E-maily, oznámení, videokonference… Podle odborníků a několika nedávných studií vede neustálé připojení a rozšíření komunikačních prostředků téměř k nekonečným pracovním dnům s neustálým vyrušováním, což má vážné důsledky pro duševní a fyzické zdraví. Napsala to agentura AFP.
Podle nedávné celosvětové zprávy společnosti Microsoft, která zjišťovala používání digitálních nástrojů u 31.000 zaměstnanců v 31 zemích včetně Francie, průměrný zaměstnanec nyní obdrží 117 e-mailů a 153 týmových zpráv denně.
V pracovní době jsou zaměstnanci „v průměru každé dvě minuty – respektive 275krát denně – vyrušeni schůzkami, e-maily nebo oznámeními z chatu“, uvádí studie, která se zaměřila na takzvané znalostní pracovníky (angl. knowledge workers). Tento pojem označuje osobu, která v práci využívá hlavně mozek, komplexně řeší problémy, které jsou proměnlivé, a její práce je často kreativní a autonomní.
Hyperkonektivita výrazně prodlužuje pracovní den: Microsoft uvádí, že 40 procent zaměstnanců kontroluje svou elektronickou poštu před šestou hodinou ranní a že kromě do té doby pozorovaných vrcholů aktivity ráno a brzy odpoledne dochází nyní k dalšímu vrcholu večer, kdy 29 procent zaměstnanců kontroluje svou elektronickou poštu kolem 22:00.
Ve Francii provedla obdobnou studii společnost Viavoice pro poradenskou firmu Verbateam zabývající se zdravotní prevencí. Zjistila, že 65 procent zaměstnanců se cítí být závislí na monitorech a pouze 16 procent z nich pracuje ve firmě, která přijala opatření omezující jejich připojení.
Tři čtvrtiny z 1000 osob dotázaných v rámci studie uvedly, že „už pocítily negativní účinky spojené s používáním digitálních technologií“, včetně problémů se spánkem (76 procent), potíží se soustředěním (77 procent), pocitu neustálého tlaku (78 procent) a „stresu a úzkosti, když čelí digitálním požadavkům“.
„Nejenže jsme svědky zhoršování tohoto jevu, ale také překvapivé tendence, že se tato hyperkonektivita na pracovišti bagatelizuje a dokonce oceňuje,“ uvedla generální ředitelka společnosti Verbateam Flore Serréová. „Hyperkonektivita začíná být pro zaměstnance návyková, stává se z ní závislost,“ dodala. Závislost se definuje jako „nutkavá potřeba, chronické užívání a především ztráta kontroly“, píše AFP.
„Podniky poskytující služby jsou postiženy mnohem více než firmy, které pracují v režimu tří osmihodinových směn,“ řekla prezidentka Federace intervenčních psychosociálních rizik (Firps) Isabelle Tartyová.
„Dříve byla jedna schůzka dopoledne, jedna odpoledne, ale nebyly to čtyři nebo pět velkých schůzek v jeden den. Pokud jde o psychickou zátěž, ta ještě nebyla řádně analyzována,“ dodala Tartyová s tím, že už se setkala i s řidiči autobusů a metra, kteří po práci začínají vyřizovat e-maily.
„Na rozdíl od všeobecného přesvědčení nejsou hyperkonektivitou nejvíce postiženy mladší generace, ale spíše střední věková skupina, 35-45 let. Mladí lidé mají o něco větší odstup“, řekla Serréová.