. Největší posun zaznamenala v oblasti personalizace, v níž obsadila první příčku. Respondenti hodnotili pozitivně různorodost možností doručení.

Skokanem roku je T-Mobile
KPMG vyhodnocuje zkušenost s firmami na základě šesti skupin kritérií označovaných jako pilíře. Těmi jsou: 1) integrita, 2) vynaložený čas a úsilí na straně zákazníka, 3) nastavování a plnění očekávání, 4) řešení problémů, 5) personalizace a 6) empatie. Nejlépe hodnocené značky vynikají v řízení všech pilířů.

Na výslednou spokojenost má u českých zákazníků největší vliv personalizace. Loni byla na druhém místě, za integritou, která znamená hlavně důvěryhodnost. „Personalizace byla dlouhodobě nejvlivnějším pilířem v řadě zemí. Nyní je i v Česku, což lze číst i tak, že se tuzemský trh ještě víc přiblížil globálním trendům,“ uvedl Adam Vytlačil, expert KPMG na zákaznickou zkušenost.

Air Bank udržela prvenství z předchozích let a zlepšila se ve čtyřech pilířích. Respondenti na ní dlouhodobě oceňují pokročilou digitalizaci, jednoduchost, srozumitelnou komunikaci, personalizaci (například na míru řešené investiční portfolio). Bance pomohlo i odstranění handicapu v podobě řidší sítě bankomatů, které nyní sdílí s několika konkurenty.

La Formaggeria Gran Moravia obsadila druhé místo, loni přitom vypadla z první desítky. „Sýrárna slaví úspěch, i když patří mezi dražší značky. I tím se potvrzuje, že mnozí zákazníci jsou stále ochotni připlácet si za kvalitu a benefity jako jsou ochutnávky a osobní a milý přístup obsluhy,“ zdůraznil Vytlačil.

Třetí příčku znovu obhájila Zásilkovna, u níž respondenti vyzdvihují zejména hustotu výdejních míst včetně samoobslužných boxů. Chválí také vyvážený poměr ceny a kvality.

„Pořadí mnohých firem se nemění nebo jen o pár stupňů a také proto vyniká, jakým je letos skokanem T-Mobile, který se vyšvihl o 54 příček. Důvodem je větší spokojenost zákazníků s rychlostí vyřizování požadavků a ochotou řešit problémy. Respondenti také oceňují značný nárůst personalizace. Pozitivně zmiňují často i produkt Magenta,“ vysvětlil Vytlačil.

AI zlepšuje zákaznickou zkušenost
Studie KPMG s nezvyklým názvem AjajAI se letos zaměřila na prozákaznické využívání umělé inteligence (AI). „Například v pilíři personalizace pomáhá AI s urychlením orientace zákazníků v sortimentu a dokáže přesně doporučit vhodné zboží. V pilíři čas a úsilí se AI uplatní mimo jiné při škálování nasazení virtuálních asistentů a včasného přepojování na živou obsluhu. A v pilíři řešení problémů přispívá AI k automatickému vyřizování reklamací a předcházení komplikacím prostřednictvím analýzy velkého množství dat,“ shrnul Cingr.

Aplikace s AI už úspěšně spustily velké nadnárodní korporace i řada českých společností. Například IKEA zavedla rozšířenou realitu s AI, která umožňuje zákazníkům využívat digitálního designéra. Booking.com představil AI plánovač, který pomáhá lépe rozvrhnout zahraniční cesty. Spotify nabízí vysoce personalizovaný zážitek díky nástroji osobního AI dýdžeje, který zná vkus jednotlivých posluchačů. A české banky ČSOB, ČS a Moneta mají virtuální asistenty s prvky AI.

Související příspěvky

Zprávičky

Pentagon bude využívat chatbota Grok, s firmou xAI má smlouvu za 200 milionů dolarů

16. 7. 2025
Výdaje na zabezpečení v Evropě i letos porostou
Zprávičky

Oracle investuje tři miliardy dolarů do datových centrech v Německu a Nizozemsku

16. 7. 2025
Linus Torvalds má 50 let
Články

Red Hat Enterprise Linux for Business Developers umožňuje sladit vývoj aplikací s produkčním provozem

16. 7. 2025
Infrastruktura jako kód: Zjednodušte své implementace v cloudu automatizací
Zprávičky

Meta investuje stovky miliard dolarů do datových center pro superinteligenci

16. 7. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Pentagon bude využívat chatbota Grok, s firmou xAI má smlouvu za 200 milionů dolarů

ČTK
16. 7. 2025

Ministerstvo obrany Spojených států začne využívat chatbota Grok americké společnosti xAI miliardáře Elona Muska.

Výdaje na zabezpečení v Evropě i letos porostou

Oracle investuje tři miliardy dolarů do datových centrech v Německu a Nizozemsku

ČTK
16. 7. 2025

Americká společnost Oracle v příštích pěti letech plánuje investovat do datových center v Německu

Infrastruktura jako kód: Zjednodušte své implementace v cloudu automatizací

Meta investuje stovky miliard dolarů do datových center pro superinteligenci

ČTK
16. 7. 2025

Společnost Meta Platforms investuje stovky miliard dolarů do vybudování několika obřích datových center na

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Počet kybernetických incidentů v ČR byl v červnu druhý nejnižší za poslední rok

ČTK
15. 7. 2025

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) evidoval v červnu v ČR druhý

Nvidia po souhlasu od Trumpovy vlády obnoví prodej čipů pro AI do Číny

ČTK
15. 7. 2025

Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých

EK představila nový kodex pro AI, zabývá se autorskými právy nebo bezpečností

ČTK
15. 7. 2025

Evropská komise zveřejnila nový dobrovolný kodex postupů pro poskytovatele výkonných systémů umělé inteligence (AI),

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Čína schválila firmě Synopsys akvizici podniku Ansys za 35 miliard dolarů

ČTK
15. 7. 2025

Čínský regulační úřad s podmínkami schválil záměr výrobce softwaru pro návrh čipů Synopsys převzít

Dell 14 a 16 Premium: Nástupce XPS přináší větší výkon a dlouhou výdrž baterie

Dell 14 a 16 Premium: Nástupce XPS přináší větší výkon a dlouhou výdrž baterie

Pavel Houser
14. 7. 2025

Společnost Dell Technologies představila nové vlajkové lodě svého portfolia notebooků, které navazují na sérii

Tiskové zprávy

AI pomoc pro přetížené týmy ve finančním sektoru

HP představuje digitální tiskový stroj HP Indigo 6K+

GFI Archiver integruje AI CoPilot pro výkonnější správu e-mailových archivů

Společnost Cato Networks jmenována lídrem v magickém kvadrantu 2025 Gartner Magic Quadrant pro platformy SASE

Společnost QNAP představuje myQNAPcloud One Beta

Acer slaví několikanásobné ocenění cenou Red Dot Product Design Awards 2025

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

VBA

Response Management

Fúze

Nejpopulárnější články

Žádný obsah není dostupný

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.